Nekromanti Kamorfer...

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Hur förhåller det sej med kamorfer egentligen.. står lite om dom i TIRAKER men står det mer i M&V?
En till sak, tror ni man kommer kunna spela som en Kamorf
när de nya monster böckerna kommer ut?

Kamorfer är för er som inte vet ngn form av ödlemän.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Hur förhåller det sej med kamorfer egentligen.. står lite om dom i TIRAKER men står det mer i M&V?"

I M&V finns deras värden plus en liten faktaruta med. Men rent allmänt kan man inte hitta särskilt mycket information om dem.

"En till sak, tror ni man kommer kunna spela som en Kamorf"

Det skulle man väl kunna göra redan nu om man verkligen vill, även om jag nog hade tonat ner dem lite. Skulle inte förvåna mig om det står mer om dem i kommande monsterböcker dock.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
JA.. det var det jag misstänkte, men hade hoppats på lite insider information från krillikrill
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Knappar och svar [ot]

Det tåls att sägas igen, för detta missförstånd brukar återkomma.

Krille är här på forumet i funktion av människa, inte i funktion av Neogamesrepresentant för att svara på allas frågor. Lite då och då så svarar Krille på det som han tycker är intressant. Han sitter alltså inte och håller Eon-jour för alla som har minsta fråga om spelet.

Å andra sidan... :gremwink:
Vet man vilka knappar man ska trycka på, så kommer dom mest häpnadsväckande svaren.
(Rafali är en annan användare som Krille använder lite då och då)

/Naug
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Informationen om kamorfer kommer minst fördubblas i kvantitet (förhoppningsvis även kvalité). Vill man spela dem går det nu, med lite vilja. Det kommer nog vara lättare om man vet mer om dem, men det kommer inte vara 'meningen' att man skall spela kamorf.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Små, små kameleontmän uti träääsket

I min kampanjvärld är kamorferna en hemlighetsfull ras, mycket äldre än de flesta andra på Mundana, som förlorat svunna tiders storhet. De hade ett högsäte på Vambolien en gång, men drevs bort därifrån av Cirefalierna då dessa först slog sig ned på ön. Kamorferna när en dröm om att underkuva de yngre raserna och återta forna tiders storhet, men trots att de är mäktiga i mångt och mycket lär det förbli en dröm - de är långt mindre flexibla än de mer människolika folken, och har svårt att hantera klimatomställningar och andra livsmiljöer än den tropik de är vana vid. Kamorferna blir färre och färre, men än lever de gömda i underjorden under träsk i Takalorr och än längre söderut, och ett är säkert - än har världen inte hört det sista av dem.

Jag ser på dem ungefär som reptilmännen i Conan (och därmed Call of Chtulhu), fast mer specifikt kameleontliknande. Grunden i det hela - ett äldre släkte som förlorat forna dagars världsherravälde - kvarstår dock.

Och jag skulle inte låta någon spelare gestalta en kamorf. De är helt enkelt för omänskliga, fysiskt såväl som psykiskt och emotionellt, för att det ska vara någon mening att som spelare försöka leva sig in i dem. Dessutom är de alltför obskyra - Ni'hârmá är blott en av det extremt begränsade fåtal som någonsin stuckit nosen utanför Takalorrs träsk. Att de sedan är Mundanas i särklass smartaste varelser gör ju också sitt till.

- Ymir, kamorfvän
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Små, små kameleontmän uti träääsket

"I min kampanjvärld är kamorferna en hemlighetsfull ras, mycket äldre än de flesta andra på Mundana, som förlorat svunna tiders storhet. De hade ett högsäte på Vambolien en gång, men drevs bort därifrån av Cirefalierna då dessa först slog sig ned på ön."

Öh... är inte detta historien i den av dig föraktade L&H? Eller är det en av de få goda puntkerna?

F.ö. vill jag gärna se din alternativa förklaring till de olika mysterierna på Mundana någon dag...
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Knappar och svar [ot]

"Det tåls att sägas igen, för detta missförstånd brukar återkomma."

Jo, men döm mej inte för hårt.. det var 2 år sedan jag var inloggad!! och då mest aktiv i DoD forumet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Iä! Iä! Ymir!

