Nekromanti Kampanjförslag

Baelrog

Veteran
Joined
2 Oct 2001
Messages
9
Location
Östersund, Sverige
Jag behöver lite ideer till min förestående kampanj. jag håller på med en egen värld som är high fantasy och mycket magiskt utvecklad med stora vattenmassor (lite trollkarlen från övärlden) där magiker är få men kraftfulla, intriger är dock inte min starkaste sida så alla som vill hjälpa mig står jag i evig skuld till.

Baelrog The Fireborn aka. Aramil Tinûviel The Ranger | They need not die only obey!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag har ett 10 sidor långt dokument (word) med ett gäng olika kampanjideer från en del av mina AD&D-kampanjer. Maila mig på realwarduke@hotmail.com så skickar jag det. Jag hade det upplagt någonstans här på rollspel.nu men jag kan inte hitta det.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Baelrog

Veteran
Joined
2 Oct 2001
Messages
9
Location
Östersund, Sverige
Re: HÄr är dokumentet med förslagen

*tackar och bockar*

mycket tack ska du ha

Baelrog The Fireborn aka. Aramil Tinûviel The Ranger | They need not die only obey!
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
RE: Kampanjförslag- evighetskampanj...

Kampanjförslag.
OBS! "mina" spelkompisar får inte läsa detta. Gör ni det får ni skylla er själva om ni får tråkigt!

Jag har kört flera varianter av denna plott ett gäng ggr i olika spel t.e.x gamla hederliga Sagan om ringen, Mutant, Drakar och demoner expert, AD&D2 samt Starwars (Okej, jag är inte stolt över Star Wars :gremsmile:.

Nu kommer början till en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG och för spelarna fetjobbig kampanj, som antagligen inte ger ett kopparmynt i belöning :)

Tre "små lorder"/ adelsmän. Alla vill bli den store och ta över de andras län
En av lorderna har en yngre arvtagare med tvivelaktiga fritidsnöjjen (tex svartmagi eller något annat passande för kampanjen). Denne yngre arvtagare (låt oss kalla honom Fulve), kidnappar "sin" lord med hjälp av något löst folk som helst skall vara fruktade och allmänt kända av både allmänhet och av styrande. (rövarband, orchstam, motståndsrörelse vad som nu passar in.) (En rolig sak här är att man kan göra rövarbandet till dom "snälla" - typ Robin Hood stuk- detta kan ge näring till lite moralproblem i gruppen). Fulve har sagt åt stammen/rövarbandet att kräva honom på lösen, så att de närmsta rådgivarna till Lorden skall bli lurade. Fulve "anställer" spelarna att i tysthet frita lorden samt mörda rövarhövdingen.

MEN!

Utan att spelarna vet om det så kommer lorden att placeras på "rövarhövdingens stol" i lägret, alternativt ha på sig röverhövdingens skumma huvudbonad eller något liknande (med flit förstås) -så att spelarna dödar lorden i tron att de dödar rövarledaren. Fulve vill ju ärva makten! Lorden måste kontrolleras på något sätt (magi, hypnos eller något liknande- så att han inte kan hindra scenariot vid eventuellt tillfångatagande). Spelarna skall ha strikta instruktioner att endast ta med sig hövdingens huvud (inga levande fångar) till staden i närheten, samt släppa "låtsas-Lorden" fri "så han kan återvända hem direkt. "Lorden hittar ju så bra på sina marker" så han tar sig snabbast och säkrast hem utan rollpersonernas hjälp, vilka skall till staden...... (helst en fristad, - det ger spelarna lite chans att inte bli avrättade samma sekund de dyker upp med lordens huvud......:)

Fulve kommer självklart att hävda att han aldrig har sett spelarna. Rövarbandet lyder Fulve i tro om att han skall ge dem fördelar och rikedomar, alternativt ett mer humant styre.

OBS svag punkt. Är det verkligen sannolikt att spelarna skulle ta med sig lordens huvud till staden? - tänk dig in i stadens råds ögon? Kan förklaras med att spelarna trodde att stadens styrande skule bli glada då den döde lården var en tyrann som hotade att intaga staden.

Nu gäller det för spelarna att hålla sig väl med stadens styrande- som antagligen inte ens gillade lorden. (inga fristäder gillar ju LÅRRDAR). Men staden inser ju faran i att beskydda en lord-mördare och är rädda för kungen. Alltså borde spelarna kunna övertala staden att "råka" dem fly istället för att avrätta dem, så att de får försöka fly genom de tre lordernas land som omger staden. (Extra ql blir det ifall de tre lorderna härskar på en ö). Borde bli en svettig pryl att fly genom fiende land. OM de bli tillfångatagna av Fulves trupper så är det väl ajöss direkt om de nu inte lyckas övertala någon av den gamla Lordens rådgivare att Fulve är en fulis - (kan bli en trevlig rättegång). Blir de tillfångatagna av någon av de andra lordarna så är dessa lordar antagligen intresserade av spelarnas historia eftersom den ogiltförklarar den nya lordens makt. Eftersom de vill ha mer mark så kommer de säkert att söka stöd hos kungen och samtidigt göra anspråk på landet, vilken gör att spelarna hamnar i en soppa som kan hålla på i all evighet. Släng in lite sidospår med vittnesjakt- några elaka prisjägare, samt lite religiösa motsättningar (en stark makthungrig kyrka som femte part?).

Beroende på spelarnas rang/erfarenhet så kan man ju ju göra lorderna till storbönder eller åt andra hållet. -Låta dem bli småkungar.

Beroende på SL så kan man utveckla kampanjen till att bli ett rent krig mellan lorderna eller låta saken lösas i domstol.

Även om spelarna lyckas fly från området så lär de i efterhand vilja hämnas på den nye lorden.

Tänkte skriva ner en mer ordentlig verision av detta långköraräventyr (skall försöka hinna till strax efter jul, vill någon ha det då, så nå mig på icq:11158938 eller daniel@ohrqvist.com

Jag har en del liknande uppslag som jag kommer att publicera på ohrqvist.com så småningom, men det dröjjer nog ett tag. Räkna med tidigast januari. Jag tycker att komplicerade plotter som tvingar spelarna att tänka istället för att kötta är det som brukar göra spelet omväxlande och riktigt roligt - finns det nåt tråkigare än att alla dessa "rädda byn från ondskan i den närbelägna grotten/slottet/mörka skogen"?

Orsaken till att jag spelar rollspel är nog min smått perversa fasination till att tillverka plotter så jag har ett gäng på lager eftersom jag spelat sedan mitten på 80-talet med några längre och kortare avbrott. Kommer nog att publicera dessa på ohrqvist.com så smånigom. Men som sagt, det dröjjer nog ett tag innan jag publicerar joxet.

Lura skjortan av spelarna är det roligaste som finns.....

/Danohrq
 
Top