Nekromanti Kampanjstart

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Hur brukar ni göra när ni startar en ny kampanj? Låter ni rollpersonerna känna varandra sedan tidigare, eller låter ni första mötet mellan rollpersonera ske i spelet.
Nackdelen med sistnämnda(som jag märkt)är att det går snabbt över till att rollpesonerna börja bete sig om om dom känt varandra hur länge som helst efter kort tid(ibland frågan om några dagar), dom litar på varandra i vått och torrt etc.

Någon annan med liknande eller helt andra erfarenheter.

"Våga vara dum!"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Kompisar?

Nähh, vi blir aldrig "bästisar" från början när vi startar upp, och inte heller efter några dagar.
Utan vi är lite misstänksamma mot varandra en tid innan vi lär känna varandra lite bättre.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
"Nackdelen med sistnämnda(som jag märkt)är att det går snabbt över till att rollpesonerna börja bete sig om om dom känt varandra hur länge som helst efter kort tid(ibland frågan om några dagar), dom litar på varandra i vått och torrt etc."

Detta beror ofta på vad för situationer du sätter de (de = spelarna) i. Om de en gång tvingas lita på varandra under en strid eller liknande omständigheter är chansen stor att de fortsätter lita på varandra lika mycket efteråt. Samma fenomen är ganska lätt att hitta i många filmer, böcker, etc...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur brukar ni göra när ni startar en ny kampanj? Låter ni rollpersonerna känna varandra sedan tidigare, eller låter ni första mötet mellan rollpersonera ske i spelet."

Det varierar hejdlöst. I den senast uppstartade kampanjen (och ännu inte avslutade) hade rollpersonerna aldrig träffat varandra tidigare. De möttes i en militärgrön buss på väg till Fort Lejune, en marinkårsbas, för sin militärtjänstgöring. Semper fidelis!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vi har ingen regel, men för nästa hade jag planerat att först spela ett litet soloäventyr med alla, en episod där dom träffas, och en där alla är uppvuxna och mäktiga magiker.

Och sedan en där det går åt helvete! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Ovänner!!!

Vi brukar alltid starta som vänner eller att hälften i gruppen känner varann och den andra hälften känner varann och sen får de båda hälfterna lära känna varann.... Krångligt...

Annars slutar det bara med att vi utplånar varandra tyvärr... Hej hopp!

Gabriel
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
...något som är jävligt trevligt är att en av spelarna spelar en förrädare som försöker lisma in sig hos de andra spelarna - för att när tillfälle ges sticka kniven i ryggen...
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Jag måste bara säga att jag inte håller med, det är det värsta jag vet =P

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tja, i börjam när gubbarna är nygjorda så brukar iaf jag låta dem komma igång med varandra genom ett par småäventyr innan själva kampanjen börjar.
Efter det så känner de varandra ganska bra. Så då är det bara att dra igång med olika kampanjer.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Ovänner!!!

"Annars slutar det bara med att vi utplånar varandra tyvärr... Hej hopp!"

knepigt det där...


/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag brukar köra med att de känner varandra. Jag ser dock gärna att de beskriver varför de känner varandra.

Om man seda rollspelar mötet så sade du att de kanske blir vänner hur snabbt som hellst. Jag har varit med om motsattsen också. Rollpersonerna visade sig vara så inkompatibla så de bråkade hela tiden vilket i sig kanske var lite roligt men som samtidigt kan dra ut på äventyren lite för mycket ibland.

Jag borde nog erkänna att de offta är jag som spelar den som inte trivs med de andra rollpersonerna. Mina rollpersoner kan ha lite extrema åsikter ibland.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top