Kampanj som börjar med The Motherlode?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Så, jag vaknade för ett par veckor sedan med en idé till en kampanj i huvudet. Innan jag försöker göra något mer av den så tänkte jag kolla ifall den redan finns…

Grundtanken jag hade är den här: Kampanjen inleds med att rollpersonerna hittar The Motherlode – den stora skatten, jackpotten i slutet på regnbågen. I mitt exempel skulle det vara att de i en Traveller-aktig kampanjvärld hittar en hel övergiven Trantor/Coruscant-planet som tillhör den mystiska Ancient Alien-civilisation som man annars bara hittat enstaka utposter från. Jag tänkte mig att deras tech på standardvis legat till grund för många andra civilisationers hopp ut i galaxen, och att ingen egentligen vet hur deras tech funkar – bara nätt och jämnt tillräckligt för att få den att funka. Det rollpersonerna hittat är en ofattbart gigantisk rikedom, och det är yp noll risk att någon annan bara råkar hitta den (den är väl gömd i något hyperrymdshål eller så).

Men jag kan tänka mig att motsvarande skulle kunna gälla en gigantisk drakskatt i valfritt fantasyspel. En sån som det inte finns en chans i helsike att man skulle kunna frakta ut manuellt i sin packning ens om man gick tusen vändor.

Så nu är rollpersonerna de enda som vet om och har tillgång till den här storslagna skatten. Resten av kampanjen handlar nu om hur de ska förvalta den – hur ska de till exempel omvandla den i reda pengar utan att någon annan hittar den? Ska de lita på någon av galaxens stora regeringar/organisationer och sälja skatten till dem som en stor klump, eller ska de sälja enskilda artefakter och försöka undvika att folk fattar var de kommer från? Ska de själva försöka göra några undersökningar av skatten – varför den är som den är, hur den kom dit?

Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar än så, men som sagt – innan jag gör något mer vill jag veta om det här redan finns. För det vore ju fantastiskt mycket enklare, tänker jag, att anpassa en existerande bra kampanj än att skriva en helt från grunden. Plus att det aldrig skadar att känna till liknande verk så att man inte råkar plagiera omedvetet (bättre att göra det medvetet =) ).
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte om det gjorts i rollspel, men konceptet har definitivt utforskats i fantasy tidigare, och har stor potential helt klart. Det är tex premissen, med en twist, i Guy Gavriel Kays fantastiska roman Under Heaven:

It begins simply. Shen Tai, son of an illustrious general serving the Emperor of Kitai, has spent two years honoring the memory of his late father by burying the bones of the dead from both armies at the site of one of his father's last great battles. In recognition of his labors and his filial piety, an unlikely source has sent him a dangerous gift: 250 Sardian horses. You gave a man one of the Sardian horses to reward him greatly. You gave him four or five of those glories to exalt him above his fellows, propel him towards rank – and earn him the jealousy, possibly mortal, of those who rode the smaller horses of the steppes. Two hundred and fifty is an unthinkable gift, a gift to overwhelm an emperor. Wisely, the gift comes with the stipulation that Tai must claim the horses in person. Otherwise he would probably be dead already... "
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag planerar även en Vampire-kampanj på ett liknande tema.

Premissen är i korthet: En mystisk äldste, Rhea, har försvunnit. Men innan hon försvann lämnade hon instruktioner med sina tjänare, att rollpersonerna ska förvalta allt hon äger, inklusive ta över hennes politiska poster, efter bästa förmåga, tills dess att hon återvänder.

Rollpersonerna, som givetvis är unga, oansenliga vampyrer, finner sig därmed plötsligt i besittning av ett gigantiskt mystiskt mansion i Venedig, fullt av dolda hemligheter och ofattbara skatter. De måste ta sig an komplicerade mänskliga tjänare, viktiga politiska poster - och farliga fiender.

Vad ska de göra? Och när kan Rhea tänkas komma tillbaka? Om ett år? Om hundra?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag hade för mig att det fanns element av det här i The Reality Dysfunction (Hamilton) och i Gateway (Pohl), men när jag läser sammanfattningar så verkar jag vara ute och cykla. I båda fallen så hittar visserligen huvudpersonerna någon variant av paydirt, men de cashar in ganska omedelbart och gör något annat.

