Nekromanti Kampen om Ereb - intressekoll

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hejsan. Klur till forumsspel så spana in. Har ni omedelbara idéer eller ser felaktigheter/obalans så ta upp dem bara (det är en alfaversion ni ser), annars handlar tråden om att hitta spelare till det här spelet som i nuvarande utförandet är till för sex deltagare (plus mig som spelledare).

====================================================



====================================================

I KAMPEN OM EREB så tävlar sex imperium om herraväldet över kontinenten; Trakorien (ceris), Ransard (orange), Barbia (blå), Kardien (gul), Erebos (turkos) och Nidland (mörkgrönt). Även Alver (grönt) och Dvärgar (grått) blandar sig i leken och de fungerar precis som gäng, muckar du med en så muckar du med alla. Spelet går ut på att erövra områden, antingen via erövring eller diplomati.

Slutvilkor: De imperium som börjar med en provins (Ransard, Kardien, Nidland) ska ha minst 12 områden och övriga (Trakorien, Barbia, Erebos) minst 13 områden för att vinna. (53 totalt)

Spelet är indelat i rundor som börjar varje söndag, tisdag och torsdag klockan 21:30.


TILLGÅNGAR
----------
Först i varje runda får man tillgångar baserat på vilka områden som ingår i ens imperium.
* Det finns 4 typer av tillgångar: Trä, Rikedom, Metall och Mat.
* Man får 3 tillgångar som grund.
* Man får 1 slumpad tillgång per ERÖVRAT område (dvs inte sina ursprungliga områden, oavsett om man har kvar dem eller ej).
* Skogsområden ger 2 Trä.
* Bergsområden kan ge metall, beroende på ens relation till dvärgarna (se nedan).
* Vissa områden ger extra tillgångar av en speciell typ.

Trä: Goiana (GO), Landori (LA), Ljusna (LJ) och Västra Zorakien (ZV)
Rikedom: Caddo (CA), Felicien (FE), Klomellien (KL) och Mirel (MI)
Metall: Jorduashur (JO) och Östra Zorakien (ZÖ)
Mat: Hynsolge (HY) och Magillre (MA)


ALVER (grönt) finns i Landori, Ljusna och Goiana
------------------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som alverna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man startat eller satsat på ett lyckat uppror i Landori, Ljusna eller Goiana.
* Om Alverna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till Landori, Ljusna eller Goiana så kommer Alverna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Relationen förbättras sedan ett steg, oavsett om attacken lyckas eller ej. Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Alverna är i krig med flera imperium.


DVÄRGAR (grått) finns i alla bergsområden
-----------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som dvärgarna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man ger dem 2 Rikedom.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man anfaller ett imperium som har relation 1-2 till dvärgarna.
* Om Dvärgarna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till något bergsområde så kommer Dvärgarna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Dvärgarna är i krig med flera imperium.


OMRÅDEN
-------
PROVINSER kallas de civiliserade områdena på kartan som identifieras med en tvåbokstavskombination. Just för att där finns civilisationer som inte vill bli erövrade så har de krigsvärden som adderas till tärningsslag vid attacker. Alla övriga områden har krigsvärde 0.

BERG markeras med /\, identifieras med en bokstav och är dvärgarnas hemvist. Kontrollerar man ett bergsområde så får man ett antal av tillgången Metall, beroende på sin relation med dvärgarna. Relation 3 ger 1 Metall, relation 4 ger 2 och relation 5 ger 3.

SKOG markeras med # och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger 2 Trä.

Slätt markeras med ¤ och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger inga tillgångar alls.


ERÖVRING
--------
Alla områden har ett krigsvärde som anger deras styrka vid slag (noll om inget annat anges). Man slår 1T6 + anfallarens krigsvärde mot 1T6 + försvararens krigsvärde. Slår anfallaren högre eller lika med försvararen så vinner han och området tas över. Annars händer ingenting.

Anfalls ett område från flera håll så slås det för alla erövringar och den med bäst differens tar över området (förutsatt att attacken lyckades förstås).

Anfaller två områden varandra så slås det för både erövringarna och den med bäst differens tar över det andra området (förutsatt att attacken lyckades).

