OSR Kan någon tänka sig att recensera mitt äventyr?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Kul litet äventyr! Gillar stämningen, teckningarna och humorn. Det finns flera tänkbara slut (om rollpersonerna stjäl ur graven kommer byborna märka det, papegojan flyger iväg och jävlas, den virrige Arthur kanske tar sig ur kryptan...) Finns det något annat sätt för RP att hitta den hemliga mekanismen i 3 än att fråga papegojan (typ slag för Finna dolda ting eller liknande)?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Kul litet äventyr! Gillar stämningen, teckningarna och humorn. Det finns flera tänkbara slut (om rollpersonerna stjäl ur graven kommer byborna märka det, papegojan flyger iväg och jävlas, den virrige Arthur kanske tar sig ur kryptan...) Finns det något annat sätt för RP att hitta den hemliga mekanismen i 3 än att fråga papegojan (typ slag för Finna dolda ting eller liknande)?
Tack!

Ja absolut! Om spelarna uttrycker att deras rollpersoner undersöker statyn bör de definitivt se att huvudet går att vrida (beroende på vilket system man spelar med kan det kanske krävas ett färdighetsslag också).
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Om papegojan dödas, dör demonen också eller släpps den fri?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Kartor och bilder: toppklass 100%
(Jag vet att spelare i min grupp kommer fråga en massa om mausoleet, om vad det står på skylten ovanför dörren, osv, så där får jag hitta på nåt rimligt som inte låter svamligt)

Text och struktur: så lätt att följa med i och inte tappa bort sig i. Topp.

Innehåll: perfekt lättsam och mörk minigrotta att lägga in i en stad. Fnissade åt ”ex-parrot”. Topp!

Kritik? Kanske skulle vilja ha lite mer info om den här demonen, vad den heter, osv, men det kanske inte är så svårt att hitta på själv och anpassa till sin kampanj. Det är alltid ett avvägande mellan informationsmängd och hur koncis man vill hålla texten.

Omdöme: jag vill ta det till mitt spelbord nu. 5/5
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Jag hade svinkul när du spelledde det på DanCon.

Senare spelledde jag det själv för min spelgrupp på jobbet, och alla hade kul även då. Möjligen hade jag som SL önskat 1-2 till ”grejer” i dungen, nått extra monster, mysterium eller fälla eller så.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Jag hade svinkul när du spelledde det på DanCon.

Senare spelledde jag det själv för min spelgrupp på jobbet, och alla hade kul även då. Möjligen hade jag som SL önskat 1-2 till ”grejer” i dungen, nått extra monster, mysterium eller fälla eller så.
Jag hade också svinkul - toppen att du var med!

Kritiken är klok. Jag kände också att det hade varit nice med något för att förlänga äventyret lite. Ska absolut tänka på det nästa gång jag gör något sånt här. Jag tänker helst något som inte påverkar grundstoryn så mycket, utan mest lite extra “pyssel”.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Om papegojan dödas, dör demonen också eller släpps den fri?
Jag tänker att den förpassas tillbaka till helvetet där den får sitta och ruva på hämnd tills den hittar en ny kropp att besätta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Kartor och bilder: toppklass 100%
(Jag vet att spelare i min grupp kommer fråga en massa om mausoleet, om vad det står på skylten ovanför dörren, osv, så där får jag hitta på nåt rimligt som inte låter svamligt)

Text och struktur: så lätt att följa med i och inte tappa bort sig i. Topp.

Innehåll: perfekt lättsam och mörk minigrotta att lägga in i en stad. Fnissade åt ”ex-parrot”. Topp!

Kritik? Kanske skulle vilja ha lite mer info om den här demonen, vad den heter, osv, men det kanske inte är så svårt att hitta på själv och anpassa till sin kampanj. Det är alltid ett avvägande mellan informationsmängd och hur koncis man vill hålla texten.

Omdöme: jag vill ta det till mitt spelbord nu. 5/5
5/5! Vilket otroligt fint betyg!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Utan att ha spelat detta gillar jag verkligen titeln på äventyret!

Däremot är det lite oklart för mig vad spelarna ”gör” nere i grottan. Utmaningarna verkar vara att 1. lista ut varför köpmannen är uppe och går, och 2. vad de skall göra med papegojan. Pyntet och skatterna får de ändå inte plocka med sig. Så det kunde vara intressant om det fanns lite uppslag eller delmål i lugnandet.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Läsning: Extremt lättläst och enkelt att följa med. Får en klar bild över hur rummen ser ut, vad problemet är och vilket motiv skurken har i äventyret. Känner att det lämnar utrymme för mig, eller andra spelledare, att fylla ut med detaljer vid behov. Älskar kammaren som föreställer stjärnhimlen och universumet! Det är sådana beskrivningar som gör att jag älskar OSR äventyr, för det är något jag upplever att dessa skapar i högre frekvens än storskaliga kampanjer.

Visuellt: Tydlig karta över kryptan. En fin bild på papegojan som är besatt. Visuellt finns inget att se ned på för ett äventyr på en sida. Sen vet jag, efter att kikat på andra kartor du gjort, att jag skulle bli chockad om det inte höll kvalité!

Användning: Skulle kunna sätta mig här och nu för att spela med en spelgrupp med minimal prepp. Känner att här kan jag bara sjunka in i äventyret och tillsammans med spelarna utforska kryptan. Mycket välskrivet!

