Nekromanti Kanoner????

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Finns kanoner i Mundana?
Undrar därför att turkarna andvände dessa maskiner när turkarna drev ut korsfararna ur Jerusalem.
Tänkte om man kanske skulle kunna hitta kanoner i T.ex Muhad.


......................Bara......................Undrar.............................
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
I den officiella versionen av mundana så finns det tyvärr ej krutvapen.

Undrar därför att turkarna andvände dessa maskiner när turkarna drev ut korsfararna ur Jerusalem
Det gjorde de inte alls, däremot användes en hel del kanoner när turkarna tog Kostantinopel, det är kanske det du tänker på?
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Det gjorde de inte alls, däremot användes en hel del kanoner när turkarna tog Kostantinopel, det är kanske det du tänker på?
Jo turkarna andvände kanoner i när dom jaga kristna.
När dom belägra en fästning strax utanför Jerusalem.

Enligt min källa iallafall.
Sen kan ju den ha fel.

Källa=Discovery chanel.
...............Lyssnar på D12...................................................
I´ve seen so many faces, i`ve been so many places.
But nothing compares to this blue and yellow purple hills.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Först och främst, vilken tidsperiod?

Även om Discovery sällan har totalt fel, så kan man inte alltid säga det samma om översättarna, som vad jag märkt flera gånger gjort tämligen bissarra felöversättningar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Officiellt, nej.

Den officiella linjen är att kanoner inte finns i Mundana. Så vill du ha med kanoner så är jag rädd att du får konstruera regler för dom på egen hand. Men om du tycker att kanoner passar och är tuffa, så tycker jag att du ska ha med dom.

/Naug, tycker att man ska få göra lite vad man vill med sin versionen Mundana
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Jag är faktiskt väldigt osäker på att osmanerna använde kanoner mot korsfararna i jerusalem... Jag är inte helt säker dock. 1300-tal!? Fanns det kanoner då? Är inte kanoner något som hör mer 1500-talet till?

Tzimisce
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Till att börja med - 1291 slängs de sista korsfararna ut från Jerusalem med omnejd. Av mameluckerna, inte osmanerna. (Undantaget en liten ö till 1302 eller 1303.)

Sen, givet Discoverys ökända översättare och vanliga misstag - "1200-talet / 13th Century" eller "1300-talet / 14th Century"?

Däremot är jag ganska säker på att osmanerna har en begränsad mängd artilleri när de tar Konstantinopel 1453.

Mvh / Phelan
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Till att börja med - 1291 slängs de sista korsfararna ut från Jerusalem med omnejd. Av mameluckerna, inte osmanerna
Helt riktigt! Men eftersom vår gode vän Herr Funkus nämnde Turkar så antog jag att han syftade på Osmanerna och inte någon av de andra turkiska klanerna eller stammarna. Och även jag vet att Mameluckerna var den härskande adelsklassen i dåtidens skuggkalifat som låg i Kairo...

Tzimisce
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det var inte riktat som rättelse till dig, bara för att påpeka vad som felaktigt sagts genom hela tråden. Det blir ju lite meningslöst att diskutera vad Anckarström mördade Gustav II Adolf med om han inte mördade G II A...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sen, givet Discoverys ökända översättare och vanliga misstag - "1200-talet / 13th Century" eller "1300-talet / 14th Century"?"

Det där är faktiskt helt korrekt. 1st century är år 1-100, 2nd century är 101-200, dvs 100-talet, 3rd century blir 200-talet, och så vidare.Så 14th century är 1300-talet.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Däremot är jag ganska säker på att osmanerna har en begränsad mängd artilleri när de tar Konstantinopel 1453.

Ganska mycket artilleri faktiskt....

