Nekromanti Kan du köpa Rollspel i din hemstad?

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Kan du köpa rollspel i din hemstad? Ni som bor i Göteborg, Stockholm eller Malmö behöver inte svara på detta inlägg.
Det jag vill veta är om ni som bor i exempelvis Nybro, Falun, Boden, Ystad osv kan köpa rollspel, Magic eller Warhammer i er hemstad, samt om det inte finns en spelhandel, vart ni köper det?

Ni som inte kan köpa spel i er hemstad, skriv gärna hur långt ni är beredda att gå för ett Vattenhål. Skulle ni kunna tänka er att köpa prylarna för ett lite högre pris än tex hos en nätbutik, bara för att få en fysisk butik där man kan träffas och snacka samt bläddra i produkterna?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skövde = nej

Ni som inte kan köpa spel i er hemstad, skriv gärna hur långt ni är beredda att gå för ett Vattenhål. Skulle ni kunna tänka er att köpa prylarna för ett lite högre pris än tex hos en nätbutik, bara för att få en fysisk butik där man kan träffas och snacka samt bläddra i produkterna?
Japp. Det högre priset jag betalar är för service, kunskap och tillgänglighet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,942
Location
The Culture
Nja (Linköping)

Bara om jag vill ha antingen Usagi Yojimbo, The Authority, Serenity, Supergänget eller något av en handfull andra spel som finns att köpa på Seriebörsen i Linköping.

Magic och andra samlarkortspel är desto lättare att få tag på. Även det från samma butik.

Och ja, jag skulle vara beredd att betala lite mer för prylarna i utbyte mot att jag får titta på dem och bläddra i dem först.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,933
Location
Nordnordost
Luleå - Nej

Vi har ingen butik just nu. Men det finns med jämna mellanrum när någon startar. :)

Jag gillar butiker, jag gillar dock låga online-priser OCKSÅ!

Vad gäller resor, nej, jag skulle inte resa till en annan stad för att handla rollspel, speciellt inte som det går att köpa på nätet så smidigt och få det hemkört. Däremot, om jag råkar befinna mig i en stad som har en rollspelsbutik så tar jag gärna en omväg för att kolla in den, och jag burkar anstränga mig för att hitta något att köpa, rollspelsbutiker är trevliga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
Det närmaste vi kommer är ett ställe som säljer böcker, skivor och spel begagnade. De brukar ha något slitet exemplar av RIFTS, någon DoD6-bok samt en eller ett par M:UA-böcker, and that's about it.

Ni som inte kan köpa spel i er hemstad, skriv gärna hur långt ni är beredda att gå för ett Vattenhål.
Det beror på vad det är för ett vattenhål. Skulle det röra sig om ett vattenhål med rollspelsengagerad och kunnig personal som inte fånstirrar bara för att man nämner något som inte är Eon, Neotech eller Mutant skulle jag kunna åka ganska långt. Säg, Gävle eller Sundsvall (bor i Hudik). Tyvärr är ju Gävlebutiken Hobbyshoppen väldigt fokuserad på Warhammer, och stygge stigge är ju trevlig, men verkar inte så 100% insatt i rollspel...

Skulle ni kunna tänka er att köpa prylarna för ett lite högre pris än tex hos en nätbutik, bara för att få en fysisk butik där man kan träffas och snacka samt bläddra i produkterna?
Det beror på. Främst beror det på min ekonomi.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
I Västervik finns det inget som liknar en sådan butik. Vi har knappt ens en godkänd bokhandel imho.

Funderar du på att starta en ny spelbutik i Kalmar? För i så fall skulle jag göra mig lite extra besvär för att besöka den åtminstone en gång, i samband med att jag ändå åker dit (vilket är ett par gånger per termin).

Gordeg
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Uppsala - sisådär

Jag bor visserligen pinsamt nära Prisfyndet på Kungsgatan men deras sortiment är relativt begränsat (mest svenskt). De är bra på brädspel och figurer dock. (Tyvärr har den trevliga butiken Hobbyspel som låg i en källare på Skolgatan stängt, otaliga är de hundralappar som jag spenderat hos dem).