Helhetsintryck: Ensides äventyr, med en tydlig karta och gott om utrymme för spelledaren att fylla på med egna detaljer. Gillar hur kommentaren om att byn ser ned på den som stjäl från graven. Kan skapa intressant dilemma där luriga, och oetiska spelare, kan fundera på hur deras äventyrare kan komma undan med stöld efter de löst problemet och fått sin belöning.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har läst ”Please go to sleep, Arthur Cobblesworth”, ett ensidesäventyr till gammel-dnd.

Det går snabbt att läsa igenom äventyret och få en överblick. Rummen presenteras med information i punktform vilket blir tydligt. Kartan och illustrationen av kryptan är väldigt bra, likaså papegojan.

Det finns flera vägar genom dungen och flera olika sätt att komma åt skatten. Kul!

Intrigen är väl tunn, framför allt blir det en fråga om huruvida man kommer samsrneta med papegojan eller inte. Jag hafe gärna sett att man kortade ned de två första paragraferna med bakgrund (man kan nog använda färre ord där) eller kanske genom att använda xomviestats för xombien, och i stället bjöd på en ruta med info om demonen (typ ”Iglewyggix the Undeceived, Cupholder of queen Casilda” och kanske några ord om dess motiv) sen kan man ju bara byta ut infon om man så önskar.

Jag hafe gärna sett att papegojan hade nån automatisk variant av animate dead som animerade lik inom en radie av 50 fot för att förklara att Arthur vaknat. Då hade man kunnat korta ned bakgrunden också som jag efterlyste ovan.

Jag är inte jätteförtjust i giftfällan, hade föredragit om det fanns nåt sätt att desarmera den eller förutse den. Vet inte om det är en feature att ha den gömd bakom både en nyckel och ett pussel men mina spelare hade nog blivit less på att först lösa pussel, sen hitta nyckeln och erövra den och sen misslyckas med sina rull och dö i ett gasmoln (eller lyckas med sina rull och nästan dö i gasmoln). Det är väl en grundläggande filosofisk fråga om man ser detta som berättigad kritik eller inte.

Jag hade gärna sett utskrivna monetära värden på oljemålningarna i konstgalleriet och krimskramset i kosmiska salen. Jag hade också gärna sett att några av lanskapen på oljemålningarna i kryptan var utomjordiska (två solar eller främmande konstellationer eller liknande)

Jag gillar inte att monstret får heta ”ex-parrot”, jag har uppfattat det som att det finns en gentlemen’s agreement att avhålla sig från Monty Python-referenser.

Äventyret gör mig sugen på att läsa mer av författarens verk! Det är snyggt och föredömligt tydligt och väldisponerat.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Jag gillade det... .skulöle lätt kunna tänka mig att köre det med lite DoD23...kanske klämma in det som en sidogrej i utkante eller ngt :D
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Sert framför mig hur man som SL kan ha jäkligt skoj med den Demon papegojan runt om i dimmornas dal...om spelarna släpper ut den :p
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag lider med dig i 0-recensioner-träsket trots hundratals nedladdningar (på drivethrurpg.com då).

Jag gillar äventyret. Kort och enkelt att kasta in. Det kan skapa lite roliga scenarion. Papegojan var en skoj twist men som en annan påpekat vore det skoj om den kunde animera döda råttor och skalbaggar eller nått smått om den blir anfallen, så att den "enda" striden fläskas ut lite.

När jag läste Cosmic room så tänkte jag direkt att det fanns en koppling till något utomjordiskt eller till och med sci-fi i en sann Appendix-N-anda men blev lite besviken över att det inte var så.

Mer beskrivningar av föremålen önskas då mina spelare alltid frågar efter sådana detaljer, så när jag som SL uppenbart improviserar ihop något, ser de igenom att det är irrelevant för lösa scenariot.

Ett eller två till rum eller mer med grejer som kan förvirra vore kul då dessa run är väldigt små.

Jag själv jobbar alltid med 5-rums-principen i mina 2 page dungeons dock... så där är du ju faktiskt spot on i min mening.

Kartor och art är top notch som alltid från dig :)

Bra jobbat! Någon dag ska jag spela detta helt klart.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Alla andra rollspelsskapare får recensioner men aldrig jag, så jag känner mig lite utanför skaparcommunityn. Jag undrar om någon skulle vilja recensera mitt enbladsäventyr Please go to sleep, Arthur Cobblesworth.

Jag tycker det är asbra, men jag är rätt jävig.
Mysigt, litet äventyr!

Jag gillar verkligen bilderna och kartorna. Snygga, tydliga och inspirerande.

Jag läste den tvåsidiga versionen och saknar egentligen ingenting (möjligen en förtydligande kommentar om huruvida byborna även känner igen konsten i rum fyra om rollpersonerna försöker stjäla och sälja den), men tänker att man med ganska små medel hade kunnat utvidga scenariot en smula. Till exempel genom att ge fler förslag på vad som kan motivera rollpersonerna att undersöka mausoleet (är de släktingar till den avlidne?), vad som kan hända efteråt och kanske exempel på saker som den besatta papegojan kan hitta på i närtid. Det skulle dock innebära att scenariot blev länge än en sida utan att tillföra så värst mycket så ta mina kommentarer med en nypa salt.

Bra jobbat!
 
Top