Nekromanti Kan du pimpa detta äventyr?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Tänkte köra äventyret "Rösten från Forntiden" till Drakar & Demoner. I korthet handlar det om att RP ska bryta en förbannelse så att ett spöke blir befriat och kan gå vidare. Som belöning lovas de att få veta var den försvunna kungakronan ligger begravd (som är värd tusentals silvermynt). De bryter förbannelsen genom att hitta tre delar av en stav. Dessa delar finns på olika platser: En del ligger i slottet El Nhassiv, som befolkas av orcher. Den andra delen finns i kungarnas gravtempel (som hemsöks av vålnader) och den tredje går att hitta på slottet ute på en ö som heter Falkön, några dagars segeltur över havet. I detta slott bor en magiker som roar sig att exprementera med de döda (zombies och animerade skelett). Äventyret låter intressant i teorin, men i praktiken är det ett ganska så fantasilöst hack n' slash, som inte bjuder på några intressanta överraskningar eller valmöjligheter.

Kan ni hjälpa mig pimpa upp detta äventyr genom att ge äventyret en twist? Några intressanta fällor? Moraliska dilemman? Kluriga tankenötter de tvingas att lösa?

Här följer några av mina egna spontana tankar, mest för att få igång din egen fantasi så du kan hjälpa mig göra detta till det bästa fantasyäventyret ever! :gremsmile:

Istället för att t.ex. låta gravtemplet ligga oskyddat mitt ute i vildmarken (vilket för övrigt känns lite ologiskt), så varför inte låta gravtemplet istället ligga nere i några katakomber under en stad, och att ingången till de underjordiska katakomberna patrulleras av stadsvakter (som ska förhindra gravplundrare). När de öppnar en av kistorna nere i gravtemplet, så varför inte låta RP drabbas av en "rolig" förbannelse som berikar spelupplevelsen? Men hur ska denna förbannelse kunna ta sig uttryck? Jag är väldigt förtjust i ormgropen från Indiana Jones, en sådan skulle jag vilja ha med, någonstans, kanske i anslutning till en fallgrop/fälla... och att det nere i ormgropen finns likkistor som innehåller föremål som de kan använda till sin fördel för att ta sig därifrån...

Istället för att låta slottet El Nhassiv bara innehålla orcher, varför inte låta det finnas en tortyrkammare där, där det finns många fångar. Och att RP måste prioritera mellan att hitta staven eller rädda fångarna, utan att orcherna blir alarmerade. En annan twist kan vara att låta hundratals orcher anlända till slottet efter att RP kommit dit. På så vis så kan de inte bara hack n' slasha sig igenom allt motstånd utan måste använda list och stealth för att hitta staven, överlista orcherna och ta sig levande därifrån... och utan att fångarna som de vill rädda blir dödade. Eller kanske de väljer att utnyttja fångarna som en distraktion (som de skickar ut mot orcherna - som man skickar ut får till slakt) i syfte att själva kunna fly från slottet. Detta är ju ett moraliskt dilemma. Eller kanske man kan ge RP en möjlighet att förgifta brunnen (om de får tillgång till något gift vill säga) så att hela orchpopulationen insjuknar med svåra magsmärtor och diare. Det kan öppna för ganska roligt rollspelande.

Ön där det trollkarlen bor som leker med de döda, detta skulle man kunna göra till något resident evil 4 (tv spelet) liknande scenario, fast i en medeltida setting, kanske? Tänk hemska tanke om fartyget de anländer med till ön beger sig därifrån då besättningen blir skraj. Eller att besättningen på skyppet dödas och förvandlas till zombies så att de inte har någon som kan segla dem därifrån när de väl hittat sin stav. Denna ö skulle man kunna göra precis hur otäck och kuslig som helst, där det slutar med en uppgörelse med trollkarlen och hans minions. Man skulle ju kunna låta det finnas en by på ön och att för att ta sig till slottet så måste de ta sig igenom hela byn... som förr befolkades av bybor, men där alla nu är döda och går igen.... med undantag för några intressanta SLP som kanske har överlevt och håller sig gömda och som på olika sätt kan hjälpa RP i sin quest. Vilka utmaningar ska RP ställas för på ön som kräver mer än bara ren action? Skulle man kunna låta trollkarlen förvandlas till någon Chatululik jättedemon?

Kom igen nu vänner. Hjälp mig pimpa äventyret. Gör det till det bästa äventyret du någonsin har spelat!

/Eagle
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Har inte du pimpat det här äventryet tillräckligt? Det låter grymt kul!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Fan va sjukt, jag påbörjade en omfattande pimpning av just det där äventyret för en tid sedan. Inte klart dock. Jag kanske skickar dig nåt.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Ja tack, ta ut svängarna och gör det coolt [NT]

Skicka mig dina idéer så kan vi spinna vidare på det tillsammans här på forumet :gremsmile:
 
Joined
12 Nov 2008
Messages
42
Hej örnen.

