Nekromanti Kan någon förklara för mig...

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

"Men du fattar visst inte! Står det i regelboken att föremålet i fråga så går det inte sönder, hur mycket våld man än använder."

Du fattar tydligen inte heller att regelboken bara är ett hjälpmedel och inte något man måste följa slaviskt. Du har förresten aldrig hittat på nya regler som inte finns i regelboken?

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Firebird

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
19
Re: Borde inte skadan sänkas också? [NT]

Sen borde ju stickskadan omvandlas till krosskada. Säg ett storsvärd har HOb4T6 K+2 och SOb1T6+2. Man anväder sig helt enkelt av krosskadan istället för stick/huggskadan.

Ur kaos föds ordning.
 

Firebird

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
19
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Jo, men just det här är en sådan grej man borde följa. Hur skulle det se ut om alla hittade på egna regler då? Då skulle man ju inte behöva en regelbok. Då skulle ju alla bara ta en grundregel och hitta på egna och varför skulle man då köpa ett rollspel? Det finns visserligen regler som verkligen suger fett, men de som är såpass orealistiska som att man kan göra ett föremål oförstörbart genom en alkemisk process borde man följa slaviskt.

Ur kaos föds ordning.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Sagan om ringen fenomenet

Men om man skulle ta en 24 karats guldring och lägga "oförstörbarhets besvärjelsen" över den så innebär det (eftersom guld är mycket böjligt) att den lätt kan hammras ihop till en klump metall. Helt omöjlig att ha på sig och till och med oigenkännlig.



Profeten från Norr
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Båt som båt

Personligen hakar jag inte upp mig men jag informerar på grund av att jag känner gott om folk som hakar upp sig och jag kan förstå dessa typer av individer vad gäller båtar och skepp. *ler*
Bra exempel är dessa individer som blir sura när man kallar deras Mac för PC eller som blir irriterade när man kallar deras ford för en Toyota ( Jag lovar den såg ut som en ) och så vidare..

Benämningen båt är lika med vad vi på land kallar MOPED eller Motorcyckel den är liten ( ofta ) den lämpar sig ( ofta ) bäst för sötvaten sjöar eller älvar..
Skepp är lika med stora grejer som verkligen menar allvar..
Pråmar tja havets lastbilar de är sällan vidare snabba ofta så är de utan egen motor och måste bogseras av ett skepp/båt.
Fast nu är det inte så enkelt på havet *suck*
En Ubåt är alldrig ett skep HUR stort det än är så blir Ubåts besättningar ofta irriterade när man kallar deras sjunkhål för skepp. En ubåt är alltid en båt..
Sen kallas i vissa länder båtar i storlek av Skepp för flod båtar OM de är designade specifikt för flodtrafik..
( flatbotnade grund gående "skepp" Denna definiering av skepp och båtar är existerande i Sverige men finns i andra länder som england enligt literära rykten. )
SÅ jag kan förstå oss landkrabbor att vi blir förvirrade i havets och vattnets något ovanliga verbala sätt att prata..

Irriterad är jag inte men road *ler* och jag kan förställa mig alla kaptener där ute sittande och tuggande på skägget av fasa av att höra Titanic kallas för båt.. *Skrattar*

Och vikten av att kalla en båt en båt och ett skepp ett skepp kan användas för att lura en spelare i en duell..
Säg att han kallar kaptenen skepp för båt i ett spel och kaptenen på pekar irriterad att det är ett skepp inte en båt och spelaren säger båt som skepp..
Sen blir han utmanad på duel *ler*
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Min tolkning av Indestruktibilitet... kommer då verkligen att irritera dig *skrattar*
Problemet är att INdestruktibilitet är allt för Oeoniskt och Neogams själv har medgivit att det var en miss i planeringen när de skrev den coh att den är obalanserad.
Min lösning är att ge den viss begränsning *ler* och som SL så är det mitt privelegium att ändra i regler och skriva om det jag ej gillar..
DU kanske kör slaviskt efter reglerna ( utom vad gällande att kalla båt för skepp ) men jag anser att regler i rollspel är till för att modiferars efter behov.
och om en Alkemisk proces suger grus i tonnage så skriver jag omden.. ( och ja jag har dumpad dessa regler tidigare under denna diskution men *ler* jag gör reklam för dom enligt mig är de en perfekt ( tja nästan perfekt lösning ) på problemet med Indestruktibilitet..... De får procesen att låta Eon i alla fall...

