Nekromanti Kampanjhjälp

AEGIS PRIME

Swordsman
Tja Alla här på EON forumet

Jag har varit spelledare i snart 16 år och har aldrig haft några större problem med att skapa kampanjer. EON har alltid varit ett spel som jag har spelat men ALDRIG har mina kampanjer lyckats något vidare. Jag skriver det här nu som i desperation (nja, kanske inte) då jag vill introducera några nya spelare till EONs värld samt fortsätta med mina gamla. Jag behöver något tips på kampanjvärld. Jag har försökt att skapa en i Consaber men inte lyckats, en i Tokon. Jag vet att det här är en svår sak att svara på för alla har olika smak när det gäller kampanjer men jag behöver alla influenser jag kan få

Tack på förhand

Phelan

Hero
Det finns ju en uppenbar risk att man skjuter helt förbi målet då du inte säger något närmare om vad för slags idéer det är som du har förkastat, utom själva områdena. I vilket fall, vår nuvarande kampanj pågår i ett lite mer perifert område av Mundana som jag dessutom har modifierat en del, Stora arkipelagen. Temat är huvudsakligen Fraktionens ambitioner att bli ett mer sammanhängande rike, något som det ju finns problem med dels för att Fraktionens medlemmar antingen är skeptiska till något mer enhetligt eller för att varje potentat är övertygad om att just han är den lämpligaste. I övrigt så är ju varken Consaber eller cirefalierna sugna på att öborna ska bli starkare och få för sig att försöka ta tillbaka några av kolonierna. Sedan har Forion ett intresse dels av att Imays ställning på öarna inte hotas, samtidigt som allt som går cirefalierna emot är bra för Forion. Till slut finns det andra folket på de södra öarna som inte heller är helförtjusta i tanken på att deras nordliga grannar ska bli starkare.

Inkörsporten jag gjorde för mina spelare var att de alla var legoknektar från fastlandet, i Fraktionens tjänst, och därifrån har de nu blivit mer involverade i det lokala maktspelet och är nu i tjänst hos en av ön de mäktigare adelsmännen på Oriton.

Sen har jag ju moddat Arkipelagen en hel del. Det är ett tag sen denna uppdaterades och det har tillkommit en del, men för en överblick av min version av Arkipelagen kan du kolla den här länken .
(Under "Mundana" och "Den stora arkipelagen".)

Om du ska ha blandat med spelare som är nya och gamla i Mundana kan det ju vara en poäng att välja en lite mer udda hörna, så är alla på samma nivå vad gäller förkunskaper.

Mvh / Phelan

Gastono

Hero
Det är som sagt lite svårt att ge tips för vi vet inte hur rollpersonerna är men som sagt i ovanstående meddelande, prova en lite udda eller ovanlig plats i Mundana så varken de nya eller gamla vet så jätte mycket mer än den andre och om någon satt och frossat igenom varenda modul och bok du har om EON så han vet det mesta så är det ditt val att strunta i vad som står i bökerna och göra lite eget eller modifiera annat.

Prova gärna element som rollpersonerna inte är vana vid... magi om du har ett gäng krigare och kanske lite bara tänka tänka tänka om du har ett par rollpersoner som brukar klara sig genom att döda hindren istället för att kringgå dom.

Se sista kapitlet i EON regelboken för lite inspiration och ideer.

Det finns även väldigt många äventyrsuppslag i de flesta moduler som kan användas med lite god vilja och fantasi.

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag tackar för de två inläggen. Jag har alltid haft svårt för High Fantasy kampanjer. Jag har skapat kampanjer som varat i flera år till Wastelands, Khelataar, Star Wars och många andra men det funkar aldrig med vanlig fantasy.
Tanken med en lite mer isolerad dela av Mundana låter som en god ide. Jag har en spelare som har skapat en karaktär som bor i Colonan och det kan vara en start.
Jag vet att det var inte det lättaste att svara på mitt inlägg men alla ideer är av godo.

Gastono

Hero
Inga problem.

Det du kan göra om du är lite desperat och så där och om du har tid och vilja kan du gå nånstans där miljön ser ut som den gör där du vill ha en kampanj...
Det behöver inte vara komplicerat ta bara en liten skog eller liknande och den kan vara full av ideer.

Jag gjorde det med en kompis och det var inte bara trevligt utan även inspirationsfullt.

En spelare i Colonan kan bland annat användas till en kampanj på en båt.
Colonan har en fin kust och han skall hälsa på en släktig i södra Thalamur t.ex. och han bestämer sig för att ta båten dit, när han går upp på däck mitt i natten för att spy så märker han att några av sjömännen har något mystiskt och farligt för sig.
Hela båten kan vara full av nekromanter inklusive kaptenen!
Vad skall han göra mitt ute på havet när alla tror att han inte vet nåt.

Eller så blir de anfallna av pirater och de få som överlever blir strandsatta på en öde ö där det kommer onda kultister som har onda planer!!!

Nu drogs jag själv med lite men ett uppdrag ombord på ett stort skepp kan vara kul!

Lycka till

Magnus L

Hero
Ge Kampanjhjälp!!!! (OT)

Jag har skapat kampanjer som varat i flera år till Wastelands

öhhh...har du?? och du delar inte med dig din lilla murvel..hosta upp dom..genast :gremgrin:

sassa

Veteran
Mina spelares nuvarande karaktärer kommer från lite olika delar av Mundana, så början av den nuvarande kampanjen (som har blivit jättelång, mycket komplex och extremt farlig, men som nu närmar sig slutet) har blivit ganska världsomspännande. De har rest från Jargien till Melorion till Damarien, tillbaks till Jargien (flytt från inkvisitionen), till Asharien sedan hela vägen till Consaber får att sedan åka tillbaks till Asharien och till slut leta sig ner i Soldarn.