Vill man ha lite mer ovanliga eller exotiska grejor får man leta sig in till Stockholm (där jag ändå jobbar så det spelar ingen större roll). Men jag är relativt nyinflyttad så infödingar i staden får gärna rätta mig om jag har fel.

(I den andra universitetsstaden på U så finns däremot, som kontrast, det utmärkta Collectors Point).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,933
Location
Nordnordost
Umeå - Ja

När jag jobbade där för nått år sen så hade de en GW-affär också.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,426
Förmodligen inte (Linköping)

Gurgeh har redan svarat på läget i Linköping så jag går direkt på följdfrågan.

Det krävs väldigt mycket av en butik för att jag ska vara intresserad. Personalen ska förstås vara kunnig och serviceinriktad, priset ska vara bättre än det jag kan få från en nätbutik, och vad viktigare är - jag ska aldrig behöva be dem ta in något jag vill ha. De ska ha allting jag är intresserad av utan att jag behöver fråga, och det tror jag är ett orimligt krav för dagens butiker. Har ni någon dunderlösning på det så är det förstås jättebra, men argumentet "bläddra i produkterna" gäller ju bara om produkterna faktiskt finns...
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Boden, som du själv nämner i ditt inledningsinlägg, är tomt på rollspelsbutiker.

Däremot kan jag lätt få biblioteket att ta hem dem.

Närmsta vattenhål är nog Umeå, och dit åker jag -inte- för att köpa rollspel. Fem timmars resa? Nej tack.

Hellre då internet. Jag betalar inte ett högre pris i en spelbutik än en nätbutik, för jag vill faktiskt inte betala för kunnande och för att få boken i handen precis när jag får infallet att köpa den - jag kan vänta, och pengar är mer värt för mig än att kunna fråga någon människa öga mot öga om spelet är jättebra, eller kunna bläddra i det. Har inte någon av mina vänner spelet hittar jag nog någon som har det online, och kan ställa de frågor jag vill ha svar på.

Jag är girig och snål.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,462
Location
Köping
Re: Uppsala - sisådär

Eftersom Andersson redan svarat (Prisfyndet får jag kika på antar jag.) så går jag också på följdfrågan: Nja. Jag tänkte säga kategoriskt nej, den service och kunskap Krille nämner kan jag få på wrnu, rpgnet eller #rpgonline istället. Däremot är det förstås kul att få kika i böckerna. (Ni kan ju tacka Gurgeh för att jag inte sa nej, antar jag.)

Normalt sett beställer jag online, men visst skulle jag kunna tänka mig att spendera den hundringen det kostar att ta mig till SF-bok på Tokholmen.

Förresten verkar Hobbygames finnas kvar, men de har ju sen länge bara förmedlat spel från Alliance Games utan att ha något eget sortiment.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Umeå - Ja

Ja vi har ju Collectors point som har ett ganska hyffast sortiment (men sorgligt nog inga forgespel alls). Och Fantasia, som främst säljer GW:s figurspel, men också relaterade saker som Dark Heresy. Osså finns det brädspelsbutiken World of Boardgames (på ålidhem).
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
434
Location
Jönköping
Jönköping - i stort sett nej

I Jönköping har det funnits spelaffärer som haft rollspel i sitt sortiment. Numer har endast Akademibokhandeln ett fåtal och då ganska gamla rollspelsböcker - mest World of Darkness. Så i stort sett går det knappt att få tag på nya rollspel i Jönköping.

Jag köper mina spel från Adlibris, Leisure Games i England eller på SF-bokhandeln i Stockholm. Jag jobbar i Stockholm i stort sett varje vecka så jag har möjlighet att bläddra lite i böckerna. Ofta köper jag där men jag tycker de är ganska dyra så har Adlibris rollspelet beställer jag hellre därifrån.

