Nekromanti Kampanjstart Symbaroum

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Har kollat en del på Kopparkronan inför en eventuell kampanjstart. Som kampanjen börjar i Det Förlovade Landet, så har ju inte rollpersonerna någon speciell anknytning till Ambria. I stället kommer de från ett övergivet liv i Alberetor som de nu lämnat. Hur har ni andra löst detta? Körde ni bara på med att RPna växer in i sin nya situation eller har ni slängt in lite krokar i förväg? Något som de kan arbeta med när de når fram till Ambria och dess städer? Tänker främst på kanske en hel del rykten om det nya landet. Släktingar och kontaktpersoner som eventuellt färdades till Ambria mycket tidigare.

Om ni fick börja om era kampanjer hur skulle ni då göra? Vilken sammansättning av rollpersoner är att föredra? Yrkesinriktningar och kanske möjliga kontakter som finns i bakgrunden? Hur känner RPna varandra från början?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Intressant fråga. Du har ju mycket mer bakgrundmaterial att ösa ur, exempelvis beskrivningarna av religionerna i Glömda gudars klagan och de två klanerna som finns med i Häxhammaren. Använd det materialet. Annars tänker jag så här:

1. Jag hade nog uppmanat alla RP att spela ambrier. Dels för att de är mest generiska (och lättare att matcha mot settingen utan att fundera över sammanhang som ännu är okända alltför mycket), dels för att kampanjen har ett kolonialt anslag där en del av upplägget är att låta RPnas tankesätt kring detta brytas mot verkligheten. Det är svårare att uppnå om någon eller flera av RPna har naturliga skäl att vara tveksamma till plundringen av Davokar. Tror inte heller det är fel om alla RP är så pass unga att de inte har mer än vaga hågkomster om tiden före kriget. Om någon spelare trots allt väldigt gärna vill spela barbar hade jag föreslagit att denne skulle komma från det Ambria-vänliga Odaiova. Svartalfer och resar kan funka då de känns som hyfsat frikopplade från samhället i övrigt och kan tänkas hamna lite varsom. RP med andra bakgrunder kan med fördel sedan introduceras i takt med att de ursprungliga ofrånkomligen dör. Om någon RP vill spela teurg, läs på Glömda gudars klagan och låt denne fundera över vilken syn på Prios och övriga unga gudar denne ska ha. Detta kan bli en bra set-up till Klockan klämtar för Kastor (som jag tills vidare lagt åt sidan då det inte matchar någon RP).

2. Givet p. 1 är drivkraften att lämna det döende Alberetor bakom sig nog. Därifrån blir det naturligt att hamna i Tistla fäste om man saknar fast plats i det nya landet. Mer situationsberoende krokar kan vara:
- Ett ekonomiskt intresse i Argastos karavan
- Om RP:na kommer på god fot med alverna i Det förlovade landet kan de uppmanas kontakta Vernam i Tistla fäste och på så vid få en intro till Vilddjurets märke
- Ett uppdrag som ska utföras i utbyte mot passage in i Ambria (se Glömda gudars klagan, just detta hade jag gärna velat använda nu i retrospektiv), kanske knutet till Rapport 1122... (vad nu är för nr.)
(Mina spelare la in en del egna krokar men det kommer lätt bort i Törnetronen, om du inte har spelare som själva vill vara väldigt aktiva kring sin egna krokar skulle jag hålla det till mer allmänna drivkrafter, typ hitta kärleken, återupprätta hedern etc. Fast detta är så klart väldigt subjektivt och helt beroende av spelgrupp.)

3. Ös på med viktiga SLP från start: Elmendra, Lysindra Gyllengripe, Anadea m.fl. och peta in dem i olika roller i Vilddjurets märke och runt Tistla fäste i övrigt.

4. Tryck på med info om fraktionerna, speciellt konflikten inom Solkyrkan hade jag gärna illustrerat mer före Häxhammaren. Med infon i Glömda gudars klagan har du förutsättningar att synliggöra konflikten mellan Sarvola-fraktionen och Kurian liksom den teologiska skiljelinjen mot templárerna. Även tidiga rykten om klan Jezoras öde skulle suttit fint. Finns också en del småsaker i Häxhammarens introdel som kan användas för att levandegöra världen ännu mer. Inget avgörande men sådant som egentligen kanske når RPna bäst redan som rykten i Tistla fäste.

5. Döda drömmars grav tycker jag är en bra set-up till Häxhammaren. Vill man som jag vänta kan det funka med Skattletarfeber eller någon av äventyrsplatserna i Väktarens vrede för utflykter i Davokar.
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Jag lät spelarna hitta på fritt. Alla var redan bosatta i Ambria, men hade tagit sig ned till Alberetor av olika skäl. En hade varit och sökt sin bror som rövades bort under kriget, några var anställda som Argastos karavanvakter.
Jag tyckte att kopplingen mellan Förlovade landet och Vilddjurets märke var lite svag, så jag sydde om rätt ordentligt. Resultatet blev att de blev kompisar med alverna och fick rådet att söka upp mäster Vernam i Tistla fäste.

