Nekromanti Kan man donationsdriva ett rollspel?

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Jag älskar internet, och jag älskar det härliga engagemang som många bjuder på genom att lägga upp sina alster för gratis nedladdning. Kalla dem för entusiaster, glada amatörer, indieskapare eller vad som helst - det är i alla fall härligt.

Fenomenet med gratisrollspel har dock fått mig att fundera lite, främst om man kan driva vidareutvecklingen av dem med hjälp av donationer. Jag gick så långt att jag skrev en lång bloggpost om saken alldeles nyss, men vill gärna höra vad alla här tänker - rollspelsmakare som ni är/vill vara. Har dock inte för avsikt att posta om inlägget här, så läs det på bloggen och svara här (eller i kommentarerna, för all del - det är helt valfritt). Postar en länk tillbaka till den här tråden direkt, förstås. Fula "pluggar" för egna sidor håller jag minsann inte på med! :gremwink:

Bloggposten här.

Så vad tror, tycker och tänker ni? Är det möjligt att donationsdriva ett rollspel?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Småbetalningar

Ett av problemen med sånt här är ju att det fortfarande saknas ett smidigt sätt att betala på internet, särskilt när det gäller småsummor. Jag tror det finns en hel del som skulle kunna tänka sig att skänka en mindre summa, bara det vore extremt enkelt att betala. Som det är nu krävs det kreditkort hit och registreringar dit.

Sen finns det säkert många som tänker "Tja, betala är väl schysst, men om jag inte betalar så får jag tillgång till samma saker". Helt enkelt, många förväntar sig säkert något mervärde om de skickar pengar. Om spelet var gratis, då borde tilläggsböckerna också vara det tänker nog många. Att slå in på mervärdesvägen är ett alternativ kanske: pröjsar man får man en pdf med högupplösta bilder istället för text. Eller nåt.

Det är två saker att fundera på ialf: betalningsmöjligheter och mervärde.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
The Street Performer Protocol

Det finns två forskarstudenter(?) i USA som lade fram ett paper för 7 år sedan kring den frågan du lyfter upp. Detta paper kallar de för "The Street Performer Protocoll" och diskuterar IP, ekonomi, bärighet och problematiken att få en ekonomisk bas.

Det finns ett webbmagasin som har en mycket bra artikel om detta paper du borde läsa. Utöver det finns det även i sin originalform länkat härifrån och även översatt till tyska om du föredrar det före engelska.

Jag tycker detta paper presenterar bra lösningar på det hela, men idag har det kommit hyfsat raffinerade liknande lösning på att snabbt och enkelt få in pengar för saker på webben.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Det var en post on "the Ransom! model" på The Forge för ett tag sedan.

OK, jag hittade artikeln. I princip "skriv spelet, ta emot betalningar och om du inte når gränsen inom X dagar kastas pengarna på U-landshjäpen; om gränsen nås är det gratis för alla".
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ett av de allra största indierollspelen i USA, Sorcerer, startade som ett donationsdrivet rollspel. Ron Edwards skrev sin lilla olayoutade textfil och skapade en hemsida där man kunde maila honom för att få filen gratis, och om man gillade det kunde man donera några dollar (fem tror jag det var). Det ska tydligen ha fungerat mycket bra och dragit in tillräckligt mycket pengar för att han skulle ha råd att skapa en enkel tryckt version och så vidare... Hursomhelst så kan man läsa om det här.

Nu är det väl så att den amerikanska konsumentkretsen är ganska mycket större, men med hjälp av till exempel det här forumet tror jag att man kan sprida ordet tillräckligt mycket för att det skall fungera även i Sverige. Jag vet inte om jag skulle våga göra som Edwards och be om pengarna via vanlig post dock, det känns lite läskigt. Pay-pal kanske?
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Betalningsmöjligheter och mervärde

Du slängde upp bollen... :gremsmile:

BETALNINGSMÖJLIGHTERNA på internet är förvisso ofta kopplade till kreditkort på ett eller annat sätt, men det är ett minskande problem eftersom folk i allmänhet blir alltmer välvilligt inställda till att använda kreditkort online. Går man via Paypal, Paynova eller liknande mellanhand så tror jag att man kan fånga in hyfsat många eftersom det känns som en säkerhet. Då är det nog ett större problem för vissa att det faktiskt är ganska krångligt...

