Nekromanti Kampanjevärld

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Jag håller på med en kampanjevärld som heter Telorien. Där lever Alver(Skogs-alv & Hög-alv), Dvärgar (Skog & Bergs), Ankor (DoD typ), Halvlängdsmän, Orcher, Resar, Svartalfer, troll (Skog, Berg & grott),Minotaur, Kentaur, Människor (typ 12 folkslag) m m. Regeltäkniskt använder man eon boken men modifierar där det behövs. Ni ska få se en karta inom kort men jag har ingen scanner men jag ska låna grannens.
Nå har ni några refelcktioner? Jag är tacksam för svar.

MVH Erik

I was here.
Now I'm far away.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag har en j-vla reflektion från solen som lyser mig rätt i ögonen.
Annars undrar jag varför du kom på tanken att göra en ny värld.

/[color:green]Han</font color=green> som är för lat för att hitta på nåt nytt men kan däremot mod. en gammal värld
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Tycekr det låter som om du inte har någon riktig idé med världen, utan snarare bara känner för att skapa en?
Det känns som om du applicerar Drakar och Demoner (iaf Ereb) till EON. Varför inte spela i Ereb? Det finns mycket plats över ifall du inte vill använda färdigtryckta saker...

Det är bara en fundering, men du kanske har något "motiv" som inte framgick av ditt inlägg?

P.S. tycker du ska vara lite mer banbrytande i ras val (och i annat, fast det nämner du ju inte så det kan jag ju inte påpeka). Blir mer variation och det känns mer som en egen värld då. Lägger man ner år och dar på det så ska det ju kännas som något man själv gjort, eller hur?

// Jan Arenö
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag faller in i de andras kör: vad är det som skiljer världen från Ereb Altor? Varför kan du inte bara ta Ereb Altor och anpassa hela skiten till Eons regler? Söker du uppnå något speciellt med ditt världsskapande, eller vill du bara rita coola kartor och hitta på häftiga namn?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Hur vanliga är alla dessa raser? Kan man förvänta sig att se en kentaur när man är ute och tar en promenad i parken eller är det lite mer mystiskt kring endel av dem? Vilket jag personligen tycker det skall vara.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
mystiska raser

Ang rasernas mystik i ditt inlägg :
Detta är något som man som spelledare bör vara försiktig med.

När man lägger in alver, dvärgar och orcher i stora hoper. Tar inte det bort mystiken överrasen? Senare upplagor av Drakar har ju tagit bort allt sådant. Där är fler rollpersoner alver och dvärgar än människor. Tänk er vilken uppmärksamhet det skulle få!?! De skulle ju inte precis kunna vara anonyma överhuvud taget!

Själv tycker ajg det är svårt, speciellt med en färdigskapad värld där allt finns nedskrivet (och som spelarna kommer läsa lite av vare sig man vill eller inte), därför finns det ju idé att skapa en egen värld. Men då skall man ju inte använda sig av alver m.fl som inte är så mystiska längre.

Vem kan inte säga att han blev lite fundersam över de mystiska alverna i tolkien triologin (såvida man inte spelat en massa rollspel först osv) ? jag blev det iaf, det var ju det som var tjusningen med dem!

// Jan Arenö
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Re: mystiska raser

Man får väll se till att inte lägga in massa raser i stora hoper om man vill att de skall vara mystiska. Det skall finnas två eller tre vanliga raser, det får man nöja sig med. Och om du tycker det är svårt med en färdigskriven värld så tycker jag det är lite konstigt. Ingen har ju sagt att du måste följa det bara för att det står skrivet. Jag tror jag aldrig följt en världsbeskrivning till punkt och pricka, tror inte jag ens varit i närheten.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: mystiska raser

<I>Man får väll se till att inte lägga in massa raser i stora hoper om man vill att de skall vara mystiska. Det skall finnas två eller tre vanliga raser, det får man nöja sig med.</I>

Det var detta jag försökte få fram...

<I>Och om du tycker det är svårt med en färdigskriven värld så tycker jag det är lite konstigt. Ingen har ju sagt att du måste följa det bara för att det står skrivet. Jag tror jag aldrig följt en världsbeskrivning till punkt och pricka, tror inte jag ens varit i närheten.</I>

Exakt. Det som inte framgick var att vi brukar turas om att spelleda. Detta leder till att de olika spelledarna måste försöka anpassa sig till varandra. Förlåt att det inte framgick, måste varit att jag just skrivit tenta i 3 timmar...
Jo, att vi byter spelledare var det... Givetvis följer man aldrig en värld till punkt o pricka, det skulle ju bli alldeles för jobbigt, och då förloras en del av charmen med att man som SL måste improvisera, något som jag tycker är ql. Det som jag menade var att man kanske bygger en egen värld pga att andra kan världen och har förväntningar på den. Det är svårt att ändra folks uppfattninger, skräckexemplet är ju att försöka sig på att ändra i Midgård... ve o fasa.
Det jag försökte uttrycka var att orginalinsändaren skulle tänka på det, inte att du skulle det. Missförstå mig rätt.. :)
Jag ville att han skulle göra dessa raser mystiska för bättre spelvärld och roligare spelmöten...