Alla imperium får göra en attack per runda.
Man kan betala för ytterliggare attacker.
En extra = 2 Metall + 1 Mat.
Ytterliggare en extra = 1 Metall + 1 Trä + 1 Rikedom + 1 Mat.
Det är alltså viktigt vilken ordning man anger sina attacker i eftersom det är möjligt att HANDEL avgör om man alls har råd med en ytterliggare attack.
Man kan INTE göra flera attacker från ett område.

Anfall är hemliga och enbart de lyckade presenteras för alla i och med att den nya kartan visas upp i nästföljande runda.
Exempel:
Trinsmyra - Jorduashur
Paratorna - ¤a
Saphyna - Bzegusta


HANDEL
------
Handel är likt erövringar hemliga och varje spelare anger vad de vill skicka med karavan till ett annat imperium. Handel för givetvis föregås av hur mycket PM-skickande som helst och det går också bra att i slutändan strunta i att skicka iväg en karavan.
Exempel:
1 Trä, 1 Rikedom - Erebos
1 Mat - Kardien


DIPLOMATI
---------
Spelarna kan skapa egna konflikter i forumet. Dessa måste skapas inom 24h från rundans början (söndag, tisdag och torsdag 21:30).

* Starta uppror i valfri erövrad PROVINS (ej imperiernas startprovinser).
Kostar 2 Metall + 1 valfri tillgång.
Sedan får alla satsa på FÖR eller EMOT ett uppror. 1-X där X är provinsens krigsvärde i odds från start (t.ex. ett uppror i Felicien har 1-4 från start. Slå 1T5. 1=lyckat, 2-5=misslyckat). Lyckas upproret blir provinsen fri (vit).

* Muta fri PROVINS till att gå med i ett imperium.
Kostar 3 Rikedom.
Ger 5 i odds för den som ger mutan. Sedan kan alla satsa fritt. (T.ex. mutar Nidland Hynsolge och lägger in 2 extra tillgångar medan Erebos satsar 3 tillgångar. Då blir det alltså T10 med 1-7=Nidland och 8-10=Erebos för att avgöra vilket imperium som Hynsolge ansluter sig till.)


SAMMANFATTNING
--------------
1) En ny runda börjar. Kartan visas upp och förändringar redovisas av spelledaren. Tillgångar delas ut.
2) Diplomatifasen i forumet där spelarna startar egna konflikter (inom de första 24 timmarna) och satsar tillgångar de inte vill spara till extra attacker eller handel (och konspirerar om varför motståndarna håller på tillgångar).
3) Spelarna skickar order för erövring och handel i pm till spelledaren.
4) Spelledaren sköter all slump.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,312
Location
Göteborg
Ok, jag får erkänna att jag inte är speciellt intresserad av det här spelet, men jag tänkte skriva lite om varför.

För det första så verkar reglerna som du säger vara på alfastadiet (mer om det nedan) och det gör att jag inte orkar lägga ner tid på något som kanske är helt obalanserat, där det kanske kommer komma upp regelsituationer som inte är tänkta på och där det tyvärr är rätt troligt att det inte kommer spelas klart. (En gissning är att även om alla lämnar in drag i tid hela tiden så lär det väl behövas i alla fall sisådär 10-15 drag, dvs runt en månad att spela klart). Trackrecordet på det här subforumet för färdigklarade spel är helt enkelt för dåligt för att jag ska våga hoppas på det. Sen tycker jag det känns som att den här sortens spel (hög abstraktion där länder erövras på en karta) redan är gjort bättre i Diplomacy, eller om man nu gillar mer fluff någon av dess varianter.

Resten av inlägget handlar om vad jag ser som eventuella brister i reglerna.

1) Kartan verkar ha klippts av konstigt, finns det något uppe i högra hörnet tex?

2) Balansen känns konstig, det känns som att Kardien och Ransar kompenserats för att dom börjar med bara ett område av att det är väldigt höga försvarsvärden på deras ställen. Problemet är bara att som reglerna är skrivna så är det ens startprovinser som man bryr sig minst om (de ger ändå inga resurser), så den fördelen är i princip värdelös.

