Kan någon rekommendera ett bra OSR-system? Gärna på svenska

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
Jag har tröttnat lite på regeltunga rollspel och vill gärna ha tips på rollspel med lite mer lättöverskådliga regler. Skriv gärna vad som ni tycker är bra med respektive regelsystem.

Än en gång tar jag helst emot tips på svenska, men är givetvis tacksam för alla förslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Det är inte OSR, men har du kollat in något av Fria ligans rollspel? Svärdets sång, Mutant, Coriolis (beroende på vad du vill ha för setting)...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har tröttnat lite på regeltunga rollspel och vill gärna ha tips på rollspel med lite mer lättöverskådliga regler. Skriv gärna vad som ni tycker är bra med respektive regelsystem.

Än en gång tar jag helst emot tips på svenska, men är givetvis tacksam för alla förslag.
Svärd och Svartkonst är mitt standardtips. Trevligt och välgjort, fin bok är det också.
Lite av en verktygslåda, om du använder precis allt i boken samtidigt blir det kanske lite spretigt (IMO). Men å andra sidan finns det tillräckligt med stoff för massor av spelande.

 

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
Det är inte OSR, men har du kollat in något av Fria ligans rollspel? Svärdets sång, Mutant, Coriolis (beroende på vad du vill ha för setting)...
Jag har sneglat lite på dem, men inte läst igenom nåt av dem än. Ska absolut kika igenom dem.
 

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
Mörk Borg är inte bara snyggt och tufft och inspirerande – det är välskrivet och har intressant speldesign också (spelarvända slag fyw). Och jag tycker att det är bäst på svenska. Plus att det har en sjujäkla mängd material (som dock bara finns på engelska).
Jag har läst igenom Mörk Borg och är väldigt förtjust i det. Det är absolut supercharmigt (i allt sitt mörker och elände).
 

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
Svärd och Svartkonst är mitt standardtips. Trevligt och välgjort, fin bok är det också.
Lite av en verktygslåda, om du använder precis allt i boken samtidigt blir det kanske lite spretigt (IMO). Men å andra sidan finns det tillräckligt med stoff för massor av spelande.

Jag har snabbt ögnat igenom ett exemplar som jag hittade på ett bibliotek. Det verkar precis som du säger vara lite spretigt, men kul. Med vissa av förslagen på hur man ska spela liknar det verkligen vissa tidiga rollspel. Illustrationerna är även precis som de ska vara i den här sortens rollspel.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De två ajälvklara alternativen har redan nämnts: Svärd & Svartkonst och Mörk Borg.
Ett tredje alternativ "Fantasy! Old School Gaming" av Tomas Arfert.

Det är en regelmotor som är gjord för att spela fantasy rules light, som osr-spel.

Jag tycker personligen inte om tärningspölar osm Fantasy! använder, men det finns en optional rule som byter ut tärningspölarna mot 2d6 (samma motor som Svenska Kulter) och då tycker jag Fantasy! är riktigt trevligt.
 

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
De två ajälvklara alternativen har redan nämnts: Svärd & Svartkonst och Mörk Borg.
Ett tredje alternativ "Fantasy! Old School Gaming" av Tomas Arfert.

Det är en regelmotor som är gjord för att spela fantasy rules light, som osr-spel.

Jag tycker personligen inte om tärningspölar osm Fantasy! använder, men det finns en optional rule som byter ut tärningspölarna mot 2d6 (samma motor som Svenska Kulter) och då tycker jag Fantasy! är riktigt trevligt.
Jag har kollat igenom "Fantasy! Old School Gaming". Det tilltalade mig just för att det var så avskalat, med tärningskasten mest som ett moment för att skapa spänning i intensiva situationer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har, och har läst, Fantasy! Jag tycker tyvärr det verkar lite "trasigt" systemmässigt. Jag skulle hellre spela en gammal 80-tals T100-Drakar och Demoner (och jag har ingen uppfattning om DoD 2016). Om Fantasy nu alls är OSR!

Svärd och Svartkonst får nog betraktas som svenska OSR-goto-spelet. Det finns några tidningar (Grimoire) med lite extra-material, och då blir det nog lagom stort. Med det sagt, personligen, så kommer jag nog alltid välja att plocka fram mitt Titan Games D&D hellre än att spela Svärd och Svartkonst (av lite olika skäl). De är relativt kompatibla.

Mörk Borg är coolt. Det är som jag ser det ett spel för några kvällar. Inga långa kampanjer. Dels går spelet mot sitt slut (världen mot sin undergång), dels finns det inte SÅ mycket material, så jag tror inte det riktigt håller så länge (men jag kan ha fel).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Annars, om man bortser från önskemålet "gärna på svenska" så finns det ju mängder av varianter att välja bland, och de är ganska lika. Ett bra tips för den som inte vill göra sin research är Old School Essentials, Advanced Fantasy. Men det är dyrt att beställa från USA.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Mörk Borg är coolt. Det är som jag ser det ett spel för några kvällar. Inga långa kampanjer. Dels går spelet mot sitt slut (världen mot sin undergång), dels finns det inte SÅ mycket material, så jag tror inte det riktigt håller så länge (men jag kan ha fel).
Håller inte med där riktigt, över 1000 tredjepartsprodukter får väl anses som rätt mycket material?
 

Peryton

Varför inte?
Joined
1 Aug 2022
Messages
14
Jag har, och har läst, Fantasy! Jag tycker tyvärr det verkar lite "trasigt" systemmässigt. Jag skulle hellre spela en gammal 80-tals T100-Drakar och Demoner (och jag har ingen uppfattning om DoD 2016). Om Fantasy nu alls är OSR!

Svärd och Svartkonst får nog betraktas som svenska OSR-goto-spelet. Det finns några tidningar (Grimoire) med lite extra-material, och då blir det nog lagom stort. Med det sagt, personligen, så kommer jag nog alltid välja att plocka fram mitt Titan Games D&D hellre än att spela Svärd och Svartkonst (av lite olika skäl). De är relativt kompatibla.

Mörk Borg är coolt. Det är som jag ser det ett spel för några kvällar. Inga långa kampanjer. Dels går spelet mot sitt slut (världen mot sin undergång), dels finns det inte SÅ mycket material, så jag tror inte det riktigt håller så länge (men jag kan ha fel).
Tack för dina synpunkter. Jag har inte kunnat hitta det "gamla" "Drakar och Demoner", men jag skulle tycka att det vore kul att spelleda.
 
Top