Nekromanti Kampanj runt korvkiosk?

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jag fick ett litet uppslag till en något nyskapande kampanj. Min tanke var att den skulle ha Kult som bas, men inte använda sig av illusionen. Istället cirklar kampanjen runt ett gäng helt vanliga privatpersoner. De bor i en stad ungefär av samma storlek som Göteborg och förutom detta har de en sak gemensamt; de jobbar nämligen på samma arbetsplats. Jag har inte bestämt vad för sorts arbete det ska vara, men funderade på en korvkiosk eller en inneklubb. Kampanjen kommer att behandla deras vardag, dock med vissa skräck-och spänningsinslag. Dessvärre har jag fått idètorka så nu behöver jag er hjälp!

1. Tips på arbetsplats som kan vara intressant och samtidigt svetsar samman rollerna privat (så att vi slipper för mycket solospel)
2. Ös ideèr. Jag vill ha tips på intriger och händelser, huvudhandling och röda trådar
3. Är det någon som har erfarenhet av att spela/spelleda vardagskampanjer? Vad bör jag tänka på? Vad gjorde ni fel? Tips och trix?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Barcelona
vardagskampanjer

Jag är rädd att en kampanj som utspelar sig i vardagen kräver mest från spelarna själva. man kan liksom inte tvinga in rollpersonerna i diverse vardagsintriger om spelarna inte är intresserade. det kräver en synnerligen stor förmåga till inlevelse.

Nåväl, nu har olyckskorpen Dnalor kraxat klart och jag ska ge några konkreta tips.

(1) En plats som är "öppen", där mycket folk passerar, är ju bra om man enkelt vill kunna föra in diverse element i handlingen. Dessutom är det ju, med tanke på genre, en fördel om inrättningen har öppet nattetid. En klubb blir nog bra. Problemet med privatliv kan man ju lösa genom att konstatera att chefen kräver mycket övertid av sina anställda. Sammanhållningen löses väl bäst genom att rollpersonerna inte har några andra sysselsättningar vid sidan om arbetet: då tenderar jobbarkompisarna att vara de som de umgås med mest.

(2) Stina blir förförd av Boris, den ryske managern (läs: slavhandlaren) och vägrar inse sanningen. Ska våra hjältar kunna rädda sin vän innan hon blir såld till ett horhus i St. Petersburg? /images/icons/tongue.gif
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
mItt förslag på arbetsplats, för jag tyckte att skräckelementet var det mest interessanta i iden om en vardags kampanj, är att huvudpersonerna på något sätt ska arbeta med människor helst på något sätt utsatta sådana. (Funktionshindrade, förståndshandikappade, på ett ålderdoms hem, med missbrukare eller dagis/skola eller liknande.)
Skräckdelen blir då väldigt lätt att blåsa liv i då man helt enkel kan låta det finnas en hotbild om att något skulle kunna hända dessa människor, alternativt att dessa människor skulle göra någonting. (Att ständigt utsättat för hot på jobbet från drogade a-lagare eller ett virus på ålderdoms hemmet eller pedofilmisstankar på dagiset är mycket mer skrämmande än en vampyr på discot.)
Samtidigt kan man få varaktiga SLP och lätt bygga upp till exempel moraliska frågeställningar i sånahär miljöer.
Barna några helt oreflekterade tankar från min sida.

/Elin
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inspiration, va?

*Historieberättaren lyfter fram en bok ur sin bokhylla..* Tada!



<center>Historieberättare är också historiebevarare</center>
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Re: vardagskampanjer (ot=

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

(2) Stina blir förförd av Boris, den ryske managern (läs: slavhandlaren) och vägrar inse sanningen. Ska våra hjältar kunna rädda sin vän innan hon blir såld till ett horhus i St. Petersburg?

<hr></blockquote>



Och du har just vart och sätt lilja 4-ever?/images/icons/grin.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Barcelona
Re: vardagskampanjer (ot=

Nänänä, min inspiration är helt och hållet verklighetsbaserad (vilket för övrigt Moodysons nog också är). Sån är världen. Lilja har jag inte sett än, men det blir väl förr eller senare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har kört många sådana här kampanjer i mina dar, och de stora problemen är att det inte fungerar alls om dina spelare inte nappar på din idé. Det krävs nämligen mycket av dem om det överhuvudtaget skall fungera. Ett annat råd jag vill ge dig är att det fungerar dåligt om inte spelarna har god kunskap om hur yrket deras rollpersoner har fungerar. Jag hade några spelare som skulle vara nöjesjournalister och det blev mest som en fars i stil med Nilecitygängets sketch om Expressen Fredag-redaktionen.

Vad man måste tänka på som spelledare är att hela tiden sysselsätta sina spelare. När man inte har något "äventyr" kan det ofta balla ut och spelarna känner att de inte har något "mål" i sina liv. Därför bör man som spelledare kämpa mycket med att få in riktiga incitament i rollpersonernas liv: Förälskelser, utpressningar, ekonomiska bekymmer, barnproblem, osv. De måste ha något att göra, helt enkelt.

Jag körde ett litet äventyr en gång om några ungdomar som arrangerade ett rave ute i skogen under en helg, och det blev riktigt spännande. Först hade de roligt medan de satte upp riggen, bar ner förstärkare, byggde chillouten, ställde upp lampor och backdrops osv, när festen började var det ett klassiskt drogskräckäventyr och på söndagen började stället infiltreras av ravekommisionens otäcka filurer, vilket gjorde spelarna rejält nojiga. Stämningen var tät, men inget anmärkningsvärt "skräckigt" inträffade, (förutom utslag av syra-paranoia) vilket gjorde spelupplevelsen rätt vardaglig och skön. (sitter man som SL med Kultboken i händerna så blir dock spelarna alltid rädda, oavsett vad som händer i själva äventyret)

När spelet var slut så hade de träffat en massa personer som jag kunde bygga vidare med äventyr på i kommande kampanjer.

Det roliga med arrangerandet av en fest var att det har en "början" och ett "slut", vilket passar rollspelsformatet mycket bra. Yrken där man går till jobbet varje dag och där varje arbetsdag är den andre lik, de har inte samma dynamik och fungerar inte lika bra. Det är svårare att leva sig in i en person på hans femhundrade arbetsdag än hans "första", om du förstår vad jag menar.

Om du vill ha ordentligt med skräck föreslår jag att du bygger ditt "läskiga" på sånt som är läskigt i verkligheten. Filmen "fatal attraction" tar upp ett tema som fungerar oerhört väl, mobbing och kriminalitet är andra bra utgångspunkter.

Vad har du för idéer redan?

/Rising
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jag hade funderat lite på en internatskola med märkliga lärare, hemliga sällskap, stölder, mobbing, intriger mellan olika grupper och fusk skulle ligga i centrum. Anledningen till detta är främst för att speltesta konceptet inför ett lajv som min förening planerar att arrangera, men också för att pröva hur det var att spela i vardagen.
 
Top