KH Kalender runt kopparhavet

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
Ber om ursäkt om detta är en RTFM-fråga men finns det någon allmänt använd kalender runt Kopparhavet? Alltså uppdelning veckodagar, månader med namn etc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ja och nej. Vi vill inte göra det för komplicerat, men det finns implicit ett system där man helt enkelt räknar månadens dagar - "månadens femte dag", "månadens 28a dag" etc. Lite inspirerad av den romerska kalendern (så du kan definitivt använda Ides för 15, tex) men framförallt genomskinligt.

Vad gäller månadernas namn går det att använda samma princip - Vårens 1a- 3e månad, Sommarens 1-3r månad etc. Vi har en del mer specifika namn (t.ex. Eldens måne), men det är mer tänkt att ge lokalfärg åt olika kulturer
 

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
En av mina spelare föreslog denna på samma tema. Enkelt utan att falla tillbaka på att använda våra namn på månader:

Springvår - Februari
Midvår - Mars
Senvår - April

Springsommar - Maj
Midsommar - Juni
Sensommar - Juli

Springhöst - Augusti
Midhöst - September
Senhöst - Oktober

Springvinter - November
Midvinter - December
Senvinter - Januari
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Ber om ursäkt om detta är en RTFM-fråga men finns det någon allmänt använd kalender runt Kopparhavet? Alltså uppdelning veckodagar, månader med namn etc.
Vi har kört med att den vanligaste kalendern består av månader baserade på måncykeln, med andra ord 30 dagar. Kalendern börjar i motsvarande vår mars månad med vår; jordbruk och krig öppnar året. Året består av 12 sådana här månader vilket ger 360 dagar och de flesta kulturer är medvetna om att det inte riktigt matchar solåret.

En del startar året ett givet himlafenomen, exempelvis någon stjärna som dyker upp över horisonten och när de 360 dagarna gått så har man interimdagar till himlafenomenet infaller. Skulle de infalla tidigare än väntat är det säkert ett gott omen och vice versa.

En del lägger till fyra dagar, en halv vecka, och glider sakta sakta fel och korrigerar detta ibland (under prästernas noggranna överinseende och godkännande).

En del kör på 360 dagar och glider snabbare fel och får korrigera oftare.

En del korrigerar olika vid olika tillfällen på grund av maktkamper mellan olika tempels präster eller mellan präster och den statliga makten. Eftersom kalender påverkar när det blir val/utnämningar till/av poster så kan kalendern bli ett maktmedel. Ibland kanske kalendern till och med glider helt snett på grund av låsningar i politik eller att någon part har för stort inflytande. Kalendern kan påverka mycket; när kan man förklara krig? när kan staten börja hålla möten igen? när ska överhuvdet över det ena eller andra templet bytas ut/förnyas?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Här finns en kalendergenerator där man själv kan välja exempevis Jorden men mickla med månader och dylikt och sedan skapa en kalendermed månfaser och lite himlafenomen. Man kan även stega framåt och skapa flera år. Det går att få ut kalendern i ren text om man vill stoppa in den i en egen mall. Det går också att spara en liten kodsnutt så man kan komma tillbaka och skapa fler år utan att behöva ställa in allt igen.

https://donjon.bin.sh/fantasy/calendar/

Däremot så är demografigeneratorn baserad på Medvial Demographics Made Easy och den har visat sig vara baserad på en källa som inte alls hade rätt syfte och MDME är däremed rätt vilse gentemot verkligheten. Det finns dock förbättringar av andra om än inte alls lika lättanvända och snygga genereatorer (som jag hittat).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag spånade lite på högtider. Dokumentet är just nu lite rörigt då jag skrivit in både högtider och beskrivning i en kalender från kalenderskaparsidan länkad ovan. Därför innehåller den även lite himlafenomen och liknande. Det finns även en halvofficiell högtid från kopparhavsgänget själva också även om jag så klart inte kunde låta bli att peta lite på den själv.

Vill man ha en annan abstraktionsnivå så var onekligen förslaget på FaceBook att göra en slumptabell som man slår på då många prekristna kulturer hade en högtid varannan - var tredje dag (men inga söndagar och sannerligen inga lördagar).

Jag har behållit våra månadsnamn för att de ska vara lättare att relatera till årstider och väder men vi kör i vår kampanj på det romerska med fleras sätt att helt enkelt numrera månaderna (heh, de döpte ju till och med sina barn efter räknetal emellanåt).

Jag ska gå genom de namngivna gudomarna i grundboken och se om det finns något i Sirenens klagan för det finns en eller annan som inte fått komma med i kalendern än men det blir steg två osså ska jag separera tillfälle och beskrivning för högtider.

