Nekromanti Kampanjvärld utan regler

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag sitter och snickrar på vad som från början var tänkt att bli ett komplett rollspel med allt vad det innebär men har börjat gå i tankarna att mer skapa en kampanjvärld till valfritt system att kasta sig in i och som skall kunna användas till vilket system man än känner för, fast jag har några funderingar:

1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?

2. På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?

3. Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?
Jag har tjatat i flera år om att jag vill ha fler såna.

2. På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?
Ge exempel på saker man behöver fastställa, så...

3. Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
Det beror lite på genren. Jag sitter just nu och skriver på en sådan spelvärld, men där finns ingen objektiv information alls - hela "spelet" består av lösryckta brev, affisher, annonsblad, artiklar i tidningar etc. Sedan får SL och spelare själva analysera och fundera ut hur deras version av den kampanjvärld som beskrivits ur en massa olika perspektiv faktiskt ser ut för just dem.


Det man kan gissa sig till angående såna här projekt är att de generellt kommer att betraktas som hemskt smala. De flesta rollspelare tycks vara lata och okreativa och vill ha allting uppradat och strukturerat. De vill ha konkret information och de anser ofta att ett regelsystem självklart ska hänga med spelet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har tjatat i flera år om att jag vill ha fler såna.
Trevligt !

Ge exempel på saker man behöver fastställa, så...
Säg tex att man behöver fastställa ett skyddsvärde på en legionärs stridsmundering a år 2000, eller att man behöver detaljera en perons kunskaper.
Det kan handla om ett företags makt, ja allt man normalt använder regler till i ett normalt rollspel.
Men vad jag vill ha är något jag kan applicera på allt, annars är det ju i princip lika bra att skriva regler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Säg tex att man behöver fastställa ett skyddsvärde på en legionärs stridsmundering a år 2000
Låter som sånt som brukar kunna omnämnas med jämförelser. Skyddar bättre eller sämre än en skyddsväst? Material? Eller så utgår man från att läsaren klarar av att anpassa sitt eget system och göra ett par efterforskningar...

Mitt förslag är att man helt enkelt skiter i såna bitar och låter personerna som känner sina system göra den delen av jobbet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag sitter just nu och skriver på en sådan spelvärld, men där finns ingen objektiv information alls - hela "spelet" består av lösryckta brev, affisher, annonsblad, artiklar i tidningar etc
Låter sjysst. Ska nog låta mig inspireras av dina idéer här, låter riktigt ballt faktiskt. Dock ska jag inte begränsa mig såpass mkt som det verkar som att du gör med din egen bok. Jag vill göra mer än så känner jag, därav kommer nog en hel del historia och fakta att avhandlas, dock ska jag försöka hitta lite nya vägar att gå när det gäller den biten.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Låter som sånt som brukar kunna omnämnas med jämförelser. Skyddar bättre eller sämre än en skyddsväst? Material? Eller så utgår man från att läsaren klarar av att anpassa sitt eget system och göra ett par efterforskningar...
Hmm...
Men det är endå bra att ha någon sorts "värde", om det så är siffror eller ord spelar ingen roll, så kanske de som är "lata" endå tilltalas av boken.
Jag vill utan att använda regler kunna beskriva bra utan att hänvisa till saker som kanske inte ens existerar i den här alternativa världen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?
Jag är inte särskilt förtjust i sådana spel, av den enkla anledningen att system är för mig kommunikation. Om jag kan se systemkluret så säger det ofta mer om världens små intrikata detaljer än åtskilliga sidor text. Genom systemkluret så ser jag mer om hur du tänker än all prosa i världen.

Av samma anledning är jag inte förtjust i generella regelsystem. De är nämligen sällan generella: de är oftast hårt inriktade på en viss typ av spelande, måhända i flera olika världar, men knappast alla möjliga.

Hur som helst, eftersom jag ställer mig bakom tesen "system does matter" så vill jag gärna se hur systemet spelar roll för dig. Gillar jag det inte så kan jag kasta ut det sen.

2. På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?
En gång i tiden så fanns det några av Äventyrsspel översatta resursböcker att användas i alla rollspel. I praktiken innebar det Drakar&Demoner eftersom det var det som alla spelade. Men däri använde man en enkel BRP som värdebeskrivare: man satte helt enkelt färdigheter på procentskala på det mesta, och sen fick man konvertera bäst man ville (exempelvis genom att dela med 5 till DoD Expert).

Det problem som uppstod bestod mest i att folk hade satans olika uppfattningar om hur bra "bra" är. Så när de läste beskrivningen om en bra fäktare och fäktaren inte hade 110% utan bara 60 så skar det sig. Så det gäller också att definiera skalan.