3) Tillgångar, "man får 3 tillgångar som grund" är dom slumpade? väljer man dom? eller vad? Om man väljer dom så känns det som att behovet att handla krymper väsentligt.

4) Vad betyder att man satsar för eller emot på ett uppror? kostar det resurser?

5) Uppror verkar dessutom lida av illuminatieffekten, så länge ingen spelare gör bort sig så verkar det nämligen som att man alltid kan plocka bort fler länder från ledaren än vad den kan kriga till sig sen under spel.

6) Mutor, det verkar aldrig värt att muta mot någon, han har ju börjat med fem för tre, varför försöker jag själv inte bara muta den efteråt? Vad händer om två spelare vill muta samma provins, är det den som skrev om det först som får +5, verkar vara onödigt att införa ett element som ger sån fördel till den som passar exakta tider.

7) Man ska alltså göra sina anfall innan man vet hurvida man anfaller en fri eller ägd provins (resultatet av uppror/mutor dvs)?

:gremcool: Vem vinner om fler än en provins uppnår vinstvillkoret i samma runda, den med flest provinser, eller den med flest över vinstvillkoret, eller blir det delat?

9) Vad händer om en spelare inte har några provinser kvar, har den åkt ut eller kan den fortfarande använda sina tillgångar till att kanske muta sig till ett nytt land?

10) Och slutligen så känns det rent flavourmässigt väldigt märkligt att de provinser man bryr sig minst om är ens startprovinser. Inte heller finns det någon avvägning mellan att spela offensivt eller defensivt för eftersom man inte har något försvar (som inte är fast) så tjänar man ju alltid på att attackera så mycket som möjligt (i princip).

Det mesta av det här är ju småsaker som jag är säker på att du kan klara ut rätt fort, men sen eftersom jag inte har mycket över för flavour så ser jag inte heller vad i det här spelet som skulle göra att jag vill lägga en månad på det. Men jag hoppas ändå att det finns dom som gör det, skulle vara spännande att se hur det fungerar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ok, jag får erkänna att jag inte är speciellt intresserad av det här spelet, men jag tänkte skriva lite om varför.

Jag får tacka för att du svarar.

För det första så verkar reglerna som du säger vara på alfastadiet (mer om det nedan) och det gör att jag inte orkar lägga ner tid på något som kanske är helt obalanserat, där det kanske kommer komma upp regelsituationer som inte är tänkta på

Anledningen till att jag postade nu var att jag vill ha nån sorts bevis på att det finns något intresse av att faktiskt spela spel av den här typen på forumet innan jag lägger ner en massa energi. Det kanske blev kontraproduktivt i slutändan med att jag skrämmer bort folk.

och där det tyvärr är rätt troligt att det inte kommer spelas klart. (En gissning är att även om alla lämnar in drag i tid hela tiden så lär det väl behövas i alla fall sisådär 10-15 drag, dvs runt en månad att spela klart). Trackrecordet på det här subforumet för färdigklarade spel är helt enkelt för dåligt för att jag ska våga hoppas på det.

Fast det är ju inte mitt fel. Min enda erfarenhet av det här forumet är SL-rollen i mitt varulvsspel och det spelades klart. Alltså är mitt trackrecord 100%.

Sen tycker jag det känns som att den här sortens spel (hög abstraktion där länder erövras på en karta) redan är gjort bättre i Diplomacy, eller om man nu gillar mer fluff någon av dess varianter.

Diplomacy som forumsspel har underhållningsvärde 0 för omgivningen (7 pers som skickar hemliga meddelanden till varandra och sen en nya karta att kolla på). Tanken här var att få upp show-värdet lite. Men är ingen intresserad av det så är det ju bara att inse fakta, jag förväntar mig inte överträffa etablerade spel i "spelvärde".

1) Kartan verkar ha klippts av konstigt, finns det något uppe i högra hörnet tex?

Konturen är kalkerad från en karta på erebaltor.se. Det som inte tillhör ereb är alltså inte med.

2) Balansen känns konstig, det känns som att Kardien och Ransar kompenserats för att dom börjar med bara ett område av att det är väldigt höga försvarsvärden på deras ställen. Problemet är bara att som reglerna är skrivna så är det ens startprovinser som man bryr sig minst om (de ger ändå inga resurser), så den fördelen är i princip värdelös.