Annars finns SMS- och betalsamtalsvarianten. En förhållandevis stor andel av summan går tyvärr port i provision till driftföretaget, men mycket smidigare än att skicka "SPEL XYZ" till "987654" för att donera 30 kr blir det inte. Då kan det kanske vara värt att räkna det som 30 kr, fastän man inte får ut så mycket... Skulle jag prova en donationslösning skulle SMS-alternativet finnas, tror jag. Vanliga betalsamtal fungerar likadant, fast du knappar in siffror efter instruktionerna i luren.

MERVÄRDE och att ta betalt för det beror jag kort i ett kommentarsvar. En lösning kan vara att erbjuda spel och spelvärld gratis (exempelvis) och sedan ta betalt för äventyr, expansioner och supplement i allmänhet. Jag tycker dock det blir lite fel, och man hamnar snett gentemot sina användare - varför betala för extragrejorna när huvuddelen var gratis? Det är lite som att erbjuda ett forum till tusentals besökare under en längre period, men plötsligt börja ta inträde och kräva VIP-medlemskap. Inget jag personligen provat på något av mina projekt, men som jag vet att andra har gjort med ganska nedslående resultat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nej

"Fenomenet med gratisrollspel har dock fått mig att fundera lite, främst om man kan driva vidareutvecklingen av dem med hjälp av donationer."

Västmark var fram till version 3 donationsdrivet. Eller snarare, god vilje-drivet. Grejen var att till syvende och sist så fick jag in en (1) donation. Donationen kom in efter en lång och hård diskussion angående fri ekonomisk upphovsrätt kontra intellektuella egendomar, där jag just påpekade att Västmark var donationsdrivet men att jag fram till då inte fått in en enda donation. Min motpart var då vänlig att skicka in pengar, och eftersom jag är en vänlig själ så skickade jag ett färskt exemplar av Västmark 3 tillbaka.

Så enligt min erfarenhet så funkar det inte att donationsdriva ett rollspel, i alla fall inte i Sverige.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Dödsdömt projekt

Det är nog bara idealistiska drömmare som tror att det faktiskt går att driva utveckling av rollspel med donationsmodellen som dras upp i denna tråd.

Det måste ställas motkrav för att få in donationer/likvida medel. Det är där styrkan ligger i de alternativ som dras upp just i Street Performers Protocol där man inte erbjuder varan/tjänsten förrän donationerna uppnått en viss nivå. Nås inte denna nivå till en satt deadline så återbetalas pengarna (om möjligt) eller behålls i en pott där donorerna får rösta om vad pengarna skall gå till (om man har ett såpass avancerat system).

Det innebär att producenten lägger ned ett antal timmar för att dra igång projektet, göra en projektplan, presentera det och öppna upp för utomstående att börja tycka till och även donera pengar till projektet. Det är den kostnad som producenten tar på sig för att starta upp projektet. Sedan börjar inte utvecklingen av projektet förrän det har uppnåtts satt donationsmål som innebär att producenten faktiskt får betalt för den tid den lägger ned under resten av projektet. Sedan när både produkten är färdig, samt donationerna nått målet, släpps den fri för alla. De som donerat pengar får stå på med i den färdiga produkten så att alla kan se vilka som stött projektet och sett till att det faktiskt blivit verklighet.

Just hur man donerar pengar är en viktig bit, även hur man hanterar pengarna under tiden. Om det då är något man verkligne satsar på att köra efter, krävs det en hel del tankekraft innan man väl sätter igång.

En lösning som innebär att man inte personligen lägger ned tiotusentals med kronor på ett projekt som kanske inte säljer väl sedan. Men man kanske får mindre penetration på marknaden mot slutkunden, men det är något man får försöka lösa med andra metoder.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Ransom-modellen säger annorlunda?

En annan skribent tog upp Greg Stoltzes Ransom-modell och jag har självfallet tittat närmre på den. Ransom-modellen bygger på att du har ett färdigt spel, berättar och puffar för det, och gör sedan klart att det blir gratis för nedladdning när en totalsumma av donationer har kommit in. Då är spelet gratis för alla.

Stolze själv lyckades få in över $750 för spelet Meatbot Massacre, som nu är gratis för alla att ladda hem i PDF-format. Han försöker det nu igen på ett nytt projekt. Och precis som jag utgår från i min bloggpost i ämnet så rör det sig om ett väldesignat spel med bra innehåll, skickliga illustratörer och överlag snygg presentation online.

Men det är klart, du kan lika gärna stå där med ett färdigt spel - som du lagt lite pengar samt en massa tid på att ta fram - utan en enda donation. Ur den synvinkeln känns det ju mer rätt att presentera ett projekt enligt modellen du beskriver - det är bara det att jag tvivlar på att folk vill betala för något som inte ens finns än, hur många lovande projekt faller egentligen igenom? En snabb titt på det här forumet är svar nog på den frågan.

