Kan någon rekommendera ett bra OSR-system? Gärna på svenska

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Skulle också kunna vara Oriak som badmojo tänkte på.
Men sannolikt blood&bronze, ja.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Eftersom Old School Essentials Advanced är så svårt att köpa i Sverige är Swords & Wizardry ett mycket bra alternativ, enligt mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Kom det inte något svenskt old skool-aktigt om bronsålder-Sword &Sorcery i Sumeria/Babylonien också för en tio år sedan?
Det är OSR kompatibelt, men har typ ”moves”. Det är Lätt att göra om valfritt osr äventyr till Blood & Bronze / omvänt. (Man behöver i princip bra byta ut ett värde mot Hit Die, så funkar monster rakt av tex)
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Finns Knape, en svensk översättning av Knave, i Hydra #6. Har dock aldrig spelat det. Formulär och mer info finns här:

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Två spelare är möjligt men lite tunt. Två spelare till vore optimalt. Så, någon fler som är sugen? Kanske @Skarpskytten som brukar klaga på brist på OSR? ;)
Jag tycker det vore roligt att vara med, om vi börjar lite lätt så det inte är ett alltför stort åtagande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag tycker det vore roligt att vara med, om vi börjar lite lätt så det inte är ett alltför stort åtagande.
Jag tänker mig inte något stort alls. Vi hittar en kväll som passar alla och ses på Discord. Inleder med att göra rollpersoner vilket går rätt snabbt. Sedan spelar vi kanske två timmar, så pass att ni hinner känna på reglerna. :)
 
Top