Jag tänkte framförallt på orcherslottet.
Jag VET att det är en av grundthroperna för fantasy, att orcher är onda, att de existerar bara för att spelarna skall ha något att avreagera sig på.

Fast här låter det faktiskt som om du har möjlighet att rucka på detta. Orcherna bor i ett slott i ödemarken och ligger i krig med grannriket (andra orcher).
När spelarna hackar sig genom våningsplan fulla med orcher hittar de inte bara krigare med kroksabler, utan dessutom kvinnor och barn. Hackas männen ner, så står dessa utan försörjning. Spelarna är ju faktiskt ondingarna här, de kommer till en borg i vildmarken och börjar röja för att kunna stjäla. Ett lagom ickesubtilt sätt att berätta det för dem om de inte greppar mindre hintar, är kanske att låta en religiös rollpersons gud berätta det för dem, genom intervention eller i en dröm. Dessutom, om de hackar ner för många orcher får grannstammen ett stort övertag, sopar festet rent och ger sig sedan på nästa rike, rollpersonernas.

/ Fredrik
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
kvinnor och barn är också orcher

Mycket intressant poäng du lyfter fram. Bravo!

Det blir ju lite grann av samma dilemma som Anakin Skywalker hade när han hade ihjäl sandfolket (då han även dödade kvinnor och barn). Det skulle vara intressant att se hur RP gör när det går upp för dem att orcherna har kvinnor och barn som springer omkring på borggården och gör sina bestyr.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ta mig till själv om jag var i RP situation för det är klart att jag vill ju inte döda försvarslösa orcherbarn.

Ett scenario är ju att RP helt enkelt ignorerar kvinnor och barn - men då får väl kvinnor och barn göra något som syftar till att RP inte kan ignorera dem, utan att de måste agera. Utveckla gärna dina tankar ytterligare, det var mycket intressant! :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
En del av staven ligger i ett magikerpalats i en stad. Den har stora krafter som används av stadens magiråd för att försvara mot orkerna som ständigt anfaller från bergen. Ska man ta staven och strunta i att staden går under eller ska man hjälpa staden med något annat försvar? (Eller tar man sig till orkerna och raderar ut hotet en gång för alla). Kanske ska man bara döda orkerledaren så kollapsar orkerna i tiotalet stammar som återigen börjar kriga med varandra.

En annan del av staven vaktas av en magiker. De omgivande byarna verkar helt paralyserade av skräck inför att han ska släppa lös sin kraft. Rollpersonerna kommer att göra världen en tjänst om de snor honom på den. Men egentligen är byborna onda kultister. Magikern vaktar en dimensionspotal i ett gammalt gravvalv. Tar man staven kommer diverse demoner att börja lista sig ut från trakten med hjälp av kultisterna i byarna. Denna version är mycket mer subtil än den med orkerna. RP kanske inte märker något på mycket länge. Som gjort för att komma tillbaka till något år senare.
 
Joined
12 Nov 2008
Messages
42
Re: kvinnor och barn är också orcher

Eagle said:
Ett scenario är ju att RP helt enkelt ignorerar kvinnor och barn - men då får väl kvinnor och barn göra något som syftar till att RP inte kan ignorera dem, utan att de måste agera.
En del barn är spädbarn, inte mycket att oroa sig för.
Andra är tonåringar och svär hämd.
Det borde inte ta allt för mycket hints eller tankemöda för att inse att spädbarnen växer upp..

/ Fredrik
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Intriiiiiiiig!

Jag skulle väl lägga en helt annan snurr på det hela.

Det är en präst(eller prästinna. I alla fall det lokala prästerskapet som hanterar begravningar osv) som har lovat att leda er kronan (en furste krona, inte en kungakrona) om ni befriar ett spöke som hemsöker stadens övergivna/nerbrunna borg och ger honom frid.
Spöket försöker först driva iväg äventyrarna, men efter ett tag så avslöjar han att han är förbannad att vandra runt borgen i evigheter, och förbannelsen är länkad till en stav (i 3 delar).

Sen så är det iväg på äventyr.
Men när de väl har fått ihop staven igen så visar det sig att det är förfäderna till stadens härskande stadsråd som har förbannat spöket! Det är spöket efter den blodiga tyrannen (furst....tja, vilket namn han nu får) som härskade i staden för över 50 år sen tills han blev störtad när staden gjorde uppror (efter något av tyrannens illdåd gjorde att bägaren rann över).
Prästen/Prästinnan å sin sida är tyrannens barnbarn som tycker att fursten har lidit nog (och det tycker även resten prästerskapet, inklusive biskopen/översteprästen som sitter på stadsrådet). Stadsrådet är delat men de som hatar den gamle fursten mest är redo att ta till våld om äventyrarna i alla fall försöker ge spöket frid.
Om inte äventyrarna överger sina planer så slutar det med en stor uppgörelse i borgruinen mellan stadsrådets två faktioner. Behöver äventyrarna lite motivation att ge sig in i fajten vid det här tillfället så kan man passa på att avslöja att ledarna för faktionen som vill att spöket ska fortsätta lida mördade även furstens familj, förutom en dotter som den förra biskopen/översteprästen gömde undan och räddade (vars son/dotter sen blev präst).