Allt i Legender och Hemligheter är inte dåligt. Jag har flera gånger sagt att där finns en del bra material, och att textkvaliten är god. Den cykliska världsbilden har jag inget emot, men är heller inte riktigt säker angående, men idén om äldre raser från gångna eoner hade jag haft ganska länge, så den satt fint.

Och min alternativa förklaring till Mundana? Tja, en inte oansenlig del av den presenterades väldigt nyligen här och här. Jag ska sammanfatta, förtydliga och utöka så fort jag får tummen ur tumskruven, men det där torde bli ett fint smakprov.

- Ymir, oheligt förtjust i den Lovecraftianska-Howardianska världsbilden.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Knappar och svar [ot]

Det var inte meningen att vara anklagande! :gremfrown:
Jag tror andemeningen av mitt inlägg försvann i tanke-till-text momentet i mitt skrivande. Jag ville bara påpeka att det är väldigt lätt att få för sig att Krille är representant av Neogames. Jag gjorde själv det misstaget när jag var ny på forumet. Han har ett lila/rosa-namn, med ett litet tufft "m" på. Han vet allt, och har skrivit massa moduler till Eon, och han är delkreatör till Eon.
Numera är han inte officiellt inblandad i Neogames längre. Han ska skriva misslor-modulen, men sen tror jag att det är slut med Sundelin-kraften till Neo. Vilket är lite synd, för jag tycker om sakerna han skriver, men å andra sidan så har han ju den underbara ovanan att skriva massa rollspel, och bara ge det till oss rollspelssuktande svenskar, gratis.
Har du inte varit inne på foxtail.nu, så är det fortfarande inte för sent. :gremwink:

/Naug, som dessutom ville påpeka att Krille kan spåra ur och skriva dödslånga svar om Mundanskhistoria och/eller magiteori om man bara trycker på rätt knappar :gremgrin:
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Knappar och svar [ot]

jo, det är klart att jag förstod att du inte var anklagande på det viset.. ville bara meddela att: I'M BACK!
och att jag varit registrerad längre än dig, tänk på det! YNGLING! ^^
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Iä! Iä! Ymir!

Det där var verkligen fint, du! Jag är också grymt förtjust i Lovecraftiansk-Howardianska världsbilder och håller själv på att fila på en sådan.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
hehe...den allra första rollperson jag gjorde var en kamorf :gremsmirk:

Då var jag väl...när kom M&V ut? Tror att det var där vi gjorde våra första saker med Eon...o nej, jag har aldrig spelat med en dylik, o skulle inte vilja att någon spelare använde en. Jag lutar rätt mycket åt Ymirs håll vad gäller rasens forna storhet. De är ju trots allt starkare, smidigare, tåligare, o smartare än de andra raserna på Mundana. (kanske inte starkare än tirakerna, men blah blah)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Iä! Iä! Ymir M'almö pn'glui wagh-nagl fhtaga!

En helt annan historia för ett annat forum.

Men helt kort kan sägas att det helt enkelt är den värld som användes av H.P Lovecraft, Robert E Howard, med flera fantasy/skräck-novell-författare på 30-talet. Lovecrafts böcker utspelar sig mest i vår egen värld, men med en stor mängd bisarr och uråldrig pseudohistoria, där bland annat Howards tidsåldrar de Thuriska och Hyboriska erorna får plats, liksom åldrarna före dem, då Lemurier och reptilmän härskade över jorden. Typ.

- Ymir, förklarar så gott han kan.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
hmhm. dom borde väl vara med i Bestialiska folk???
(står så på releaseplanen... iallafall) och då borde det väl bli åtminstone dubbelt så mycket information som i M&V. :gremsmile:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Problemet är väl i så fall att det lär dröja rejält innan man får tag på det man vill läsa...
för det kommer ju ta ett tag innan bestialiska folk kommer ut skulle jag tro. Det är ju en hel del annat på G med
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
" men det kommer inte vara 'meningen' att man skall spela kamorf. "

nja, meningen och meningen..
om du menar ur aspekten där de har mer styrka, tålighet
smidighet och intelligens så är det faktiskt inte en ursäkt.
"Balansering" tycker inte jag ska ha så stor plats i rollspel
(förutom dom på dator), eftersom alla raser kanske inte
är lika "bra", men alla är speciella på sitt eget lilla vis även om detta inte kanske tycks vara särskilt bra.
 
Top