Kan jag använda egna bilder på Äventyrsspels 1982-1995 fysiska produkter kommersiellt i tryck?

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Kan jag använda egna bilder på Äventyrsspels 1982-1995 fysiska produkter kommersiellt i tryck? Kan jag fota mina gamla prylar och sälja musmattor eller kramkuddar med dessa bilder på? Närbilder på rollformulär, boxar, omslag. "Utsidor" så att säga. Blev nyfiken då jag rotade runt bland varumärken för ett annat projekt. Någon som rotat i detta?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Kan jag använda egna bilder på Äventyrsspels 1982-1995 fysiska produkter kommersiellt i tryck? Kan jag fota mina gamla prylar och sälja musmattor eller kramkuddar med dessa bilder på? Närbilder på rollformulär, boxar, omslag. "Utsidor" så att säga. Blev nyfiken då jag rotade runt bland varumärken för ett annat projekt. Någon som rotat i detta?
Njae är det enkla men tråkiga svaret. Illustrationer på omslag etc omfattas av upphovsrätt (och i vissa fall är de redan licensierade för liknande projekt).
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Just det, det hade jag nog i bakhuvudet. Men om man blurrar bara illustrationerna som man inte har rättighet till eller ritar om den själv, kanske stiliserat, så har man ju resten av lådan, häftet med logos, text och varumärken.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Såg att Äventyrsspel var nyregistrerat 2015 med sin gamla logo

Men om man blurrar bara illustrationerna som man inte har rättighet till eller ritar om den själv, kanske stiliserat, så har man ju resten av lådan, häftet med logos, text och varumärken.
"logos, text och varumärken" kan och brukar omfattas av upphovsrätt, och logos/varumärken kan även ha varumärkesskydd (primärt om de är registrerade och används).
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Nej.

Du avbildar upphovsrättsskyddade verk, vilket täcks under Citaträtten. Den säger följande:

23 § Offentliggjorda konstverk får återges
  1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
  2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
  3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.
Första stycket gäller endast om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (2005:359).

PRV (som hanterar immateriella rättigheter) skrev följande, som är rätt solklart det som det handlar om här:
Screenshot 2024-03-26 at 11.40.05.png
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Såg att Äventyrsspel var nyregistrerat 2015 med sin gamla logo
Svensk Varumärkesdatabas (antar att du kikade där) står det att ägaren är Cabinet Licencing (numera Heroic Signatures), vilket är Fredrik Malmbergs företag. Vill du göra merch kan du höra av dig dit när det gäller sådant som då rör Äventyrsspel, t ex loggan och sådant som inte är Drakar och Demoner. Där kan du också se om/vad de har upphovsrätt till att använda (potentiellt en del gamla framsidor).

Vill du ha något med DoD måste du prata med Fria Ligan för att få dem att godkänna att göra merch med varumärket. Ska du ha med en bild på Elric kan man höra av sig till Michael Whelans rättighetsinhavare för att licensiera det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Där man däremot får göra inskränkningar i upphovsrätten/varumärkeslagen är för parodi – förutsatt att det är ett tydligt eget verk. Skulle du t ex göra en framsida och rollformulär för rollspelet Drugor och Demoner av Avenynsspel, med en dragqueen som kopierar Elric-framsidan är det ju fritt fram.

Men sedan är det ju inte så att man får göra andra intrång, typ gör du en parodifilm måste du ändå licensiera musiken.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Tackar för genomgång! Detta leder mig då till tankarna på att rita lådorna själv.
T.ex. :
Box.jpg
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Hmm. Godkännande? Really? Det är en konstnärlig avbildning av en produkt utan deras Logos, bild eller text?
 
Top