Nekromanti Kampanjönskemål!

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Jag håller på och förbereder en kampanj till DoD och skulle gärna vilja höra vad ni där ute skulle önska av en kampanj om ni hade möjligheten att påverka den.

Låter det konstigt?

Jag bör nog förklara mig, känner jag. Så här är det jag har skrivit det som är mallen till en ganska lång kampanj. Den består idag av 22 delar (då jag skrev 2 ytterligare delar igår), dessa delar består av en synopsis (för varje del) av de händelser som kommer att äga rum. Vidare så har jag beskrivit de platser som karaktärerna med stor sannolikhet kommer att besöka. Samt utarbetat spelledarpersoner som kan komma att dyka upp. I dags datum är det 84 st slp som är beskrivna med bakgrund och karaktär ... samt en hel del info om hur de kan tänka sig att agera i olika situationer, beroende på hur handlingen förändras ... Av dessa är 25 st slp även illustrerade ...

Nog om detta nu ... Kampanjen kommer att kunna ta olika vändningar beroende på vad karaktärerna tar sig för. Det är alltså en väldigt "fri" kampanj där spelarna genom sina karaktärer styr vad som kommer att hända och hur allt utvecklar sig.

Dessutom kommer jag att anpassa kampanjen efter de önskemål som mina spelare har. Dessa önskemål är inte 100% spikade ... debatt och disskution skall äga rum på söndag om vad som skall gälla.

Men de önskemål som har kommit upp hitills är följande:

Kampanjen skall vara episk.

Karaktärerna skall göras var för sig och hållas hemliga av den anledning att spelarna gillar intrigrollspel.

Kampanjen skall innehålla citat; "smart action", slut citat.

Kampanjen skall ge utrymme för karaktärerna att växa och utvecklas.

Kampanjen skall innehålla lösa trådar som kan följas upp och bihändelser som gör att världen känns levande och inte väntandes på att karaktärerna skall kliva in och DÅ börjar allt hända ..

Kampanjen skall innehålla ärkeskurkar ... såna där som bara vägrar dö och alltid dyker upp för att förpesta karaktärernas tillvaro.

Kampanjen skall ge utrymme för karaktärer att sticka iväg på "soloäventyr".

Kampanjen skall också ge möjligheter för karaktärerna att ta olika ställningar och gå i maskopi med olika inrättningar. Föräderi och konflikter ... ja kort och gott spelarna vill ha det mesta rollspel har att erbjuda!

Vad skulle du önska av en kampanj?

Om DU var spelare i en kampanj där DU kunnde önska dig vad den skall bestå av vad skulle du då önksa?

Hjälp mig att hitta nya och intressant, mysko idéer som kan göra denna kampanj till något extra ...!!!

Alla inlägg tas emot med stor glädje och en större tacksamhet. Ju mer kreativa och udda, eller unika idéer desto bättre!

Tack på förhand

MVH

Ryng
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
et verkar som en toppen kanpanj.
När den är klar skulle du ha något imot att läga ut den på forumet eller sicka den till mig skulle jag bli glad.
Jag kommer inte på några idér nu. Men jag hör nog av mig.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ärkerivaler?

"Kampanjen skall innehålla ärkeskurkar ... såna där som bara vägrar dö och alltid dyker upp för att förpesta karaktärernas tillvaro."

Sådan är alltid roliga. En sak till som du kan ha med som jag tänker ha med i min kampanj men inte hunnit ha med än är så kallade ärkerivlar, alltså inte skurkar utan ett annat äventyrar gäng som ibland vid båda lämpliga och olämpliga tillfällen kommer och snuvar spelarnas RP på konfekten. Jag menar rollpersonerna är väl inte de enda äventyrarna i världen som är ute efter berömmelse och rikdom eller vad det nu kan vara som driver rollpersnonerna till äventyrande. I vilket fall så bör andra äventyrargruppers mål korsa eller krocka med rollpersonernas äventyr.

"Kampanjen skall innehålla citat; "smart action", slut citat."

Det här får du allt ta och utveckla mera, låter intressant fast det säger mig inte så mycket även om mina tankar snurrar så kanske de snurrar åt vänster när de borde snurra åt höger och på felställe./images/icons/smile.gif
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Ärkerivaler?

Sådan är alltid roliga. En sak till som du kan ha med som jag tänker ha med i min kampanj men inte hunnit ha med än är så kallade ärkerivlar, alltså inte skurkar utan ett annat äventyrar gäng som ibland vid båda lämpliga och olämpliga tillfällen kommer och snuvar spelarnas RP på konfekten. Jag menar rollpersonerna är väl inte de enda äventyrarna i världen som är ute efter berömmelse och rikdom eller vad det nu kan vara som driver rollpersnonerna till äventyrande. I vilket fall så bör andra äventyrargruppers mål korsa eller krocka med rollpersonernas äventyr.

He he, ja ärkerivaler är alltid roligt ... och kampanjen kommer att innehålla flera andra "äventyrare" och "äventyrargäng".

Det här får du allt ta och utveckla mera, låter intressant fast det säger mig inte så mycket även om mina tankar snurrar så kanske de snurrar åt vänster när de borde snurra åt höger och på felställe.

