Kampanj tanke:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Spelarkaraktärer är goda personer som slutit ett avtal med den lokala mörka fantasy herren. Han har räddat någon de älskar från en säker död i utbyte mot att karaktärerna utför ett visst antal uppdrag för honom (hur många beror på kampanj längd mer än något annat). Pakten är magiskt bindande så om karaktärerna inte utför den mörka herrens uppdrag dör personen han räddat.

Här är grejen. Den mörka herren är lat när det kommer till att formulera order och karaktärerna är bara bundna till att göra exakt det han ber dem om. Så säger han ”Stoppa en kula i huvudet på prins Charmig” så kan de stoppa en kula i munnen på honom och därmed uppfylla ordern utan att skada någon.

Så kampanjen handlar om att hitta smarta lösningar för att slippa göra onda saker sammtidigt som man inte är så uppenbar att den onda herren ber sina advokater om hjälp med att formulera orderna. När det inte går är det moraliska val för att maximera skade minimering.

Vad tror ni? Tankar, tipps eller förslag?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Idén är kul och annorlunda. Det känns väldigt oallvarligt vilket är bra eller dåligt beroende på spelgruppen. Om de inte nappar så känns det som ett bra upplägg för en DnD-sistcom.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
D&D-sitcom är ju en kul parallell. Att bygga varje spelkväll runt en knäpp tolkning av en egentligen väldigt mörk situation. Min stora fråga blir väl hur den inställningen förstärks--vad säger att spelarna inte bara kommer tolka ordrar som de är och bli grisiga antihjältar istället för att leka med det moraliska pusslet och bokstavstolkningarna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
D&D-sitcom är ju en kul parallell. Att bygga varje spelkväll runt en knäpp tolkning av en egentligen väldigt mörk situation. Min stora fråga blir väl hur den inställningen förstärks--vad säger att spelarna inte bara kommer tolka ordrar som de är och bli grisiga antihjältar istället för att leka med det moraliska pusslet och bokstavstolkningarna?
Jag tror inte det är ett problem med mina grupper. Är pitchen att ni är goda personer som ska slingra er undan att bli onda kommer de nog gå hårt på det :)
 
Top