Nekromanti Kampanj/Längre äventyr.

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Tjo.

Efter många kvällar med Eon och andra rollspel så är det nu dags att ta upp Neotech i vår grupp igen. Det är min önskan iaf, så till det tänkte jag förbereda en riktigt spännande kampanj eller ett längre äventyr. Kanske kan vi göra det tillsammans här, som en slags fortgående blog och inspirationsbrunn för en kampanj av mitt tänkta slag.
Målet är en spännande, fartfylld och farlig berättelse. Det hela kommer vara starkt inspirerat av serien Traveler och 24 och filmer som Shooter och Jagad osv. Dvs, rollpersonerna kommer att få skulden för något och hela resan till att rentvå sej själva kommer vara fylld av konspirationer och vändningar.
Jag har egentligen ingenting konkret alls än utan det var det jag tänkte vi kunde jobba oss fram till tillsammans. Men jag radar upp ett par punkter jag funderar på.

1. Rollpersonerna.
- Erfararna eller ej? Antingen helt vanliga alldagliga människor eller rollpersoner som mycket väl kan ha ett förflutet som kommandosoldater om dom så vill. Båda delarna har sina för och nackdelar men det lutar mest åt att ha helt alldagliga rollpersoner där deras stridsfärdigheter kan toppas med ett värde på 8 ungefär. Det gör att man hellre flyr än illa fäktar och då får vi fram elementet med jakten, det är den jag vill åt.

- Ska dom känna varandra och därmed ha tryggheten i att iaf vara bland vänner. Eller ska dom vara ett gäng personer på fel plats vid fel tillfälle, antingen av slumpen valda eller särskilt utvalda av de skyldiga, vilket då medför att man inte kan lita på någon, inte ens de man försöker överleva tillsammans med.

2. Handlingen i helhet.

- Det här är ju egentligen den viktigaste punkten. Vad kan vi få fram för smarta förslag här? De mest traditionella är väl antingen mordet på en viktig person eller att rollpersonerna kommer över information som flera olika parter vill åt.

Förslag:
RP är påväg hem från jobbet/klubben/vänner en sen höstkväll. De går längs vägen i centrala Paris och regnet öser ner, det är mörkt och lampor och neonskyltar bildar stora runda ljusbubblor som gör det ännu svårare att urskilja något annat än ett fåtal meter framför sig.
Plötsligt hörs skottlossning kring en husknut. En man kommer rusande med ena handen styrandes framför sig och andra hårt kramande kring magen. Han närmar sig RP och två pistolmynningar blixtrar till i bakgrunden med varsin efterföljande knall. Mannen faller rakt in i RP och får tag i honom, sakta glider han ner längs marken och gurglar fram ett "Memphis" innan han slutligen dör i RPs armar. De båda männen kommer sekunden därpå fram och de visar sej vara uniformerade poliser. De ser så att allt är okej med RP innan de slutligen ber dom gå vidare och poliserna själva kallar sedan på ambulans och förstärkning/whatever.

RP kommer hem och någon gång under kvällen eller kommande dag finner de en disk i sin ficka. Den passar i en helt vanlig hemdator vilket RP bör klura ut utan minsta svårighet. Sätter RP i disken för att kolla innehållet möts de av en svart skärm med grön text som anger "Password:"... Klurar RP ut att det är Memphis som är lösenordet börjar de se en rad namn bläddras upp snabbt på skärmen och de tycks sorteras i bokstavs ordning för att sammanställa en lista - det här det bankar/ringer på dörren och polisen står utanför.

Här börjar sedan den fartfyllda jakten. Det där var bara ett exempel jag hittade på nu i skrivande stund, ingenting särskilt alltså utan ett helt "vanligt" "rentvå-sitt-rykte"-äventyr.
För att fortsätta på exemplet ovan så bör de även ha någon anledning till att inte bara lämna över disken till polisen, kanske det hände nåt mer den kvällen eller kanske var polisen inte riktiga poliser. Tja, ni förstår poängen.

Nu spånar vi.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker det låter som en kul om än väldigt klassisk start. Precis vad som helst kan ju hända, men det lär vara spännande för spelarna i vilket fall (en fördel med Neotech och liknande spel, det är lätt att göra spännande äventyr med stor inspiration av filmer).

Men, om jag får påpeka några detaljer jag skulle ändra om äventyret utspelade sig i Neotech 3 (nästa version av Neotech): Diskar finns inte längre. All data finns på Nätet, ständigt närvarande. Hemdatorer är inte heller något som folk normalt använder - ens mobil har all kapacitet man kan behöva. Svarta skärmar med textlösenord skulle bara användas som det är avsiktigt designat att se väldigt retro ut.

