Kampanjprepp, Starship Troopers

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vill testa fler saker jag inte brukar spela. Så näst på tur blir att spela ett 3E-spel med rutnät och figurer. Starship Troopers!

Kommer fixa kort för alla feats och referensark för alla klasser och färdigheter. Tar nog någon veckas fritid i anspråk, gissar jag, men eftersom alla börjar som samma klass och eftersom vi kommer börja med att spela Boot Camp, där endast ett fåtal saker väljs, så måste det inte vara helt klart innan vi börjar.

Som i filmen kommer nog början handla om vilka rollpersonerna är före tjänstgöring i Mobile Infantry och om varför de väljer att ta värvning. Det blir ju rälsat så sett att det inte går att låta bli att ta värvning, för då blir det ingen kampanj, och sedan kommer det nästan bli collegedrama i infanteritältet.

Det jag förbereder för Boot Camp är att göra "scener" av alla färdigheter och feats gruppen börjar med. Den som inte hunnit bli Mobile Infantry Trooper ännu, vilket från början är alla rollpersoner, kommer ju få massor med minusavdrag på skjutande och så vidare. Men vi får faktiskt en chans att successivt lära oss alla regler för skjutande, melee, reparation, och även Power Suits när de väl kommer så långt.

Så crunch, absolut, men mellan kort och långsam tutorial tror jag faktiskt det här kan bli riktigt skoj. Chill snack om regler, lite dryga befäl och störiga medbeväringar, och överhuvudtaget en stämning av överlägsenhet och "hoorah" såhär innan de faktiskt möter några fiender ...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kommer låna Lifepath-tabellerna från Mekton II så varje rollperson får lite mer kött på benen. Antal syskon, potentiella älskare/-innor, etc. Måste finnas familj att få brev ifrån när de väl beger sig ut på kampanj i Federationens tjänst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Börjat göra referensark och kort för att förenkla spel. Detta för att visa vilka krav olika cross-training har när du går upp en level som Mobile Infantry Trooper. Kommer inte tillåta några andra startklasser (spelet har även basklass för civilist, psioniker, och flottist), utan kör helt vanilla. De tre övriga basklasserna beskrivs även i boken som sätt att skapa NPC:er och som något som rollpersoner bara bör tillhöra som bakgrund innan de blev infanterister, eller om SL tycker det passar.

För min del vill jag hålla det konsekvent, så alla spelare initialt lär sig exakt samma saker och därför kan hjälpa varandra. Det undviker effektivt ett av mina problem med d20 reglerna, som är att spelare har olika saker att memorera beroende på vad de väljer för klasser.

En bonus med att göra dessa refark själv är att jag slipper använda rollspelets skitfula bilder!

1658827596747.png
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hittade kul tips i en Reddittråd, som var att använda Starship Troopers-brädspelet från 1976 och reglerna det har för drops. Framförallt för att hitta vilken drift som drabbar våra cap troopers när de skuttar ned från omloppsbana. Så jag började gräva lite, eftersom jag tycker det är roligt med regler och i synnerhet från äldre krigsspel. Extra underlättat av att den här utgåvan redan står i mina hyllor och samlar damm.

En hex i brädspelet är en "mile", vilket sätter saker i perspektiv. I brädspelet har en cap trooper jump jets som låter hen hoppa "half move allowance" varje runda. Detta är tre hexes, alltså tre miles. De har också en move allowance som representerar jets och annat som är 6, för totalt 9 miles förflyttning per turn. Jumps har rentav sin egna fas, som låter cap troopers göra snabba "hit and run"-operationer.

En turn i brädspelet är 12 minuter av verklig tid. En cap trooper rör sig alltså c:a 70 km/h, med sina jump jets inräknade, i brädspelet.

1659255624222.png
Skärmdump från en streamad version av en scannad regelbok... Högsta kvalitet!

I rollspelet är power armor betydligt fjantigare, helt enkelt för att skalan är de klassiska fem fot som representerar en ruta i OGL 3E/d20. En cap trooper har där 1 000 fot att förvalta samtidigt som annan förflyttning. Du kan exempelvis bränna 20 fot för att få en extra fyra-rutors push när du hoppar bort från elaka insekters käkar. Men du kan inte använda mer än 90 fot per runda. En runda är sex sekunder lång. En cap trooper i rollspelet kan alltså inte använda sina jump jets mer än strax över en minut innan dräkten blir soppatorsk, men kan i praktiken nå en hastighet strax under 100 km/h under denna minut.

Den här informationen känns ganska värdelös i praktiken, förutom att rollspelets siffror leder till en mycket mindre skala. Att kunna förflytta sig 200 rutor extra utspritt över 11-12 rundor gör ju markant skillnad på det taktiska rutnätet, men känns strategiskt helt meningslöst.

Men ja, kommer säkert på ett sätt att inspireras av det åtminstone.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har kört på min etablerade metod med att sätta upp och skriva ut kort för all gear, alla feats och class features:

1661182896107.png

Även för Conditions, som blev rätt roliga att bara dela ut när folk blev Fatigued, Exhausted, eller Nauseated.

Efter en nu avklarad Session 0 har rollpersonerna tagit värvning, slagits i handgemäng, kastat kniv, och lekt loss. Varje delmoment har lärt spelarna regler och låtit dem plot:a ut lite mer siffror, enligt nedan.

Osnuten 18-åring: Level 0.

Efter fullgjord utbildning och assignment: Level 1.

Resan däremellan är Boot Camp.
1661183060894.png
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tveksam till vad jag kan återge och inte från böckerna, så visar bara en bild här.

