Nekromanti Kan priset på vapen och rust. Dvärgar stämma

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
I vår spelgrupp har vi blivit konfunderade:

Om man jämför priset på Phariken ( en dvärgisk sköld) kostar den i "Dvärgar" 45 silverlod (cirka 300 silver).
En stor rundsköld från Eon (huvudboken) har identiska statistika (bortsett från att den väger 100g mer) och den kostar 75 silver.

Kostar en dvärgsköld 4 ggr så mycket bara för att det är en dvärgsköld?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Det finns en hel del konstigheter i prislistorna...

Det bästa tipset jag har hört, är att helt enkelt byta ut alla prislistor till de som finns i rollspelet Västmark.
Västmarks tredje utgåva (den första i tryckt form) har fått prislistorna ersatta med en 'bytestabell', men även här är det lätt att klura ut vad priserna skall vara. Hur som helst finns ju tidigare utgåvan gratis på internet, och här finns en riktig prislista. http://www.foxtail.nu/vstmrk.html

Det skall dock tilläggas att om man inför Västmarks priser, så får man ändra på alla mängder silvermynt i Eon. Startkapital blir exempelvis skyhöga...
Alternativt kan man använda Västmarks lista, men femdubbla värdena (eller vad som nu krävs).
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
För att det räknar med kostnaden att få tag på en, en dvärg skaffar ju sin sköld för X-val, men om någon vill köpa en dvärgsköld så måste han importera, förhandla osv osv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Knasiga priser och annat

Det finns några lite knasiga fel i Eon. Ett av dom är prislistorna som är ganska knas. Krille, som är ganska aktiv här på forumen, som är en av Eons konstruktörer påpekar själv ofta hur knasiga prislistorna är.
Så antingen så får man gilla läget eller så får man försöka bortförklara på något vis. Våran spelgrupp har valt att gilla läget.

En annan konstighet är att vissa länder (b.la Asharien och Soldarn) har en befolkningstäthet som är ungefär lika stor som centrala Saharaöknen. Storleken på länderna är ok, det är bara befolkningssiffrorna som är lite för...låga.
Våran spelgrupp har valt att modifiera dessa länders befolkningsmängd genom att gångra med 10.
Även Tirakerna lider av samma demografiska bugg.

/Naug
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Re: Knasiga priser och annat

Men ni moddar inte prislistorna?

Jag har inte hunnit läsa in mig på Asharien och Soldarn så mycket men jag tror inte den demografiska buggen stör mig, inte om det finns en förklaring till varför det är glesbefolkat.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Knasiga priser och annat

"Men ni moddar inte prislistorna? "

Nä. Folk i våran spelgrupp köper helt enkelt inte så mycket. I alla fall inte min karaktär, hon är ju inte myndig (och kommer inte bli det heller eftersom hon bor i Consaber) så hon får ju faktiskt inte äga saker :gremgrin:
Nej, folk köper helt inte tillräckligt mycket saker för att någon ska ha reagerat på att priserna är lite knasiga.


Men med tanke på att Asharien & Soldarn trots allt har en hel del bördig mark så är det mycket konstigt att befolkningstätheten är som sahara. Jag menar, Asharien har ju flera floder genom landet. Om man sedan räknar ihop alla dom större städernas befolkning i Asharien så inser man att urbaniseringen i Asharien sannerligen har kommit ämlans kvickt för att vara ett medeltida samhälle :gremcrazy:

Nej, jag tror faktiskt inte att det finns någon bra förklaring.
Eller, i Soldarn har det nyligen varit trollkrig och sjukdomar. Men att Soldarns samlade folkmängd ryms i Manchester Stadium och sedan har gott om plats över till korvmojjarna är kanske lite knas? :gremwink:
Soldarns befolkning är fortfarande låg om man gångrar med 10.

/Naug, gångrar med 10 :gremsmile:
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Re: Knasiga priser och annat

Jag skall minnas dina kloka ord den dag jag lägger vantarna på supplementet och börjar spela mer i den världen
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Knasiga priser och annat

för att vara ett medeltida samhälle

Du får givetvis modda ditt Eon hur mycket du vill, men jag vill påstå att Asharien inte är ett medeltida samhälle. Det är fantasy. Mundana är inte Jorden.

Soldarns befolkning var knappt halvmiljonen för ca ett sekel sedan. Av krig, farsoter och annat elände är det idag lägre. Detta finns i GeoMundana att läsa.
 

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Nej tycker nog inte att dvärgarnas vapen är det värsta.

Is stället för att köpa en vicoshira (seriné) så kan man köpa en hel kärra riddarsköldar med metallskoning. Och då har du även råd att köpa kärran!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Knasiga priser och annat

"Det är fantasy. Mundana är inte Jorden."

Men fortfarande så har Asharien en väldigt lustig urbanisering med tanke på deras teknologi nivå. Det är ju knappast som att dom har moderna skördetröskor. Dom behöver mycket folk ute på åkrarna som alla andra mundanska samhällen. Det har dom liksom inte, om man kollar på demografin.


"Soldarns befolkning var knappt halvmiljonen för ca ett sekel sedan. Av krig, farsoter och annat elände är det idag lägre. Detta finns i GeoMundana att läsa."

Det måtte varit en katastrof av gargantiska proportioner.
Liksom... Vi kan väl alla hålla med om att Digerdöden skördade en ämlans massa liv. Digerdöden var en fruktansvärd epidemi som får dagens sars att blekna i jämförelse.

Digerdöden dödade 1/3 av Europas befolkning.

Så Soldarns befolkning har alltså gått ifrån knappt 500.000 till 55.000 som det är idag?
Dom har alltså tappat 8/9 av sin befolkning?
Är inte det lite mycket?
Kan ett land verkligen återhämta sig efter en sådan katastrof?

/Naug
 

Alven_Valdir

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
37
Location
Takalorr
Jo man kan ju säga att dvärgar är giriga..hehe..
De vill bara ha rikedom och makt..
Jag diggar prislistorna och vad man kan köpa i Mundana..
Min spelgrupp har inhandlat en massa saker på sistone..
Jag bytte till mig massa vildmanssaker och det kostade bara 150 silver till 200 silver..Digga systemet
 
Top