Dödsdömt? Kanske, jag vet inte - därför tog jag upp ämnet. :gremsmile:
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Tråkigt att höra

Eftersom Västmark känns som ett gediget spel så är det tråkigt att höra. Vad beror det på tror du, de uteblivna donationerna? Var det exponeringen, oklart hur det skulle gå till, för krångligt, nådde inte ut...? Eller var det bara ett totalt ointresse att betala för något som var online och därmed "borde vara gratis"?

Det tråkiga svaret kan tyvärr vara att den svenska publiken är för liten och för svår att faktiskt nå på ett bra sätt. Andelen som donerar kanske är så liten att man behöver oerhört många nedladdningar. Jag vet inte, men jag är rädd för att så är fallet.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Re: Tråkigt att höra

Jag hade ingen aning om att man inte ens kunde donera, så en tydligare exponering skulle inte ha skadat. Gör klart och tydligt att spelet är donationsdrivet och inte gratis (fast gratis).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad kunden vill ha

Jag skulle tro att det till stor del berodde på att det inte kändes som att man fick nåt. Jag skulle tro att tankegången är något i stil med "spelet har jag ju laddat hem och har redan, och det åt upp en hel bläckpatron när jag skrev ut det och bläck är dyrt, så jag skiter i att betala nåt". Däremot, när det väl fanns i tryck och skickades hem som en färdig bunt papper med limmad rygg till brevlådan så fanns det inga problem att öppna plånboken. Man ska inte underskatta folks önskan att få något fysiskt och konkret i näven.

Jag märkte samma sak när jag jobbade på Juristdata. I princip så kunde vi ha skickat en länk och lösenord till en FTP så att kunderna hade kunnat hämta hem programmet helt gratis. Det hade blivit billigare för alla parter. Vi försökte ett tag, men upptäckte att kunderna var mycket tjurigare om priset. Men så fort de fick en CD i näven så försvann gnället. Då talar vi ändå om inkassobolag med massa megapesos.

Så på något sätt så känns det som att kunden egentligen betalar för tjänsten att få produkten snyggt paketerad, inte för produkten i sig. Får man inte produkten i näven, utan bara som fil på hårddisken, då är den inte värd något.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Västmark 3 ändrade allt

"Jag hade ingen aning om att man inte ens kunde donera, så en tydligare exponering skulle inte ha skadat."

Det var jättetydligt för två smedjor sedan. Sen kom Västmark 3, och då kändes det inte så ämlans angeläget att begära en massa donationer för Västmark 2. Då valde jag ett annat synsätt istället: Västmark 2 blev helt enkelt marknadsföring för Västmark 3, istället för ett donationsdrivet projekt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Ransom-modellen säger annorlunda?

Men det är klart, du kan lika gärna stå där med ett färdigt spel - som du lagt lite pengar samt en massa tid på att ta fram - utan en enda donation. Ur den synvinkeln känns det ju mer rätt att presentera ett projekt enligt modellen du beskriver - det är bara det att jag tvivlar på att folk vill betala för något som inte ens finns än, hur många lovande projekt faller egentligen igenom? En snabb titt på det här forumet är svar nog på den frågan.
Du får skapa dig ett track record och en policy. Policyn skall reglera vad som gäller med donationerna om projektet inte kan färdigställas. Med ett track record så finns det också en god anledning till att lita på producentens förmåga att faktiskt färdigställa det. Här på forumet finns det väl några få som jag skulle vilja påstå har ett sådant track record, samt ett stort antal som inte har ett track record de vill skryta med.

Det är således inte den mest optimala idén för den som aldrig någonsin gjort ett rollspel eller större projekt tidigare :gremsmile:.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Mer mervärde

Jag ska tala för mig själv: om det finns en "bättre" variant av något så vill jag ha det. Säg att jag laddade ner ett spel, olagligt, från nätet. Sen visar det sig att denna piratkopia inte går att patcha, för det krävs originalet. Om jag gillade spelet skulle en sådan grej antagligen gå och gnaga en hel del, särskilt om det fanns patchar som förbättrade eller gjorde spelet snyggare.

Så för mig skulle det antagligen funka med ett pdf-rollspel som fanns i en sunkig svartvit lågbudgetversion gratis, men fanns att få i en ärkeutgåva för en viss slant. Om jag gillade spelet skulle jag nog vilja ha finutgåvan, särskilt om den också innehöll mer material.

