Nekromanti Kampanjidé som redan gjorts förut bergis

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jaha, då har jag sovit dåligt i natt och som ett resultat har jag endast mörka ringar under ögonen och en idé till en kampanj. Tänk så det kan bli, bara hjärnan blir trött.
Nåja, här är min idé som någon redan haft tidigare men jag tar upp ändå:
Rollpersonerna spelar en ung adelsfjant och dennas följeslagare. Ung. Vi snackar... 6-8 bast nu. Knoddarna växer upp i en borg eller ett slott och blir uppfostrade av sina läromästare och fäder/mödrar och sen så... ja, blir de väl äldre och sen börjar saker hända. Jag leker med tanken att se till att adelsfjanten har äldre syskon så att det hela inte blir en uppvisning i förvaltningsundervisning utan blir något friare. De andra spelarna, de som inte spelar adelsknodden, får sådarna eminenta roller som sonen till skattmästaren, magikern (om det nu finns magiker) och så vidare.

Nä, nu har jag slängt ut en usel idé och ser om någon nappar eller slår mig och tar lite frulle istället.


Storuggla, så trött...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Gormenghast?

Man skulle kunna hämta lite inspiration ifrån Gormenghast böckerna. Annars så kan ett stort slott vara fullt av intressant rum, personer och händelser, särskilt för en liten knodd. Man skulle kunna spela igenom valda delar av deras barndom och uppväxt för att skapa större samhörighet mellan dem.
Man skulle även kunna låta sig inspireras av George R.R Martins utmärkta böcker. Fadern kanske är en synnerligen hederlig man som ställer stora krav på sin son och sina undersåtar. En av de övriga rollpersonerna skulle kunna vara ett oäkta syskon till adelsfjanten. En möjlighet är att adelsfjanten uppfostras till att bli krigare/präst/härold/något annat men blir tvungen att axla en annan roll med betydligt mer ansvar när den egentlige arvingen dör eller försvinner.
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
hmm låter som en fruktansvärt intressant idé men man behöver ju inte vara adels fjant man skulle ju kunna spela väldigt unga bybor som alla växer upp vid det yrket de vill ha eller hos en familj som jobbar med annat (så när den lila killen blir stor tonåring går han emot sina föräldrar och väljer ett annat yrke) så kan alla rps växa upp på samma ställe så de verkligen är barndoms vänner och de inte bara säger det :gremsmile:
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Risken är att ...

.. de andra spelarna retar sig på den unge adelsmannen och försätter honom i en ohållbar situation och så slutar din spelsession med att alla rollpersonerna har ihjäl varandra. :gremcrazy:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag tänkte en gång i tiden göra en magi kampanj i skolmiljö (som harry potter fast BRA och inte så komiskt och fem-boks isch) där spelarna skulle bli äldre och lära sig mer och bli mer och mer indragna i de storslagna intrigerna som väntar utanför skolmurarna. En egen kampanjvärd höll på att konstrueras men den föll i glömska..
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
precis. Jag har länge varit inne på ideen att ett gäng fiskarsöner växer upp i sin by och ger ut sig i världen...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
6-8 år verkar lite i minsta laget... hur många barn i den åldern klarar av något så avancerat som ett någorlunda komplicerat äventyr?

För att det inte bara ska bli lekstuga (pun intended) av alltihopa så borde nog alla RP vara över 10 år.

/Henrik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Varför ersätta en godtyckligt dragen gräns med en annan? Om man vill spela barnrollpersoner så borde man ju inte låta sig hindras av att de är... ehh... barnsliga (inte riktigt det ord jagg sökte efter, men det får duga). Själva poängen är väl att det inte ska vara vanliga äventyr.

-JPS-
 
Top