Nekromanti Kameraproblem!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Kan nån av er kameror?

Jag har en Canon 1000D, med ett EFS 18-55mm-objektiv med IS. Autofokusen har nu slutat fungera.

Eller, den ger ljud ifrån sig, men den verkar inte utföra något faktiskt arbete. Det blir så att säga inte fokuserat. Och därmed vägrar kameran såklart att ta kort, framför allt i närbild, så länge jag har objektivet i AF-läge. Den får ju liksom aldrig fokus.

Ställer jag om till MF-läge så kan jag vrida fokusringen litegrann; men jag kan inte fokusera lika nära som jag tidigare kunnat med autofokus. Jag kan alltså fortfarande ta kort, men jag får antingen köra ordentligt skärpedjup eller använda ögonmått och manuell fokus.

Jag använde kameran en hel del under helgen, då funkade den bra. Men den har transporterats; jag utesluter inte transportskada trots att den låg i väl vadderad väska.

Min fråga är: Är det här något jag kan göra åt? Eller är det bara att köpa ett nytt objektiv om jag vill autofokusera? Objektiven är ju rätt dyra (billigaste jag hittar på prisjakt är väl kring 8-900 spänn), är det nån som har ett någorlunda likvärdigt som hen vill bli av med?

//Krank, förbereder sig på att välja mellan autofokus och mat under december månad. Inte ett svårt val, förvisso, men det vore ju najs att kunna fota på julafton...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Spontan gissning: transportskada eller skräp i mekanismen.

Har du garanti kvar, lämna det på lagning. Har du inte garanti kvar, försöka fixa det själv. Misslyckas du, köp nytt.

Jag kan rekommendera (även om det är lite dyrare, cirka 3kkr med skakdämpning, så är det mycket mer allsidigt) Sigmas 18-200 mm. Har ett sådan, älskar det verkligen. Har även Sigmas 28-300, men jag upplever 28 mm som lite väl långt för att vara ett allroundobjektiv, och mekanismen är inte 100% smooth i yttre änden av zoomen.

Jag har mitt 18-200 som standardobjektiv och byter nästan aldrig. Någon enstaka gång byter jag till den längre (tex om jag ska fotografera på en flygdag), och jag tror knappt att jag använt mitt 50 mm utan zoom alls (trots att det är mycket ljusstarkare än de andra).

Skulle jag köpt objektiven med det jag vet idag så skulle jag dumpat 50mm-linsen och köpt några bra Cokin-filter för de pengarna istället.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Du är helt inställd på att köpa nytt?

Kameraprylar går ju utmärkt att köpa begagnat. Om du kör canon finns det ju gott om gamla objektiv där ute. Tradera, EBay, Blocket och Fotosidan.se är mina tips.

(Gamla objektiv från Canons EOS-kameror skall gå att köra på din digitalar.
-

Annars tror jag inte att det finns något du kan göra, låter som något gått smder i fokuseringen. Dock om du fortfarande kan fokusera lite med kameran låter det ju som felet är i objektivet och inte huset, det hade ju varit ännu dyrare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
wilper said:
Du är helt inställd på att köpa nytt?

Kameraprylar går ju utmärkt att köpa begagnat. Om du kör canon finns det ju gott om gamla objektiv där ute. Tradera, EBay, Blocket och Fotosidan.se är mina tips.

(Gamla objektiv från Canons EOS-kameror skall gå att köra på din digitalar.
Jag har kollat lite på framför allt tradera och lite ebay, men tyckte väl inte att priserna skiljde sig sådär jättemycket från nypriserna. Antagligen är jag helt enkelt för okunnig om vilka objektiv som faktiskt funkar och inte, hur jag ska hitta ett någorlunda likvärdigt.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Det är ofta fullt möjligt att få ett objektiv reparerat till en kostnad väl under vad det skulle kosta att köpa ett nytt, även efter garantitidens slut. Objektiv är så dyra att det absolut är värt att åtminstone utforska möjligheten.

Jag har tidigare fått ett Tamronobjektiv reparerat utan kostnad av Japanphoto vid Fridhemsplan väl efter att garantin gick ut. Jag skulle rekommendera ett besök hos någon bra fotobutik (helst den där objektivet köptes, men om det råkar vara ett stort lådvaruhus skulle jag nog hellre chansa på t ex Fotokungen) och höra mig för vad det skulle kosta att få en verkstad att ta en titt på vad det är för fel och få det åtgärdat. Knallar du in på Fotokungen (eller Scandinavian Photo, eller Schönherrs) så kan du om inte annat få ett proffs (oftast, de som jobbar i de här butikerna vet för det mesta vad de pratar om) att uttala sig om vad det är för fel.

Liten kommentar så här en timme i efterhand: Jag missade prisnivån på objektivet. Under tusenlappen är det tveksamt om reparation lönar sig, om de inte går med på att göra jobbet gratis.
 
Top