Tänkte dock slänga ut den här i fall den kan vara inspiration för någon annan eller om någon har några åsikter eller idéer.
 

Attachments

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Sorterat om så beskrivningarna av högtiderna kommer i ett avsnitt och själva kalendern med högtiderna utsatta i ett eget avsnitt. Det blir nog mer lättläst så. Korrigerat stavfel. har inte gått genom saknade gudomar än. Version 0.8.2.
 

Attachments

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Sorterat om så beskrivningarna av högtiderna kommer i ett avsnitt och själva kalendern med högtiderna utsatta i ett eget avsnitt. Det blir nog mer lättläst så. Korrigerat stavfel. har inte gått genom saknade gudomar än. Version 0.8.2.
Version 0.8.4, fyllt på med lite mer högtider och pladdrat vidare om högtider, tempel och offer lite i allmänhet. Jag har ingen aning om hur det passar ihop med tankar hos skaparna men det borde i alla fall kunna passera som ett av flera synsätt i spelvärlden.
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är en fantastiskt genomgripande och lärd genomgång, sprängfulld av kul högtider att baka in i kampanj och äventyr. Bra jobbat!

Som du själv skriver varierar sådana här traditioner från kultur till kultur och plats till plats runt Kopparhavet, och vi kommer nog aldrig att publicera någon övergripande genomgång själva - högtider och festivaler dyker snarare upp i äventyrsmiljöer och platsbeskrivningar. Och vilken festival man har i Ragamagusa påverkar inte vad man firar i Pendon, förstås. Mot den bakgrunden är det här en fantastisk bank och referens av idéer och förslag.

Det finns ett par generalla grejer som kan vara värda att flagga dock:
- Din kalender täcker både Unga och Gamla Gudar. Även om det inte finns några täta skott så dyrkas de företrädesvis mer av olika kulturer - de unga gudarna i jorisk och haddashisk/felicisk miljö och de gamla gudarna i Krun, Furgia, de klavykiska länderna etc. Solgudarna är lite av ett särfall (som du sammanfattar väl). Distinktionen ktonsk och himmelsk kan definitivt dyka upp men är underordnad uppdelningen gammal/ung,
- När du skriver om tempel är det värt att också titta på hus-nivån, en stor del av dyrkandet (och offrandet, särskilt av dryck och mat) sker vid ett husaltare och förättas av familjeöverhuvudet.
- Daimon - det antika daimonkonceptet är en inspiration för våra lägre "makter", men jag skulle inte införa det direkt som koncept. Vad man i antiken kallar "daimoner" är antingen demoner eller andar hos oss. Vad gäller muser, furier, sirener och andra lägre gudomligheter så kallas de bäste "makter" som ett samlingsnamn - med lägre makter (demoner, muser etc) ofta men inte alltid associerade till högre makter (sanna gudar).
- Din princip om att gudarna inte kan ingripa i Athos är en klassiker, och kan nog gälla i princip. I praktiken har den dock tummats på vid flera tillfällen, och Athos gudar är ganska aktiva, om än oftast genom drömmar och mellanhänder.
- En småsak, men jag skulle ta bort jul-vinkningen från karnevalen ;)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
- En småsak, men jag skulle ta bort jul-vinkningen från karnevalen ;)
Det var faktiskt en antika romvinkning men jag förstår din poäng. Jag verkar ha svårt att hålla min inre romariller i schack eller ska jag säga i shah kanske 🙃 När blir man upplåst och håller på att förlora i smickelbräde? :)

Jättekul att få respons på det utifrån era tankar. Det ger ännu mer inspiration till vårt spelande. Dessutom är jag nyfiken på hur ni tänkt och tänker er saker framöver. Det uppskattas mycket. Att jag skrev just daimoner var nog delvis av bara farten från att spellett så mycket i antika miljöer men också delvis för att det varit lättare att få spelare att anta en mer neutral inställning till det ordet än demoner som har något av ett bagage från vår verkliga historia. Fast det kanske är tänkt att ordet demoner ska vara för en kategori väsen som överlag ogillas av de olika tänkade arterna även om den dualism som finns i kristendom inte finns här?

Hmm, kanske skulle sluta skriva om historiska högtider och mat och förbereda tisdagens spelmöte i stället :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Version 0.8.4, fyllt på med lite mer högtider och pladdrat vidare om högtider, tempel och offer lite i allmänhet. Jag har ingen aning om hur det passar ihop med tankar hos skaparna men det borde i alla fall kunna passera som ett av flera synsätt i spelvärlden.
Jodå, det ligger rätt nära vad vi har tänkt oss, se Leons svar ovan. Sedan är lokala variationer och egenheter extremt vanligt. Någon gemensam kopparhavskalander finns nog inte utöver ett tiotal hyfsat etablerade högtider. Sommarsolståndet firas naturligtvis intensivt av som lägger stor vikt vid Utu som solen, medan lokala furstar kan kalla till offer/festival bara för att kapplöpningshäst ska leverera under loppet dagen efter.

