Nekromanti Kan en rustning ha något som ger +1 i försvar?

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Hej, en kortare fråga och något jag undrat över en längre tid är varför det inte finns någon kvalite som ger rustningar +1 i försvar, jag antar att kvalitén smidig var tänkt att ungefär fungera som motsvarande då den gör att man inte får minus men i och med att rustningsmästare på gesällnivå gör den kvaliten helt värdelös undrar jag om det finns något alternativ. Kvalitén precist tolkar jag som att den endast får användas för vapen är det ett korrekt antagande? Så en person med rustningsmästare i gesäll bör med andra ord satsa på ett vapen och en sköld som ger extra försvar?
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Försvar bör tolkas som "undvika att träffas". Rustning bör tolkas som "sänker skadan när man blir träffad". Således blir det lite konstigt att en rustning skulle kunna göra det lättare att undvika träff - förutom om det är en magisk rustning...
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jo så tänker jag att det är med, innebär dock att en riktig försvarare nästan bör prioritera sköld och svärd med balanserat framför en bättre rustning, å andra sidan har mästerrustningar nuförtiden förstärkt så ja det jämnar nog ut sig :p
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Utan kännedom om system/setting och inte helt klockrent, men jag tänker mig till exempel en kyrass som en rustning som gör att man undviker träffar. Den är välvd och har en glatt, hård yta och den gör att det är svårt för vapen att "bita" i den. Är det något åt det hållet som du tänker dig?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det man skulle kunna göra är att räkna de så kallade "Sword Breakers" som nått som ger Försvar. Det är osannolikt att de funnits historiskt, men det är trots allt fantasy vi spelar.

 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
daflum;n139733 said:
jag antar att kvalitén smidig var tänkt att ungefär fungera som motsvarande då den gör att man inte får minus men i och med att rustningsmästare på gesällnivå gör den kvaliten helt värdelös
Men så är det ju inte.

Att skaffa sig smidig rustning är fortfarande mycket hett för alla som vill använda mystiska förmågor.

För att inte tala om alla som inte skaffar sig Rustmästare.

Kör man med de föreslagna begränsningarna på vilka arketyper som får skaffa sig vilka förmågor gäller det typ alla tjuvar och mystiker, dvs det är rätt många karaktärer som inte känner igen sig i "rustningsmästare på gesällnivå gör den kvaliten helt värdelös"
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
CapnZapp;n139957 said:
Kör man med de föreslagna begränsningarna på vilka arketyper som får skaffa sig vilka förmågor gäller det typ alla tjuvar och mystiker, dvs det är rätt många karaktärer som inte känner igen sig i "rustningsmästare på gesällnivå gör den kvaliten helt värdelös"
Vill bara flika in och förtydliga att de "föreslagna begränsningarna" inte är begränsningar som sådana utan snarare rekommendationer på vilka förmågor kan passa extra bra till vilka yrken. Det står fortfarande fritt för alla tjuvar och mystiker att bli rustmästare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
pappa;n139962 said:
Vill bara flika in och förtydliga att de "föreslagna begränsningarna" inte är begränsningar som sådana utan snarare rekommendationer på vilka förmågor kan passa extra bra till vilka yrken. Det står fortfarande fritt för alla tjuvar och mystiker att bli rustmästare.
Det är vi som tagit dessa rekommendationer som halvhårda begränsningar, eftersom det annars är alldeles för lätt att körsbärsplocka de bästa förmågorna.

Vi tror helt enkelt inte det är en särskilt god idé att tillåta tjuvar och mystiker att bli exempelvis Rustmästare.

Att ge vissa förmågor (semi-)exklusivt till Krigare hjälper till att ge den arketypen en välbehövlig edge. Om en Tjuv kan skaffa sig lika tung rustning som en Krigare osv blir det lite för lätt för minmaxiga spelare att helt hoppa över Krigaren som arketyp.

Genom att hålla på "rekommendationerna" ökar man olikheten mellan karaktärerna, vilket bara kan vara bra.

Sedan har vi ändå tillåtit alla att börja spelet med en "fri" förmåga, som låter vildmarksjägaren börja med Jordens famn (eller vad nu den spell som låter dig sjunka ner i marken heter) osv.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Nja helt värdelös sa jag nog inte att smidig var, endast för de med rustmästare, förmågan är helt klart en av de bättre särskilt då man med en sköld+sköldkamp och ett vapen med +1 i försvar gör att man kan komma upp i 19 i försvar med en snabb person.
 
Top