Nekromanti Kampanj uppdelad i episoder

Mr.Walker

Warrior
Jag tycker att den roligaste kampanj man kan göra som SL är en kampanj uppdelade i episoder, eller äventyr, där varje äventyr har en egen början och slut. SL får inte lika mycket att göra och behöver inte planera så mycket i förväg utan kan koncentrera på just det enskilda äventyret och göra det bra. Men ändå ska det finnas något som binder äventyren samman, en röd tråd, som gör det till en kampanj. Man brukar ju efterlikna det med vissa TV-serier som är uppdelade i episoder. Som ex. Star Trek eller Star Gate.

Som man exempel spelade en Star Gate kampanj så skulle varje äventyr vara en ny planet rpna kom till för att utforska genom star gate:n.

Men jag har väldigt svårt att hitta på plots till
dessa typ av kampanjer. En klassiker är kanske att
rpna är äventyrare som försöker tjäna pengar för
att överleva och uppleva äventyr för äventyrandets skull.
Men det känns som att det snabbt kan bli tråkigt och
dessutom tycker jag det känns roligare för SL om man har
en lite tydligare tråd att gå efter.

Så jag tänkte avsluta detta inlägg lite abrupt genom att fråga:
Vilka plots känner ni till som skulle kunna funka i denna form?

Krille

Super Moderator
TV-serier numera börjar få så kallade "story arcs", dvs en övergripande ståry som pågår under lång tid. Varje avsnitt är fortfarande avslutat (om man bortser från dubbelavsnitten som förekommer då och då, i synnerhet i säsongssluten), men de är också en del i en övergripande plot.

De första avsnitten kan ofta vara typiska "pengar på krog"-avsnitt, men förr eller senare så brukar den där övergripande ståryn att utkristalliseras, och då är det den som blir inledningen på avsnittet. Istället för "pengar på krog" så blir det snarare "skurken från förförra avsnittet slår tillbaka", eller "någon hittar mer info om skurken från förrförrförra avsnittet som vi kan använda".

Dessutom brukar huvudpersonernas drivkrafter också utkristalliseras. De får sina egna agendor som de vill driva framåt, och därigenom skapas nästa avsnitt.

Grundexemplet för denna serieform - och på många sätt pionjären - är tv-serien Babylon 5. Den börjar med en massa alien of the week-avsnitt där bakgrunden presenteras. Sedan blir det klart att huvudpersonen, Jeffrey Sinclair, har en bakgrundsståry som inte är riktigt klar, och plötsligt kommer ett helt nytt avsnitt där folk försöker få reda på vad som hände honom. En annan har en bakgrund i alkoholism, och den slår tillbaka med råge i ett avsnitt. Sinclairs okända bakgrund slår igen när han ställs inför en internutredning då det förekommer frågor kring hans stationering på Babylon 5; och igen i och med att den försvunna rymdstatioen Babylon 4 dyker upp; och igen i säsongsfinalen...

Vid det laget har serien lämnat alien of the week, och helt övergått till att handla om den övergripande ståryn och figurernas bakgrunder.

---

Det är inte så förbaskat svårt att göra om det här till rollspel. Det första du behöver är en övergripande ståry, med parter som har olika intressen och mål och resurser.

Gör sedan några äventyr som i princip bara låter rollpersonerna komma i kontakt med den övergripande ståryn. De kan mycket väl vara pengar på krog-scenarier, så länge som rollpersonerna kommer ivägen för de där parterna som du definierade tidigare.

När äventyren är spelade, bromsa in och tänk efter: på vilket sätt skulle de här olika parterna reagera på det rollpersonerna just gjorde? Vad skulle de olika parterna göra för att reparera skadan som rollpersonerna just åsamkat deras planer?

Svaret på den frågan är ofta ett nytt äventyr. Spela det till avslut. Upprepa därefter processen och gör ett nytt äventyr på samma sätt, och sen ännu ett och ett till.