Av någon anledning så tände spelarna till rejält på Argasto (jag spelade honom som rätt dryg), och han fördes snabbt upp på deras shit-list. :)
Jag var inte sen att spela med, så han har blivit lite av en ärkefiende som dyker upp lite här och där.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
andersTheNinja;n261036 said:
Av någon anledning så tände spelarna till rejält på Argasto (jag spelade honom som rätt dryg), och han fördes snabbt upp på deras shit-list. :)
Jag var inte sen att spela med, så han har blivit lite av en ärkefiende som dyker upp lite här och där.
Sånt är helt perfekt och naturligtvis kul om spelarna uppskattar sin gäckande ärkefiende.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hade jag haft mer kunskap om kommande äventyr när vi spelade Det förlovade landet hade jag plancerat ut betydligt fler krokar. Dessutom hade jag flyttat det så att resan gick från något av de östliga länen till Tistla fäste. Slutligen hade jag kört en rejäl session noll för att få ihop gruppen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Fast det finns något spännande med att låta det vara första kontakten med Ambria. Men det är är klart, det bygger ju att RPna har rätt bakgrund.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
DFL tycker jag passar bra som start av kampanjen. Det går ju alltid fläska ut äventyret med olika händelser före och under själva resan.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kolla på The Iron Pact's hemsida. Där finns mycket bra grejer om du ska spela DFL. Leta bland deras gamla grejer.
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
En krok jag använde var Rogan. Hans namn är Rogan av Gorinder, och i Väktarens vrede nämns att det finns en Ader av Gorinder som är Nattbäckas högra hand i stadsadministrationen i Tistla fäste. Season to taste :)
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Något som verkligen satte spänning i DFL när jag körde igenom det, var att introducera Lestra i introduktionsscenen. Två av mina spelare bär på mörka mystiska hemligheter och har anledning att hålla sig undan svartkappor. Medan spelarna satt och pratade kring lägerelden så avbröts dom av att Lestra stoppade till bland vimlet av människor och lät sin kalla blick svepa över dom alla, som om hon letade efter något, innan hon försvann igen.

Detta momentet satte både oro och fantasi i spelagruppen. Många timmar gick åt till diskussioner kring vad svartkappans agenda kan vara, samt försök på att ta reda på detta.

Jag ska köra igång en ny kampanj med en ny spelgrupp, så jag får köra igenom DFL för andra gången! Den här gången har jag tänkt ändra premissen ganska hårt.

Spelargruppen kommer att spela medlemmar av ett gammalt adelshus som blev förråda och anklagade som mörkerdyrkare av ett annat opportunistiskt hus under det stora kriget. Huset och familjen blev helt krossade. Överlevarna arbetar nu under mardrömslika omständigheter som slavar i en silvergruva som fortfarande är väsentlig för Ambria. En av spelarna kommer att spela den direkta och unga arvingen till hustiteln, dom andra ville spela roller som livvakt, general etc.

I början av första äventyret kommer dom lyckas fly gruvan, utan utrustning eller särskilt ens särskilt mycket kött på benen. Deras ända riktiga hopp på att fly Alberetor är genom titanerna, men jag tänker låta dom inse detta själv. Riktiga underdogs. Spelgruppens mål handlar i stort om att återetablera familjens namn och ägor i det nya riket, samt hämnd på förädarna.

Om någon får inspiration och ideér kring detta scenariot så hade jag gärna lyssnat till det! :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Hade du tänkt dig att leda in gruppen på Törnetronen eller ej? I så fall skulle ju Anadea eller Elmendra kunna vara släktingar till dem eller kanske (i Elmendras fall) till förrädarna.

Bra och kul upplägg för övrigt. Speciellt om du anammar premisserna i GGK och kräver någons slags rekommendation för att släppas in i Ambria.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n261628 said:
Spelargruppen kommer att spela medlemmar av ett gammalt adelshus som blev förråda och anklagade som mörkerdyrkare av ett annat opportunistiskt hus under det stora kriget. Huset och familjen blev helt krossade. Överlevarna arbetar nu under mardrömslika omständigheter som slavar i en silvergruva som fortfarande är väsentlig för Ambria. En av spelarna kommer att spela den direkta och unga arvingen till hustiteln, dom andra ville spela roller som livvakt, general etc.

I början av första äventyret kommer dom lyckas fly gruvan, utan utrustning eller särskilt ens särskilt mycket kött på benen. Deras ända riktiga hopp på att fly Alberetor är genom titanerna, men jag tänker låta dom inse detta själv. Riktiga underdogs. Spelgruppens mål handlar i stort om att återetablera familjens namn och ägor i det nya riket, samt hämnd på förädarna.

Om någon får inspiration och ideér kring detta scenariot så hade jag gärna lyssnat till det! :)
Det låter fantastiskt!

Jag vill verkligen försöka få ihop en grupp som har ett gemensamt mål i den stilen.