Det jag undrar är om inte en FUDGE-skala funkar bäst. Du har helt enkelt skalan Terrible, Poor, Mediocre, Fair, Good, Great, och Superb. Lägg på en förklaring om vad varje steg innebär med några exempel. Sen har du för det första något som är kompatibelt med FUDGE som det är, och för det andra något som kan konverteras till allt annat jefligt enkelt. Framförallt så kan värdena överföras till vad man själv tycker är Bra, och slippa problemet med fäktaren som "bara" hade 60.

3. Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ? Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
Jag ställer mig samma fråga när det gäller vanliga spelvärldar med inkluderade regler, och samma svar gäller där: det beror väldigt mycket på spelets stil. Genre kan spela in, men framförallt är det stilen som påverkar.

I ett av mina projekt så blir mer och mer av världen skrivet som sagor från världen (och det är rätt hårigt att skriva dem, eftersom jag försöker hålla mig till en språklig stil som ligger nära fornnordiska sagor).

I ett annat av mina projekt så kommer en viktig del av världen tvärtom att beskrivas med ett regelsystem. Spelet bygger på en invasion av en främmande fiende, och för att spelarna aldrig ska vara riktigt säkra på vad det är de möter så finns det ett regelsystem för att bygga nya fiender, allt eftersom fienderna anpassar sig. Bland tankarna på systemet så finns en automatanpassning till rollpersonerna, så att fienden blir bättre = lär sig och anpassar sig om rollpersonerna gör bättre ifrån sig. Sen spelar det inte så stor roll om rollpersonerna gör bra ifrån sig på grund av spelvärden, klurig taktik eller snäll spelledare, fienden blir bättre i alla fall. Just på grund av fiendens natur och att rollpersonerna nästan garanterat är de första som träffar på varje ny typ, så passar det väldigt bra med att de skapas med ett regelsystem för stunden, snarare än beskrivs som in-game-artiklar eller lexigrafiska uppslagsartiklar.

I ett tredje projekt så pågår så mycket fuffel och kluribåg mellan spelets många fraktioner att en fågelvy nästan är nödvändig för att spelledaren ska kunna få en uppfattning om vad det är som händer. Det hindrar förstås inte att det kompletteras med förstapersonsglimtar, men huvudinformationen får nog komma från fågelperspektiv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
För mig är reglerna en viktig del i ett rollspel. Jag köper inte ett rollspel vars regelsystem jag inte gillar (med några få undantag) precis som att jag inte köper ett spel där jag inte tycker om spelvärlden även om reglerna är bra.

För mig går spelvärld och regler ihop hand i hand i ett rollspel.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Om jag kan se systemkluret så säger det ofta mer om världens små intrikata detaljer än åtskilliga sidor text. Genom systemkluret så ser jag mer om hur du tänker än all prosa i världen.
Ok. Med den inställningen så kan mao en svinbra produkt bli värdelös för dig bara för att reglerna inte stämmer? Det låter helt bisarrt i mina öron men alla har vi våra konstiga sidor.
Jag kan hålla med om att regler kan sätta rejält med prägel på en värld men jag ämnar inte göra ett regelsystem så därför kommer inga regler att skapas på ett sådant vis, iaf inte om jag går vidare längs den väg jag börjat staka ut. Jag hoppas folk kan tycka att det är intressant i vilket fall, med undantag för dig då Krille :gremtongue:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
En enhet

Med den inställningen så kan mao en svinbra produkt bli värdelös för dig bara för att reglerna inte stämmer?
Om reglerna inte stämmer är ju produkten inte svinbra!

Enligt min uppfattning så ska spelvärlden och reglerna utgöra en enhet och komplettera varandra. Om den ena delen är bra, men den andra är undermålig är hela spelet undermåligt, även om det eventuellt kan finnas några godbitar som man kan rädda. Det är inte konstigare än att en film med ett fantastiskt bra manus fortfarande kan vara helt värdelös om skådespelarna är riktigt dåliga.

/tobias
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
För mig går spelvärld och regler ihop hand i hand i ett rollspel.
Jag förstår att du resonerar så, och jag förstår varför. För mig är det inte nödvändigtvis så och jag hoppas jag kan ändra på det. Jag vill inte se regler som något nödvändigt i en rollspelsmodul, regler behöver inte vara en del av en kampanjvärld för att det ska få mig att tycka att det är intressant, det räcker med att miljöerna och fluffet fångar mig, det är uteslutande därför jag köper en bok idag, helt enkelt för att den fångar mitt intresse för den.