Jag har ett gäng andra projekt som har högre prioritet, men jag tror också att det har potential. Om ingen hoppar in med något färdigt så kommer jag nog att börja slow-cook:a det här och fundera på hur man egentligen skriver/förbereder en sån här kampanj. Jag tänker att det – om jag skulle kunna spelleda det – handlar mycket om att förbereda strukturer i spelvärlden runt rollpersonerna så att man kan reagera på rimligt sätt när de gör saker. Jag klarar ju inte av full impro, men att be spelarna göra planer i slutet av spelmötena så man kan förbereda i rätt riktning skulle nog funka…
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tänker att det – om jag skulle kunna spelleda det – handlar mycket om att förbereda strukturer i spelvärlden runt rollpersonerna så att man kan reagera på rimligt sätt när de gör saker.
Kan ju vara att spelare får ett antal grupperingar de tillhör eller har kontakt med. Regering A, handelsgillet, skeppsteknologifirman, etc. Olika grupper som alla kan gilla eller ogilla som förankring till spelvärlden, och som alla leder till nivåer av komplexitet i hur tusan de skall få in stålar utan att avslöja “hemligheten”.

Som jag är wired ger ju den situationen lysande grogrund för intraparty conflict dessutom. “Säg inget till Regering A, vad ni än gör!” - skriker kaptenen som är efterlyst. Medan navigatören slår på sin Regering A-sändare i smyg.

Bra skit, helt enkelt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Eftersom jag är den jag är så har jag funderat lite på vilka scifi-klichéer jag skulle vilja ha som Hemligheter inbyggda i The Motherlode. Just nu lutar jag åt att det visar sig att planeten egentligen visar sig vara mestadels artificiell, en konstgjord rymdstation. Som visar sig ha egen framdrift, vilket gör att den egentligen är ett bautastort rymdskepp. Som visar sig ha – eller egentligen vara – en gigantisk ancient alien-AI, som gömt undan planeten från… någon form av hot – det som slog ut resten av Di Gamles civilisation kanske.

Jag tänker också att det i spelvärlden bör finnas folk som är experter på DiGamle-Tech och kultur och sådant. Kanske finns det en fraktion som är jätte-uppenbart superolämpliga att avslöja Motherlode för, men som har de bästa experterna. Och andra experter som är sämre, men inte lika knutna till fascistskurkar eller vad det nu kan handla om. Så om rollpersonerna vill gräva i The Motherlode och låsa upp dess hemligheter tänker jag att de behöver experthjälp – för att hitta rätt byggnader, mönster i stadsplaneringen, etc. En planet är rätt stor, och det kan visserligen finnas några uppenbara landmarks att grotta i direkt men det lär finnas annat som man inte ens vet hur man letar efter.

Jag tänker att det blir viktigt att inga av galaxens organisationer – och just nu är jag nog mestadels inne på att det bara är människor – är sympatiska. De ska alla vara rövhål som man helst som frilansande rymdbesättning inte har att göra med. Opålitliga ska de nog vara, allihop. Som regeringar/företag är mest alltså. Men att de ändå ska vara olika nog för att olika karaktärer ska kunna ha olika åsikter om dem. Som vanligt tänker jag Mutant Chronicles – organisationer på olika nivåer som man kan ha åsikter om är bra grejer. Fast det ska nog inte vara nationalistiskt färgade megakorpar i just det här fallet…

Jag läser Adrian Tchaikovskys Shards of Earth just nu, och jag gillar verkligen de strukturer som finns i den boken. Idel farliga och jävliga organisationer, inga good guys nånstans. Det bästa man kan hitta är terrorbalans.

Jag gillar också Arkitekterna som Big Bads…


Jag skulle nog inte planera in interparty-konflikter eftersom jag mest tycker sånt är jobbigt, men just nu ser jag heller inget i mina tanke kring hur en sån här kampanj skulle planeras/struktureras som skulle hindra det heller.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Så, jag vaknade för ett par veckor sedan med en idé till en kampanj i huvudet. Innan jag försöker göra något mer av den så tänkte jag kolla ifall den redan finns…

Grundtanken jag hade är den här: Kampanjen inleds med att rollpersonerna hittar The Motherlode – den stora skatten, jackpotten i slutet på regnbågen. I mitt exempel skulle det vara att de i en Traveller-aktig kampanjvärld hittar en hel övergiven Trantor/Coruscant-planet som tillhör den mystiska Ancient Alien-civilisation som man annars bara hittat enstaka utposter från. Jag tänkte mig att deras tech på standardvis legat till grund för många andra civilisationers hopp ut i galaxen, och att ingen egentligen vet hur deras tech funkar – bara nätt och jämnt tillräckligt för att få den att funka. Det rollpersonerna hittat är en ofattbart gigantisk rikedom, och det är yp noll risk att någon annan bara råkar hitta den (den är väl gömd i något hyperrymdshål eller så).

Men jag kan tänka mig att motsvarande skulle kunna gälla en gigantisk drakskatt i valfritt fantasyspel. En sån som det inte finns en chans i helsike att man skulle kunna frakta ut manuellt i sin packning ens om man gick tusen vändor.

