Botulf
Hero
Gått och vägt lite fram och tillbaka gällande vad för upplaga av D&D jag borde köpa eller fortsätta skaffa moduler till. Det är främst nog inte regler jag fäster största vikt vid utan när kampanjsättningen och hur pass inspirerande dessa är(om jag inte använder en egen). D&D4 har ju spunnit vidare på FR, en värld jag endast känner från Baldurs Gate 1&2, Neverwinter Night, Icewind Dale osv. Även Ebberon har levt vidare, vilken jag ej heller har spelat i. Min fråga är helt enkelt: är det någon större kvalitativ skillnad mellan settings i D&D3,5 och D&D4 (alltså "core-settings" om man nu ska använda den benämningen)? Visst det är en helt subjektiv fråga men har inget emot subjektiva svar. Något jag verkligen giller i D&D är just kosmologin med planes och de olika världar man stöter på genom att resa kring dessa (Planescape Torment och även de AD&D-moduler till den settingen jag bläddrat har jag funnit mycket tilltalande). Vilken upplaga stödjer sådant äventyrande bäst utan att man behöver en myriad extra tillägg ?
PS:Har läst florerande rykten om att Planescape/Sigil kanske kommer dyka upp som ny setting till D&D4. Någon sanning i detta? Sigil nämns väldigt flyktigt i D&D4 Manual of the Planes men det gjordes det även i Planar Handbook till 3,5 utan att någon återupplivning skedde.
PS:Har läst florerande rykten om att Planescape/Sigil kanske kommer dyka upp som ny setting till D&D4. Någon sanning i detta? Sigil nämns väldigt flyktigt i D&D4 Manual of the Planes men det gjordes det även i Planar Handbook till 3,5 utan att någon återupplivning skedde.