Kampanjen är död, länge leve kampanjen

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I vår spelgrupp så det det uttalat att rollpersonernas agenda, vad den nu kan bestå av, alltid övertrumfar vad spelet kräver. Jag är 100% för att vägra gå ner ner i grottan.
Detta är något jag tänkt på och brottats med i mitt eget sinne . Ta det inte som någon form av kritik utav erat sätt att spela utan som en undran som jag funderar mycket på.

Det som du beskriver doesnt it undermine the prepp and plot of the gm?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Låter abstrakt men i praktiken handlar det om att bejaka det aktuella spelets kul och tänka lite mindre på vad som är det allra roligaste för en själv.
Det här är varför jag blivit mer och mer nyfiken på mer holistiska system för att skapa grupper istället för bara enskilda rollpersoner. Det här problemet är ju återkommande för spel där spelledarens eventuella avsikter och olika spelares idéer faktiskt kan krocka med varandra. Eller om deltagarnas idéer om vad som utgör ramverket är väldigt varierade i ett mer samberättat spel med lösare tyglar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det här är varför jag blivit mer och mer nyfiken på mer holistiska system för att skapa grupper istället för bara enskilda rollpersoner. Det här problemet är ju återkommande för spel där spelledarens eventuella avsikter och olika spelares idéer faktiskt kan krocka med varandra. Eller om deltagarnas idéer om vad som utgör ramverket är väldigt varierade i ett mer samberättat spel med lösare tyglar.
Jag kan ärligt säga att idag (eller sedan flera år) är det här jag lägger som mest fokus som SL. Nu tycker jag visserligen att vår spelgrupp är så inspelad att det knappt behövs, men ibland börjar det ändå spreta. Det är därför jag har "RP>Äventyret/Prepp" för då kan man få lite tid att hitta sina roller och samspel. Spelare som känner att deras handlingar är meningsfulla och givande är glada spelare, och för mig är detta det enklaste sättet att uppnå det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Spelare som känner att deras handlingar är meningsfulla och givande är glada spelare, och för mig är detta det enklaste sättet att uppnå det.
Huvudproblemet i den här kampanjen var nog att flera spelare tyckte att just deras handlingar var mer meningsfulla än andra spelares, i slutänden, och vägrade vare sig kompromissa eller backa undan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Erfarenheten från min spelgrupp är att PvP fungerar jättebra för Oneshots. Däremot fungerar det sämre i kampanjspel då flera av spelarna har benägenhet att investera känslomässigt i sina rollpersoner.
Jag har ju byggt hela kampanjer 100% på PvP/CvC (håller med @Genesis om att det egentligen är dålig form att referera till Players, men det är en verbal åkomma vi dras med från datorspelen). Vi har spelat konspirationsgrejer där ingen gått att lita på, oavsett om de var rollpersoner eller spelledarpersoner. Det är bland de bästa upplevelser jag haft överhuvudtaget med rollspel.

Men det är som någon annan skrev - det handlar om att gruppen känner varandra och att folk inte tar saker personligt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Huvudproblemet i den här kampanjen var nog att flera spelare tyckte att just deras handlingar var mer meningsfulla än andra spelares, i slutänden, och vägrade vare sig kompromissa eller backa undan.
Jo men i en grupp på fyra är det lättare att kompromissa tror jag än i en grupp med elva. Jag hade lätt kunnat surnat till om jag fick vika mig varje gång. För att Hasse och Lasses agenda var viktigare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,695
Location
Göteborg
I vår spelgrupp så det det uttalat att rollpersonernas agenda, vad den nu kan bestå av, alltid övertrumfar vad spelet kräver. Jag är 100% för att vägra gå ner ner i grottan. Jag är också 100% för att övriga rollpersoner försöker övertala eller vad det nu kan vara, men 100% för om det slutar med att bara några går ner i grottan.

Varför? Bra drama, anser jag, kommer inifrån. Det byggs inte av en snygg story med rätt twister. Det är, tycker jag, betydligt bättre att få bra drama när spelaren troget följer sin rollfigurs övertygelser och brister och överger dem när det känns rätt, inte tvingas göra det för att storyn kräver det. Det funkar absolut inte för mig.
Det är absolut en rimlig spelstil. Jag håller ju alltså med att det är kasst drama att offra sin rollpersons integritet på storyns altare, för det undergräver berättelsen. Men min poäng är att man inte behöver välja. Du har möjligheten att fördjupa och utveckla din rollperson på ett sätt som får hen att agera så som du tycker vore intressant i stunden, helt utan att bryta mot hens integritet. Resultatet är inte ett urholkande av rollfiguren, utan ett fördjupande.