Nu kanske inte så många är på det här viset, men en mindre, enklare utgåva av ett rollspel kan kanske fungera som bra reklam för en mer komplett och snyggare betalversion?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Mer mervärde

Jo, light-versioner är marknadsföring för huvudprodukten. Men problemet där kvarstår - att du måste skapa huvudprodukten med de tusentals mantimmar det tar, tryck, löner, formgivning och illustrationer.

Som en not kan sägas gällande SMS-betaalningar. Så som marknaden ser ut idag så är det så skevt att telekombolagen tar mellan 30-70% av summan som skickas som avgift. Så det är inget hållbart alterantiv.

Kvar står Paypal, Paynova och liknande, eller direktköp med kreditkort (kräver stort mod samt hög ålder).

Det är inte lätt.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Ransom-modellen säger annorlunda?

Du får skapa dig ett track record och en policy. Policyn skall reglera vad som gäller med donationerna om projektet inte kan färdigställas. Med ett track record så finns det också en god anledning till att lita på producentens förmåga att faktiskt färdigställa det.
Modellen du förespråkar ställer stora krav på trovärdigheten. Inget fel i det, men det kräver antingen att man är väldigt aktiv i någon form av community (The Forge, här på rollspel.nu) eller har givit ut produkter tidigare som kan stå som referens.

Visserligen kräver även Ransom-modellen att man sitter inne med trovärdighet, men eftersom spelet faktiskt är färdigt och inte bara konceptuellt så tror jag att det känns säkrare för donatorn och blivande spelaren.

I slutändan handlar det om för vem man väljer donationsmodell. Är det för din egen del främst så skall du ta in donationer på koncept, som du förespråkar, eftersom du då slipper riskera att göra ett spel som aldrig släpps fritt (donationerna uteblir - då har du bara lagt tid på konceptet). Är det för spelarnas del främst så gör du klart spelet och presenterar det, samt ber om donationer för att släppa det fritt (Ransom-modellen), då riskerar du din tid samt pengar för illustrationer etc. men spelaren vet att när summan X har kommit in så är spelet ute, det riskerar inte falla igenom för att konstruktören tröttnat på att vänta eller fokuserar på andra projekt.

Tredje modellen är förstås att släppa gratis direkt och be om donationer, men det diskuteras/ifrågasätts i en annan deltråd.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Mer mervärde

Jag tror definitivt på lättversioner av rollspel som marknadsföringsmaterial, även fast jag själv inte nyttjat det (än). Det är ett bra sätt att visa vad man har, men jag tror det fungerar bäst till tryckta produkter.

Beträffande SMS-betalningar så är det du säger både rätt och fel. Idag finns det alternativ till de stelbenta aktörerna vi haft i Sverige och jag har sett andra procentsatser. Visst, det är fortfarande för mycket med 20-30% i provision men det är ett alternativ.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Något i näven

Jag kan inte annat än hålla med dig om att det finns en vilja att ha något i näven när man köpt en produkt - många vill ha det helt enkelt. I synnerhet med det skrivna ordet är jag rädd...

Däremot tror jag att det blir en allt större andel som kan tänka sig en helt digital produkt istället, det ser man på de nedladdningstjänster som finns inom spelmarknaden (en växande och alltmer omsättande nisch i återförsäljarledet), på programvara som faktiskt kan säljas digitalt, och förhoppningsvis även snart på ljud- och e-böcker. Kan jag köpa samma produkt digitalt som jag kan i den fysiska affären och jag kan spara pengar på det så kommer jag åtminstone ta ställning på riktigt, inte bara tänka "nej, det är ju inget att ha i näven". I mjukvaruledet så ser man en ökande trend i försäljningen av nedladdningsbara produkter.

För det skrivna ordet är det dock värre, tyvärr. Kan man sälja en PDF för halva priset av en tryckt version, och är det värt besväret? Det kanske är en variant, ett alternativ till donationsmodellen. Å andra sidan så är det ofta så att man inte riktigt har pengar att lägga på trycket...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Något i näven

Kan man sälja en PDF för halva priset av en tryckt version, och är det värt besväret?
Jag skulle enbart betala för en PDF om jag kunde få den för typ en åttondel av priset. Eller tja, jag är inte säker på andelen, men den ska vara mycket lägre än halva priset, iaf. (Rättare sagt: Jag är nog villig att betala det som du skulle -tjäna- på att sälja en pappersverison)

Men om det ska säljas en nedladdningsbar PDF så vill jag att spelet ska vara utformat för att fungera bra i PDF-formatet. Alltså lätt att läsa på skärm, och inte något man måste bläddra i medan man spelar.
 
Top