Nekromanti Kan gift appliceras flera ggr?

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Ok, ytterligare en fråga: Stackar gift, alltså kan det appliceras flera ggr på samma motståndare under en strid med Giftbrukare? Jag har läst att en dos räcker för ett vapen en strid ut, men om man har en dos på varje vapen borde väl giftet kunna dubbleras vid två lyckade anfall?

Jo, en annan sak också: På novis-nivån måste RP klara Listig för att applicera gift, men på gesäll-nivån står det inget om det. Där står det bara att dosen räcker för hela striden, istället för till en träff. Så vad gäller för gesäll? Slipper man så för Listig för att applicera giftet?

För övrigt så såg jag i Spelaboken nu att alla kan applicera gift för en träff med vapnet genom ett slag mot Listig (s. 103). Vad är då poängen med Giftbrukare?
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Tja.

Har du giftbrukare så är det en fri handling att applicera gift, annars en stridshandling.

Fördelen med att applicera gift på två vapen är att du får två chanser att förgifta. Jag anser att effekten ej stackar eftersom den inte verkar göra det vid flera attacker från samma gift med samma vapen. Antingen är man förgiftad eller ej, tror mängden du har på vapnet inte är tillräckligt för att ge en "överdos" ändå.

Vad gäller novis / gesäll så verkar förmågor generellt fungera på samma sätt som tidigare nivå fast med ändringen som står, så står det inte uttryckligen att man inte längre slår så skulle jag personligen säga att man måste slå listig på alla nivåer för att applicera.
 

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Ok, jag förstår. Dyr förmåga i såna fall (i daler räknat). Fast eftersom det är EN dos per vapen så borde giftet från två vapen stacka.
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Varför tror du att gift från två vapen stackar då gift som appliceras fler gånger från samma vapen inte stackar? Skiter i vad det kostar det har inget med saken att göra. Det finns inget i boken som säger att gift som appliceras igen och brukas på en person som redan är förgiftad nu har dubbla gift heller.

Personligen tycker jag att två chanser per runda att applicera giftet är mer en gott nog. Sedan får din rollperson avgöra själv om livet är värt de pengarna.
 

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Hoppsan! Därför att giftet från ett vapen kommer från EN dos, även om den dosen räcker en hel strid? EN dos gör XX skada i XX rundor.
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Jag skulle snarare förnya/förlänga effekten snarare än att dubbla den.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag låter inte giftskada "stacka". Ett starkare gift kan ersätta ett svagare (det nya starkare gäller istället). En ny förgiftad attack kan förlänga förgiftningen om den varar längre.

Giftbrukare är en väldigt svag förmåga sen Spelarens handbok introducerade att alla kan appliceta gift (vilket jag gillar). Jag tycker den behöver förstärkas och hade kunnat tänka mig att helt plocka bort kravet på ett Listig-slag, oavsett nivå.

Vi kör också att attacken måste gå igenom eventuell rustning för att giftet ska verka (vilket jag inte tror står uttalat i reglerna).
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Paal;n221965 said:
Jag låter inte giftskada "stacka". Ett starkare gift kan ersätta ett svagare (det nya starkare gäller istället). En ny förgiftad attack kan förlänga förgiftningen om den varar längre.

Giftbrukare är en väldigt svag förmåga sen Spelarens handbok introducerade att alla kan appliceta gift (vilket jag gillar). Jag tycker den behöver förstärkas och hade kunnat tänka mig att helt plocka bort kravet på ett Listig-slag, oavsett nivå.

Vi kör också att attacken måste gå igenom eventuell rustning för att giftet ska verka (vilket jag inte tror står uttalat i reglerna).

Tycker iofs inte att det är så värst svagt att kunna applicera gift som en fri handling och attackera samma runda istället för att stå som ett fån och försöka förgifta din kniv i en hel stridsrunda innan du kan agera ;)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det är en förmåga som snabbar upp din handling (att förgifta), den kräver en (dyr) förbrukningsvara och ett karaktärsslag (ca 50%) för att aktiveras. Du måste sen även träffa och göra skada med din attack för att den ska ta effekt. Den fungerar bara på en träff (som novis).