Mitt standardexempel är min rollperson Eduardo i Det sjätte inseglet. Han var en hetlevrad spansk soldat som kämpade för att driva ut morerna ut Spanien. När hans general vägrade att anfalla Saladins armé (jepp, det är helt i linje med spelvärlden att Saladin var i Spanien) blev Eduardo rasande, höll ett eldtal för soldaterna och drog ut ändå för att driva bort morerna. Konflikt! Jag förlorar. Jag tycker dock inte att Eduardos resa är över så jag säger åt Kim, som agerar Saladin här, att min rollperson inte får dö.

Kim beskriver nu hur Eduardo kämpar vildsint, och hur hans kamrater en efter en faller omkring honom tills bara Eduardo själv är kvar, omringad av en armé av morer. Men Saladin ropar åt dem att sluta, och säger att Eduardo är en så vacker och sann krigare att det vore en synd att döda honom, och morerna höjer sina svärd i salut och låter honom gå.

Allt jag har etablerat om Eduardo, den hetlevrade nationalisten, säger att han ska vägra detta och dö för sitt fosterland. Att acceptera fiendens nåd här vore otänkbart. Men istället för detta tänker jag "Okej, säg att han accepterar. Vad innebär detta?". Jag beskriver hur Eduardo här, när han ställs inför valet, inte i stridens hetta utan i eftertankens kranka blekhet, inser att han inte vill dö. Det är en förkrossande insikt, då han lett alla sina kamrater i döden, men själv har han inte modet att välja döden.

Det här är asbra drama, en otrolig ny insikt för Eduardo, som går vidare helt krossad, börjar supa och slutar spelet som Saladins personlige lönnmördare. Detta kom organiskt ur spelet, ett bejakande av det oväntade, men hade jag hållit hårt på att spela Eduardos övertygelser som de var etablerade hade jag aldrig fått det här fantastiska dramat. Och jag tycker definitivt inte att det är sämre än något drama som "kommer inifrån". Allt som inte är etablerat är öppet för att formas, och du har en massa frihet i att göra detta för att styra spelet i intressanta riktningar. Så jag håller inte med dig när du säger att det är "betydligt bättre att få bra drama när spelaren troget följer sin rollfigurs övertygelser och brister och överger dem när det känns rätt, inte tvingas göra det för att storyn kräver det", eftersom det helt enkelt är en falsk dikotomi. Det finns inte någon motsättning. Du kan lika gärna följa din rollfigurs övertygelser och gå dit storyn kräver, vilket var min poäng. Du behöver inte välja.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jo men i en grupp på fyra är det lättare att kompromissa tror jag än i en grupp med elva. Jag hade lätt kunnat surnat till om jag fick vika mig varje gång.
I en större grupp blir det viktigare att försöka vara medgörlig överhuvudtaget är nog min iakttagelse. Det är därför jag vill trycka på att du valt att spela en rövhatt om du agerar som en rövhatt. Om det ofta är situationer där någon måste vika sig överhuvudtaget så är det ju i så fall det som är problemet och kan vara värt att fundera på vad som fungerar bättre för gruppens gemensamma kul. Sannolikt är det att din rollperson inte har principfasta punkter som slösar på gruppens gemensamma tid.

Med en stor grupp blir helt enkelt den gemensamma underhållningen viktigare, och det påverkar hur du bör konstruera din rollperson och hur den utvecklas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Huvudproblemet i den här kampanjen var nog att flera spelare tyckte att just deras handlingar var mer meningsfulla än andra spelares, i slutänden, och vägrade vare sig kompromissa eller backa undan.
Jag har ju läst tråden, men har ändå lite svårt att förstå detta. Eller var det så att pga stor grupp så funkade inte split party (pga tid/effektivitet) och då tog några saken i egna händer och drev sin linje utan lyhördhet?

Om ni spelet fysiskt och i mindre grupp, tror du att det hade funkat då?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Vet man som som spelare vad huvuddragen i kampanjen är, underlättar det sjukt mycket. Men att välja att spela en rövhatt måste ju ändå på något sett bli att personen har en agenda att fucka upp för spelledaren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
@Genesis Mja, jag är inte övertygad. Absolut att det kan bli grymt i vissa scener. Men jag har alldeles för många gånger sett kompromisser där "äventyret" får bestämma. Och upplevt det själv. Mitt förslag är alltså snarare "om konflikt mellan RP och förväntad story uppstår så trumfar RP".

