Nekromanti Kan vandöda göras oförstörabara?

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
I Mystik och Magi står det att vandöda räknas som föremål. Föremål kan göras oförstörbara med hjälp av processen Perpetuell indestruktibilitet. betyder det att vandöda kan göras oförstörbara? Det vore lite väl bra, specielt med tanke på att det går att besätta vandöda...
 

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
Det är i såna här tvister då den allsmäktige guden SL griper
in och zappar sådana tankar , o helt enkelt säger -NEJ!!!!
mitt förslag är teoretiskt möjligt, praktiskt ja gissa=)

"Man får ta det onda med det goda" Lars von trier (riket)

illusionens mästare
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Jo det går ju alltid

Ja som SL är man ju nästan skyldig att hindra sånt. Men det är ju betydligt roligare om reglerna fungerar utan sånt 'fusk'. Kanske står det något om det här i boken om vandöda som kommer ut 2002? Min förhoppning var att någon sett något som förbjuder det i redan existerande böcker.
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Självklart kan de göras oförstörbara, men man får ta det med en nypa salt. De kan inte gå sönder, bryta ben eller få organskador men får ändå trauma/smärta och blodförlust och dör ändå. Men de håller ändå.

I am the Voice
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Om någonting är oförstörbart så borde väl det innebära att det inte en går att göra en repa i det? Om en fjäril i lövtunt glas inte kan förstöras av ett 100 kilo tungt fallande klippblock så borde ju inte en zombies skinn spricka av ett stridssvärd. Jag förstår mig faktiskt inte riktigt på din definition av oförstörbar. Och eftersom en vandöd kan röra sig tack vare alkemi snarare än muskler så borde den inte kunna dö om den inte styckas. Det här blev lite virrigt men jag tror att det är ganska tydligt vart jag vill komma.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Magiska Vapen ....

I samma modul står det också att magiska vapen fortfarande kan ha sönder föremål med "Perpetuell Indestruktibilitet" ....

Så det är välan bara att börja samla.
;]

Och ja, jag tycker det låter rimligt.
Och till och med ganska intressant.

MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Min syn på HUR Perpetuell Indestruktibilitet fungerar...
Och hur vida den kan kombineras med odöda kanske men då måste man nog anpassa och ändra så att man gör den döda odöd samtidigt som man gör honom "oförstörbar" ( annars kan magierna ta ut varandra )


Perpetuell Indestruktibilitet
Indestruktibilitet fungerar på så sätt att den definierar varje partikels plats i ett objekt och om
objektet skulle brytas eller gå sönder så repareras objektet sig själv i och med att varje partikel
från objektet söker sig till sin rätta plats på en Atomisk nivå och genom processen lagrade
energier reparerar objektet.
Detta kostar den Alkemiska processen energi så varje reparation minskar mängden energi som
Perpetuell Indestruktibilitet kan använda sig för att reparera.
Detta gör att ett objekt ej kan förstöras genom eld, våld, syra eller liknande.
Magi kan genom att den omdefinierar hur objektets partiklar ska sitta förstöra eller förvrida ett
objekt som har Perpetuell Indestruktibilitet i sig.
Praktisk funktion ett objekt som har i sig Indestruktibilitet har BRYT+100*(extra magnituder)
antalet antal reparationer innan processen upphör att fungera.
Exempel En dolk med bryt på 5 och vikt på 1kg har en Indestruktibilitet på 2 magnituder i det
är precis så många magnituder som krävs.
Regelmässigt betyder det att Indestruktibilitet kan reparera dolken upp till BRYT poäng 105
innan den upphör att fungera.
Men skulle man ha satt in dubbla mängden magnituder av Indestruktibilitet skulle den kunnat
reparera dolkens BRYT poäng 20 grr innan den går sönder.
Men om man hade en dolk som har BRYT på 15 och vikt på 1kg och Indestruktibilitet i sig
med 2 magnituder det betyder att processen kan laga dolken BRYT poäng 115 grr innan
processen upphör att fungera.
Spelmässigt varje gång dolkens bryt minskar med ett poäng minskar Perpetuell
Indestruktibilitets reparations poäng med ett poäng den har objektets BRYT+100*(extra
magnituder) reparations poäng i sig.

Nu sitter folk här och skriker MEN då är Perpetuell Indestruktibilitet inte evig.
Nej det är den inte MEN en magiker kan genom att Ladda Ackumulator åter ladda Perpetuell
Indestruktibilitet eller genom att demonisk aggregat som automatiskt laddar processen göra den
”permanent oförstörbar”

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
självklart

jupps. det går att skapa sig en oförstörbar zombie. varför skulle inte det funka? de är ju döda, och allt dött kan man lägga besvärjelser över.. enda kruxxet är nog att det blir lite dyrt. det kommer nämligen att behövas MASSOR av magnituder i receptet för att kunna göra så stora saker oförstörbara.. spelarnas elaka motståndare kan ju skapa sig nån liten oförstörbar zombie, då blir det ju bara kul, ingen koboldism.