Å andra sidan är det lättare att komma igång med expansion, men jag förstår kritiken. Typexempel på vad som kan ändras för att balansera (alfa-version som sagt).

3) Tillgångar, "man får 3 tillgångar som grund" är dom slumpade? väljer man dom? eller vad? Om man väljer dom så känns det som att behovet att handla krymper väsentligt.

Dom är slumpade (det hade jag uppenbarligen lyckats klippa bort för det kan jag ge mig fasen på att jag skrivit nån gång).

4) Vad betyder att man satsar för eller emot på ett uppror? kostar det resurser?

Okej, jag är sämst på korrläsning av mig själv. Ja, en tillgång ger 1 poäng i en konflikt.

5) Uppror verkar dessutom lida av illuminatieffekten, så länge ingen spelare gör bort sig så verkar det nämligen som att man alltid kan plocka bort fler länder från ledaren än vad den kan kriga till sig sen under spel.

Har du någon lösning på det här? Begränsning på hur man får starta uppror? Försvararens satsningar räknas dubbelt?

6) Mutor, det verkar aldrig värt att muta mot någon, han har ju börjat med fem för tre, varför försöker jag själv inte bara muta den efteråt? Vad händer om två spelare vill muta samma provins, är det den som skrev om det först som får +5, verkar vara onödigt att införa ett element som ger sån fördel till den som passar exakta tider.

Ja det är den som skriver först och det är kanske ett dumt element att ha med. Jag är inte så säker på att mutor är bra alls, men tanken var att det skulle finnas flera sätt att få en provins att ändra ägare just för att få mer dynamik och inte att man rundan innan nästan helt kan förutse hur kartan ser ut nästa varv.

7) Man ska alltså göra sina anfall innan man vet hurvida man anfaller en fri eller ägd provins (resultatet av uppror/mutor dvs)?

Ja (fast nu känns det jättedumt när jag föreställer mig dig med den mest skeptiska minen någonsin). Alltså, du kan ju skicka in dina attackorder i sista sekund och då har du ju oddsen klara för dig. T.ex. 50% chans att en motspelare tar över provinsen via muta och att du sen spöar honom, och 50% chans att du ökar ditt eget territorium utan att bråka med motståndaren.

:gremcool: Vem vinner om fler än en provins uppnår vinstvillkoret i samma runda, den med flest provinser, eller den med flest över vinstvillkoret, eller blir det delat?

Delad seger var tanken, men det går förstås att fixa fram villkor för att avgöra en ensam segrare om man så vill.

9) Vad händer om en spelare inte har några provinser kvar, har den åkt ut eller kan den fortfarande använda sina tillgångar till att kanske muta sig till ett nytt land?

Då är man inte med mer. Ännu en grej som borde ha stått...

10) Och slutligen så känns det rent flavourmässigt väldigt märkligt att de provinser man bryr sig minst om är ens startprovinser. Inte heller finns det någon avvägning mellan att spela offensivt eller defensivt för eftersom man inte har något försvar (som inte är fast) så tjänar man ju alltid på att attackera så mycket som möjligt (i princip).

Jag klurade vid nåt tillfälle på möjligheten att satsa tillgångar på ökat försvar på områden man tror kommer bli anfallna. Sen har jag klurat massor på att SL startar konflikter (via nån slumptabell då) som deltagarna får rösta om, men det kändes inte bra. Överlag vill ha in mer diplomatisnack i ett öppet forum (inte hemliga pm, men kanske det också) men kom inte på nån klockren idé.

Det mesta av det här är ju småsaker som jag är säker på att du kan klara ut rätt fort, men sen eftersom jag inte har mycket över för flavour så ser jag inte heller vad i det här spelet som skulle göra att jag vill lägga en månad på det. Men jag hoppas ändå att det finns dom som gör det, skulle vara spännande att se hur det fungerar.

