Nekromanti Kampanjhjälp

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jaha då var man tillbaka på rollspel.nu forum. Var ett tag sedan jag var inloggad...

I alla fall så tänkte jag om det finns ngn annan som kan hjälpa mig i den planerade Western kampanj jag snickrar på.

Tanken är att en SLP som RP känner väl skall starta en politisk karriär och RP kommer att bli dennes kampanjarbetare och då inte bara dela ut afficher utan mer handgripliga saker.
SLP är såklart mycket viktig här, men jag undrar om det är ngn som har gjort ngt liknande (poltisk eller kanske ekonomisk inrikting).
Skall börja i ett county där SLP skall försöka ta titeln inom den lokala politiken och bygga upp en starkt känsla för countyt för spelarna så det verkligen känns som deras hembygd. Sedan expandera det successivt och målet för SLP är att nå Guvenör eller kanske Senator eller liknande.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Varför ge slp karriären istället för en av pc?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Låter otroligt spännande, har aldrig gjort något liknande men skulle jag göra det så skulle jag nog försöka läsa någon politisk biografi och vilka frågor som var på tapeten under perioden.
Sen får man väl fylla ut luckorna med västern klyschor i form av desperados, bandidos, indianer, kväkare, näsvisa journalister, tryckpressar på avvägar, boskapsbaroner och järnvägsmagnater. Faktum är att idén är så spännande att jag undrar varför inte rävspel gjort en modul på den redan.
obak said:
Hittade lite populärhistoria i ämnet, en hel serie faktiskt:
https://www.youtube.com/watch?v=r161cLYzuDI
Speciellt abolitionisterna var en extremt stark grupp som kontrollerade många swing voters och därigenom kunde tvinga genom det sedermera katastrofala spritförbudet. Sedan fanns suffragetterna, en 'global västerländsk' organisation.
Hittade även en del wikipediaartiklar
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Masonic_Party
om man vill köra en kospiration med frimurare
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Håller med Mannen i skogen, Obak och Tell- så jag sammanfattar mina/ deras tankar.

Låt en av RP vara politikern. Bygg countyt ihop. Gör en relationskarta där ni sätter in RP och namn på 5-6 SLP. Någon motståndar-politiker. Någon tredje part. Underhuggare till dessa. Börja sedan rita ut relationer mellan alla dessa. Se till att skapa trianglar, dvs om jag är din fiende så är jag också vän med din vän. Så det blir komplicerat.

Se till att rollpersonerna har en Stark drivkraft att vinna valet. Be spelarna beskriva vilken katastrof som kommer hända om de inte vinner- för rollpersonerna personligen och/ eller för countyt.

Kom överens om ett dramatiskt Här och nu. Vad hände exakt nyss som satt allt på sin spets och som gör att RP måste agera- på något sätt.

Rita upp en karta tillsammans med spelarna, sätt ut spännande saker som ingen av er vet vad det är. Gör som Obak säger- kom överens om möjliga yttre hot, desperados etc.

Bestäm viktiga valfrågor. Prata om en väldigt ungefärlig tidslinje, när kommer valet göras, vad händer steg för steg innan dess.

Googla fram autentiska dokument och dylikt från den tiden, bilder mm. Gör en sida där alla kan gå in och lägga in inspirationstexter och bilder.

Börja det första passet med att spela Här och nu. Förbered sedan bara pass för pass. Utmana spelarna, tvinga dem att göra svåra val. Utmana spelarna, tvinga dem att göra svåra val. Släng in yttre hot då och då- sjukdomar, desperados etc. Plåga dem med journalister. Håll koll på SLPs agenda. Låt dem göra saker bakom rollpersonernas/ spelarnas rygg. De har agendor, och de svarar på rollpersonernas drag. Skruva åt tumskruvarna och ställ allt mer på sin spets. I slutet måste de bara vinna det där valet- samtidigt är de kluvna av lojaliteter, har tappat hoppet om varandra, ligger med fienden och allt ser hopplöst ut. Då hålls valet. Kanske med klipp mellan olika scener där de olika rollpersonernas individuella berättelser kommer till ett klimax?
Mannen i skogen said:
Om rollfigurernas fiender: Det gäller också att komma ihåg att de inte har obegränsade resurser i vad de vet och vad de kan göra. Bestäm i förväg vilka resurser de faktiskt har.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Ett bra sätt är att göra pc:gruppen till utbölingar - personer som just invandrat till countyt, och som vet hur saker fungerar i provinshuvudstaden.
Nässe said:
Fast det är väl mycket roligare om PC inte är utbölingar? Då kan de ha äkta män, älskare, barndomsfiender och konkurrenter redan när spelet börjar.
obak said:
Då är det nog bäst om spelarna är med och designar countyt
Mannen i skogen said:
Jag sa ju det. :)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vinsten med att låta dem vara utbölingar, är att det förklarar det begränsade antal kontakter de har när de börjar.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Tack för era tips, känner mig ännu mer motiverad nu:grin::grin::grin:
Tror att iden kan blir hur bra som helst och jag har för mig att Anders och Tove berättade lite om ngn liknande kampanj gällade bryggeribranchen.
Ja, drömen hade varit att ha "politikern" som RP, men jag vet inte om jag har tillräckligt med spelare för det:sad:.
Får se hur det utvecklar sig...

Tror helt och hållet på era förslag om att engagera Spelarna i skapandet av countyt.

Kommer att hålla er uppdaterad på hur det går om det finns intresse
 
Top