En liten tvist på slutet för att det inte ska bli ett "jaha. Då har vi staven och reser hem" slut.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kan du inte bara lägga till en scen där en orch är slaktad och orchkvinnan och orchbarnet barastirrar med stora ögon på rollpersonen?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Katakomberna låter som en bra idé. Historiskt så har katakomber även använts som tillflyktsorter och hemliga platser för tillbedjan. Du skulle kunna ha någon sekt som bosatt sig i de övre nivåerna. Det är hela familjer och till ytan verkar de helt fredliga. De har även ett underjordiskt tempel där. Makthavarna i staden känner antagligen till sekten men ser dom som i stort sett harmlösa och inte tyckte det är värt besväret att kasta ut dom (att bo i katakomber/gravar har varit vanligt i historien och inget speciellt konstigt). Men i verkligheten så har sekten mycket ondare planer som också innefattar stavbiten (till ritual eller något). De har dock inte lyckats ta sig förbi de odöda som vaktar biten. Så när äventyrarna kommer på plats så innebär det delvis en möjlighet för sekten att bli av med de odöda, men det innebär också ett hot eftersom äventyrarna vill ha stavbiten. De kan försöka manipulera äventyrarna att röja bort de odöda, men sedan försöka lura dom på något sätt så att de kan sno stavbiten själva. Sekten vill inte gå i strid med äventyrarna, men de kan ju t.ex. använda ras eller låsta dörrar för att tvinga äventyrarna att ge ifrån sig stavbiten eller dö i svält. Alternativt kan de kanske förgifta äventyrarna eller lyckas lura dom i fel riktning på slutet och sno stavbiten förrän äventyrarna ens har tagit den. Sekten känner till katakomberna utan och innan (utom de djupa nivåerna) så det kan bli en spännande jakt på dom om de lyckas lägga vantarna på staven. Dessutom kan det vara moraliskt svårt för äventyrarna att ta staven av dom med dödligt våld eftersom det rör sig om hela familjer och de kanske egentligen har ett gott syfte (ritualen kanske är till för att häva en förbannelse som vilar över sekten, t.ex. att de inte kan gå upp ovan jord).

När det gäller orcherna har du redan fått en del bra idéer. Ett litet tillägg vore att låta äventyrarna träffa på ett gäng orchjägare/äventyrare förrän de kommer fram till slottet. Dessa är grymt brutala och har bland annat skurit öronen (som ger prispengarna) av ett gäng småorcher (spädbarn) och sedan lämnat dom att förblöda. Äldre (öronlösa) orcher är dödade eller förslavade på grymt sätt. Det borde öppna ögonen på spelarna för att det finns en moralisk aspekt i att slakta orcher. När äventyrarna sedan kommer till slottet så är det mycket möjligt att orcherna misstar dom för orchjägarna ifall de får tag på dom vilket kan leda till en del intressant förklarande.

Jag tycker Resident Evil scenariot låter strålande på ön. Lägg dit en stor fiskeby så att det finns tillräckligt med zombier. En möjlighet är att spelarna får för sig att zombierna kan räddas på något sätt. Kanske att en överlevare pratar om att stavbiten kan rädda dom eller något annat? När äventyrarna sedan jagar efter botemedlet så börjar det uppdagas att något står snett till. Det finns på tok för många zombier och många av dom ser ut att ha varit under vatten under en lång tid. Senare får de ledtrådar att byborna var vrakplundrare som använde olagliga metoder, dvs de lockade passerande skepp att segla på grund med falska signaler (och sedan tömma skeppen på last). Kropparna från dessa drunknade sjömän, pirater och passagera har också blivit animerade. En del sjömän har klarat sig i land och de har undanröjts av byborna (äventyrarna kan hitta resterna). Nu uppstår frågan om dessa vrakplundrare verkligen är värda att rädda? De har ju otaliga mord på sitt samvete. Men samtidigt så kanske inte exakt alla (speciellt inte barn) var skyldiga även om alla levde av det de plundrade. Om äventyrarna ändå räddar alla (de kan inte välja en delmängd) så uppstår problemet att vrakplundrarna inte kan låta äventyrarna leva (det är dödsstraff på att locka skepp på grund och om äventyrarna kommer från ön och tjallar till myndigheterna så är öns befolkning dödsdömd).

Blev visst mycket moraliska dilemmor i mina idéer men det lät som att du var ute efter sånt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Något som kunde pimpas är den försvunna kungakronan. Vad ger RP rätten att äga/hantera denna? Kungen lär väl bli mäkta förbannad om hans förfaders (jag gissar att den är gammal) krona springs omkring med av något äventyrarslödder.
 
Top