Tricket är att bygga upp insatsen inför varje äventyr, tills man når en klimax. Insatsen är helt enkelt vad som står på spel. De andra parterna kommer närmare målet, och deras resurser fokuseras mer och mer på att uppnå det målet. Rollpersonerna bör också ha ökade resurser med tiden.

---

Så vad för plots funkar i denna form? Precis vilken som helst som har en stor övergripande konflikt. Det är nu det gamla fisktankstänket kommer in igen: "det finns alltid plats för en fisk till". Så länge som du har en massa fiskar som vill äta upp varandra så har du en ståry. Det spelar inte så stor roll om fiskarna är vorloner, shadows, minbari, narn, centauri, jordlingar och en klase överkörda småfolk; eller om de är en disparat samling romerska senatorer, en konsul, en diktator, och ett par kungar/drottningar i erövrade lydriken - så länge som du har fiskar som vill äta upp varandra så har du en ståry.

Vavva

Swordsman
Så sant som Krille har sagt det!

Vill bara tillägga att upplägget ju är på en skala, det kan skilja hur mycket äventyren hakar in i varandra och hänger ihop. Och vissa episoder kan ju gladeligen vara "to be continued".

Krille

Super Moderator
En sak till - ge gärna utrymme för spelarna att utveckla sina roller, dra in deras bakgrunder i ståryn och ge möjlighet för deras initiativ att utvecklas till äventyr.

soda_UBBT

Warrior
Jag börjar ju låta som en trasig gammal vinylskiva här:

Primetime adventures. Även om inte de ypperliga samberättande reglerna faller på läppen är det dramaturgiska formatet med episoder, protagonister osv användbart och i mina ögon rollspellens 101.

Så, införskaffa raskt PTA.

Edit: detta är ett svar på OP, inte på Krilles inlägg som det blev nu. Skitforum...och allt det där med dåligt fungerande enhet bakom tangentbordet.

Mr.Walker

Warrior
Hmm kanske man ska skita i någon "kampanj bakgrund" först och bara gör ett start äventyr och sedan se vart det leder. Känna sig lite för hur spelarna vill spela osv. Vilka deras rollpersoner är typ.
Det kanske duger för ex. Star Wars.

Eller är det någon som har någon bra konkret plot
till en sådan Star Wars kampanj?

Jag antar att spelarna börjar som neutrala. Typ.. smugglare
och sånt som bara försöker tjäna pengar. Ifs så kan det ju vara
och sen får dom själva välja om de vill välja sida eller inte.
Hmm ja jag sitter och pratar mest för mig själv men ändå.:D

Annars vore det lite häftigt om rpna var prisjägare som
jagade Jedis^^

MrG

Swashbuckler
Krille har redan svarat rätt formidabelt*, och det finns rätt mycket att lära av storyuppbyggnad på det sättet genom att se tv och ta efter. Som sl tycker jag det ger ett bra flyt också och är ett bra sett att lägga upp kampanjer. De flesta plotter kan också passa och det är kul för spelarna om man varierar sig.

Och ett tips från tv är att också göra saker som julepisoder och tema spelkvällar. Man kan också leka med tiden och ha flaskbacks (Vänner t.ex har mitt i serien ett par avsnitt som visar hur de möttes) eller skruvade alternativa avsnitt (också här kan man kolla in avsnitten med Vänner där de har alternativ verklighet).

Att sedan knyta ihop varje spelkväll men ha en meta ark är en belöning för spelarna, de utvecklas med histioen. Jag har oftast väldigt diskret ark i början för att gasa den senare och även ibland ha avsnitt som inte hänger för arken vidare)

-Gunnar (*som måste nörda lite och påpeka att även om B5 är bra så var den på intet sätt först, titta t.ex på Blakes 7, eller Arkiv X som bara var något år tidigare, därmed inte sagt att JMS inte gjorde något stort när han skrev B5)