Nekromanti Kampanjidé

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Tjo

Jag ska spelleda en kampanj och har fått massor av idéer från den för mig nyinskaffade "Alver: Sångarens ätt".

Jag tänker mig en grupp där spelarna är molnryttare, alternativt en av de medlemmar av liljans garde som har heavé-drakar, som skickas ut på diverse uppdrag. Det blir lite så där episkt och spelarna får känna sig mäktiga med drakar och haxiga stridskonster och liknande.

Låter det som en bra idé? Har ni några förslag?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Har inte läst Sångernas Ätt men däremot Förbannelsens Folk och Legender och Hemligheter.

Kanske göra det riktigt episkt och låta rp bit för bit upptäcka sanningen bakom alvernas historia och förbannelsen? Liljans Råd som en mäktig aktör rp kan tänkas komma att få balansera emot och kanske till och med bli tvungna att vända sig emot i sökandet efter sanningen. Och låta det börja som "det-började-som-helt-vanligt-uppdrag"-historia de är springpojkar som råkar få veta något de inte borde veta. Massa med hovintriger i Sanari som ligger i grund för uppdragen samtidigt som de utför sina vanliga plikter. Några jätteinvecklade intriger behövs inte i så fall utan fokusera på allt som är awsome med drakar och alver i allmänhet. Låt klichéerna hagla.

Krav: Minst en stor episk masstrid med rp flygande på drakar över slagfältet. Jag menar det är väl det som är själva grejen med att ha drake.
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Wulfrik said:
Krav: Minst en stor episk masstrid med rp flygande på drakar över slagfältet. Jag menar det är väl det som är själva grejen med att ha drake.
Naturligtvis!

Jo men jag tänkte så här att:
En RP är en medlem av liljans garde (som har en drake) som står ganska när en av medlemmarna i liljans råd. Han/hon kommer att ta befälet över en handfull molnryttare och de ger sig ut på några uppdrag och ju längre det går nystas det mer och mer i vad rådet faktiskt har för sig. Sen kan det hända en massa saker; de kan sätta sig emot rådet, de kan nysta i förbannelsens ursprung, de kanske hamnar i något avlägset land av någon anledning men det lämnar jag ganska öppet.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Utdrag ur Kampanjen Stjärnvind [Alvspoilervarning]

Intressant för dina idéer påminner mycket om min kampanj Stjärnvind (som var mitt sätt att provspela materialet i Alver - Sångarens ätt). I Stjärnvind så spelade en av spelarna motsvarigheten av ett gruppbefäl i Liljans garde och allt eftersom kampanjen fortled lyckades nosa reda på mer och mer av rådets mörka hemligheter vilket tillslut gjorde at han hamnade i en patriotisk identitetskris. Skulle han gå emot sitt folks ledare, som han tjänat troget så länge, som uppenbarligen på flera sätt var korrupta eller skulle han svälja sin heder för sitt folks skull och glöma det han fått reda på? Han valde det förstnämda och allierade sig med Stjärnorden uppe på Aralionberget. Ungefär då började saker o ting också bli lite besvärligt när Skuggögat och de Fördömda hade lyckats lista ut att han var dem på spåren. Han kontaktades av en av rådsmedlemmarna som sökte hans hjälp mot just Skuggögat/de fördömda, rådsmedlemmen mördades dock framför honom och han själv fick skulden för dådet och tvingades fly i exil. Han blev sedan en av huvudpersonerna i ett slags alvisk motståndsrörelse och han och resten av spelgruppen lyckades tillslut faktiskt "bota förbannelsen" genom att föra tillbaka kommunikationskristallen från Eterseglarvraket i det gamla Drezinfästet. Detta samt Kisharnias återkomst skapade en reformativ våg inom hela alviska samhället som dock dessvärre avbröts av en tirakisk invasion i södra sunari som tvingade henéa att fly in på thism marker. Detta hade förmodligne urartat i masslakt om inte spelgruppen ingripit och använt sig av Vindens sten (Se Drakar) som de precis lyckats komma över med vilken de mer eller mindre leviterade hela slagfältet. Att en av spelarna dessutom spelade den yngsta sonen till Thismautokraten hjälpte naturligtvis till det också.
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Re: Utdrag ur Kampanjen Stjärnvind [Alvspoilervarning]

Låter görbra! Jag gillar politiska intriger.

Jag känner att jag har lite dåligt med material dock, t.ex. saknar jag drakboken. Men jag tror det får bli något sånt här i alla fall.

Nu kommer en till fråga; hur ska karaktär-skapandet gå till? Ska jag fixa färdiga RP:er åt mina spelare eller ska jag bara ge riktlinjer och låta dem fixa det mesta själva?
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Utdrag ur Kampanjen Stjärnvind [Alvspoilervarning]

Riktlinjer och "krav" tycker jag brukar funka bäst, men det beror ju p vad dina spelare själva tycker. Snacka med dem vet jag.

Lycka till
 
Top