Perpetuell Indestruktibilitet
Indestruktibilitet fungerar på så sätt att den definierar varje partikels plats i ett objekt och om
objektet skulle brytas eller gå sönder så repareras objektet sig själv i och med att varje partikel
från objektet söker sig till sin rätta plats på en Atomisk nivå och genom processen lagrade
energier reparerar objektet.
Detta kostar den Alkemiska processen energi så varje reparation minskar mängden energi som
Perpetuell Indestruktibilitet kan använda sig för att reparera.
Detta gör att ett objekt ej kan förstöras genom eld, våld, syra eller liknande.
Magi kan genom att den omdefinierar hur objektets partiklar ska sitta förstöra eller förvrida ett
objekt som har Perpetuell Indestruktibilitet i sig.
Praktisk funktion ett objekt som har i sig Indestruktibilitet har BRYT+100+(extra magnituder)
antalet antal reparationer innan processen upphör att fungera.
Exempel En dolk med bryt på 5 och vikt på 1kg har en Indestruktibilitet på 2 magnituder i det
är precis så många magnituder som krävs.
Regelmässigt betyder det att Indestruktibilitet kan reparera dolken upp till BRYT poäng 105
innan den upphör att fungera.
Men skulle man ha satt in dubbla mängden magnituder av Indestruktibilitet skulle den kunnat
reparera dolkens BRYT poäng 20 grr innan den går sönder.
Men om man hade en dolk som har BRYT på 15 och vikt på 1kg och Indestruktibilitet i sig
med 2 magnituder det betyder att processen kan laga dolken BRYT poäng 115 grr innan
processen upphör att fungera.
Spelmässigt varje gång dolkens bryt minskar med ett poäng minskar Perpetuell
Indestruktibilitets reparations poäng med ett poäng den har objektets BRYT+100*(extra
magnituder) reparations poäng i sig.

Nu sitter folk här och skriker MEN då är Perpetuell Indestruktibilitet inte evig.
Nej det är den inte MEN en magiker kan genom att Ladda Ackumulator åter ladda Perpetuell
Indestruktibilitet eller genom att demonisk aggregat som automatiskt laddar processen göra den
”permanent oförstörbar”
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Ursäkta, men är inte det här tredje gången jag läser ditt tips?

Don Kennetho
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Det är väl inte riktigt det som det är frågan om. Vi måste ju få diskutera Eons officiella regler på ett forum utan att hela tiden mötas med argument som "men hitta på nåt själv, då" hela tiden.

Svaret nedan riktar sig inte bara till dig, Riddaren, utan diskussionen som helhet.
Jag tycker det är tydligt att det hela besvärjelsen var en miss av Neogames då de skrev den, och jag tror det var hatten som sa att det också var det, så att hela tiden sitta och försvara besvärjelsen känns lite löjligt. Det verkar som om man tror (eller vill tro) att Neogames inte kan göra några misstag.

Står det i en regelbok att nåt är "oförstörbart" så antar jag givetvis att spelkonstruktörerna menat att det var just oförstörbart. Detta antar jag på precis samma sätt som att den genomsnittlige kraggbarbaren är starkare än en vanar då den förre har +4 i Styrka eller då jag antar att Soldarn har en kung och inte en president om det står det i böckerna.

Så kort sagt: jag tycker besvärjelsen är ett uppenbart misstag, hatten sa att Neogames också hade tyckt så, så varför ska man sitta och försvara ett misstag?

Don Kennetho
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Om du vill följa reglerna slaviskt så är det nog ingen som hindrar dig... men jag kan säga att du nog är ganska ensam om det /images/icons/wink.gif.

Om regeln är helt befängd då?
Exempelvis att förvandla en drake till en (eldsprutande, flygande) daggmask (med 20 skadekulomner).
Tycker inte du att det borde ändras?

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
VAD innebär "oförstörbar"?

"Står det i en regelbok att nåt är "oförstörbart" så antar jag givetvis att spelkonstruktörerna menat att det var just oförstörbart."

Och vad jag menade med min fråga ovan, och som tydligen ingen har hakat på, är själva definitionen av "oförstörbart".

Räcker det med att dess funktion bibehålls oavsett hur mycket våld det utsätts för, det vill säga att ABS är kvar på nivå X eller att man kan sätta ringen på fingret, för att prylen ska vara oförstörbar? Eller måste den också bibehålla sin form för att få anses vara oförstörbar? Är den oförstörbar om prylen återtar sin rätta form och funktion efter att den fått jäveldäng (rustningen självläker, ringen vecklar ut sig)?

Kort sagt, vad menar ni med "oförstörbar"? Jag kan mycket väl tänka mig att samtliga tre scenarier ovan uppfyller kraven för oförstörbarhet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: VAD innebär "oförstörbar"?

Nu kan ju jag naturligtvis bara svara för mig själv, men...