Tja det blir lite svårt då det var en av mina spelare som sa just så ... men jag tror att han menar att det inte ska vara action bara för att det ska vara action .... hmm nu trasslar jag in mig. Alltså om det nu skall förekomma action, så måste det finnas en anledning och dessutom en anledning till varför karaktärerna dras in i det hela. Alltså inte utfall "32" på slumtabell "7" = 3T6 st rp-dråpare vandrar planlöst runt och väntar på att ha ihjäl dom stackars karaktärerna ...

Vidare kommer alla handlingar som karaktärerna utför att innebära konsekvenser ... Vilka blir olika beroende på vad de ställt till med ..

MVH

Ryng
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
När den är klar skulle du ha något imot att läga ut den på forumet eller sicka den till mig skulle jag bli glad.
Jag kommer inte på några idér nu. Men jag hör nog av mig.


Jag kommer att lägga ut den på en hemsida när vi spelat klart den. Men jag tycker att om du nu vill spelleda en kampanj så är det absolut bäst att konstruera den själv, utifrån vad man själv gillar och gärna i sammarbete med de spelare som skall delta, så blir alla nöjda! Behöver du eller någon annan för den delen ett bollplank så är det bara att hojta till.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ärkerivaler?

"Alltså om det nu skall förekomma action, så måste det finnas en anledning och dessutom en anledning till varför karaktärerna dras in i det hela. Alltså inte utfall "32" på slumtabell "7" = 3T6 st rp-dråpare vandrar planlöst runt och väntar på att ha ihjäl dom stackars karaktärerna ..."

Okej då snurrade mina tankar åt rätt håll trots allt det var lite det jag funderade på om det betydde vilket låter bra. För övrigt så väntar väl rp-dråparna inte på att ha ihjäl rp utan de väntar väl på att bli dräpta av rp./images/icons/grin.gif

Den dag du lägger upp kampanjen på nätet så skulle det vara trevligt om du sa till, verkar bli en mycket intressant kampanj. Samma fråga som i den andra tråden, är det på DSS som man kommer att kunna hitta din kampanj när den är klar?
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Ärkerivaler?

Den dag du lägger upp kampanjen på nätet så skulle det vara trevligt om du sa till, verkar bli en mycket intressant kampanj. Samma fråga som i den andra tråden, är det på DSS som man kommer att kunna hitta din kampanj när den är klar?

Klart att jag kommer att säga till. Och ja kampanjen kommer att finnas på samma sida som världen ... eftersom kampanjen utspelar sig i den världen ....
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Kom bara att tänka på en gång jag frågade spelgänget om det var något speciellt de önskade till nästa äventyr jag skulle skriva. De kom inte på så mycket.... en av dem sa dock: "jag vill åka båt". Jahapp, det där hjälpte ju inte mig särskilt mycket med inspiration..../images/icons/smile.gif

Men jag kan ju säga det till dig så få vi se vad som händer. Se till så att RP:na får åka båt nån gång i äventyret! /images/icons/smile.gif
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Kom bara att tänka på en gång jag frågade spelgänget om det var något speciellt de önskade till nästa äventyr jag skulle skriva. De kom inte på så mycket.... en av dem sa dock: "jag vill åka båt". Jahapp, det där hjälpte ju inte mig särskilt mycket med inspiration....

Jag förstår dig ... jag har nästan problem med det motsatta ... mina spelare har mängder med önskemål. Dessutom kommer de att få vara med och önska "uppföljare" under kampanjens gång ... allt för att den skall kännas fri och stor och ja majestätisk ... eller nått sånt ...

Dock skall det tillägas att jag blev mycket glatt överaskad av mina spelares engagemand... och det är rätt sällsynt ... Men kul ... vilket också är kampanjens mål, syfte och krav... det ska vara kul att spela den ...!!

MVH

Ryng
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Titta på hur spelarna reagerar på olika saker och tolka om det till önskemål.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ärkerivaler?

När jag spelleder gillar jag iofs ärkeskurkar, men jag föredrar ärke-nånting med en egen agenda.

Ibland försöker de döda spelarna för att det passar deras agenda, ibland hjälper det dem för att det passar deras agenda. Bäst är det om spelarna är osäkra på vilka motiv och vilken sida rivalen står på.

Denna typ av rivaler är också mycket behändiga när gruppen lyckats ställa till det för sig och man behöver en deus ex machina för att rädda dem, eller om man bara vill jävlas lite med dem.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Ärkerivaler?

Ibland försöker de döda spelarna för att det passar deras agenda, ibland hjälper det dem för att det passar deras agenda. Bäst är det om spelarna är osäkra på vilka motiv och vilken sida rivalen står på.

Det är just så många av de slp som jag gjort kommer att fungera. De har egna mål och för att uppnå dessa kan de mycket väl tänkas att de köpslår med burkman själv för att lyckas med vad de försatt sig att göra eller uppnå.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Hur arbetar ni?

Om du kommit på en idé till ett äventyr / scenario / kampanj. Idéen kanske är en intrig, en plats, en slp eller vad det nu brukar vara som får en idé att födas inom dig.

