Nekromanti Kampanjer som skiter sig!

G

Guest

Guest
Försökte spelleda en kampanj för ett tag sedan men det gick dåligt.

Det var meningen att rollpersonerna skulle få resa runt i Mundana men av något skäl så stannade i Tokon och vi kom ingen vart.

Någon som har ett tips för hur man får en kampanj att flyta på?

//Robin P. Liljenberg - gillar inte fusk ;-(

Mäster Spelledare ;-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Någon som har ett tips för hur man får en kampanj att flyta på?

Morötter och piskor. Få spelarna att inse att det snyter sig om de står still och att de har nåt att vinna på att förflytta sig framåt.

En jättebra morot/piska är en personlig antagonist, någon som spelare och spelledare i samråd konstruerar som Hemsk Skurk. Är spelaren passiv slår skurken till, är spelaren aktiv så får han tillfredsställelsen att ge skurken på tafsen. Och eftersom skurken skapats med spelarens inflytande så blir fiendskapen mer personlig också, varför spelaren engagerar sig än mer.



- Krille
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det är bra om rollpersonerna får en anledning att resa runt. Om ingen sådan finnes, så låt dem stanna! Det är aldrig bra att forcera rollpersonerna...

//Dream
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Tja, ett bra sätt att få dom på resande fot snabbt är att de på nått sätt bryter mot nån helig lag. De får hela folket imot sig och hotas med bränning eller vad de nu gör i Tokon om de inte flyr illa kvickt...

/Anders- ibland lite elak mot sina spelare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ett halvfuskigt sätt som funkar rätt ok är att ge någon karaktär den tvivelaktiga fördelen att vara synsk eller drömma betydelsefulla drömmar. Detta kan användas till att locka/skrämma dem vidare.

Ett annat knep är att inte göra sin kampanj beroende av platser. Spelare är notoriskt svåra att styra så det är IMHO bättre att låta dem springa fritt och slänga in sina äventyr allteftersom de passar :)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vem har sagt att en kampanj inte flyter på bara för att de stannat? Jag tycker att man så sällan som mäjligt skall försöka tvinga karaktärerna någonstans, eller några andra händelser för den delen. Ligger det i karaktärernas natur att ta det lugnt, då ska det fotast vara lugna kampanjer också, där nästan inget händer. Givetvis kan SL slänga in lite hints och morötter lite då och då, men ite tvinga dem att nappa om de inte vill. Är karaktärerna däremot äventyrare i själen, då kommer de skapa sina egna kampanjer helt utan problem...

/RipperDoc
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Körde en fräck grej med den dumme antagonisten i en kampanj för ett tag sedan. Vi gjorde ett instick där spelarna fick se hur elakingens farsa avrättades av den organisation som Rpna jobbade för... Det gjorde att spelarna blev lite tveksamma om vad de egentligen tyckte om honom och det hela slutade med att deras karaktärer dog... :)

/Gollum - sadistisk SL

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Håller med, men själv brukar jag alltid spela en något äventyrligare person. Jag tycker bara det blir så tråkigt i längden om man är en skrivklerk som aldrig gör annat än illuminera religiösa skrifter...

//Exarch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Hur mycket låter du spelaren vara med i utformandet av antagonisten? Själv tycker jag det förtar lite spänning om spelarna vet alla styrkor och svagheter hos sina motståndare...

//Exarch
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur mycket låter du spelaren vara med i utformandet av antagonisten? Själv tycker jag det förtar lite spänning om spelarna vet alla styrkor och svagheter hos sina motståndare..."

I alla fall får spelaren vara med och hitta på illdåden som skurken utfört mot spelarens rollperson och dennes familj. Namn och lite allmänt spånande brukar jag låta honom få hitta på och kanske några gundläggande egenskaper (Stor Mage, Jävel på att Slåss, Gubbsjuk, sådana där saker).

Sen får skurken leva sitt eget liv och bli bättre, precis som rollpersonerna. Efter ett tag är skurken min SLP och modellerad exakt som jag vill ha honom, och spelaren tror fortfarande att det är hans skurk...

(Möhöhö...)


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Enkelt börja improvisera låt dom bli inbladdade i något där borta ett problem en jord bufflar vad fan som helst bara för att de stannar kvar betyder inte att de har fred och frihet *ler*
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
En bra (?) idé är att du låter den spelaren som du litar mest på vara med och försöka styra gruppen i rätt riktning, (eller fel riktning om de är allt för ivriga).

WHaLe - Som provat detta och vet att det fungerar.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Färg (ot)

Krille, Anders Blixt och Gillbringarna har annan färg på grund av att de är moderatorer över forum. Vi i redaktionen har en mängd olika färger, för att vi skall vara lätta att känna igen.

/Azagthoth
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Tja, en sätt som oftast får iväg rollpersonerna är att mata dem saftigt med otroliga berättelser om rikedom m.m. för att sedan dra dem vid näsan. Själv är jag inte för att dra iväg rollpersoner mot deras vilja utan försöker låta dem utvecklas på egen hand. Kan inte de komma till äventyret du har planerat tycker jag du ska planera om äventyret eller skjuta upp det ett tag. Det är ju ingen större ide att planera ett äventyr på fel sida Mundana för att forsla över rollpersonerna ända dit, eller ???

[--- Jan Arenö ---]
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Efter ett tag är skurken min SLP och modellerad exakt som jag vill ha honom, och spelaren tror fortfarande att det är hans skurk...

Jag bugar inför allas vår mästare i ondska ;)
Nej men ärligt talat är det en väldigt kul ide som jag tror jag ska testa nångång...

//Exarch
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett ganska brutalt sätt kan vara att någon i Tokon anklagar dem för mord, eller liknande som ger dödsstraff. Det kan vara en ganska efektivt sätt att få iväg dem.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Jaga ut dem! Antingen kan du ta den klassiska varianten:
RP:erna sitter på baren och dricker, någon spiller ut öl över dem(AGG-slag), RP:erna startar slagsmål och blir utslängda av borgmästaren som på något vänster själv skadade sig i fajten. Eller låt någon ta deras saker i natten, alla deras pengar och så, så när de inte kan pröjsa hotellräkningen blir de utjagade.
 
Top