Det första jag tänker på då jag hör ordet "oförstörbar" är ingen självläkande förmåga, utan helt enkelt att föremålet inte kan gå sönder (rustningen går inte ens att repa, manteln är omöjlig att slita sönder) och går inte ens att påverka i ett förstörande, demolerande syfte. Visst skulle man kunna kalla en rustning som självläker för oförstörbar, men jag tror inte att det är vad de flesta kopplar samman med termen. Och var det nu föremål med självläkande förmåga som man menade så tycker jag att man gott kunde ha infogat någon rad i besvärjelsebeskrivningen om detta.

Don Kennetho
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad innebär "oförstörbar"?

Kan vara jag passar på att göra reklam för reglerna i hop om att de liksom vissa sjukdommar och tankar på frihet och rättvisa ska sprida sig infektera medvetandet på allt och alla..
Jeep så blir det min hjärn knöl som har rättat till Mistaget med Petruel Indestruktivilitestrumapdinakeontihuvekroppen formeln..

För delarna med Min lösning är att den inte gör föremålet mer stryktålig eller så utan man kan lätt krossa eller hugga sönder/igenom föremålet men föremålet magi är så att det reparerar sig själv alla trasiga delar söker sig fort tillbacka till sin rätta plats och prylen blir hel igen..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-10-25 14:50.</EM></FONT></P>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: VAD innebär "oförstörbar"?

"Kort sagt, vad menar ni med "oförstörbar"?"

Jag tror att det svaret de flesta här vill ha, är vad Neogames (eller vem det nu var som kom på den alkemiska processen) menar med "oförstörbar".

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: VAD innebär "oförstörbar"?

Precis...
Det borde vara kärnfrågan. Vad menade den som skrev 'oförstörbar' i regelboken...? Det måste vara den tolkningen som är 'den rätta'...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: VAD innebär "oförstörbar"?

Kort sagt, vad menar ni med "oförstörbar"?

Jag är av den synpunkten att "oförstörbart" menas med att den håller för de påfrästningar som den är avsedd för och lite till...men att den kan gå sönder om den får mycket mer påverkan än den är avsedd för.

Jfr som tidigare med Titanic. Hon var avsedd att flyta. Men hon gjordes starkare så hon kunde flyta även om hon fick ett hål i skrovet. Hålet kunde vara väldigt stort, men inte oändligt stort. Ingen räknade med att hålet skulle bli så stort, vilket nu inträffade varför hon som var "osänkbar" sjönk.

Samma läge finns på rustningen det talas om. Den skall tåla slag från olika typer av vapen, men blir smällarna hårdare och grövre än tänkt så finns möjligheten att den ändå går sönder, även om den är "oförstörbar"

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Re: Monofilament! (WAS:Kan någon förklara för mig...)

Tråd som är en molekyl tjock. Se Warhammer 40 000 (har för mig att Eldar använder monofilamenttråd i ett flertal otäcka närstridsvapen).

pro patria moriquendi
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Monofilament! (WAS:Kan någon förklara för mig...)

"Och vad är monofilamenttråd??"

Till att börja med så är det en onödig upprepning i stil med "CD-skiva" eftersom "filament" betyder just "tråd". Monofilament används idag i fiskelinor och spindeltrådar, och är en tråd som består av en enda jättestor molekyl, vilket ger dem en mycket hög styrka. Inom SF brukar monofilament också betyda att den är en molekyl tjock och därmed vass nog att kapa tvärs igenom ungefär allt, men faktum är att enda ordboksdefinitionen är att tråden (filamentet) ska bestå av en (mono) molekyl. Tjockleken ställs det dock inga krav på.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: VAD innebär "oförstörbar"?

Jag är av den synpunkten att "oförstörbart" menas med att den håller för de påfrästningar som den är avsedd för och lite till...men att den kan gå sönder om den får mycket mer påverkan än den är avsedd för.

Jag tycker nog inte det är någon bra definition då det inte följer ordets uppbyggnad. Jag tycker det är som att säga att ett rum har fyra väggar fast inte jämt. Det där med Titanic tror jag inte är något som svenska akademien skulle ta med som definition av osänkbar då det var använt felaktigt av konstruktörer, reklammakare osv. Om jag har fel förstår jag inte vad man ska kalla t.ex. ett skepp som verkligen inte går att sänka vad man än gör...

C
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Kanske neogames kunde förtydliga det i Eon 2?

Det vore ju bra om det kunde komma en mer tydlig förklaring av detta om det nu ska vara så svårt att bestämma vad oförstörbar är. Jag vill m.a.o. veta Neogames definition av oförstörbar.

C
 
Top