Just för din grupps framtid så skulle jag som GM börja med att spåna på vilka av Ambrias stora hus som kan vara möjliga allierade till spelarna (plus såklart vilket hus som förrådde dem). Argona och Vearra är politiskt kraftiga, sluga, och intresserade av nya allianser - så det är möjligt att ett av de husen kan erbjuda sig att återupprätta familjen (om de får hjälp att ta över tronen) och att det andra huset är det som förrådde dem. Berakka känns också som en god allierad. Junio verkar vara en hedersam prick.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Glöm inte att Mäster Vernam kan vara en av husets allierade sen gammalt och att rp'na söker sig till Tistla fäste för att söka hans hjälp. Bra ingång om ni vill spela Kopparkronan.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
LordXaras;n261639 said:
Det låter fantastiskt!

Just för din grupps framtid så skulle jag som GM börja med att spåna på vilka av Ambrias stora hus som kan vara möjliga allierade till spelarna (plus såklart vilket hus som förrådde dem). Argona och Vearra är politiskt kraftiga, sluga, och intresserade av nya allianser - så det är möjligt att ett av de husen kan erbjuda sig att återupprätta familjen (om de får hjälp att ta över tronen) och att det andra huset är det som förrådde dem. Berakka känns också som en god allierad. Junio verkar vara en hedersam prick.
Tack, det här gav mig verkligen vatten till kvarnen. Spelgruppens hus hamnade i dålig dager under upphöjningen av Prios, på grund av deras tro och vägran att lämna den. Detta ledde senare till att steget till att utpeka dom som förrädare inte var så långt. Som dömda och straffade fiender av Prios så är det inte någon överraskning om spelargruppen hyser agg mot solkyrkan. Eftersom Vearra och förste fadern står varandra nära så utgör dom väldigt passande antagonister till den här kampanjen. Argona blir därtill både mäktiga men också skrämmande allierade.

Informationen jag hittar om dom här husen är ganska bristfällig. Om någon kommer ihåg ett informationsrikt uppslag så tar jag gärna emot tips.

Ska sätta mig och skriva på första äventyret nu. Det kommer som sagt att ta sin början i en silvergruva i Alberetor. Gruvans vakter kommer att få fullt upp när framfarten av en vandöd hord råkar korsa gruvplatsen. I tumultet kommer jag blotta chanser för spelargruppen att slå sig fri. Det enklaste jag kan komma på är att en vakt som sitter på nyckeln till deras kedjor blir dräpt av en vandöd.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Bifur;n261634 said:
Hade du tänkt dig att leda in gruppen på Törnetronen eller ej? I så fall skulle ju Anadea eller Elmendra kunna vara släktingar till dem eller kanske (i Elmendras fall) till förrädarna.

Bra och kul upplägg för övrigt. Speciellt om du anammar premisserna i GGK och kräver någons slags rekommendation för att släppas in i Ambria.

Oj, jag missade ditt inlägg.

Ja, precis. Jag vill ju föra in dom på törnetron-spåret på något sätt. Ska överväga släktskap till Anadea och Elmendra.

Det kommer definitivt att vara en spelsekvens i Prios Pass där en laglig väg in i landet med ett certifikat i handen kommer kräva mycket bluffande och eftertänksamhet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Så är i efterhand är Anadea nyckeln i Väktarens vrede. Om man ger RP:na personliga skäl att vilja hjälpa henne är det scenariot ganska mycket hemma. På samma vis behöver RP:na en bra motivation att vilja följa Elmendra i spåren, antingen för att de faktiskt vill hjälpa ehnne, eller för att de själva vill hitta Symbar eller för de vill hjälpa någon fraktion att hitta/dölja det.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n261967 said:
Tack, det här gav mig verkligen vatten till kvarnen. Spelgruppens hus hamnade i dålig dager under upphöjningen av Prios, på grund av deras tro och vägran att lämna den. Detta ledde senare till att steget till att utpeka dom som förrädare inte var så långt. Som dömda och straffade fiender av Prios så är det inte någon överraskning om spelargruppen hyser agg mot solkyrkan. Eftersom Vearra och förste fadern står varandra nära så utgör dom väldigt passande antagonister till den här kampanjen. Argona blir därtill både mäktiga men också skrämmande allierade.

Informationen jag hittar om dom här husen är ganska bristfällig. Om någon kommer ihåg ett informationsrikt uppslag så tar jag gärna emot tips.
Några medlemmar av huset Argona figurerar i Väktarens Vrede och Vearra syns en hel del i Häxhammaren. Jag tror att Väktarens Vrede även lägger fram en hel del av husens motivationer. Har även hört att nästa episod i Törnetronen kommer fokusera mycket på intrigerna mellan nobelhusen, så man kanske får ge sig till tåls.

Huset Berakka har jag byggt upp en del i min egna kampanj, där jag har dem som ett något utstött hjältehus som motvilligt följer Prios och gärna stödjer falanger som vill återställa den Ambriska kulturen till den gamla goda tiden i Alberetor. Om detta skulle uppdagas så skulle deras hus dock förgöras.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Tack för allt inspel. Väntar med spänning på Yndaros-boken och vad som verkar vara mer ingående information om husen och konflikterna där emellan. Skjuter medvetet upp den nya kampanjen tills jag fått förtära dess innehåll! :)
 
Top