Nekromanti [Forumspel] Landskapskriget

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Ok, här kommer några tankar. Jag skulle bli överlycklig om ni ville kommentera:

1) Potentialen. Kommer ett sånt här spel att kunna locka till sig spelare öht?

2) Om det redan är uppfunnet av någon riktig spelskapare.

3) Om det lyckas med det som spelet vill lyckas med. (Alltså PM-skickande, hemliga allianser, Diplomacy-tendenser mm)

Här kommer det:

Landskapsspelet

Inledning
Jag gillar forumspel. Framförallt gillar jag att det kring dessa spel skapas en sorts stämning som i sin tur för forumiter närmare varandra. Men, de flesta spelen lider av en svaghet: populära forumiter vinner fördel gentemot mindre populära eller anonyma dito. Därför skulle jag gärna se ett spel som belönade att man allierade sig med varandra oavsett vem! Dessutom gillar jag den osäkerhet som tex varulvsspelen för med sig. Det är spännande att misstänka varandra.
Som sista ingrediens i mitt favvo-forumspel ser jag en auktionsmekanism. Denna har Rising använt och ska ha heder för den inspiration han bidragit med via tex sitt Astrospel.

Landskapskriget – i korthet
Landskapskriget går ut på att man ska samla tre råvaror: Guld, Kryddor och Fädjur.
Den spelare som först får 50 av varje resurs vinner. Varje Landskap producerar under varje drag 1, 5 eller 10 enheter. Hur mycket man producerar av en viss resurs är endast känt av spelaren. Man har endast tolv drag på sig att skaffa resurser. Sedan är spelet över. Har ingen uppnått målet vinner den som har kommit närmast.

Komplikationer
Varje drag avslutas med att varje landskap lägger ett bud via sin Präst. Denne ber om nåd inför Gud och kan offra ett valfritt antal Bönepoäng (från början har alla femtio BP). Den som väljer högst Bönepoäng vinner en vinst, den som väljer lägst drar olycka över Landskapet.
Vinster är:
5 enheter av en Resurs
Man är skyddad av den Påvliga legaten och kan inte förlora nästa auktion trots att man inte offrar några Bönepoäng.
Man får reda på information om ett visst landskap, tex vilken resurs Landskapet producerar minst av eller hur många Bönepoäng det har kvar.
Man får ett visst antal BP
Nästa krig vinns automagiskt, pga av inlånad fältherre
Man får reda på vilket Landskap som är närmast segern vid det aktuella tillfället

Olyckor är:
Att man får förbud mot krigföring
Att man blir av med resurser
Att man blir av med Bönepoäng
Att man automagiskt kommer förlora nästa Krig pga av slarvig fältherre
Att man producerar färre resurser de kommande tre dragen

Handel
Varje Landskap kan handla med valfritt antal andra Landskap genom att exportera resurser. Detta sker genom att man vid dragets avslutande talar om hur många resurser man sänder till någon. Givetvis förutsätter detta någon form av kommunikation- genom PM/mail kan man ta kontakt med andra Landskap och erbjuda handel. Dock! Detta riskerar att man avslöjar vilken resurs man har i överflöd och den typen av information kan vara farlig att dela med sig av. I värsta fall kan nämligen något Landskap gå ut med information till de andra Landskapen om vilken resurs som ett visst Landskap äger mycket av.
Man måste inte skicka Resurser till någon bara för att man lovat så: här finns goda möjligheter till rävspel! Om man vill kan man helt enkelt skändligen lura till sig resurser av andra. Eller så kan man excellera i gott uppförande.

Krig
Man kan starta Krig mot andra Landskap. Detta innebär att man allierar sig med ett annat Landskap (vilket måste offentliggöras i en deltråd!) därefter väljer man vilket Landskap man bekrigar. Om man är i numerärt överläge vinner man (Västerbotten och Jämtland är allierade. De förklarar Krig mot Skåne som inte är allierad med någon. Detta leder till att Skåne förlorar Kriget) Detta får till följd att Landskapet som förlorar kriget inte får några Resurser via Handel. Dessutom produceras enbart 1, 3 och 5 enheter. Men Krig kostar! Om man väljer att Kriga kan man bara producera 1, 5 och 7 enheter. Alla Krig upphör efter ett drag. Vill man föra Krig mot samma Landskap två Drag i rad, måste man alltså aktivt förklara Krig mot Landskapet.

