Nekromanti Kan Xinu-inkarnaterna få avkomma?

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Ursäkta detta kanske lite morbida inlägg. I min pågående äventyrssvit så har Xinu en viss roll i bakgrunden. Om rollpersonerna spelar sina kort rätt så kan de upptäcka att Xinu-inkarnaten Kalian Tasis är den som drar i trådarna. Min fundering nu är att skapa en karaktär som är ett resultat av inkarnaten och en jargisk kvinnas samvaro. Karaktären skall inte känna till detta, sitt riktiga, ursprung. Kalian Tasis har dock å sin på avstånd sida vakat över sin avkomma.

Just nu funderar jag på lämpliga egenskaper som skulle kunna särskilja honom från vanliga människor. Jag har funderat på att låta honom få egenskapen odödlig - men det känns inte tillräckligt dynamiskt. Det faktum att han är inkarnatens son skall vara mer av en förbannelse.

Sedan så har jag funderat lite med syftet att skaffa sig en avkomma. Just nu är jag lite inne på att han skall få en avgörande roll när mörkret kommer. Karaktären skall precis ha mognat när mörkret kommer - hans krafter kommer att avslöjas mer och mer. Kanske så kommer han ställas inför ett val där han tvingas välja mellan sin fader eller sina vänner.

En annan fundering som jag har är hurvida avkomman är något av en konspiration inom Xinu-kulten. Kalian Tasis vill kanske på något sätt bli av med de andra inkarnaterna. Den schizofrena guden har precis innan mörkret bryter ut drabbats av en så kallad inre konflikt. Kalian Tasis har kanske funnit ett sätt att bryta sitt band med Xinu.

Nåväl, sammanfattningsvis:
1. Tror ni att inkarnaterna skulle kunna få avkomma? Mundanan är kanske full av dem till och med.
2. Vilka egenskaper är lämpliga och hur får jag det att bli något mer av en förbannelse?
3. Vad kan vara Xinus syfte? Kanske var det bara något som han gjorde på skoj :gremgrin:
4. Vad tror ni om en intern konflikt mellan inkarnaterna?

/D
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Barn kan de väl få om man tycker att det passar in.
Antagligen så skulle barnet bli någon semigud eller något skulle jag tro och antagligen ha lite egenskaper därefter. Sadisktiska och skrämmande egenskaper skulle nog passa bäst eftersom Xinu inte är en mysig gud.

Silvervarg är lite trött för att skriva.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men det är ju en jättebra idé! Vill du använda den är det väl klart att Xinu-inkarnaterna kan få barn; det är ju en gud det rör sig om, trots allt. Ett intressant exempel på ett barn till en gud och en dödlig är en av nyckelkaraktärerna i Guy Gavriel Kays romantrilogi 'Fionavars vävnad'. Han är resultatet av den onde gudens våldtäkt på en kvinnlig huvudperson, och hans 'särskilda krafter' är egentligen ganska ringa. Den mest påtagliga är att han växer fortare än andra barn, men det verkar mest vara ett verktyg för att han ska nå vuxen ålder och göra det han är dömd att göra; vandra den mörkaste vägen av alla. Han är en riktigt angstig karaktär, förstås, utan riktigt plats i världen, och till slut känner han sig så ensam att han söker upp sin superonde far i hopp om att hitta någon som förstår honom. Och ja...nej, jag ska inte spoila mer. Läs boken istället, den borde finnas på de flesta bra bibliotek.

Hursomhaver, om jag hade med ett sådant barn till en ond gud och en människa skulle jag vara sparsam med att ge barnet märkliga krafter, och istället fokusera på dess inre splittring och dess plats i ödet. Ska det gå samma väg som sin mor/far och liera sig med det kommande mörkret, eller försöka att vara en vanlig människa?

- Ymir, tipsar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"I am your father..."

"Ska det gå samma väg som sin mor/far och liera sig med det kommande mörkret, eller försöka att vara en vanlig människa?"

Se för bövelen upp för klichéer! Jag skulle börja asgarva om jag fick reda på att min rollperson var en dålig Luke Skywalker-ripp (även om han inte var det så skulle jag direkt göra den kopplingen).