1663954996164.png

Alla spelare får kort som representerar deras grejer i takt med att dessa lämnas ut från förrådet under deras utbildning. Det första de fick var en canteen. (Och som en kul grej får de hela tiden frågan, "hur dödar ni någon med denna?" när de får en ny pryl utlämnad.)

För att introducera spelets regler under ordnade former--och i egenskap av d20/OGL/3E-spel har det massor med regler--så är det en del övningar och tävlingar de spelat hittills och dessa låser successivt upp de stats de kommer ha på Level 1. Här ingår ju även många proficiencies för vapen, så i allra första början är de alla helt värdelösa. Du får nämligen -4 när du blammar utan grundproficiency. Om du automatblammar får du -8 men sprider ut bly på en stor yta. Dessa två -4 kommer rollpersonerna inte ha längre när de gjort klart sin utbildning. Och min tanke med att göra utbildningen såpass casual och omfattande är att spelarna kommer ha den informationen gemensam.

Återstår att se hur bra det funkar. Vi spelar Session #2 imorgon, och till dess behöver jag göra likvärdigt skitfula kort för alla former a missiler och granater.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har spelet officerare som rollpersoner men inga NCOs? Eller är det något man kan bli senare?
Graderna rollpersoner kan få är Private och Private First Class, initialt. Men Corporal och uppåt går att få, både genom tjänstgöring och genom battlefield promotions.

Officer Cadet är en subklass, motsvarande, som kräver ganska höga stats. Så inga rena officerare—bara NCOs. “Everyone fights” och allt det där. ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så ikväll spelar vi Session #2. Snart klar med alla olika kort jag envisats med att fixa, som referensgrejer.

I Mobile Infantry Field Manual finns dessutom medaljer på bild. Så som systemet för progression av Prestige fungerar så kan rollpersoner få Commendations efter avslutade uppdrag, om de utmärker sig i tjänsten. När du fått fem commendations så ger det dig +1 Prestige. Denna prestige använder du för alla möjliga saker, och den påverkar din Charisma gentemot folk som tillhör samma vapenslag som du själv. (Fleet och Mobile Infantry är inte bästa vänner...)

För att representera vad det faktiskt är du får så har jag fixat kort för medaljer också:

1664093812646.png1664094012737.png
Alla eventuella likheter med järnkors är en ren tillfällighet (inte)!

Har haft för ont om tid för att försöka snygga till dem.

Vissa har rena regeltekniska krav för att delas ut - som att Purple Heart automatiskt delas ut när någon rollperson får en Permanent Injury. Men de flesta känns som de är mer till för att ge möjlighet att prata om särskilt utmärkande handlingar och ge det generella systemet för commendations lite mer färg.

Att anmäla sig frivillig som rearguard vid reträtt. Att hjälpa sina kamrater. Att visa tapperhet och uthållighet i strid.

Det allra roligaste med hela Boot Camp-approachen som vi har nu (och som jag måste erkänna blivit snarlik hur Fyra StuG är upplagt) är att det kommer bli samma teoretiska samtal om dessa medaljer och alla meriter soldaterna kommer tjäna därute. Samtalet kommer vara precis det som osnutna 18-åringar säkerligen ägnar sig åt i verkligheten, innan vad ordet "strid" innebär faktiskt är känt.

Men jag vet ju att en enda Arachnid Warrior är precis skitfarlig om den inte hanteras våldsamt. Och det är inte säkert att det blir skarp strid ens denna andra spelsession...
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rolig missil:

1664105065991.png

En del munitions delas ut per automatik av uppdrag som kräver dem, men rollpersoner kan alltid försöka göra en requisition (mot DC 26 i detta fallet) för att få ut dem när de inte normalt är del av uppdraget, eller när de vill ha fler.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ikväll slår vi någon sorts rekord och lyckas spela två helger i rad. Det är också dags för våra nykläckta Mobile Infantry-soldater att mönstra på sitt skepp, TFCT Magsaysay.

Ramón Magsaysay var en filipinsk frihetskämpe som stred mot japanerna under andra världskriget. Mot ockupation, och sedan mot kommunism. Så populär hann han bli under sitt påföljande presidentskap att två miljoner personer följde hans begravning många år senare och att hans administration idag kan ses som en av de minst korrupta i filipinsk historia. Han ville ha sociala reformer, mänskliga rättigheter, och sånt som vi kan tycka är självklara saker i västvärlden.

Han är också namne för rollpersonernas skepp, och givetvis--i fascismens anda--har jag cherry-pickat Magsaysays mest våldsamma citat till den introbroschyr alla spelare kommer få när deras rollpersoner mönstrar på.

Ser fram emot att börja bygga intriger ombord, mellan Crew, Fleet, och Infantry! Räknar med knogmackor.

Och såklart: rollpersonernas första skarpa uppdrag... Som kommer dyka upp som en plötslig klaxon mitt i soldatvardagen.
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
På söndag spelar vi antagligen klart Plutokampanjen, som följer med grundboken. Det betyder att vi tagit oss ungefär en tredjedel genom det material som publicerades till Starship Troopers innan Mongoose (vad folk tror) blev av med licensen. Plus ett par avstickaruppdrag baserat på vad som hänt. För även om jag tekniskt sett spelleder publicerade äventyr i den här kampanjen, mot nästan varje preferens jag har, så innebär det främst lösa objectives och inte riktigt äventyr i någon klassisk bemärkelse. De flesta uppdragen beskrivs bara på en sida och listar mest förutsättningarna och vilka commendations rollpersonerna kan få.

Gick in i den här kampanjen med att jag ville testa att spela ett spel med figurer på rutnät och massa gear och d20. Finns många saker att ta med sig från den processen i sig, och till dess vi tröttnar köttar vi på.

1694697593775.png
Kill 'em! Kill 'em all!
 
Top