Jämfört med vad man betalar för i ERF mot andra förmågor tycker jag fortfarande den är svag. Inte värdelös (det ÄR bra att kunna förgifta med en fri handling).

Ett annat sätt att göra den bättre är att låta Listig-slaget ske med två chanser att lyckas för alla med Giftbrukare?
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Paal;n221992 said:
Det är en förmåga som snabbar upp din handling (att förgifta), den kräver en (dyr) förbrukningsvara och ett karaktärsslag (ca 50%) för att aktiveras. Du måste sen även träffa och göra skada med din attack för att den ska ta effekt. Den fungerar bara på en träff (som novis).

Jämfört med vad man betalar för i ERF mot andra förmågor tycker jag fortfarande den är svag. Inte värdelös (det ÄR bra att kunna förgifta med en fri handling).

Ett annat sätt att göra den bättre är att låta Listig-slaget ske med två chanser att lyckas för alla med Giftbrukare?

Alla suger på novisnivå, förmågan närmar sig OP nivåer redan på gesäll för att inte tala om mästare. Och om du är orolig för kostnaden så kan du ta alkemi så får du en chans att få gratis gift varje speltillfälle.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mephil;n222003 said:
Alla suger på novisnivå, förmågan närmar sig OP nivåer redan på gesäll för att inte tala om mästare. Och om du är orolig för kostnaden så kan du ta alkemi så får du en chans att få gratis gift varje speltillfälle.
Vi har nog väldigt olika syn på saker och ting. Jag anser att många förmågor är som mest kostnadseffektiva på Novis (i ERF) och oftast inte är värda att ta till högre nivå.

Kostnaden i pengar är ju inte i sig problemet, det är att den kräver att du har giftet på dig (som du då redan måste ha betalt för), har du slut på gift gör förmågan ingenting. Att ta Alkemi för att få mer tillgång på gift är onekligen passande storymässigt, men vansinnigt ineffektivt ur ERF-synpunkt (ERF är vad som är dyrbart för mig, inte pengar). Alkemi är även den enligt mig en av de svagare förmågorna och skulle verkligen behöva husreglas (jag har sett ett par bra förslag här på forumet). Vi använder den oftare som ren story-fluff-förmåga, att man får reda på saker och kan analysera substanser med hjälp av den.
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Paal;n222006 said:
Vi har nog väldigt olika syn på saker och ting. Jag anser att många förmågor är som mest kostnadseffektiva på Novis (i ERF) och oftast inte är värda att ta till högre nivå.

Kostnaden i pengar är ju inte i sig problemet, det är att den kräver att du har giftet på dig (som du då redan måste ha betalt för), har du slut på gift gör förmågan ingenting. Att ta Alkemi för att få mer tillgång på gift är onekligen passande storymässigt, men vansinnigt ineffektivt ur ERF-synpunkt (ERF är vad som är dyrbart för mig, inte pengar). Alkemi är även den enligt mig en av de svagare förmågorna och skulle verkligen behöva husreglas (jag har sett ett par bra förslag här på forumet). Vi använder den oftare som ren story-fluff-förmåga, att man får reda på saker och kan analysera substanser med hjälp av den.
Ja vi tänker nog olika - du verkar se det som ett tv-spel där allt måste vara balanserat och att poäng -> styrka är det enda som vägs och där slutar värdet. För mig så finns det mer värde i förmågor utöver vad du kan göra i strid. Det är rollspelsvärdet.

Men vill du ha något konkret värde i giftbrukare så kan jag ju delge att det inte bara är applikation av gift utan även identifiering av gift. Det är väl en oerhörd fördel för din karaktär att kunna veta vilket gift de eller någon annan råkat ut för.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mephil;n222011 said:
Ja vi tänker nog olika - du verkar se det som ett tv-spel där allt måste vara balanserat och att poäng -> styrka är det enda som vägs och där slutar värdet. För mig så finns det mer värde i förmågor utöver vad du kan göra i strid. Det är rollspelsvärdet.

