Kampanjkungen to the rescue!
Okej, här får du nåra guidelines, det blir störtgrymma kampanjer påre här viset!
#1: Skala löken
Fungerar ALLTID! Det är bästa trixet i rollspelsboken, utan tvekan. Det fungerar alltså som så att äventyrarna har en liten fiende först, kanske en stygg och dum köpman. Spelarna skall ANA ett underliggande "skal" på löken, kanske att köpmannen är med i en större sammanslutning av mäktiga herrar som vill störta en mäktig baron. När spelarna har spöat köpmannen får de givetvis detta bekräftat, men börjar nu också fundera över vad som finns bakom denna sammanslutning. Jupp, det finns nämligen tecken som tyder på att sammanslutningen får ekonomiska medel och soldater av något av grannprovinserna, men vilket? Det som styrs av den blodtörstiga Svarta Baronessan, eller kanske öriket som styrs av den mäktiga magikerordern Blåkåporna?
Spelarna fortsätter alltså med att spöa köpmän i sammanslutningen ,"de skalar löken", och får till sist reda på att Baronessan har lierat sig med Blåkåporna och planerar i själva verket att ta över hela kungariket! Vem är det som samordnar attacken? Vem ligger bakom?
Sen bara fortsätter du på det där viset och hittar på större och större fiender. Baronessan kanske är under kontroll av den onda häxmästaren Zorpas, och han kanske i sin tur är styrd av demonen Blodhök, somi sin tur är en enkel marionett i det spel som ärkedemonen Xqorzhixabläh planerar för världen, vars enda syfte är att bringa überdjävulen Demonologoz till världen och bla bla bla tills det blir larvigt. Vilket inte tar lång tid, som du märker.
#2: Bifigurer
Jupp, ingen kampanj är komplett utan ett rikt galleri med färgstarka bifigurer. Dessa skall INTE bara vara statister (vilket är vanligt att spelledare gör dem till) utan skall på ett mycket intrikat sätt vara bundna till handlingen. Min favvorit är det rivaliserande äventyrargänget, de skall ta åt sig äran för vad spelarna gör och sno deras ägodelar osv. Extra roligt blir det om de inte BARA vinner över spelarna, utan ibland åker på däng, tvingas fly osv.
I slutet av kampanjen skall de förståss teama upp med spelarna, och slåss för en gemensam sak. Det brukar bli så djävla störtgrym stämning när det händer. Jag brukar låta några karaktärer bli kära i varandra, till och med. Rekommenderas! Andra bra bifigurer är komiska följeslagare. Hitta på en kul typ som spelarna kan ta med sig på sina äventyr. Mina favvoriter är den bortskämda prinsessan, den busiga svartalfstjuven och den stofila trollkarlen. Garanterat humoristiska!
#3: Nyckelscener
En bra kampanj är lång och varierande. Och med variation menar jag inte att spelarna skall behöva slåss mot en varierande mängd fiender. Nä, slagsmål är EN bit i pusslet, nu gäller det att hitta på andra.
Det är dessa som kommer "gälla" för ditt äventyr, det är dessa som spelarna kommer komma ihåg efter äventyret, så det är här du skall lägga ner ditt krut. Här kommer några förslag:
- Attentatet! Spelarna åker kanske färja över ett vattendrag. De träffar ett gäng mystiska typer på båten, och dessa visar sig under natten vara lönnmördare. Klassiker. Läbbigt om någon äventyrare sover i en hytt långt från de andra och hör ljud mitt i natten. Skall han våga ta sig ut och leta efter sina vänner?
- Planen! Spelarna får veta att drottningen skall föras över gränsen i en bärstol. De får veta i detalj hur transporten kommer gå till, hur bevakningen skall ske osv. Nu har de fyra dagar på sig att samordna ett anfall och döda henne under transporten. Var skall de vara? Vem skall ha vilket vapen? Hur skall de ta hand om livvakterna? Det här är skithäftigt!
- Bluffen! Spelarna måste infiltrera den hemliga basen, de har ingen chans i helvete att inta den med våld. Som tur är använder busarna uniform och ansiktsmasker, så ingen kan se vilka de är. Det här är en spännande deckarintrig, och den kan varieras kraftigt. En klassiker är när fienden pratar ett annat språk än äventyrarna, och en vakt kommer fram till dem och frågar "Blanono-hu ablunano-ba hu??" och spelarna försöker övertyga honom att de förstår vad han menar. Kanske med en nickning? Typiskt kul.
En annan variant är förstås den utpräglade infiltrationen, där spelarna måste låtsas vara ett sändebud fienden väntat på. Den varianten är kanske bättre, för den kräver en hel massa rollspelande.
Tja, det får räcka. Hoppas du får lite inspiration!
/Rising