Ditt exempel tycker jag dock låter som det jag pratar om. Det var organiskt spel utan några förutbestämda skeenden, långt ifrån den klassiska D&D-rälsningen som är mitt avstamp här.

Egentligen tror jag skillnaden här, av vad jag tror mig veta om resp spelstil, är att du och jag har samma syfte med spel men går in i det med olika perspektiv. Och såklart har vi båda rätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Eller var det så att pga stor grupp så funkade inte split party (pga tid/effektivitet) och då tog några saken i egna händer och drev sin linje utan lyhördhet?
Gick in ytligt på de vanligaste typerna av tjafs här. Det som gör det hela extra tråkigt är att vi pratat om det så många gånger, och folk har gett sken av att bättra sig, men vi har alltid återkommit till samma problem igen med tiden.

Om ni spelet fysiskt och i mindre grupp, tror du att det hade funkat då?
Fysiskt hade gjort stor skillnad tror jag. Men även i en mindre grupp hade nog den personliga kemin lett till liknande resultat på sikt. Tyvärr.

Jag tror det absolut går att spela med många spelare på det här sättet, men då måste alla respektera det gemensamma nöjet mycket mer och acceptera att rollpersoner som orsakar friktion spelas bättre i en annan kampanj. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Vet man som som spelare vad huvuddragen i kampanjen är, underlättar det sjukt mycket. Men att välja att spela en rövhatt måste ju ändå på något sett bli att personen har en agenda att fucka upp för spelledaren.
Ser det mer som att personen fuckar upp för gruppen. Jag som spelledare är lika mycket deltagare som någon annan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Det som imponerar mest av allt på mig som gör du entomophobiac är min idol är det faktum att du lyckades spela 25 gånger med elva spelare. Jag har svårt att få min grupp på fyra, fem att hitta gemensam tid.
Vi spelar spel en gång i veckan sedan tre-fyra år tillbaka, så det har mer handlat om att styra om det från brädspel till rollspelskampanj. Privilegierat, I know!

Sen har gruppen pendlat mellan 11 som mest och 5 som minst (tippar att snittet är runt 8-9 per spelpass). Vi satte tidigt att vi spelar oavsett vad varje söndag - de som kan vara med är med. Vi har även tappat spelare längs vägen, vilket var väntat från början. Bara en av dem på grund av kampanjen i sig egentligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,695
Location
Göteborg
@Genesis Mja, jag är inte övertygad. Absolut att det kan bli grymt i vissa scener. Men jag har alldeles för många gånger sett kompromisser där "äventyret" får bestämma. Och upplevt det själv. Mitt förslag är alltså snarare "om konflikt mellan RP och förväntad story uppstår så trumfar RP".
Visst, som princip håller jag med om det, men jag menar ju att konflikt mellan RP och förväntad ståry inte inträffar alls så ofta som man tror. Att ofta när man tycker att det verkar finnas en konflikt mellan dem så finns det hundra olika möjligheter som kringgår den konflikten. Det finns otroligt många saker ens rollperson skulle kunna göra inom ramen för vad som är etablerat om hens personlighet, och jag tror till och med att man genom att bryta mot det förväntade beteendet, men grunda det i fiktionen, ger mer komplexa och intressanta rollpersoner som inte bara styrs av ett par karaktärsdrag nedskrivna på rollformuläret.

Ditt exempel tycker jag dock låter som det jag pratar om. Det var organiskt spel utan några förutbestämda skeenden, långt ifrån den klassiska D&D-rälsningen som är mitt avstamp här.