// Jan - igen
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Re: mystiska raser

Nu förstår jag exakt vad du menar. Ursäkta missförståndet.



Shadow, jag är ond.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: mystiska raser

Du är inte ond du är en skadeskjuten kanin. Helt harmlös. Låt os hålla den här diskutionen på ett privat plan från nu.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Jag vill rita koola kartor hitta på heftiga namn men, jag vill ochså göra mina spelare nöjda och de vill ha en värld som har klassiska raser. En värld med nya platser och en värld med ny kungadömmen och de vill ha lite kluriga relationer mellan dessa. De tycker om Eons rehelsystem men inte världen så jag försöker göra en ny. Det var mest val av raser jag ville ha reflecktioner över. När kartan kommer kan jag förklara folkslagen, platserna och relationerna lite.

I was here.
Now I'm far away.
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Det är de vanliga folkslagen som är vanliga men det finns här och var lite av de vanligaste raserna så som Dvärgar och Alver. Kentaurer är mycket mera sällsynta och det liggerlite mystk över dem.

I was here.
Now I'm far away.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Skogsdvärgar?

Skogsdvärgar? Det låter intressant? Kan du berätta mer? Bor de måhända under rotvältor och gamla stubbar och går upp i vargtimman för att dra ut på myren i morgondimmorna och bryta myrjärn? Sådana dvärgar skulle *jag* vilja se mer av.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Ok nu ska vi se här om jag kan förklara lite mer. Jag har tyvär ingen karta än men det kommer. Alla de raser jag nämde finns men de är ovanliga och när de syns blir man nog lite fundersam e de tänkt. Jag har tre folkslag som e lite av barbarer. Det är Mazurer som bor i Nordmark, Valkyrer som bor i Valkyr och det är Olegarier som bor i Olega. Olegarier som lever av skog och berg i Olega och Mazurer som lever av sjöfart i Nordmark har bara en stor vik i mellan sig och de har tvistat med varandra mycket länge. Olegarierna vill ha hela den norra delen och har fört feltslag mot Mazurerna många ggr och Mazurerna är nöjda som det är. Valkyrerna är ett hästfolk och de bor i sydvästra delarna. Valkyrer och Mazurer har alltid varit vänner.

Nu till ett civiliserat land. Under Olega ligger Västra imperiet. Det är det ända kejsardömmet och de är mycket civiliserade och där är utbildningen hög och man lever av handel. Kotor ligger under Nordmark och där bor ett folk som är extrem religiöst och dyrkar flera gudar. De har en gud för nästan allt. Kotorier har flera ggr gått ut i religösa krig mot grannlandet Västra imperiet, vilket är det ända lan kotorierna anser tillräckligt civiliserat, barbarer anser de vara för bökiga att ha och göra med. Längs med ekvatorn ligger salton och det är ett land fullt av djungel och där lever ett lite mer jordnära skogs folk. I salton finns ändast en stad som heter just salton.
Söder om ekvatorn ligger bara tvä länder och det är Valkyr och Malkor. Malor är ett jordbuks landskap med slätter, höga berg och jupa dalar. De har även stora handels säntra världen över.

Nu orkar jag inte skriva mer just nu men nu har ni lite mer att reflecktera över.



I was here.
Now I'm far away.
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Re: Skogsdvärgar?

Det var inte riktigt så det var tänkt utan mera att de lever i skogen i sammråd med naturen och att de har som små byar med hyddor och liknande

I was here.
Now I'm far away.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag vet inte varför men världen känns inte så genomtänkt. Jag har läst hela "tråden"(tycker inte om det ordet) och det verkar inte som att det finns någon riktig anledning till att ting är som dem är. Det viktigaste i en spelvärl är inte raserna utan snarare bakgrunden, religiösa förutsättningar, historia, världsbilder...Sen att spelarna kanske aldrig får veta något om det är en annan sak.
SL borde i varje fall ha koll.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Det finns bara en sorts skogsdvärgar...

...de lever i små stugor och går på dagen till en gruva med knytnävsstora diamanter som sticker ut ur väggarna (ingen vet vad de gör med dem efter att de brutit ut dem). Deras fritidssysselsättningar inkluderar att ragga prinsessor och joddla.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top