Det må vara detaljer, men styrkan ligger i detaljer. Allt handlar dock om vilken "nivå av framtid" man vill ge sken av. Jag tycker dock du skall köra vidare på din idé precis som den är - det är ju ändå N2 du kommer spela :gremsmile: Och det är i mina ögon väldigt klassiskt N2-stuk på det.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Mjo, det var bara som sagt något löst jag skrev ihop när jag gjorde inlägget, inte alls själva planen. Tanken var ju trots allt att vi kanske kan skapa något tillsammans här.

Personligen vill jag landa nånstans mellan nutid och neotechs framtid. I min version av det här äventyret kommer inte cybertech eller vektorjets finnas med. Cybertech skulle väl vara i den formen av en slags hårddisk i skallen som används av kurirer alá Mnemomic isåfall, inget avancerat och stort.
Och det här med datorn, tja, det var rätt retro ja, men det skulle likagärna kunna vara den typen av dator som i Minority Report, någon form av station i hemmet för den typen av aktiviteter vill jag behålla i äventyret. Skulle spelarna ha tillgång till allt sånt i mobilen, tja, då har vi genast ett av deras problem ur vägen. Där tar jag hellre in det som så att dom måste ta sej till en dator av en eller annan anledning, kanske för att fortsätta utforska disken... som då även kanske har en sändare i sej så att de direkt blir uppspårade av förövarna där de sitter på det rökiga, dunkla cyberdiskoteket och surfar på en dator i ett bås precis intill ett välfyllt dansgolv där massan dunkar upp och ner till tung rave. Sen pang, bom, krasch, företagspoliser överallt och dags att fly. :gremwink:

Men anyway. Det främsta arbetet lär ligga på intrigen. Vilka gör vad och varför?
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Okej här kommer ett förslag på möjlig intrig.
Rollpersonerna skall dras in i något så allvarligt som nukelär terrorism! De tillhör den gröna terrororganisationen "Greenstrife" och kommer på samma sätt som i ditt exempel över avfyrningskoder till Europeiska kärnvapen från en medlem i den mycket mer extrema miljöterroristorganisationen "Naturell Welt" som länge konspirerat för att själa ett Europeiskt kärnvapen och nu lyckats. Utan avfyrningskoderna är det ju dock värdelöst och nu är det rollpersonerna (vars organisation är emot kärnvapen å det starkaste) som har dem. Även den Europeiska säkerhetspolisen, vanliga polisen, militären samt interpol och alla andra tänkbara representanter för statsmakten vill ju självklart ha koderna. Om man vill vore det inga problem att blanda in "Greenstrifes" gammle arvfiende "Gas Europa" också. Rollpersonerna som är ideologiskt övertygade om att användandet av kärnvapen är fel och är fientligt sinnade mot statsmakten kommer väll själva vilja hindra att någon får tag i koderna (dock borde de få något skäl att inte förstöra dem med en gång).
Hoppas du tycker det är en bra idè så att vi kan spinna vidare på den.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Avfyrningskoder gillar jag skarpt. Miljöaktivister är dock inte lika intressant. Men bara genom att ändra de inblandade företagen och orsaken till användandet av avfyrningskoderna så har vi något jag gillar riktigt mycket.
Dock som du säger, någon motivation till att koderna inte bara kastas undan. Mest spännande är det nog om rollpersonerna är i stort sett outbildade vad gäller strid så att de oftast hellre flyr än illa fäktar.
Men något som motiverar ett gäng helt vanliga arbetande killar och tjejer till att faktiskt sammarbeta i flykten från fienden och jakten på rättvisa. Smidigast vore om de i samma veva som de kommer över koderna även blir anklagade för något, då stoppar vi möjligheten för dom att bara lämna koderna till myndigheten. Om sedan de på riktigt "onda" (kanske till och med just dom som Är myndigheten? Det är ju traditionellt) har någon hållhaka, så som kidnappade nära och kära eller liknande tvingar dom att fly och själva, genom kontakter, erfarenhet och en rejäl dos tur och risker låta rättvisa skipas och rädda sina egna och förmodligen en ofantlig mängd andra.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Kul att du gillade grunden i min idè även om du inte gillade de militanta miljöaktivisterna. Jag förstår vad du menar med att det blir bäst om rollpersonerna är vanliga "svenssons"
En intressant frågeställning är ju då om rollpersonerna omedelbart inser vad det är de kommit över? Jag själv skulle nog ha väldigt svårt att identifiera innehållet i en datorfil som avfyrningskoder till kärnvapen även om jag kunde öppna filen (dvs komma förbi lösenord och annat). Då blir man kanske mindre benägen att förstöra dem efterssom man inte vet om man själv kan ha nytta av dem eller om de kan göra nytta i rätt händer.
 
Top