Men vill du ha något konkret värde i giftbrukare så kan jag ju delge att det inte bara är applikation av gift utan även identifiering av gift. Det är väl en oerhörd fördel för din karaktär att kunna veta vilket gift de eller någon annan råkat ut för.

Absolut inte, mina meningsskiljaktigheter var i att du tycker att novisförmågor suger.
Det är precis så i rollspelandet som vi använder både Giftbrukare och Alkemist mest, vilket jag ju skrev ovan. Vad jag tycker är tråkigt är att deras regelapplikationer är så fjuttiga. Men det är därför husregler finns.
 

Mephil

Veteran
Joined
18 Apr 2016
Messages
12
Paal;n222034 said:
Absolut inte, mina meningsskiljaktigheter var i att du tycker att novisförmågor suger.
Det är precis så i rollspelandet som vi använder både Giftbrukare och Alkemist mest, vilket jag ju skrev ovan. Vad jag tycker är tråkigt är att deras regelapplikationer är så fjuttiga. Men det är därför husregler finns.
Suger var väl att ta i lite kanske, men jag anser att många förmågor inte kommer i sin rätt förren du är gesäll.

Livvakt exempelvis är nästan självmordsbenägen innan gesäll. Den har inga som helst applikationer utanför strid.

Giftbrukare har en stridsapplikation och funkar som en kunskapsförmåga därtill.

Alkemi är ju hur bra som helst, du har chansen att få gratis gift eller elixir en gång per speltillfälle. Du betalar inte ens för ingredienserna, plus att det dessutom är en kunskapsförmåga.

Om jag hade 20 erf att spendera skulle jag nästan alltid säga att du är bättre tjänad att lägga det på en gesällnivå. Teurgi exempelvis så får du aldrig mer korruption från dina teurgiska förmågor.

Livvakt så får du försvara dig mot attackerna du tar.

Sköldkamp är i stort sätt en extra attack varje runda, hur stort som helst.

Ledare är helt sinnessjukt bra på gesällnivå.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ja, det finns väldigt bra gesällförmågor med. De jag tycker är lite tråkiga är oftast de som stegrar en effekt ett snäpp, då är det oftast intressantare för mig att välja två nya förmågor och hitta synergier mellan dem. Även att novisförmågorna ofta öppnar upp nya saker eller förändrar Karaktärsdragens betydelse är lockande. Men det är sant att ett flertal gesällförmågor är grymma (och givetvis mästarförmågor som ju är ännu dyrare).

Vi är nog inne på personliga preferenser nu, tror vi uppsakttar samma saker med de flesta. Sen gillar jag att pilla med husregler och tweaka saker, vilket Järnringen gjort det väldigt lätt att göra i Symbaroum (och något de tycks göra själva med).
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Mephil;n222011 said:
Ja vi tänker nog olika - du verkar se det som ett tv-spel där allt måste vara balanserat och att poäng -> styrka är det enda som vägs och där slutar värdet. För mig så finns det mer värde i förmågor utöver vad du kan göra i strid. Det är rollspelsvärdet.
att ett system är balanserat utesluter inte att det också har ditt "rollspelsvärde". lite trött på att se den bortföklaringen när man påpekar att ngt är obalanserat eller fungerar dåligt.
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Mephil;n222050 said:
Alkemi är ju hur bra som helst, du har chansen att få gratis gift eller elixir en gång per speltillfälle. Du betalar inte ens för ingredienserna, plus att det dessutom är en kunskapsförmåga.

.
En gång per äventyr är det i grundreglerna i alla fall, i grundboken så görs ju även skillnad på kampanj/äventyr/spelsession och om jag förstår diskussionen rätt är det grundreglerna som diskuteras. Sen kanske ni kör med ett elixir/speltillfälle som husregel, men då är det ju mer i linje med Paal dvs att alkemi kan behöva lite hjälp för att bli en mer attraktiv förmåga
 
Top