Med det inte sagt att jag ogillar regler och är imot regler i alla dess former, snarare tvärtom, jag gillar regler och tycker de bygger upp fysikens lagar när man spelar rollspel, men rollspelare tenderar att ofta modda det mesta eller helt byta system i vilket fall som helst.

Men den här produkten som jag skapar vill jag säga:
"Gör vad du vill med den här världen och använd de regler du finner lämpligast för den kampanj du vill spela, låt inte det faktum att det inte finns några regler hindra dig, du kan välja vilka du vill, vilka du tycker passar bäst för DIN kampanj".

Om avsaknade av regler gör att folk bojkottar produkten, deras misstag eller val, välj själv, det gör jag.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Re: En enhet

Om reglerna inte stämmer är ju produkten inte svinbra!
Det finns mao bara en enhet som kan vara dålig eller bra, dvs världen, med tanke på avsaknade av regler i denna produkt inte sant ?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Ok. Med den inställningen så kan mao en svinbra produkt bli värdelös för dig bara för att reglerna inte stämmer? Det låter helt bisarrt i mina öron men alla har vi våra konstiga sidor."

Inte mer bisarrt än att en svinbra produkt skulle bli helt värdelös för att världen inte stämmer.

Jag kan inte tala för Krille, men jag är allt mer inne på fokuserade rollspel där regler, värld och koncept är sammansvetsade och integrerade med varandra. Att det finns dåliga och tråkiga regelsystem ser jag inte som ett argument för att skippa regler helt och hållet. Snarare är det ett argument för att istället skapa bra och genomtänkta regler.

Jag kan förstå ditt dilemma eftersom jag själv suger på att skapa regler och inte tycker att det är särskilt roligt. Lyckligtvis så har jag mer kreativa kollegor som jag kan snylta på. Men faktum kvarstår ändå: regler bidrar i allra högsta grad till att påverka vår uppfattning av spelvärlden och rollspelet som helhet. Tar man bort dem eller nedvärderar dem så kommer detta också att gå ut över spelupplevelsen.

Om du ändå envisas så ger Krille bra råd om hur du ska gå till väga. Men jag tycker inte att du ska ge upp reglerna riktigt än, det finns gott om duktiga människor på det här forumet som kan hjälpa dig. Oavsett vad krank påstår så anser jag inte heller att de flesta rollspelare är "lata och okreativa" och det är hursomhelst fel att gå in i rollspelsskapande med ett stort förakt för sina potentiella spelare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Men jag tycker inte att du ska ge upp reglerna riktigt än, det finns gott om duktiga människor på det här forumet som kan hjälpa dig
Jag har aldrig gett upp reglerna, jag väljer att inte ta med några.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har aldrig gett upp reglerna, jag väljer att inte ta med några."

På ditt ursprungsinlägg lät det inte som om du redan hade bestämt dig. Skriver du enbart för ditt eget höga nöjes skull så kan du göra precis hur du vill utan några egentliga konsekvenser. Men ju fler personer som du vill nå ut till, desto mer måste du kompromissa. Oavsett vad du tycker eller skriver så kvarstår möjligheten för dina spelare att göra precis vad de vill med ditt rollspel. Den friheten kan du inte ta ifrån dem, men jag tror ändå att de flesta i slutändan vill ha ett komplett spel även om de själva bryter upp det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Hey: du frågade, jag svarade =)

Om du sen bryr dig om vad folk svarar eller kör som du vill oavsett är ju helt och hållet upp till dig ;)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
1. Hur ser ni på en bok som släpps helt systemlöst och som bara innehåller en kampanjvärld men som går att använda till vilket system man helst önskar ?
Så upphetsande att jag nästan behöver byta brallor. Jag ignorerar alltid spelsystemsinformationen i sådana böcker, så om jag slipper betala för den och istället får mer intressant stuff så är jag helnöjd.

2. På något sätt måste man andå fastställa vissa saker och jag har kommit fram till att någon form av värden som är lätta att omvandla till vilket system man nu önskar använda sig utav. Värdena behöver inte vara nummer, det kan vara ord som beskriver makt, skicklighet osv. Förslag ?
Beskriv i ord. En bonde kan vara stark, en barbar kan vara jättestark, mer precision än så behövs liksom inte.

3. Om ni fick önska helt och hållet hur en sådan här bok skulle vara utformad, hur skulle den då se ut ?
Platt och fyrkantig.

Vad jag menar är hur skulle bokens upplägg vara ? Ska den vara helt sett ur någon ingame karaktärs ögon eller ska det blandas ?
Blandas.

