Nekromanti [Kampanj] Fantasy!-NOIR

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man satte hela Fjärran dalar och Morcar i synnerhet i en tidsmaskin framåt till tech-level 30-40-tal ungefär... (Kanske lite i stil med Mekanurgs och Krilles dieselpunk...)

Vad skulle man då hitta i Morcar? Hur skulle staden se ut? Vad finns där? Vad har förändrats

Hur skulle samma invånare (som i regelboken) se ut och vara i noir-version? Se det som ett parallellt universum.

För enkehets skull kan vi säga att vanliga flygplan inte finns, och zeppelinare inte kan flyga över bergen under vintern. Samt att myndigheterna är i stil med pre ww1 i centraleuropa..
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ett zoo med varelser från monsterböckerna såkkart!
Ser också framför mig Alv Pacino, den lokala maffiabossen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eftersom Morcar är den stora norra metropolen i Kejsardömet så finns det massor att se!

Centralstationen är ett imponerande mirakel i glas och gjutjärn, eftersom det är här som den Norra Järnvägen passerar från Kejsardömet och österut till Isöknen. I anslutning finns också en gigantisk rangerbangård för den enorma mängd kol, malm, stål, koppar, tenn, och för den delen producerade apparater skeppas ut.

Slottet har sjunkit ner i marken. På dess plats står Palatset, en gigantisk skyskrapa med zeppelinarhamn. Det är inte här som Morcar styrs – rent formellt styrs Morcar söderifrån i Kejsardömets huvudstad – men det är här som Morcar ägs. Det är här som börsen ligger, här sammanträder Styrelserna för de företag som växer sig rika på handel och produktion i Morcar. Högst upp, över zeppelinarhamnen, har Lovina Harlan sitt kontor. Hon är den som äger Harlans handelskompani, ett av de äldsta och rikaste handelskompanierna i kejsardömet och med tusentals underföretag och manufakturier. Och det är hon som äger Palatset.

Någonstans under marken ligger fortfarande Slottet kvar, egentligen inte nersjunket utan snarare överväxt och överbyggt. Man kan hitta hit genom katakomberna om man letar. Men det är förmodligen ingenting man vill, eftersom det sägs att det är här som Doktor Nefario har sitt laboratorium där han tillverkar mekaniska dubbelgångare som han använder för att infiltrera stadens makthavare som förberedelse inför sin revolution.

Redan i forntiden var bankpalatset en katedral för rikedom. Nu när den Kejserliga riksbanken har tagit över så stämmer det ännu mer. Bankpalatset är dock de gamla pengarnas palats, och det råder en sällsam insomnad stillhet här som skiljer det från de nya pengarnas palats i börsen i Palatset.

Nationalmuséet har många artefakter från förr i tiden för allmänhetens beskådan bakom murar av tegel och marmor. En av de mer imponerande och mer unika artefakterna är drottning Ennas drakhuvudtron. Det är bokstavligen en tron byggt i gapet från draken Tarkarions huvud, från en tid i det förflutna då vem som helst kunde karva ut ett litet kungarike i bergen i norr om man bara hade ett gott svärd.

Lite undanskymt i Gamla Stan finns krogen Alven och Dvärgen. Det är förmodligen Morcars äldsta krog, och har drivits fem respektive två generationer av samma dvärg- och alvfamilj. Fortfarande är "alvjäveln" deras specialitet: en kopp alviskt örtté som hälls i ett stop dvärga-öl! Kombinationen av alkohol och det milt lugnande och hallucinatoriska téet ger en effekt som måste upplevas!

Trädgården är en liten undanskymd park i norra Morcar. Det sägs att en trollkvinna en gång i tiden bodde här, och den kvarvarande magin gör att det är omöjligt att bygga här. Växtligheten återtar platsen över natten och fyller igen schakt och drar ner hus om man försöker. Så man låter helt enkelt bli och låter parken vara som den är. Stadens parkförvaltning har lyckats arbeta sig till någon slags jämvikt, där Trädgården inte växer ut och staden inte växer in.

Saluhallen är ett måste att besöka. Under dess gjutjärnsvalv hittar man mängder med små butiker som säljer precis allt lagligt (och även en del olagligt). Är man ute efter underjordsgods som till exempel drûiska och dvärgiska hantverk eller exotiska matvaror så är det hit man ska gå.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bra början, men innan man har lyckats bygga den där stora tågtunneln genom bergen till kejsardömet är nog Morcar fortfarande en smula isolerat. Tunneln kommer bli 18 mil, och beräknas bli klar om 30 år. Tågen går bara till gruvorna i norr. Smältverken ligger utanför Morcar, och tackorna sår gå på lastbil över passen. Dyrt och farligt. Men metallen är livsviktig.

