Kampanjer utgivna till rollspel på svenska

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Svenska rollspels wikisida listar några kampanjer utgivna till rollspel på svenska. Närmare bestämt:
  • Ärans väg (DoD)
  • Härskarserien (DoD)
  • Den nidländska reningen (DoD)
  • Den femte konfluxen (DoD)
  • Den svarta solen (DoD)
  • Sagan om den brinnande Himlen (DunDra)
  • Sylfens vrede (Eon)
  • Grå döden (Mutant)
  • Draken-kampanjen (Mutant 2089)
  • The Venusian Apocalypse (Mutant Chronicles)
  • Undergångens Arvtagare (MUA)
  • Törnetronen (Symbaroum)
  • Vetenskapens vidunder (Ur varselklotet)
  • Röd måne över Leongrad (Oktoberlandet)
Frågan är, vilka fler kampanjer finns utgivna till rollspel på svenska?
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Innebär ”utgivna” att de måste vara eller varit till försäljning någonstans?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Innebär ”utgivna” att de måste vara eller varit till försäljning någonstans?
Jag tycker att det räcker med att de är eller har varit tillgängliga för allmänheten i någon form.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
  • Mutant 2089 (Draken-kampanjen)
Som vän av ordning är alla andra kampanjer inskrivna med kampanjnamn först och regelsystem inom parentes. (Eller är det möjligtvis en kampanj vid namn Mutant 2089, till rollspelet Draken-kampanjen?) :D

EDIT: Röd Måne är förövrigt inte utgiven i sin fullständiga form utan enbart "Tsarens röst" (i regelboken) och "Den sista najaden" som en fristående bok. Del 3 ("Faunen Radislavs försvinnande") samt de icke-namngivna del 4 och 5 publicerades aldrig (men jag hoppas fortfarande då och då att @Nässe skriver klart dem).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Som vän av ordning är alla andra kampanjer inskrivna med kampanjnamn först och regelsystem inom parentes.
Fixat! Ursäkta förvirringen.

Röd Måne är förövrigt inte utgiven i sin fullständiga form utan enbart "Tsarens röst" (i regelboken) och "Den sista najaden" som en fristående bok.
Kan vi ändå räkna de utgivna delarna som en kampanj?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Har för mig att det fanns två kampanjer till för Trudvang ("Vattnaskymmel" och "Ödesprofetiorna") ?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Korpens klagan (Svärdets sång)
Bittermarken (Svärdets sång)
Blodslandet (Svärdets sång)

Månens krigsherrar (Svärd & svartkonst)
Naram Akaris ruiner (Svärd & svartkonst)
Nordmenn (Svärd & svartkonst)

Ormgudens dal (Fantasy! OSG)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Fixat! Ursäkta förvirringen.
Ber om ursäkt för att min korrekturhjärna registrerar allt :D

Kan vi ändå räkna de utgivna delarna som en kampanj?
Njo, kanske. En kampanj behöver ju nödvändigtvis inte vara längre än en enda bok, men vad jag minns så fick inte kampanjen någon riktig avslutning (vilket såklart inte alls är konstigt). Behöver man ha det för att få kalla den kampanj? Hade Svavelvinter t.ex. varit en kampanj i sig (utan Konfluxsviten) om det aldrig kommit fler böcker? (För slutet är ju en aning underligt ur traditionellt kampanjhänseende)? Jag kan nog tycka det. Borde isåfall även Marsklandet anses vara en kampanj?

Mutant År Noll-kampanjen "Vägen till Eden", "Genlab Alfa", "Maskinarium/Elysium-kampanjerna" och nu senast Ad Astra?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
  • The Venusian Apocalypse (Mutant Chronicles)
Gavs den ut på svenska utan svenskt namn? (Jag spelade den när det begav sig men tror att vi hade de engelska böckerna)

Mutant År Noll-kampanjen "Vägen till Eden", "Genlab Alfa", "Maskinarium/Elysium-kampanjerna" och nu senast Ad Astra?
Flykten från paradiset, Anden i maskinen, Katastrofens väktare (och den grå döden. Är väl en tolkningsfråga om man ser det som 4+ kampanjer eller en kampanj)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Nu tänker jag prata om mina egna spel igen:
  • Lika bra att sluta drömma (Rotsystem)
Visserligen är bara del 1 ("Alla kungens hästar, alla kungens män") utgiven ännu, men den består ändå av tre sammanhängande äventyr.
 
Top