Egentligen har jag inget större behov av en fysisk butik utan beställer helst på nätet. Förhandstitta på rollspel går också mycket bra på nätet... Så svaret på din sista fråga är att jag inte är beredd att betala mer för spel i en butik kontra nätbutik.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Nu är jag visserligen från stockholm så jag tänker inte svara på delfråga ett.

På frågan om hurivida jag är beredd att betala mer för att handla i butik ser jag dock inte varför vi stadsbor skulle vara diskriminerade?

För egen del så handlar det inte så mycket om att jag är beredd att betala ett högre pris även om jag inte jämför priser speciellt noga utan det är mer en fråga om att jag handlar fler produkter när jag är i en fysisk butik.

Har "impulsshopat" många rollspel och även brädspel och böcker på SF-bokis som jag antagligen alldrig köpt om jag handlat i en nätbutik.

/Bjorn
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Lund - Ja

Lund har Spel på Clemenstorget. De har inte särskilt stort utbud men de har en del. Magic, Warhammer och sånt skit finns det gått om medan det är lite klenare med pappersrollspel. Vet inte riktigt om det finns något alternativ till det, men jag har och andra sidan inte riktigt brytt mig om att kolla runt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,942
Location
The Culture
Utsätta kunder för spel

Har "impulsshopat" många rollspel och även brädspel och böcker på SF-bokis som jag antagligen alldrig köpt om jag handlat i en nätbutik.
Det här är viktigt att ta upp. Man är mer sugen på att köpa ett spel om man vet att det finns, och i en fysisk spelbutik har man en möjlighet att upptäcka att spelen finns, vilket kan vara betydligt svårare i en nätbutik.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,933
Location
Nordnordost
Re: Utsätta kunder för spel

Tja, det går ju att impulshandla på nätet också. Det är rätt sällan jag sätter mig ner och tänker "Om jag skulle ta och impulshandla lite spel kanske?", däremot händer det rätt ofta att jag letar reda på en webbutik för att köpa X, men Y och Z trilllar ner i korgen också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
Re: Utsätta kunder för spel

Tja, det går ju att impulshandla på nätet också. Det är rätt sällan jag sätter mig ner och tänker "Om jag skulle ta och impulshandla lite spel kanske?", däremot händer det rätt ofta att jag letar reda på en webbutik för att köpa X, men Y och Z trilllar ner i korgen också.
Samma här.
Jag kan t.ex inte gå in på Hobbygames utan att handla för minst några hundringar mer än jag tänkt...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Klippan: nej

Jag handlar allt på adlibris/bokus. Billigare än det mesta annat.

Butiken som ligger bredvid jobbet i Lund har 50% högre priset än adlibris/bokus. Bortsett från att de just nu har bokrea och säljer nästan allt för 50%. Jag köpte Noir för 200:- :gremlaugh:

Jag skulle inte kunna tänka mig att betala de 50% extra för att få ta i sakerna. Dessutom, börjar man snacka med sammisarna i sin spelbutik så blir man förr eller senare anfallen av nån nörd som måste berätta hur dåliga reglerna är i rollspel X, hur coooola saker hans RP gjort eller hur man kan opta sig på bästa sätt i Y.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Klippan: nej

"Dessutom, börjar man snacka med sammisarna i sin spelbutik så blir man förr eller senare anfallen av nån nörd som måste berätta hur dåliga reglerna är i rollspel X, hur coooola saker hans RP gjort eller hur man kan opta sig på bästa sätt i Y."

En viktig faktor. Spelbutiker har en tendens att innehålla minst en catpissman som, när han inte torterar kassören med en oändlig anekdot om sin senaste spelupplevelse, vill informera en om vad som uppenbarligen är det enda ljuset i hans usla liv: gången han var spelledare i Call of Cthulhu och dödade alla karaktärer inom fem minuter, och spelarna kallade honom rövhål och gick hem.
 
Top