Och alla vet ju att orkerna snor kopparledningarna till telegraf och telefonin så fort de får chansen. Koppar är ju poppis på svarta marknaden.

Privatbilism finns nästan inte. Bilar är handgjorda och bara för de rika. I den här världen finns inte Henry Ford eller ett Amerika med uppkomlingar. Kejsarätterna håller utvecklingen i ett hårt konservativt grepp. Rätt familj är viktig om du ska få lyckas i affärer i stor skala.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Personligen tycker jag att noir förutsätter en metropol, och en metropol bör inte vara isolerad (annars kan den inte bli en metropol). Jag spelar hellre noir i New York än i Anchorage.

Således skulle min järnvägstunnel vara byggd, och mina zeppelinare kan färdas året om.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Hur ser det ut ekonomiskt och socialt? Har vi en pessimistiskt skyhög arbetslöshet bland de råbarkade orkerna, så att de alla försjunkit i kriminalitet och alkoholism; eller är någon sorts industri-boom på gång och de blickar optimistiskt med sina pliriga små grisögon mot den Morcarianska drömmen?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tänk 40-tal. Det har varit depression, men nu jävlar är det nya tider. Dags att slå sig fram! ;) Kanske har nåt krig dessutom nyss tagit slut.

Tunneln är byggd, men den kanske saboteras av någon? Vem och Varför?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Om man vill stänga av järnvägen skulle jag rekomendera ett kallt krig, där Morcar blivit lite av en isolerad ministat och den stora järnvägslinjen går rätt genom fiendens land. Passage är självfallet möjlig, men in- och utresetillstånd som måste godkännas, pass som måste stämplas, avgifter som måste betalas och opinionsundersökningar av typen "Här du helt säker på att du inte känner igen mannen på bilden?" innebär att det i princip inte är gjörbart att göra resan om det inte är livsnödvändigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För att förstå syftet, vad tillför isoleringen av Morcar till spelet?
Det slutna rummet. De som finns där är de som finns. Ingen "elit" kan snabbt dyka upp i stan från huvudstaden. Lokala krafter blir mer viktiga. Och får större svängrum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert;n77097 said:
Det slutna rummet. De som finns där är de som finns. Ingen "elit" kan snabbt dyka upp i stan från huvudstaden. Lokala krafter blir mer viktiga. Och får större svängrum.
Det hade jag inte sett som någon prioritet. Då är det viktigare för mig att Morcar är en stor stad, och då krävs kommunikationer så att Morcar kan bli stor. Så jag hade inte kört så. Fuck lokala krafter och svängrum! :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Därav har man ordentliga kommunikationer som av en eller annan anledning plötsligt brutits. Jag gillar kalla krig eftersom det tillför möjligheten till spioner och till och med väpnade styrkor utan konstigheter, det kan snabbt eskaleras eller ebba ut allt eftersom man vill och man lätt variera om det ska vara omöjligt att resa eller bara svårt och tidskrävande.

Jag tycker dock att det är viktigt att det GÅR att ta sig till Morcar trots dessa omständigheter, även om dert kan vara farligt och endast sker ytterst sällan, ty jag tycker det är väldigt viktigt att kunna introducera en ny spelare på plan till och från.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tänkte att man kan ta sig till Morcar på kanske en tre-fyra dar. Men kommunikationerna är sådär, vilket underlättar för lokal organiserad brottslighet och lokala "pampar" som kan skapa egna imperium i lugn och ro.

En liknade tanke har man ju i TV-serien Fortitude som går nu. Där är man i en fiktiv stad på Spetsbergen. Fast Morcar är större, naturligtvis. Eller Vegas tidigt. När maffian styrde, inte Disney och storfinansen.

Jag tänkte Morfar skulle ha en 200000 invånare nu. Tillräcklig stort, men inte så stort att rollpersonerna skulle drunkna i mängden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
200 000 pers är väldans lite, egentligen. Jag skulle fundera över att dra upp siffran till en kall miljon. Då är det fortfarande rimligt att man råkar springa på samma personer om och om igen, men det är på intet sätt garanterat. Subkulturerna kan också börja bli så pass stora att inte alla känner alla, sammtidigt som det fortfarande är möjligt att de gör det om det är vad man vill.
 
Top