Jag har lite funderingar kring en fantasyvärld, där man dels presenterar den i traditionell "uppslagsform", dels i form av en kampanj som går ut på att spelarna är med i besättningen på ett skepp som ska göra den första världsomseglingen och de äventyr och irrfärder de råkar ut för. Stämningstexter i form av loggtexter, besättningens berättelser och så vidare ger en mer personlig prägel på världen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag dissade aldrig din åsikt utan uttryckte min egen. Jag startade tråden av anledningen att få respons på åsikten och det har jag fått så jag är nöjd.

Och självklart kommer jag köra så som jag själv känner för men det är alltid intressant att få höra andras åsikter i frågan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
På ditt ursprungsinlägg lät det inte som om du redan hade bestämt dig. Skriver du enbart för ditt eget höga nöjes skull så kan du göra precis hur du vill utan några egentliga konsekvenser. Men ju fler personer som du vill nå ut till, desto mer måste du kompromissa. Oavsett vad du tycker eller skriver så kvarstår möjligheten för dina spelare att göra precis vad de vill med ditt rollspel. Den friheten kan du inte ta ifrån dem, men jag tror ändå att de flesta i slutändan vill ha ett komplett spel även om de själva bryter upp det.
Ja jag kan vara lite otydlig ibland kanske och man ska väl aldrig säga aldrig förens man är klar med produkten, men jag känner mig tämligen säker på regelbiten, men.....det finns en liten röst i mig som viskar lockande meningar om en liten gnutta regler som sätter krydda på världen, men jag vet att om jag börjar lyssna på den och börjar författa regler som kommer det bara sluta i ett regelverk och då kommer jag känna mig "tvingad" att använda mig utav det pga att jag lagt ner mödan på att just ha författat det.

Jag ska väl erkänna att jag självklart påverkas av folks åsiker på forumet med tanke på all erfarenhet som endå råder bland medlemmarna här och det lämnar efter sig små ekon....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ok. Med den inställningen så kan mao en svinbra produkt bli värdelös för dig bara för att reglerna inte stämmer? Det låter helt bisarrt i mina öron men alla har vi våra konstiga sidor.
Som sagt var, "system does matter".

Jag läste nånstans att Michael Petersén och Gunilla Johnsson stoppade in ett regelsystem i Kult mest för att Äventyrsspel krävde ett, så de tog en bit En Garde/Skuggornas Mästare och slängde på lite mer detaljer och magi, typ.

Den inställningen (om den nu stämmer) förklarar ganska bra varför jag inte tycker om Kult. Världen är måhända bra men reglerna har inte i spelet att göra. Således blev den "svinbra" produkten värdelös: reglerna var inte i synk med spelet.

Skulle avsaknad av ett regelsystem göra spelet bättre? Tja, på sätt och vis: det skulle halvera priset, så jag skulle inte känna att jag slängde hälften av pengarna i sjön. Men jag skulle likförbannat få anpassa något annat spels regler för att kunna spela Kult.

Jag hoppas folk kan tycka att det är intressant i vilket fall, med undantag för dig då Krille
Låt oss säga så här: jag har sextitalet spel i min hylla. Därtill har jag tjugotalet GURPS-världar. Av dessa har jag spelat kanske två av GURPS-världarna och hälften av de andra spelarna. Det ger nånstans omkring femtio spel spel där jag inte behöver mecka och anpassa mitt favvoregelsystem för att spela dem. Så nej, ditt spel blir inte intressant för mig. Jag har att göra ändå.

Dessutom, vill jag mecka och specialanpassa regler så kan jag liksom lika gärna skriva ett eget rollspel, och då blir inte bara regler utan även världen exakt som jag vill ha den.

Jag har en annan ankedot också: Skymningshem, föregångaren till Andra Imperiet. Först tänkte jag göra den som en värld till Eon, för att bevisa att man kunde spela andra världar än Mundana med Eons regler. Så jag klurade ihop min värld och skrev ner en sjuttio sidor om den. Sen började jag anpassa Eons regler.

I slutändan upptäckte jag att det var enklare att skriva ett helt nytt regelsystem än att anpassa Eons regler. Ett gott tecken på det är att det egna regelsystemet är klart och blev det relativt snabbt, medan jag fortfarande inte är klar med Eon-anpassningen. Om det tar längre tid att anpassa ett existerande regelsystem än att skriva ett nytt, så är inte att anpassa ett existerande regelsystem ett alternativ för mig, oavsett hur ball världen än är.

Om andra vill göra det jobbet så är det deras problem, men jag har faktiskt inte lust. Jag hoppas att du varför.
 
Top