Egentligen tror jag skillnaden här, av vad jag tror mig veta om resp spelstil, är att du och jag har samma syfte med spel men går in i det med olika perspektiv. Och såklart har vi båda rätt.
Ja, i praktiskt spel ligger vi säkert relativt nära varandra i den här frågan, och jag har ju ganska lite erfarenhet av någon sorts förberett äventyr. Att förbereda en story ser jag ju som ett jättedåligt sätt att få till det bra. Men jag tycker ändå att det är en viktig princip att ifrågasätta den där modellen av "Jag vet precis vad min rollperson skulle göra" och att det bara finns en rimlig handling i varje situation som är i enighet med rollpersonens personlighet, som jag ibland ser. Folk som tycker att om man väcker dig mitt i natten och ger dig en hypotetisk situation så ska du kunna svara direkt hur din rollperson skulle agera. Det går inte ens att känna sig själv till den graden, ännu mindre en rollperson du spenderat hundra timmar med. Det finns i varje situation massor och åter massor med sätt din rollperson skulle kunna agera, och mångdubbelt mer om du inkluderar verktyg som låter dig etablera nya fakta om rollpersonen eller världen, och när du väljer mellan alla dessa olika ageranden så måste du ha något kriterium. "Vad min rollperson skulle göra" eller liknande kan inte vara detta kriterium, för alla dessa handlingar är konsekventa med vad vi vet om din rollperson.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Visst, som princip håller jag med om det, men jag menar ju att konflikt mellan RP och förväntad ståry inte inträffar alls så ofta som man tror.
Det här är en form av konflikt som inte funnits alls i just den här kampanjen. Ingen ståry är förberedd, utan SLP:s eventuella intressen representeras av agendor. Istället har tjafset gjort att gruppen trampat vatten istället för att ta saker vidare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Visst, som princip håller jag med om det, men jag menar ju att konflikt mellan RP och förväntad ståry inte inträffar alls så ofta som man tror. Att ofta när man tycker att det verkar finnas en konflikt mellan dem så finns det hundra olika möjligheter som kringgår den konflikten. Det finns otroligt många saker ens rollperson skulle kunna göra inom ramen för vad som är etablerat om hens personlighet, och jag tror till och med att man genom att bryta mot det förväntade beteendet, men grunda det i fiktionen, ger mer komplexa och intressanta rollpersoner som inte bara styrs av ett par karaktärsdrag nedskrivna på rollformuläret.

Ja, i praktiskt spel ligger vi säkert relativt nära varandra i den här frågan, och jag har ju ganska lite erfarenhet av någon sorts förberett äventyr. Att förbereda en story ser jag ju som ett jättedåligt sätt att få till det bra. Men jag tycker ändå att det är en viktig princip att ifrågasätta den där modellen av "Jag vet precis vad min rollperson skulle göra" och att det bara finns en rimlig handling i varje situation som är i enighet med rollpersonens personlighet, som jag ibland ser. Folk som tycker att om man väcker dig mitt i natten och ger dig en hypotetisk situation så ska du kunna svara direkt hur din rollperson skulle agera. Det går inte ens att känna sig själv till den graden, ännu mindre en rollperson du spenderat hundra timmar med. Det finns i varje situation massor och åter massor med sätt din rollperson skulle kunna agera, och mångdubbelt mer om du inkluderar verktyg som låter dig etablera nya fakta om rollpersonen eller världen, och när du väljer mellan alla dessa olika ageranden så måste du ha något kriterium. "Vad min rollperson skulle göra" eller liknande kan inte vara detta kriterium, för alla dessa handlingar är konsekventa med vad vi vet om din rollperson.
Du missförstår mig, eller missade att läsa att jag skrev att bryta mot sin övertygelse är syperviktigt för bra drama. Men att jag föredrar att det sker just organiskt, och inte framtvingas pga av en yttre omständighet. Yttre som i utanför det som sker i faktiskt spel, oavsett om detta är SLs prepp eller annan spelares infall. Det innebär inte att man ska motsätta sig yttre omständigheter, men just det där ögonblicket där allt ställs på sin spets är den heliga graalen för mig och då gäller spelarens integritet framför allt annat.

Nu sker ju detta alltid på grund av sånt som sker i spel. Men för mig är det superstor skillnad på vad som sker I spel, i interaktionen mellan rollfigur, setting och SLPs och sådant som sker utanför den fiktiva världen.

Vet inte om jag lyckas sätta ord på detta på ett begripligt sätt :)

Men jag pratar absolut inte om att slaviskt följa den RP man skapat och inte vika. Absolut verkligen inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det här är en form av konflikt som inte funnits alls i just den här kampanjen. Ingen ståry är förberedd, utan SLP:s eventuella intressen representeras av agendor. Istället har tjafset gjort att gruppen trampat vatten istället för att ta saker vidare.
Påstår inte att det var så i din kampanj men ibland kan även avsakand av story skapa samma situation, med spelare som förväntar sig att den ska finnas nånstans och "spelar spelet" som vore det ett dataspel, och frågar alla om allt och vänder på varje sten. Och när de inte finner något så kan de bli irrationella och bara hitta på random grejer för att få nått att hända.
 
Top