Nekromanti Kampanjdesign

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
I god DnDanda fokuserar man gärna ganska mycket på fiender och strider när man designar kampanjer, eller jag tror att många gör det. Jag vill gärna komma ifrån det tänket, eftersom jag mer eller mindre är tvingad att spela dnd, det är inte något jag själv valt. Så jag har på senaste tiden tänkt mig att man kan automatiser nästan hela den här processen så att man frilägger tid för det viktiga in kampanjskapandet, intriger, miljöer, story.

Normalt fokuserar man på Encounters, vilket är en väldigt liten enhet och inte ger mycket överblick. Jag skulle nog föredra att lägga up regioner istället. Säg att man planerar att befinna sig in ett rike från level 1 till 10. Dela in detta rike i zoner och ge varje zone en level (lite som i wow). Skapa sedan kvickt en bunke factions som har en level. Monster med +/-3 levels får vara med i factionen. Tilldela varje faction ett huvudsäte samt några utposter. Ge varje sådan plats ett xp-värde.

När spelarna kommer till en zon vet du vilka factions som finns där och vilka xp pooler de har i zonen, du kan därefter enkelt plocka ihop encounters on the fly istället för att sitta och småpilla med detta.

När spelarna dödat hälften av xp-värdet slutar den factionen att sända mer trupper (de slutar regenerera xp mao).

Ok, ganska kort beskrivning. Nu till huvudpoängen - man kan rätt enkelt göra ett litet javascript för denna process. Alltså kan spelledaren ägna en halvtimme vid datorn och i processen skissa upp en hel kampanj av encounters etc. Därefter kan han fokusera på de olika factionsens relation till varandra, miljöer etc. som ger mer utdelning enligt mitt förmenande.

Bra ide?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag tycker idén låter intressant och jag blir nyfiken!

Jag antar att vi pratar om 4ED här? För i så fall vill jag bara lägga in att även om du snabbt räknar ut en exp-pool för dina encounters med detta system, så spränger du nog din halvtimme i alla fall när du väl måste välja monster och designa själva encountern. (För att inte tala om att designa nya monster!)

Jag tror att detta gäller ganska bra för 3.5 också.

Detta är bara lite input kring dina tidsaspekter, din grundtanke med vad man ska använda detta till tycker jag låter sund som sagt och intressant!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Känns som om du inte kommer ha samma fingertops känsla om du använder ett dator program... Hur känner snigelmännen över att det bor odöda i zonen bredvid? Vad gör du om spelarna gör det vettiga att gå med i en faction och börjar förhandla med och kriga med de andra?

Visst Drow riket håller på med demon dyrkan och slavhandel men de är åtminståne organiserade, civiliserade och har lag och ordning till skillnad från de korkade, smutsiga, undermännskliga råttorna som orkerna är. Om dina spelare går med i drow matriarken Xyfon`n:s faction och hjälper henne täcka landet i mörker och dyrkan av Llolth för att de tycker det är ett bättre alternativ än odöda och äckliga orker vad gör du då? Om invändningar om att de skall vara hjältar möts med att de tänker förändra riket innifrån?

Så sure, lägga upp riken och factioner och sånt är coolt, och xp potten en bra ide, men behöver du verkligen en dator till det när du ändå måste göra en massa extra jobb? Och att anta att spelarna vill döda alla är också kanske överillat...
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Nja, idé skulle vara att programmet producerar listor på potentiella encounters, inte med specifika monster men bara level och funktion. Så här:

Encounter level 1 (normal difficulty) XP 500

1 Lurker (100 xp), 2 Soliders, 2 Artillery

Programmet bör producera "för många" encounters, så att spelledaren kan plocka de han tycker passar. Sedan plockar han eller hon bara ihop monster enligt instruktionen från sin monsterlista (1 goblin lurker, 2 dire rats, 2 goblin artillery, eller med samma mall 1 rogue, 2 fighters och 2 rangers för rövarbandets bakhåll).
 
Top