Nekromanti Kanons räckvidd

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Hur långt tror ni att en kanon når? Jag är intresserad av maximal räckvidd för en gammal hederlig kanon från 1600-1700talet. Hum, that's it... om någon känner sig vara proffs på kanoner skadar det inte om man får veta lite mer, som hur lång tid det tar att ladda och hur många män som behövs för varje kanon, vad den väger å så :gremwink: Jag kan ju ingenting om sånna gamla leksaker...

Mac - som planerar att skjuta kanon på rollspelsmötet imorgon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur långt tror ni att en kanon når? Jag är intresserad av maximal räckvidd för en gammal hederlig kanon från 1600-1700talet. Hum, that's it... om någon känner sig vara proffs på kanoner skadar det inte om man får veta lite mer, som hur lång tid det tar att ladda och hur många män som behövs för varje kanon, vad den väger å så Jag kan ju ingenting om sånna gamla leksaker..."

Vasas 24-pundare borde ha haft en maxräckvidd på ca 1-1,5 km i max elevation (vilket inte var särskilt högt, några få grader på sin höjd), men användes hellre och oftare på avstånd på upp till ett par hundra meter. Maxräckvidden är dock rätt teoretisk, eftersom träffsäkerheten på ett båtdäck är rätt låg. På land torde det ha varit av större intresse.

Besättningen torde ha utgjort omkring tre till sex man. En man läskar kanonen (dvs kyler ner den och tvättar bort glödande krutrester). En man laddar kartescher och kulor. Två man manövrerar pjäsen med rep, trissor, spett och hävstänger. En man för befäl och riktar pjäsen. En man avfyrar pjäsen på kommando. En del av dessa roller kan slås samman till en person. Eldhastigheten ligger på omkring tio skott per timme. Det går visserligen snabbare än sex minuter att ladda och skjuta. En bra pjäsbesättning ska kunna ladda och skjuta på strax under minuten, men skjuter man oftare än var sjätte minut så är kanonen för het och kan göra otrevliga saker med krutet medan man laddar den.

Fältkanoner är lite av en annan sak. Underlaget är stabilare, så räckvidden är längre. Kanonerna är däremot lättare, eftersom en tjugofyrapundade på 1,5 ton är för mycket att släpa med i fält. (däremot kunde de förekomma i fästningar och garnisoner som försvarspjäser). Eldhastigheten är dock ungefär densamma.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ehhh, "kan Krille allt?" :gremwink: Rätt tur att det finns någon person som kan allting faktiskt. Nu vet jag allt jag behöver veta om kanoner! Det var skeppskanoner som var det intressanta, så tack för hjälpen. Just angående elevationsvinkeln för max skott, det är ju inte troligt att de träffar ett annat skepp på 1kms avstånd direkt, samma sak som en prickskytt inte träffar en gubbe på 3kms avstånd. Nu är det inte EONs regelsystem som jag använder man vi tar det som en norm. Bosse har 12 i rikta kanon och skjuter. Inom X meter har han ob2T6, inom X har har han 3, sen 4, och så 5 tärningar. Svårt för mig att sitta å sätta upp gränser, men på väldigt nära håll missar man ju inte.. så för 2/3/4/5 tärningar, i meter: 0-50/50-150/150-300/300-500/500+ (för 6 tärningar, om Bosse är väldigt bra på kanon...) Eller? Är det lättare?

Mac - som ska skjuta på långt avstånd till sjöss :gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ehhh, "kan Krille allt?""

...det trodde jag redan var etablerat att jag inte kunde. :gremwink:

" Bosse har 12 i rikta kanon och skjuter. Inom X meter har han ob2T6, inom X har har han 3, sen 4, och så 5 tärningar. Svårt för mig att sitta å sätta upp gränser, men på väldigt nära håll missar man ju inte.. så för 2/3/4/5 tärningar, i meter: 0-50/50-150/150-300/300-500/500+ (för 6 tärningar, om Bosse är väldigt bra på kanon...) Eller? Är det lättare?"

Har inte den blekaste. Jag har ingen som helst skottstatistik från tiden.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu har Krille redan svarat och det brukar ju göra vidare inlägg ganska onödiga, men så här säger The Wordsworth Dictionary of Pirates (alla borde ha ett exemplar :gremsmile: ):

Cannon (ship's guns; about 1350-1850) Muzzle-loading, smooth-bore guns fired by a slow match and propelling a solid round ball made from cast iron or (before 1600) stone. Small cannon were part of naval armament by the 1350s and were used to damage enemy riggibg and sailors. By the 1480s, larger guns, cast from bronze or iron (from the 17th century), fired heavy missiles that could pierce an enemy vessel's hull.
The largest cannon weighed as much as 8,000 pounds, were 12 feet long, had openings eight inches across, and fired balls weighing up to 68 pounds, Worked by three to six men, each gun could fire about eight shots in an hour. On sailing ships, cannon were fired from the main deck or through gun ports on one or two lower decks. They were mounted on small wheels, run out for firing, and brought back for reloading. Smaller swivel guns were used against borders.
Gunnery (the art of firing) did not significantly change until the 1850s. Long-range artillery fire played a very small part in naval warfare. Cannonballs did little damage at long range, and cannon fire was highly inaccurate. No two guns – or cannonballs – were exactly alike, and gunpowder also varied. The loose-fitting balls did not emerge on a true center line, and the recoil changed the setting at each firing. There were no sights, and guns could not be traversed from left to right. Although most guns could reach several thousand yards, the maximum effective range was 200 to 500 feet. Significantly, the expression "a long shot" was adopted by gamblers. (resten av artikeln handlar om taktik och sånt. Jag vet inte om det är intressant för tillfället, och dessutom skriver jag av det här för hand...)
JPS
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Krille har BARA delvis rätt!(och delvis fel)

Under 30-åriga kriget fanns det faktiskt vissa tillfällen då 24 pundare användes i fältslag(då på väg till belägringar eller då en arme försöker upprätthålla en belägring mot en undsättning styrka), även om 3, 6 och 12 pundare var mycket vanligare.

Vid belägringar användes bra mycket tyngre kanoner, då allt mindre än 12 pundare inte hade någon större effekt på de vinklade och lutande befästningar som började bli klara vid den här tiden. Upp till 48 pundare!

Det mesta du behöver veta kan hittas på den här sidan, Artilleriet i Sverige
Inkulsive räckvidd, eldhastighet, populära kalibrar osv.

Något som framgår av den här är att till exempel de 3 pundiga regementskanonerna kunde skjuta upp till 4 skott per minut(inte 10 skott i timmen. 10 skott i minuten efter Cronstedts förbättringar under karoliner tiden)!
Om jag inte minns fel så kunde de avfyra över 60 skott innan de var så varma att det inte gick att skjuta mer.
Att få bort den ytliga värmen i eldröret löstes genom att man svabba ner det med en laddstake insvept i blöta trasor. Det fanns ytterligare ett syfte med det här, att få bort krutrester(glödande eller inte).

Samma mängd av skott innan nerkylning gällde för de större och tyngre kanonerna(en aning mindre dock).
Eldhastigheten ligger dock bra mycket lägre.

Men till och med gustav II adolfs superlätta kanoner i koppar och läder(som man slutade använda för att de blev varma alldeles för snabbt) kunde skjuta 30 skott innan de behövde kylas ner. Detta är dock bara 5 minuters eldgivning, för lite för gustav adolf som tänkte använda dem som regements understöd.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Krille har BARA delvis rätt!(och delvis fel)

Men va du ska byta avatarer hela tiden....nu måste jag ju ändra min signatur!
 
Top