Nekromanti Kampanj-hjälp (spoiler för fryksdal)

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag ämnar nu i egenskap av sl starta en låååång kampanj till mina rollpersoner och planerar utöver mkt annat nån form av konspiration.

Jag hoppas alltså att min kampanj får formen av en lång rad äventyr som för rp genom allehanda konflikter och problem (alla präglade av en övergripande konspiration) där sanningen mer och mer uppdagas efterhand...

lite som en thriller alltså :gremlaugh:

Problemet är att jag inte vet vad det ska vara för konspiration, snälla hjälp mig...

Det finns ett par kriterier som jag vill att intrigen ska uppfylla dock:

Det ska finnas flera okända element, dvs inte endast 1 hemlig grupp med stor makt och kunskap (helst många)

Den ska vara världsomspännande och ha pågått under en låång tid.

Rp ska helst ha en central roll i vad konspirationen egentligen handlar om (de kommer dock inte ha nån aning om detta pga allmän minneförlust ) :gremlaugh:

Den behöver inte ha nån som helst koppling till någon officiell info från neogames då jag antagligen kommer att modda mundana kraftigt
(den behöver således inte stämma överens med var sig regler eller moduler...)

Tack i förhand
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Med insperation från mina senaste spel:

R/p:nas pengar har börjat att ta slut, ett par veckors rummlande i (någon stad i) soldarn har lett till en ner bantad penningoung, efter ett tag börjar situationen bli kritisk då värdshusen över går till sovslar till gränder, vad göra, ingen verkar vara intresserad av "hjälp"

-note- beskriv hur folik byter ifrån "trevlig, generös" till "föraktande och högdragen" beskriv smuts och råttor där R7p måste sova, beskriv kyliga kvällar och doften av köttgryta ifrån de närliggande husen, beskriv oförskämda stadsvakter och regn.

En kyllig morgon vaktnar samtliga av (en gruppmedlems) panik artade hostningar, han är vit i skinnet (Ob3t6/läkekonst = Lungsot/Tuberkolos) han kan botas men endast med hjälp av en Alkemist eller liknande efter timmar av irrande kommer en man i vagn förbi R/p, han bär svart rock och hatt, han frågar hur det är med (gruppmedlemmen) och berättar att han troligtvis kan bota honnom.

"Note" beksriver nedan allt mer odetaljerat för att det ska bli mer lätt spelat för dig.

Hans botar R/p men säger att de måste hjälpa honom med en del arbete, de skjutsas utanför staden och får arbeta med timmer fällnig i två dagar, (han säger också att en mindre lön väntar) de får bo i en litten stuga.
Sedan drogas R/p kidnappas till en dold fängelsekällare under ett berg (en omdesignad gruva) där de får uppleva helvetet: Smuts mörker smärta och stank, fler fångar vistas i dessa ohyhliga förhällanden där de tvingas till gårt kroppsarbete för att sedan dräpas och reanimeras som vandöda, vilka sedan får arbeta i gruvor som timmermän, som soldater och liknande, R7p träffar kontakter i hålorna, men alla är inte på deras sida och snart måste de bli fria innan döden kommer.

"Note" många handelmän från staden bildade för många år sedan "kult" (eller likande mer passande namn) där de invigda började dra nytta av magi, Religion och liknande för att bibehålla sin ekonomiska och Religiösa kontrol över staden (städerna), invigda får en trekant inbränd någonstans på kroppen. Präster, lönnmördare, handelsmän, sjökaptener, prostituerade, tjuvar, politiker, statsvakter, alla olika yrkesgrupper är med och bidrar med sin "makt" och tjänster i utbyte emot skydd, ekonomsikt stöd och så vidare.

Då R/p flyr blir en i gruppen tillfångatagen, denne förs åter till gruvorna, mednas resternade grupp "kommer undan" men en Helmgast med förmågan att efterlikna tar R/p plats, denne söker upp R/p och fortsätter flykten med dem som en övervakare, en infiltratör för att se hur allt löser sig och hur många som egentligen är med på deras sida.

"note" R/p som fördes bort bör få spela Helmgasten men under hård SL kontroll.

Vad skall R/p göra, glömmar det allt och försöker fly utomlands, så dördar Helmgasten dem, fösöker de leta upp mer info så märker de att Kulten ska på alkemistiks väg föröka släppa lös pesten över (SL väljer staden).
vem kan man lita på`? hur kommer man åt kulten?

Jakter i mörka skogar där vandöda och Belialer förföler dem är ett spännande inlägg.

Mystiska blickar från folk på värdshus i bergsbyar i närheten en annan.

Då R/p av en slump finner en Alkemist som inte är på "den mörka sidan" och denne ger dem ett motgift så att de inte kan drabbas av pest ser de kanske chansen, bara Alkemisten kan få de rätta ingredienserna (hitta på något poetiskt som typ: Drakfjäll, vilket kan finnas avskrapade i gammla drakgrottor. En rosa diamant, en bit trä från ett utdött träslg som endast kan återfinns i en riddares benprotes. ja typ sådant)

Sedan får du väva fram detaljerna och fortsättningen själv.

VH Jens.L "Gillar Nekromantiker spänning"
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ett milleniumupplägg:
Om två år kommer världen att gå under. Det är åtminstone vad 'hemlig sammanslutning1' tror. Detta kommer att tillgå på så sätt att en hord av hemska demoner kommer till mundana från Utanför för att plåga ihjäl alla stackars Jargier. Och alla andra. hs1 tror att de genom att bli så upplysta som möjligt kan komma i position för att förhandla med demonerna för att pss själva slippa pinan. Detta innebär att de följer gamla profeters ord och allmänt försöker skapa goda förutsättningar för demonernas ankomst.
'hemligt sällskap 2' å andra sidan, försöker stoppa hs2. De anser dock också att demonerna kommer att komma, men bara om människorna släpper in dem. Alltså försöker de stoppa hs1, de söker också förtrycka folks 'demoniska' tendenser, så som fri vilja och konstnärliga uttryck, då de tror att sådant främjar det demoniska inom oss och hjälper demonerna in i världen.
Utspela detta i Jargien, med dyster, dystopisk stämning, munkordnar, grymma öden et all.
Rp, naturligtvis, råkar i trubbel mellan dessa två konspirerande falanger. Det kan tillgå på följande vis:
En rp har ett mystiskt kännetecken, kanske ett födelsemärke, ett olikfärgat öga el. dyl (kanske erhållits genom slag på nackdelstabellen). Detta märke är en symbol för en porfetia som hs1 tror ska hjälpa demonerna in i världen. Under äventyr 1, som i allt övrigt är ett helt oskyldigt äventyr, råkar rps uppdragsgivare, som i hemlighet är med i hs1, se rps lyte, och inser att rp kan användas som offer/för att på annat sätt få in demoner i världen. Kidnappning/fler uppdrag följer. Småningom får hs2 nys om rp, börjar se dem som fiender och jagar dem... Ja, resten kan ni räkna ut själva.
 

Näcken

Veteran
Joined
2 Feb 2004
Messages
16
Location
Jönköping
Re: Rakhori

Ett "hemligt" sällskap som kanske passar bra i din kampanj är Rakhori, den talaskiska underättelsetjänsten. Finns mer att läsa om dem i Fenix nr2 2004.
Har faktiskt själv tänkt att bryta banan på min kampanj och få, de intet ont anande rollpersonerna, att vara springpojkar åt Rakhori.
 
Top