Nekromanti Kampanj för blorb—vad krävs?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag funderar på vad en kampanj-text (som ska delas/ säljas/ ges ut) för blorb måste innehålla. Kan det här stämma:
  • (Kort) bakgrundshistoria
  • Världsbeskrivning och karta
  • Regler för världsspecifika grejer som tex en smitta som breder ut sig
  • Slumptabell—kanske flera?
  • Ett par noggrant beskrivna platser
  • Några faktioner, deras agendor och metoder för att få vad de vill ha
  • Ett system för faktionernas agerande i världen och mot varandra
  • Ryktestabell
  • Ingång för rp—typ motiv att agera, som slumpas fram och relationer mellan Rp som slumpas fram
  • konsekvent sätt att beskriva SLPs drivkraft och metod i förhållande till rp
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Jag tycker det låter som russinen ur kakan—plus en del rena personliga preferenser—från de stora OSR-modulerna. Men ser fram emot svaren från dem som “fattat”!
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Tror inte du ”måste” ha med något av det där. Lät som flera intressanta grejer dock, och inte helt olikt vad jah tror kommer finnas i Norrlands inland när den är redo för släpp. Men ”måste” är ett starkt ord.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Tror nog att du kan göra RP på en massa olika sätt. Enda grejen är att du gör viktig prepp först. Men jag hade inte slumpat relationer etc. Men det är ju en smaksak.

Sedan är det där med "system för agendor/agerande" något vi inte tycks ha någon riktigt bra lösning på än. Antingen för detaljerat och trögt eller för abstrakt. Jag har iofs inget emot enkelt och överskådligt hör enligt det jag pratade om i SLP-tråden.

Sitter lite i samma fas just nu så följer med intresse!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Nässe;n330805 said:
Som jag så klart både läst och skrivit i... Det här var ett, kanske onödigt, försök att koka ner saker för att skriva något.
Det är nog bra! Du kan ju fördjupa med konkreta exempel från din prepp?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns;n330817 said:
Det är nog bra! Du kan ju fördjupa med konkreta exempel från din prepp?
Som nämnts ovan är det ju inte så mycket som är nytt—vilket är bra!! Löser man frågor kring SLP—agerande och att länka in RP är ju väldigt mycket på plats.

Jag har inte själv börjat skriva utan tänker och planerar—fullt upp med annat just nu. Men jag tror det blir en CoC-blorb på 20-talet när jag tänkt klart :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
entomophobiac;n330775 said:
Jag tycker det låter som russinen ur kakan—plus en del rena personliga preferenser—från de stora OSR-modulerna. Men ser fram emot svaren från dem som “fattat”!
Problemet med det mesta är ju ofta att ta bort och koka ner—inte lägga till och öka ut. Så vad kan kokas bort för att skapa en blorb? Vad blir kvar—vilka russin ska sparas?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Om jag nu lite snipigt svarat att du inte ”måste” ha med något av dina förslag skulle jag ju faktiskt kunna vara lite mindre av en besserwisser och diskutera vad som är mest prioriterat att ha med :)

2097s post om nybörjarblorb är ju fantastiskt bra på att ge exempel på vad man kan börja med. Din lista är också jättebra, men det känns som att den blandar vad som underlättar när man ska köra blorb med lösningar på hur man bäst förmedlar informationen / uppnår den önskade effekten.

Något att utforska

Här hade jag börjat. Vi kan spela blorb utan utforskning (t ex faktionsstyrd) men utforskande är kul och öppnar upp valmöjligheterna för spelarna.

Det är någon sorts plats. En dungeon. En region. En stad. Etc.

Hur beskriver vi detta? Vi har valmöjligheter:
  • Karta - ger överblick och sammanhang.
  • Detaljbeskrivningar - bestämmer innehåll på detaljnivå.
  • Bakgrundsbeskrivning - ger kontext till spelledaren, gör det lättare att improvisera innehåll och avgöra om det är nivå 1, 2 eller 3-sanning man skapar.
  • Tabeller - t ex slumpmötestabeller. Ger föränderligt innehåll över tid.
  • Systemspecifika stats - ger varelser och platser ramar för interaktion inom det valda regelsystemet.
  • Bilder, diagram, flödesscheman, tidslinjer, matriser etc
Vi behöver inte ha allt det här, men det är bra verktyg.

