Nekromanti Kampanj i det förflutna FRCS

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Jag har planerat att spelleda en kampanj i Forgotten Realms. Just nu är det The year of wild magic, 1372 DR i FR. Jag planerar att lägga kampanjen tidigare än så, kanske mellan 1100-1370 DR.

Är det någon som har ett bra förslag på en häftig era? Times of Troubles? Vilket år ska det utspela sig?

JAg har hört talas om att det finns en profetsia för varje år, som stämmer. Finns denna på nätet eller i någon bok, vart isf? Kan inte hitta den.

Jag har hittat en del historia om FR men skulle behöva mer. Någon som vet vart de finns?
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Tja, det händer grejer hela tiden. FR tidslinjen är grovt sett indelad i tre epoker: Före Netherils fall (-339 DR), fram till Time of Troubles (1358 DR), och efter. Skillnaden är ganska djupgående, framför allt vad gäller hur magi fungerar (olika magigudinnor, olika regler), men också att alverna förlorar mer och mer makt på olika sätt. Allmänt gäller att ju senare du spelar, desto mer tar människorna över.

Det finns två historiska epoker som kommit ut som supplement, nämligen Netheril: Empire of Magic, och Cormanthyr: Empire of the Elves. Om dessa epoker finns också en del att läsa, t.ex. Elminster in Myth Drannor.

Lägger man kampanjen markant tidigare än "nutid", bör man se till att uppdatera vilka gudomligheter som finns, detta är dock mycket ett detektivarbete. Gudböckerna ger mycket av den info som finns.

Skall man inte dra det för långt tillbaka, ser världen ganska mycket ut så att fram till Myth Drannor's fall (714 DR), så finns ganska stora samhällen. Mycket av detta faller dock ihop med Myth Drannor, och kvar blir en osäker, mörk tid med huvudsakligen mindre stater/samhällen. Många av de stora samhällena fanns dock redan då, som Waterdeep och Cormyr, dock i mindre format, och Calimshan som egentligen alltid funnits. =) En stark rekommendation om du funderar på en historisk kampanj är att du läser Lost Empires of Faerûn - den samlar det mesta du behöver. Böckerna Evermeet: A novel detaljerar mycket av alvernas historia, och Cormyr: A novel ger en bra inblick i det landets historia. Dessutom är bägge klart läsvärda.

The roll of years heter skapelsen med vilka år som heter vad, och den finns samlad på diverse platser på nätet, men Alaundos spådomar finns egentligen inte nedtecknade, med vissa undantag (mest Baldur's Gate-serien). Det finns även en Forgotten Realms timeline, som innehåller det mesta som händer.
 
Top