- Danne, som däremot skulle tycka det var ballt med lite mer Star Wars i Mundana (efter att skrattanfallet lagt sig).
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Re: "I am your father..."

Jo, jag är själv emot klichéer, även om jag ibland misslyckas med att inte ha med dem i mina äventyr.

Riktigt klichéartat vore det dock om xinu innerst inne var en snäll kille som blir omvänd i slutet. Då tror jag nog att Xinu istället kommer vara känslokall och bara ha ihjäl sin avkomma.

/D
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Onödigt dravel [Spoiler TT utom Hjalle]

Ska det gå samma väg som sin mor/far och liera sig med det kommande mörkret, eller försöka att vara en vanlig människa?
Till att börja med så får detta mig att tänka på Point Pleasant. Om någon av er har sett det så förstår ni vad jag menar. Handlar om att "djävulen" har en dotter han har skickat till Point Pleasant för att växa upp. Fast hon vill inte vara ond och försöker göra snälla gärningar som kanske inte alls lyckas så bra.

För att sammanknyta detta med tråden så tänkte jag bara dra lite paraleller till min karaktär som spelas i Blodsvindar. Han är son till Sanari älva och en "skuggprins". Hans far är, vad jag har uppfattat en elaking.
Så jag spelar avkomman till något mystiskt, kanske inte en gud som i detta fall. Det är väldigt roligt då det öppnar upp till en uppsjö av intriger och liknande. Så jag säger bara att det är en bra ide du har kommit på och att jag tycker du skall använda dig av den.

- Jocke, pratar på om massa onödigt dravel.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Hursomhaver, om jag hade med ett sådant barn till en ond gud och en människa skulle jag vara sparsam med att ge barnet märkliga krafter, och istället fokusera på dess inre splittring och dess plats i ödet. Ska det gå samma väg som sin mor/far och liera sig med det kommande mörkret, eller försöka att vara en vanlig människa?
Jo precis. Jag vill inte rubba balansen med de andra karaktärerna för mycket. I och med att jag vill att karaktären mer skall känna sig som fördömd och kanske lite malplacerad så kommer fokuset inte ligga på egenskaperna. Självklart kommer han eller hon få någon form av egenskaper - men i det första skedet så är dessa inte fullt utvecklade. Vidare så funderar jag på att göra de riktigt mäktiga krafterna begränsade till ett visst syfte eller uppgift. Kanske så innebär släktskapet med xinu att karaktären fungerar som någon form av "nyckel" eller så är han förutspådd att störta/döda/omvända sin fader och att det är bara han som skulle kunna göra det.

/D - Tänker högt...
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Re: "I am your father..."

Jag är definitivt emot Star Wars-ripps i stil med "I am your father", det känns på sätt och vis så extremt tråkigt och uttjatat. Här skriver jag lite mer utförligt vad jag tycker om "I am your father"-klichén.

Nu vet jag att du inte ska köra med denna Star Wars- kliché, men jag skriver ändå det här eftersom det förts på tal samt att alla på forumet skall veta var jag står i den här frågan :gremtongue:


/Carnin - hävdar bestämt att Star Wars och Eon inte går ihop
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Självklart kommer han eller hon få någon form av egenskaper - men i det första skedet så är dessa inte fullt utvecklade.
Nicoz Mehzinor är ett halvblod (dock till ett en skugglandsprins, och inte en gudom) och har inga särskilt framträdande krafter, utom möjligtvis en schysst motståndskraft mot solbränna. Snarare är det vad han har gjort av sina familjeförhållanden som sätter honom i en unik sits just nu. Eftersom han har slagit ihjäl sin farsa, står dennes skugglandstron tom, och det verkar onekligen som om alla väntar på att någon (till exempel Nicoz) ska göra anspråk på den.
Beroende hur det politiska livet i skugglanden fungerar och hur långt det sträcker sig kan det få allvarliga efterverkningar på stackars Nicoz framtida liv.

/Joel
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Kanon! Gav mig just lite inspiration till att allt inte behöver vara så bombastiskt - gammal vanlig hovintrig funkar ju även bland gudomar.

/D - Tacksam!
 
Top