"Nevertheless, when the young and ambitious Mohammed II (reigned 1451-1481) came to the throne he resolved to take the city regardless of cost. And it did cost, though by now the revenues of the sultanate were enormous. Mohammed secured the services of a Christian gunfounder, Urban of Hungary, who seems to have learned his trade in France. Urban designed and cast 70 great cannon. The largest piece, named "Basilica", was of cast iron reinforced with hoops, weighing in excess of 19 tons and firing a ball of some 800 pounds. The gun was something of a white elephant; it required 42 days for a team of 60 oxen to drag the thing 120 miles, despite the fact that the barrel was made in two pieces which screwed together, thereby making it theoretically easier to move. Morover, it took hours to load and its maximum rate of fire was no more than three shots a day. On top of that the barrel began to crack after only two day's firing and the piece had to be reinforced. A matched set of eleven bombards firing 500 pound balls were a bit more useful, but the best of the lot were some fifty 200-pounders. Mohammed dragged his guns into position in the Spring of 1453, setting up fourteen separate batteries. On 1 April these commenced the greatest bombardment hitherto known. Despite "Basilica's" problems, Urban had done his work well and his cannon soon proved their effectiveness. Unfortunately he did not live to see their success, for one burst during the siege, killing him. Cannon were getting better, but safety was still very much a matter of luck."

--- Från Cannon and the Fall of Constantinople
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Djup jävla suck. Skulle väl varit mer övertydlig med att jag angav korrekt översättning men att det ofta kan bli fel... Som Funkus angav det så hade det varit tvunget att vara felöversatt till 1300-talet om det skulle rört sig om utkastningen av de sista korsfararna 1291. Förutom hopblandning av mameluckor och turkar och att de nog inte hade kanoner, alltså...

- Phelan
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Finns kanoner i Mundana?
Undrar därför att turkarna andvände dessa maskiner när turkarna drev ut korsfararna ur Jerusalem.
Tänkte om man kanske skulle kunna hitta kanoner i T.ex Muhad.
Tror inte att det finns några kanoner i mundana för tillfället, men, rent teckniskt så skulle man kunna gör kanoner och krut i Eon, man använder färdigheten alkemi och blandar ingridienserna till krut och så har man krutet klart, kanonerna får man genom att ta ett kraftigt metall rör, täpper till ena änden och ståppar i en mängd krut, en projektil och så har vi en teoretiskt fungerande kanon :gremgrin:.
Hur reglerna för kannoner ska va så lämnar jag det till var och en som läser detta. Mycket nöje :gremgrin:.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
man använder färdigheten alkemi och blandar ingridienserna till krut och så har man krutet klart"

Nja. Blandar du ingredienserna till det som på Jorden kallas för krut så är det inte säkert att blandningen är explosiv på Mundana. Däremot kan du skapa ett elixir i pulverform med effekten Explosion, som aktiveras av antändning. Det skulle fungera alldeles ypperligt. Huruvida det råkar vara svavel, salpeter och kol i elixiret är en annan sak - det kan lika gärna vara drakfjäll, sand och elefantblod.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag antar att du menar runt år 1300? eller runt 1300-talet (vilket kan innebära både tolv och fjortonhundratalet).
De första kanonerna började användas under 1300-talet men de blev inte en faktor att räkna med förrän under 1400-talet. I kina och asien kom kanonerna senare än i europa (ofta import från europa). Däremot användes både bomber och raketer ganska flitigt.Med risk att jag blandar ihop Indiska och kinesiska raketer så var de ganska olika, de kinesiska avfyrades i ganska stora salvor, i praktiken raketdrivna pilar medans de indiska kastades som raketdrivna kastspjut och hade explosiva huvuden vilket de kinesiska inte hade.
Under 1300-talet så spelade kanoer egentligen ingen roll under belägringar, däremot så användes olika former av pyrotekniska vapen flitigt, den mest kända är "grekisk eld", men även turkar, araber och memeluker använde den.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Nej det finns inte men gör en kanon själv.Det är bara hitta på skada etc......


Ps. Ni kanske ska avsluta Ot:ningen innan tråden blir låst??.Ds.

Midar som inte borde klaga.
 
Top