Man kan bilda allianser utan att föra Krig.

Spelets utseende på Forumet
Inför varje drag ska varje spelare redovisa (i ett PM till Spelledaren):
-Hur många av en viss resurs som skickas till ett ev annat Landskap
-Hur många Bönepoäng man satsar
-Huruvida man förklarar Krig mot annat Landskap
-Huruvida man är Allierad med någon
-Huruvida man vill bryta en allians

I en deltråd som kallas för Tinget måste alla allianser kungöras! Detta innebär att allianserna är offentliga men Krigshandlingarna hemliga.

I en annan deltråd som kallas för Torget förs alla diskussioner som spelarna vill initiera. Där kan man plantera rykten, föreslå byteshandel mm På torget redovisas också resultatet av Krig.

---

Vad säger ni spelexperter? Skulle detta kunna funka?

/Basenanji
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Vad säger ni spelexperter? Skulle detta kunna funka?

Jag tänkte ta och svara ändå. :gremsmile:

3) Om det lyckas med det som spelet vill lyckas med. (Alltså PM-skickande, hemliga allianser, Diplomacy-tendenser mm)

Innan jag drog igång Varulvsdungeonröjet så klurade jag en massa på vad för spel jag ville hålla. Jag var inte alls inne på varulvsspel från start utan hade två andra nördiga idéer, båda med Ereb Altor-tema (tema känns på nåt sätt nödvändigt för att få upp inspiration hos deltagarna).

Min första plan var en slag kombo av Risk och Diplomacy. Spelarna skulle få ett rike i Ereb att styra och flytta runt armeer och slåss mot varandra. Anledningarna till att jag dissade den här planen var:
1) Det finns forum som har massa diplomacy-spelande för sig redan. Vill man spela dip. så går man dit.
2) Hur kul är det -egentligen- med ett forumsspel där allt spelande är i pm mellan deltagarna? Det är ju NOLL underhållning för utomstående. I mitt varulvsspel så fick jag pm från flera forumiter som inte spelade och det pratades också i vrållådan om spelet. Det är ingen bra idé att låsa ute publiken.
3) Jag fick administrativ ångest över att hålla reda på arméstorlekar och klura över balansering om nu orcher i Grynnerbergen ska blanda sig in i striden om man slår 1-4 på 1T20 runda 7 och framåt. Nu fick jag administrativ ångest över utslumpade föremål istället... och jag tycker att ditt spelförslag innehåller för mycket detaljer. Du skulle tjäna på en förenkling.

Jag bytte således till en idé som skulle generera fler inlägg och bli mer intressant för hela forumet. Nu skulle det bli intrigerande om makten i staden Krilloan. Varje spelade skulle ha ett antal tjänare som man placerade ut i olika stadsdelar varje runda och som alla hade olika förmågor. Beroende på hur man placerade sina tjänare fick man poäng. Blev man av med alla sina tjänare tog spelet slut och när nån spelare fick poängmajoritet (stadsdelarna röstade varje runda och hade olika antal röster) så vann man. Rika stadsdelar var mer värda men då även svårare att "vinna" i.
Exempel på tjänare:
1) Lönnmördare. Gavs order att döda en specifik spelares tjänare och lyckades om det fanns en sådan i stadsdelen.
2) Magiker. Kunde spåra en annan spelares tjänare.
3) Munk. Gav bonuspoäng i vissa stadsdelar (men blev sårbar eftersom motståndarna lättade kunde gissa vart han placerats).
Och sen kom jag på att inte heller den här idén gav så mycket inläggsskrivande. Alla skickar bara in sina PM med
"Riddaren från hamnen till köpmannakvarteren"
istället för
"Arme från Trakorien till Ransard" och i slutet på varje runda så talar jag om vad som händer. För lite party.

Så till slut tog jag ett beprövat koncept. Det här är givetvis deprimerande läsning... men jag tror att det krävs inläggstäta spel för att fungera. PM-intriger är coolt, men jag tror det är svårt att rekrytera deltagare. Det är lättare med spel med kontinuerlig feedback på forumet. Hoppas jag svarade på ditt inlägg nånstans i det här trötta svamlet.
 
Top