Ja det skulle vara spännande. Tack igen.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Riktigt trevligt initiativ i alla fall. Skall bli intressant att se slutresultatet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
1. Ambitiöst!
2. Invecklat. Hmm.
3. Jag orkar aldrig delta i något forumspel (ok, Mornington Crescent, men det räknas inte), speciellt inte ett som faktiskt kräver tänkande.
4. Erebnostalgi! Nörderi!
5. Verkligen synd att ingen verkar vara intresserad. Det är synd om Feu.
6. Jag postar ett meningslöst inlägg bara som lite uppmuntran! :gremlaugh: (Men lämna kommentarer som kräver att man sätter sig in i reglerna klarar jag inte av.)

(7. Du har glömt att måla Grynnerbergen grå.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Tyvärr, mannen. Jag gillar forumspel och allt, och jag tycker att det här åtminstone verkar mera lågmält än vissa grejer på sistone. Synd att reglerna verkar så jobbiga och Ereb är en så trist värld och att fantasy suger.

Förenkla reglerna och stoppa in lite ångdrivna mechas så är jag på.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tack för uppmuntran. :gremsmile:

3. Den här punkten har jag klurat att starta en egen tråd om. För att kolla vad folk som läser forumet egentligen är ute efter. Jag hade lite över 100 visningar innan första svaret vilket jag glatt tolkar som 100 unika forumiter som bevistar forumet. 100 potentiella spelare om man bara kommer på det perfekta spelet! Eller 90 pers som bara slentrianläser, 9 pers som bara bryr sig om etablerade saker där de vet var de får och så jag.

5. Ja. Jag skulle tröstäta choklad... hey, jag har redan ätit choklad idag.

7. Oj.

Men det är lugnt, jag räknar med att det här inte blir nåt. Frågan är bara vad jag ska försöka mig på nästa gång. Samberättande PBF i Serenity-setting eller Varulvsspel igen (hur går det för Bearnies klur månntro). Och det är därför jag antagligen kommer ta upp punkt 3 i en tråd innan jag startar nåt alls, för det är ju ingen poäng att jag startar spelformer som ingen har grundintresse för.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Min första tanke var - "less is more". Jag misstänker att det tar lång tid innan något avgörande kan ske. Mitt förslag - reducera alla områden till typ 18 och alla börjar ett område var. På så sätt får du momentum och driv i spelet. Varje vinst/förlust känns och det lönar sig att vara pådrivande. Och spelet har ökad chans att avslutas och då kan man spela igen!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Mot väggen...

"(hur går det för Bearnies klur månntro)"

Jag har faktiskt blivit lite avtänd på grund av forumiternas förmådda ointresse för flavour - Varulvsspelet: Conan är ju tänkt att innehålla ganska mycket sådant. Är det så att jag har fel i denna uppfattning så får ni gärna upplysa mig om det, samt om hur cool min idé verkar.

Det skulle nog göra susen. :gremsmile:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det här var fränt tycker jag. Jag läste först intresserat men sen kändes spelet för komplext och jag hade för många frågetecken så jag tappade intresset lite.

Däremot gillar jag Ereb Altor, det är inte alls en trist värld, de andra snackar skit. Jag gillade kartan skarpt och tycker det var en ascool idé. Nu har jag ju inte lika många kudos som de som har tusen och åter tusen inlägg i inläggslistan men...

Jag är sugen på forumspel, jag gillar formen och jag håller med dig om att det är kul att det finns ett underhållningsvärde också.
Jag håller ögonen öppna och väntar spänt på nästa idé!

/Max
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Nu har jag ju inte lika många kudos som de som har tusen och åter tusen inlägg i inläggslistan men...

Jag är sugen på forumspel

Det där andra du säger, det är värt mer än 1000 inlägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Bra spel

Det här var det bästa forumsspel jag sett. Varför ska vi vara så få som känner så? (Det där lät som en Kent-låt...skärp mig!)

/Basenanji, diggar Feu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Bra spel

Jag är gärna med och spelar. Fast jag är inte här så ofta så dra iväg ett PM om spel ska ske.

/Han som har spelat ett liknande spel, men det var PBM (fast inom spelgruppen så det var mer play-en-spelledaren-som-agerar-runtskickare [eller PESSAR (som det inte alls kallas)])
 
Top