Kanoner på skepp (karavell)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi spelar för tillfället DnD5, men jag tar hjälp från vilket rollspel eller källa som helst - bara jag får hjälp.

Mina spelare har fått tag på en båt, en karavell, en sån där båt som Christofer Columbus upptäckte Amerika med (Niña och Pinta var karaveller, Santa Maria var större).

Jag har använt det nybyggda skeppet Boa Esperanca som mall
https://www.fundacionnaovictoria.org...boa-esperanca/
Men har även hittat minst 3 skeppsritningar för karaveller till DnD - så inga som helst problem där.
Här är ett exempel:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.cthulhu.se\/cms\/images\/2.jpg"}[/IMG2]
Kort sagt talar vi om ett fartyg som är 70'*20' (21m*6m)

Mitt problem är att kampanjen är Steampunkliknande och utspelas på jorden år 1890 (iallafall en steampunkversion av jorden).
Det finns alltså eldvapen och spelarna vill utrusta skeppet med kanoner - och där tog det tvärstopp.
Jag har bokhyllor med rollspel, men jag hittar ingen som beskriver vilken sort och hur många kanoner man kan ha på en karavell.

Jag har förstått så mycket att då karaveller är små kan de inte ha så många kanoner (kanske 6 st?) och de kan heller inte ha stora "Regalskeppet Wasa"-kanoner på lavetter, utan någon mindre modell.

Finns det någon som har koll på skepp och vet, eller kan tipsa om böcker?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Nog för jag har hygglig koll, haken är lite att delarna inte riktigt passar ihop. Karavellen som skepp utvecklades och användes innan artillerielden var central för strid till sjöss, så designen är verkligen inte anpassad till att vara en artilleriplattform. Kanoner på 1890-tal är typ identiska med dagens pjäser, inte hänt mkt med själva kanonen de senaste 100 åren. Så en gissning vore pjäser som inte utsätter skeppet för alltför mkt konstiga rekylkrafter, så en snabbskjutande sexpundare (57mm Hotchkiss) och en automatiska 37mm pom-poms eller maximkulspruta? Allt med fasta lavetter, snarare än äldre hjullavetter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag vill be om ett förtydligande. Karavellen är ett 14/15-talsskepp. Vill du ha beväpning från c 1500 eller runt 1890? I det senare fallet säger jag att några relingspistoler eller kulsprutor samt ett par kanoner på 37, 47 eller 57 mm är max. Och kanske ett par torpeder, det fanns 1890.

I det förra fallet behöver jag leta runt lite för rätt svar, om ingen annan nu redan vet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
En karavel på 1890-talet?

Under renässansen så brukade välbestyckade karaveller ha minst ett dussin kanoner. Exakt hur många pund? Jag vet inte... Är det viktigt? Men 4-6 pund är hur lugnt som helst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förtydligande:

Eftersom det är Steampunk så är det givetvis ett flygande skepp.

Rollpersonerna har hittat en båt som stått i temporal stasis i c:a 250 år, d.v.s. båten är från c:a 1640.
(jag valde karavell för att jag tyckte den var lagom storlek för en grupp äventyrare)

Den är bestyckad à la 1600-tal, men spelarna kan uppgradera till modern (1890) standard om de vill.

Det är inte ett krigsfartyg, men det verkar som att spelarna vill göra om skeppet till det.
(vill de ha ett krigsfartyg är det nog bättre att de skaffar sig en lämpligare båt)

Jag har hittat följande "moderna" vapen:
(Jag funderar allvarligt på att bestämma att maskinvapen ännu inte är uppfunna, för de passar inte in i settingen.)

GURPS Hi-Tech
Machine guns:
Gatling (1874)
Hotchkiss (1875)
Nordenfeldt (1882)
Maxim (1889)
Cannons:
Bourges Mle (1853)
Elswick screwgun (1879)

d20Modern: Past
Machine guns:
Gatling: 2d10
Maxim: 2d10
Cannons
1-pounder: 1d12
6-pounder: 2d12
12-pounder: 3d12
18-pounder.: 4d12

ADnD2 Players Options: Combat & Tactics
Bombard
Light: 1d6
Heavy: 3d12
Cannon
Light: 1d6
Medium: 2d12
Heavy: 3d12

ADnD2 Spelljammer
Bombard: 2d10

DnD5 har inte så många eldvapen. Jag har hittat:
DMG p255. Cannon, dmg 8d10 (jag uppfattar detta som en stor kanon på lavett)
DMG p268. Handeldvapen.

Jag gissar att i DnD5 borde mindre kanoner ta upp en 5'*5'-ruta och göra 2d12 i skada - och att det motsvarar 6-pund kanoner.
Och jag antar att det inte är något större problem att ha upp till 12 st mindre kanoner om de bygger om skeppet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Med tanke på att skeppet inte är riktigt byggt för att ha stora kanoner så kan de nog max packa in två stycked QF 6 pounder nordenfelt (en i stäven och en vid aktern om de förstärker kanonpositionerna med grövre timmer och metallförstärkningar) och kanske 4-6 1-inch nordenfelt kanoner längs relingen (med 2-4 pipor).

1-inch nordenfelt är i princip en grovpipig lever-action, så varje gång man för hävarmen tillbaka och frammåt så skjuter varje pipa ett skott.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Enligt den här sidan (ingen aning om källor) så kunde spanjorerna utrusta en karavel med typ 1 riktigt stort kanon, som förvarades under deck, men hissades upp och monterades på huvuddeck inför användning.

Så typ 6 mindre kanoner låter väl inte helt orimmligt. I synnerhet inte om man inte tänker ha så mycket last.''

edit: Sorry, den här sidan, menar jag
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag har ett rätt fint referensverk över ryska flottans seglande skepp, och hittar i den en skeppstyp med exakt samma dimensioner som skeppet ovan (om alltså av något senare konstruktion). De var beväpnade med 8 6-pundare var.
 
Top