Kamerafilter vs. illustrationer

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,691
Location
Göteborg
Behöver man lura folk att de är riktiga illustrationer? Kan man inte nöja sig med att de ser ut som de gör och att det eventuellt förmedlar stämningen mer rätt än ett fotografi hade gjort?
Det här är nog lite som typografer känner inför dålig typsättning. Om man har jobbat lite med bilder och man kan direkt se att en bild bara är ett foto med ett filter på sig så känns det genast rätt bäscht. Det blir liksom uppenbart fulgjort. Nu har ju jag inget emot fula illustrationer, men för mig ger vissa av ovanstående bilder en väldigt "Jag har hittat ett filter i Photoshop" ut när de syns i full storlek.

Och om det inte ska se tecknat ut, vad är syftet? Varför inte bara använda fotografierna rakt av?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Det här är nog lite som typografer känner inför dålig typsättning. Om man har jobbat lite med bilder och man kan direkt se att en bild bara är ett foto med ett filter på sig så känns det genast rätt bäscht. Det blir liksom uppenbart fulgjort. Nu har ju jag inget emot fula illustrationer, men för mig ger vissa av ovanstående bilder en väldigt "Jag har hittat ett filter i Photoshop" ut när de syns i full storlek.

Och om det inte ska se tecknat ut, vad är syftet? Varför inte bara använda fotografierna rakt av?
Ja, man ser ju direkt att det är filter. Men jag tror ändå att jag hade föredragit det framför rena foton – lämnar lite mer åt fantasin. Men det kanske bara är jag som känner så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Coolt! Finns absolut potential för när man vill ha lite snabbillustrationer till något äventyr eller kanske ett lågbudgetprojekt. Är det bara det egna spelbordet är det ju bara att plocka bilder hur som helst från nätet.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha med bilder av den här kvaliten i en faktisk produkt också (billig sådan), men då blir man ju genast lite mer begränsad i att få tag på bilder.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Ja, man ser ju direkt att det är filter. Men jag tror ändå att jag hade föredragit det framför rena foton – lämnar lite mer åt fantasin. Men det kanske bara är jag som känner så.
Nej, det är precis så jag känner också. Nu lade jag inte upp några porträttbilder, men har prövat mig fram lite och tycker det blir riktigt bra. Sen blir bilder filtrerade på det här sätter som ett enhetligt format som iaf skulle kunna funka på ett samlat scenario. Men men, jag förstår att alla inte känner att det här blev rätt för dem.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Som många har sagt är det användbart i mindre format och jag tror faktiskt att om du blandade med riktiga illustrationer och kanske främst använde element ur bilderna (typ endast väggprydnaden) så skulle de kunna smälta in rätt väl om stilen matchade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag får sälla mig till skaran som tycker att det ser lite "billigt" ut. Så är det ju med alla hantverk, till vilket bildredigering måste räknas. De som har arbetat med det längre kan lätt se när det har "fuskats". Det går nog att få till bra effekter med små medel men det kräver lite mer än såhär.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,503
Jag gillar dem! Dockan, bilen och ödehusen var tillräckligt coola i min smak! 😀
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Ja, man ser ju direkt att det är filter. Men jag tror ändå att jag hade föredragit det framför rena foton – lämnar lite mer åt fantasin. Men det kanske bara är jag som känner så.
Jag gjorde så i OKULT. Det är typ random foton inkastade i texten. Det ser drägligt ut, hur bra det är för läsaren får någon annan svara på.

Jag får lite rysningar när folk tar foton och bara kör "oljemålningsfiltret" på dem, men det är ganska vanligt i billigare produkter nuförtiden, med följden att det ser "billigt" ut.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ja, man ser ju direkt att det är filter. Men jag tror ändå att jag hade föredragit det framför rena foton – lämnar lite mer åt fantasin. Men det kanske bara är jag som känner så.
Håller fullständigt med. Om valet är "inga illustrationer", "rena foton" eller bilderna i den här tråden väljer jag lätt det sistnämnda.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Funderar på vad det är som gör att de inte ser ritade ut. Tänker att t.ex. växtligheten ser lite samma ut på många ställen. Speciellt "väggprydnaden" tycker jag personligen blev riktigt bra.
Jag brukar göra kollage av foton och kör dem genom kantdetektering och sedan skriver jag ut dem, lägger dem på ljusbordet och kalkerar av och lägger betoningar och överdrifter med ljus och skugga och ibland en accentfärg. Sedan skannar jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,286
Jag fuskar också ibland och kalkerar av foton med min wacom-platta. Men försöker låta bli att fuska.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Tycker att man nog kan göra något riktigt schysst med konceptet, men det är ju kanske bäst lämpat för modern skräck/noir.

Framförallt om man tar bilder med mycket mörker, kontrast och lite udda vinklar så borde det nog kunna skapa lagom obehagliga bilder till ex Delta Green eller kanske Barkhäxan. Blir automatiskt lite "uncanny valley" över det!
 
Top