Så nu är rollpersonerna de enda som vet om och har tillgång till den här storslagna skatten. Resten av kampanjen handlar nu om hur de ska förvalta den – hur ska de till exempel omvandla den i reda pengar utan att någon annan hittar den? Ska de lita på någon av galaxens stora regeringar/organisationer och sälja skatten till dem som en stor klump, eller ska de sälja enskilda artefakter och försöka undvika att folk fattar var de kommer från? Ska de själva försöka göra några undersökningar av skatten – varför den är som den är, hur den kom dit?

Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar än så, men som sagt – innan jag gör något mer vill jag veta om det här redan finns. För det vore ju fantastiskt mycket enklare, tänker jag, att anpassa en existerande bra kampanj än att skriva en helt från grunden. Plus att det aldrig skadar att känna till liknande verk så att man inte råkar plagiera omedvetet (bättre att göra det medvetet =) ).
Jag satt i min trädgård idag, som fylls av invasiva arter, och tänkte på hur fet idé Rotsystem är (och bra spel!). Funderade på om det finns någon lika cool premiss för ett spel. Men det här ju faktiskt också jävligt bra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag läste något inlägg någonstans (OSR reddit kanske) om att det vore kul att låta spelarna hitta ett tempel, som helt saknar fällor eller andra faror men där det finns en stor skatt. Att förväntningarna i OSR skulle vara att det förmodligen vilar en sjuk förbannelse över skatten och hur kul det vore att se spelarna våndas i paranoia.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Lös tanke: I och med att den här grundidén egentligen inte använder något annat än ganska standard scifi-tropes så borde en sådan här kampanj i princip kunna skrivas både system- och spelvärldsagnostiskt.

Jag vet inte om den skulle gå att sälja då, såklart. Som jag förstått det hjälper det alltid att antingen knyta an till en existerande setting eller leverera en egen. Helt "generiska" grejer missas lätt.

Såatte… Kanske kan man skriva det här som en kampanj-med-inbyggd-värld-och-system, men typ… ha i bakhuvudet att det gärna ska vara möjligt att disconnecta den medföljande världen/systemet och istället köra med något annat? Kanske bifoga en text med tips om hur man kan transplantera kampanjen till Traveller/Coriolis/Alien/Warhammer 40k/Star Wars/Universums Öde?

Eller så väljer jag bara ett universum som har passande organisationer, och fokuserar på kampanjen. Men då får jag å andra sidan inte byggda lego med scifi-troper för att få ihop mitt eget rymdopera-universum…
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Lös tanke: I och med att den här grundidén egentligen inte använder något annat än ganska standard scifi-tropes så borde en sådan här kampanj i princip kunna skrivas både system- och spelvärldsagnostiskt.

Jag vet inte om den skulle gå att sälja då, såklart. Som jag förstått det hjälper det alltid att antingen knyta an till en existerande setting eller leverera en egen. Helt "generiska" grejer missas lätt.

Såatte… Kanske kan man skriva det här som en kampanj-med-inbyggd-värld-och-system, men typ… ha i bakhuvudet att det gärna ska vara möjligt att disconnecta den medföljande världen/systemet och istället köra med något annat? Kanske bifoga en text med tips om hur man kan transplantera kampanjen till Traveller/Coriolis/Alien/Warhammer 40k/Star Wars/Universums Öde?

Eller så väljer jag bara ett universum som har passande organisationer, och fokuserar på kampanjen. Men då får jag å andra sidan inte byggda lego med scifi-troper för att få ihop mitt eget rymdopera-universum…
Gör ett nytt spel, vettja! Eller välj ett spel att göra det till. Mothership kanske? Eller Coriolis? Death in Space?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Jag tror jag läste en bok för tjugo år sedan med dessa premisser.....lite googlesökande senare.
Mutineers moon av David Weber


En astronaut landar på månen....som visar sig vara ett gigantiskt skepp med en AI som behöver en kapten för att utföra sitt uppdrag.

Story ensues
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vill man spela historiskt så hittade man exempelvis guld runt om i världen förr. Black Hills, California... Eller olja. IRL har folk sprungit på The Motherload då och då. Vissa har blivit miljardärer men de flesta har inte blivit det.

Nämner det för att det kan vara intressant att inspireras av. Människor blir rätt röviga när det sker och det blir en rejäl rubbningar av balansen som slår ut moral och omdöme hos folk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Året är 1877 och rollpersonerna har precis ärvt en snipa och kajplats på Klädesholmen
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Annars är väl det här ett klassiskt PA-upplägg "Ni hittar en oljetank/metanraffinaderi/vattenkälla. Överlev!"
 
Top