för att inte låta rollpersonerna koboldisera sig med oförstörbara zombies så: hur ser en zombie ut? om de är feta och ihoplappade av folks diverse kroppsdelar som den galne professorn hittat på kyrkogården skulle det kanske vara svårare att skaffa sig en oförstörbar zombie än om den vore torkad. kan man torka sina zombier? det kostar ju massa pengar att oförstörbarisera en fet, vuxen zombie. det skulle vara mycket bättre för magikern om hon/han snodde ett litet barn (10 år?) och tränade upp ungen i diverse konster (alkemi, krigiserande, matlagning) och sedan satte ungen på långsam svältföda så att barnet blev riktigt, riktigt magert. när barnet till slut dör av svält torkar magikern ungen ett par dagar, häller ur diverse kroppsvätskor och kanske tar bort ett par organ.. och sedan oförstörbariserade man ungen! wips, och så har magikern tjänat in trettio livslöner.. genom att framställa det som en omöjlighet att oförstörbarisera så stora stycken på en gång kan man hålle rollpersonerna borta från sånna saker.. det är bara RIKTIGT elaka människor som skaffar sig oförstörbara zombies eftersom man måste kidnappa och torka barn.. och ingen normal människa torkar ett barn.. eller hur?

hur ser en zombie ut? kan man torka dem?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Re: självklart

jo, torka är en bra idé. Om man gör den ihålig och skalar av köttet och det mesta av benet borde den inte väga så mycket. dessutom står det inte någonstans att att det måste vara mänskliga vandöda. det borde inte krävas mer än två magnituder för att göra en råtta odöd. Nackdelen då är att den inte kan slåss men det går ju alltid att göra den till en eldsprutande artefakt.
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Det var visserligen en väldigt genomtänkt regeländring som förbättrar balansen i spelet. Men det roliga med Perpetuell Indestruktibilitet var att den var så obalanserat överlägsen. isbehålllare med en eld brinnande på insidan, en bomullstråd knuten kring en katapult vilket hindrar den från att avfyras eller en sköld gjord av papper doppad i gyttja. Såna saker ska man väl inte behöva hitta en demon för?
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Självklart. Men samtidigt så borde du betänka att ge den ett vilkor för sin tid i existensen. Som att när någon dött så disintegrerar han, eller om ett föremål återförs. Dessutom måste han kunna dödas med heliga ceremonier, som SL skapar efterhand de behövs. Helst innan dock. Se till att ha en SL som skapar lite realism också, så att skapelsen kan vända sig mot sin skapare med.
 

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
Re: självklart

som sagt är det mycket dyrt (magnitudvis) att göra en zombie oförstörbar, för varje kilo är en en magnitud på två (2) så för att göra en zombie pårunt 60 kilo oförstörbar blir det 120 magnituder, Ob120T6 mot en spelares färdighet i alkemi, är rent omöjligt (om man inte slår alla ettor)

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Det där med att kasta Perpetuell Indestruktibilitet på ett föremål i is är ju också rätt kul, något som vi diskuterat en del. Eftersom processen nästan garanterat använder kokande ämnen eller värme i någon annan form så smälter troligen isen innan den är klar, och har man då föresett skvätten vatten med perpetuell indestr... vafan: PI, eller misslyckas processen automatiskt eftersom förhållandena inte är de samma som när processen påbörjades??

Och, varför får ett plåtharnesk inte ökade skyddsvärden när man utsat den för PI?? Läder och ringbrynjor böjer ju på sig och således kan man fortfarande få krosskador, men skärande eggar borde inte gå igenom.

//David
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Det kan vara så att eggen går igenom rustningen och när den dras ut så finns inget hål i rustningen.

Det verkade man komma fram till sist den här frågan debaterades i alla fall.

/WolmerX "YESSSS! Ännu ett inlägg"
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Nah, det måste ju inte ingå uppvärmning i alkemiska effekter. Med lite tur borde is kunna göras oförstörbar utan att smälta. Det borde också innebära att den inte kan smälta när den väl är oförstörbar.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Japp jag anser att det fungerar så anars är det aldeles för bra och det skulle vara omöjligt att skada en person med nådan rustning utan magi.
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
hmmm.. följer nog hattens exempel..
och då skulle skadan ges.. men rustningen se likadan ut i samma ögonblick skadan gjorts.. (klubban studdsar tillbaka? alt vapnet.) så det man skulle plocka bort är blödningar all övrig skada får stå kvar. fast man borde kunna få inre blödningar.
och är man så glad över att ha hittat någon med den typen av rustning.. släng vederbörande i sjön.. där drunknar han oavsett om han har ovörstörbar rustning eller inte.
(var det bara jag som upplevt hur ens karaktär fallit över bord ,pga av en hal planka, och drunknat?)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: självklart

Är en skelettkropp är inte ett föremål utan flera. Den männskliga kroppen har 216 ben i sin kropp (tror jag) och väger inte mer än... 2-5 kilo? Inte så värst farligt. Tar lite tid bara. Jag gjorde en kampanj där rpna träffade på skelet som var oförstörbara. Rpna hade dock som tur var en tempelriddare som hade ett heligt svärd och kunde hugga massor av skelett tills hans svärd delades. Då flydde han.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top