Överallt har de letat efter mystiska formler och grejer från det Coloniska imperiets dagar, på uppdrag av en organisation (som de faktiskt inte vet så mycket om...), jagade av en galen nekromantiker och hans kompisar (på ett ungefär).

Nu planeras en kampanj i Ebhron, tro det eller ej (det har varit fred där alltför länge).

Dartagnan

Veteran
Tja jag är inte särskillt mycket för high fantasy och gillar mer jordnära kampanjer som självklart kan bli storslagna efter hand. Här får du några tips från min kampanj.

Den kampanj jag nu spelleder har två huvudpersoner, två unga bröder som precis blivit av med sina föräldrar och allt som de håller kärt.

Numer efter introduktionsäventyret (som för övrigt finns på jörgens rollspelssidor; Röd natt) har S:t Faulksorden tagit dem under sina vingar. Min tanke är att båda eller nån av dem ska bli medlem i orden och kanske sluta som tempelriddare.

Det som gör att kampanjen är enkel att spelleda är att
- De har en bas att utgå från, Dunreith och S:t Faulksorden.
- Äventyren är inte av sammanhängande karaktär än (även om jag håller trådarna öppna).
- Kampanjen är baserad runt rollpersonerna snarare än något ond makt eller intrig.

Övriga rollpersoner blir vänner till huvudpersonerna eller besökande i Dunreith som råkar passera deras väg.

På detta sätt kan kampanjen löpa rätt länge och efterhand som man spelar kommer kampanjen att utvecklas och inspiration för ett större syfte kommer som ett brev på posten.

/P

Enshadi

Warrior
Min kampanj grundar sig på följande rollpersoner.

En sabrisk baron som är dens tore hjälten i kampanjen
En mycket berömd gladiator från Nimto Bro
En halvt som halvt matínepirat, utan kanoner
Och en vis krigarmagiker från Ebhron med en drakonett :gremgrin:

För att mina spelare ska känna sig hemma i min kampanj använder jag alla aspekter deras rollpersoner kan erbjuda. Gladiatorn har massor av fans i asharien och är berömd där, samt att han polar med Cian Salo. Piraten är förvisso småhandlare, men har lyckats få mäktiga fiender som ett visst cirefaliskt handelshus. Krigarmagikern har sin mästare som idol och skyddsling vilken är mycekt vis. Samt hans drakonett som är lite unikt för honom. Baronen får mest uppmärksamhet eftersom det är i hans baroni mycket kommer att utspela sig. För att baronit ska kännas verkligt skriver jag kartor över både hans borg och förläning, mycket fakta om hovet, bönderna och hans grannar, rivaler, allierade, vänner och fiender. När spelare känner sig hemma i kampanjen med en spelledare som utnyttjar deras attribut tycker även dem det är roligt.

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Ge Kampanjhjälp!!!! (OT)

Jag vet inte riktigt om det här rätt forum för att jag skall ge tips i Wastelands men kortfattat så använde jag min egen hemstad (Halmstad) om fixade till den med gäng och intriger. Sedan en övergripande maquisard del.

Mer information finns på den föreningen som jag är medlem i
http://hem.passagen.se/demagogerna/

Ursäkta Ymir för det här men jag lovar att aldrig mer diskutera något annat rollspel på det har forumet

Över till EON så tackar jag för alla tips. Det har gett mig mycket inspiration och jag kommer att höra av mig om vad det slutligen blev.

SnabbsomVinden

Veteran
Jag gjorde en grupp bestående av en Riddare ifrån Solds Kronomark (markis) och en Drezindvärg vars var var utbildare på en krigskoleakademi (han tränade krigsmagiker och satt i de ledande i skolan). Jag lät dem komma på ett eget mål (därav skapas väldigt många idéer). De bestämde sig för att hälsa på sina släktingar, den ena sin farfar i Jhalamo Thamatz och den andra i Kragg-Renkh-Drezin.
Med tanke på att åtminstonde riddaren har så högt i heder går detta att uttnytja mest hela tiden, ser han en kvinna i nöd är han tvungen att hjälpa.

I vilket fall så mötte de en utstött ädling ifrån Damarien som lovade att hjälpa deras far efter de besökt släktingen. Därav var 1 eller 2 månaders spel räddat bara där.

Men jag har gjort på så sätt att karaktärerna passar ihop på något sätt, varenda tal och kontakt hör ihop med något som kretsar inom något stort..

Ett par tips

Jag behöver något tips på kampanjvärld.
Personligen så tycker jag inte att kampanjvärlden är det viktigaste (även om den naturligtvis har stor betydelse) utan att det är desto väsentligare VAD du väljer att att göra med den. Även en sunkig liten byhåla kan bli intressant ur ett spelperspektiv om man använder den på "rätt" sätt.
Så vad är då rätt sätt att använda en del av kampanj? Det handlar enligt mig framförallt om att ge spelarnas rollpersoner något vettigt att göra. Om det sedan handlar huvudsakligen om social interaktion, problemlösande eller action så gäller det att se till ens spelgrupp och vad de framförallt gillar ("give them what they want" helt enkelt).

Själv så brukar jag ofta bygga mina kampanjer på spelarnas rollpersoner. Deras bakgrund och koncept är alltså i storts sett vad som styr mitt planerande för kampanjen. På så vis brukar spelarna känna att deras rollpersoner har någon betydelse i spelet och att de passar in i de situationer som de ställs inför och därför brukar de också uppskatta kampanjerna som sådana.

Lycka till och varför inte ta sig en check på spelledartipsen i Eon 2 eller kommande Eon 3 - där presenteras en mängd nyttiga tips!

MVH

/Ljusetsriddare