Här kan vi stanna om vi vill. Vi behöver inte mer. Men vi kan lägga till mer. Bygga ut. Faktioner och faktionssystem för djup och liv. Ryktestabell för krokar och driv. Etc.

Allt är imho, men så skulle jag (och har) börjat.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Sysp;n330862 said:
Om jag nu lite snipigt svarat att du inte ”måste” ha med något av dina förslag skulle jag ju faktiskt kunna vara lite mindre av en besserwisser och diskutera vad som är mest prioriterat att ha med :)

2097s post om nybörjarblorb är ju fantastiskt bra på att ge exempel på vad man kan börja med. Din lista är också jättebra, men det känns som att den blandar vad som underlättar när man ska köra blorb med lösningar på hur man bäst förmedlar informationen / uppnår den önskade effekten.

Något att utforska

Här hade jag börjat. Vi kan spela blorb utan utforskning (t ex faktionsstyrd) men utforskande är kul och öppnar upp valmöjligheterna för spelarna.

Det är någon sorts plats. En dungeon. En region. En stad. Etc.

Hur beskriver vi detta? Vi har valmöjligheter:
  • Karta - ger överblick och sammanhang.
  • Detaljbeskrivningar - bestämmer innehåll på detaljnivå.
  • Bakgrundsbeskrivning - ger kontext till spelledaren, gör det lättare att improvisera innehåll och avgöra om det är nivå 1, 2 eller 3-sanning man skapar.
  • Tabeller - t ex slumpmötestabeller. Ger föränderligt innehåll över tid.
  • Systemspecifika stats - ger varelser och platser ramar för interaktion inom det valda regelsystemet.
  • Bilder, diagram, flödesscheman, tidslinjer, matriser etc
Vi behöver inte ha allt det här, men det är bra verktyg.

Här kan vi stanna om vi vill. Vi behöver inte mer. Men vi kan lägga till mer. Bygga ut. Faktioner och faktionssystem för djup och liv. Ryktestabell för krokar och driv. Etc.

Allt är imho, men så skulle jag (och har) börjat.
Efter att ha läst lite mer av 2097s poster där hon ofta återkommer till att spelet byggs över tid medan man spelar—allt mer blir nivå 1 sanningar—funderar jag på om en blorb kampanj behöver ha system för att växa och anpassas? Typ ett kapitel i boken om hur man gör fler slumptabeller, hur man preppar nya platser, gör regler av sånt spelarna fokuserar på osv. Det vore ju något som finns i få andra kampanjer. Tänker mig lite som kapitlet om custom moves i AW.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
För egen del så vill jag ersätta "Safe and boring" med min nya teknik "What would Patton do?" Principen är alltså att man utgår ifrån all info man har och tolkar dessa sedan genom spelet. Det innebär många gånger safe & boring, men ibland innebär det ett race med tanks genom Frankrike!

Jag förstår att det verkar aningen oblorbigt, men principen är faktiskt samma. Men jag tycker att Safe & Boring låter trist. Såklart. Och jag tycker principen funkar utmärkt för det mesta.

"Vad är det i badrumsskåpet?"
"Tandborste, tandkram, rakhyvel. Såna grejer"

Men:

"Vad gör Patton?"
"Inget. Chillar i mässen"

Vet vi att Patton är en äregirig hetsporre så bör vi behandla som en sådan i varje given situation om vi inte har anledning att anta att han lägger band på sig.

Nu vill jag inte tillskriva Patton egenskaper han kanske inte hade, men ni fattar.

Mitt tips är alltså att preppa begripliga, intressanta och dynamiska SLPs.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nässe;n330915 said:
Efter att ha läst lite mer av 2097s poster där hon ofta återkommer till att spelet byggs över tid medan man spelar—allt mer blir nivå 1 sanningar—funderar jag på om en blorb kampanj behöver ha system för att växa och anpassas? Typ ett kapitel i boken om hur man gör fler slumptabeller, hur man preppar nya platser, gör regler av sånt spelarna fokuserar på osv. Det vore ju något som finns i få andra kampanjer. Tänker mig lite som kapitlet om custom moves i AW.
Gillar den idén! Har påbörjat det — The Quest Queue — men inte hunnit speltesta än (för vår Tomb of Annihilation-kampanj verkar aldrig ta slut, nu 86 spelmöten in).
 
Top