Hur arbetar du då?

Vad tycker du är viktigt att inte missa?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Hur arbetar ni?

"Om du kommit på en idé till ett äventyr / scenario / kampanj. Idéen kanske är en intrig, en plats, en slp eller vad det nu brukar vara som får en idé att födas inom dig.

Hur arbetar du då?"


Först:
* Fastställer intrigen/handlingen
* bestämmer början, mellanscen/er och slut.
* bestämmer centrala SLP som jag kalla VIP-SLP

Sedan:
* startar ordbehandlaren
* gör ingående beskrivningar av VIP-SLP
* Ritar de kartor som behövs
* Gör nogrannare beskrivning av de platser som äventyret troligen kommer att utspela sig i.
* skapar övriga SLP som kan ha betydelse för äventyret

Till sist:
* knyter ihop hela äventyret till ett dokument och skriver ut det.

Nu är det sällan som jag går tillväga så här till hundra procent ofta så blir det att man arbetar med det man har mest inspiration till för tillället. Ibland så kommer man på en bättre intrig halvvägs genom arbetet och man får då gå tillbaka ändra på det som behövs för att passa den nya intrigen. Det är därför jag inte gjort en noggrannare rangordning. I små äventyr så hålls den grova rangordning i regel bra medans i stora kampanjer som den jag arbetar på nu, som ändrats en del över tiden, hoppar jag fram och tillbaka mellan de olika punkterna i först och sedan.


"Vad tycker du är viktigt att inte missa?"

Personligen så försöker jag ha valfrihet i äventyren. Dvs äventyrarna måste inte träffa person X före person Y för att komma vidare eller gå till plats A före plats B för att kunna komma till plats C. Vad gäller exemplet med plasterna så kanske det är så att de måste besöka både A och B för att komma till C men skall inte ha någon betydelse i vilken ordning de besöker A och B.

En annan viktig sak tycker jag är att man inte måste lyckas med äventyret för att kunna avsluta det. Dvs skall RP rädda kungadömmet från den onda magikern så är det bra om det finns en möjlighet att misslyckas med detta utan att de dör eller att det omöjliggör fortsatt spelande med i samma värld med samma RP.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hur arbetar ni?

Okej, jag har fått idén.

Så fort jag kan skriver jag ned den och alla tankar som dykt upp tillsammans med idén.
Sedan funderar jag på vilket av mina spel och världar det skulle fungera bäst i (om det inte är så att idén kommit från att läsa en specifik världs material då är det rätt självklart).

Sedan läser jag genom världs/platsmaterialet för att se vad jag kan använda och vad jag behöver göra själv och ofta brukar man få än mer inspiration av att läsa det så snart har man en massa små idéer som flyter omkring.

Efter miljön börjar jag fundera lite grann om personer ocn när det är gjort försöker jag binda samman allt material på något sätt som passar det jag vill att spelarna ska uppleva. Det kan vara ett nätverk med SLP, vilka som känner vilka som spelarna kommer in var de vill och sen får nysta upp efter bästa förmåga. I det ingår att de SLP som känner varandra också reagerar och går till motangrepp och så. Det kan också vara strukturerat i olika kapitel så att det blir små klara delmål i kampanjen.

Sist av allt brukar jag renskriva och detaljera det som behövs, kanske kolla upp saker i regelböckerna och sånt för att se att jag inte glömt något.
 

cthulhu-fan

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
3
Location
Borås
Re: Ärkerivaler?

detta stämmer iofs men många rollspelare brukar vara väldigt hämndlystna och vill om möjligt undanröjja personer som försök döda dem!!!
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Ärkerivaler?

Knepet är att se till att spelarna kan inse att de ibland har stor nytta av rivalen. Jag gjorde det genom att antyda att rivialen var schackintresserad (egentligen en fantasyversion av schack med vissa inslag av poker och dolt värde på pjäserna) och drömmar där spelarna och rivalen var pjäser som ibland var på samma sida.

Mycket hänger också på att bygga upp en ömsesidig respekt. Det hjälper också om rivalen har sinne för humor och hellre oskadliggör spelarna genom att skjuta deras rykte i sank eller på ett utstuderat sätt sätter dit dem för något de inte gjort snarare än direkt konfrontation. Viktigt är också att spelarna inte ser hela bilden och är osäkra på vem de egentligen gynnar med att döda rivalen.

En annan klassiker är att ha känslomässiga relationer som stoppar det. Rivalen kanske är bror till en karaktär. Rivalen kan också behövas, tex kan den egoistiske och maktgalne magikern vara det enda skyddet kungariket har mot fienden X.

Underskatta inte heller värdet av offringsbara underhuggare som gör smutsjobbet medan bossen planerar. Tänk Bond-skurk.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Ärkerivaler?

Jag ville bara påpeka att jag inte skrev det senaste inlägget undermitt namn. JAg misstänker att troberg var offret :)
Logga ut mig från din dator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

"förövrigt anser jag att folk som sportar på fyllan och sedans skadar sig i bråk med andra sportare borde förstöras"
 
Top