Jag undrar om man inte ska ha:

Slå 1T6
  1. Fest
  2. Fasta
  3. Offer
  4. Sorg
  5. Bön
  6. Karneval
Orsak:
  1. Förlåtelse
  2. Hyllning
  3. Viktig händelse (jordslig)
  4. Viktig händelse (gudomlig)
  5. Person
  6. Varelse/makt/gud
Vikt:
  1. Enbart de direkt berörda högtidlighåller.
  2. Hela byn/kvarteret
  3. Hela staden!
  4. På furstens order
  5. Firas årligen, av de flesta
  6. Firas årligen, ingen bryr sig
Etc, har inte helt tänkt igenom detta men något åt det håller hade passat. Också, eftersom vårt Kopparhav är dynamiskt kan man även slå nån tärning för att se hur länge högtiden har funnits.

Schack-Shah är f.ö ett väldigt bra sätt att "översätta" jordsliga ting till Athos. Något som har praktiserats av Granström i begynnelsen och som vi har tagit över.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jodå, det ligger rätt nära vad vi har tänkt oss, se Leons svar ovan. Sedan är lokala variationer och egenheter extremt vanligt. Någon gemensam kopparhavskalander finns nog inte utöver ett tiotal hyfsat etablerade högtider. Sommarsolståndet firas naturligtvis intensivt av som lägger stor vikt vid Utu som solen, medan lokala furstar kan kalla till offer/festival bara för att kapplöpningshäst ska leverera under loppet dagen efter.

Etc, har inte helt tänkt igenom detta men något åt det håller hade passat. Också, eftersom vårt Kopparhav är dynamiskt kan man även slå nån tärning för att se hur länge högtiden har funnits.

Schack-Shah är f.ö ett väldigt bra sätt att "översätta" jordsliga ting till Athos. Något som har praktiserats av Granström i begynnelsen och som vi har tagit över.
Jag antar Jorpagna satte några högtider runt stora delar av Kopparhavet och att exempelvis Hadasht klämt in någon österöver och så vidare utifrån vad de olika makterna tyckt varit viktigt och som sedan överlevt makterna/maktsfärerna.

Den där angreppsvinkeln på slumptabell var klart intressant. Har man väl slumpat in en högtid kan man ju låta den bestå i åtminstone innevarande kampanj. Innehållet i framslumpad typ av högtid kan sedan väljas lite utifrån årstid, plats och så vidare.

Jag har inte tänkt kalendern som Kalendern Runt Kopparhavet ens i min kampanj utan bara någon sorts vanlig variant eller ett sorts amalgam av kalendrar. Tittar vi på vår värld så finns ju klara gemensamma strukturer som bygger på astronomiska fenomen så som månader men sedan kommer någon vidskeplig etruskisk kung i Rom och får för sig att det innebär olycka med jämna dagar på alla månader och vips har vi en lokal variant som är rörigare (och tyvärr får ett sjujävla genomslag 🙄). Liknande gäller väl för jordbruks-/krigs-/sjöfartssäsonger. Någon börjar när Hundstjärnan syns över horisonten, någon annan när vattenståndet är si eller så eller...

Säger det igen, jätteintressant att höra era tankar kring det och exempelvis tidigare kring maktförhållanden runt Kopparhavet.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Etc, har inte helt tänkt igenom detta men något åt det håller hade passat. Också, eftersom vårt Kopparhav är dynamiskt kan man även slå nån tärning för att se hur länge högtiden har funnits.
Klart intressant upplägg, funderar på om man kunde ha något lite direktare och som ger aningen mer till selledaren och spearna att gå på men det kan ju vara lite don efter person.

Tidigt på året:
1: Nyårshögtid, offer
2: Krigssäsongsstart, offer
3: Jordbrukssäsongsstart, offer
4: Hjältespel, hjälte hyllas med karneval inklusive olika spel och hjältens favorit.
5: Vårdagjämning, festlighetVinfest
6: Livspassagesdag, ritual

Vår:
1: Armé-/flottritual, ritual inför aktiv tjänst
2: Familjehögtid, familjeenheten hyllas med offer och festlighet
3: Hälsa för året som kommer, offer
4: Väderhögtid, offer
5: Handelshögtid, offer
6: Vinfest (förra årets vin), festlighet eller karneval

Sommar:
1: Lantbrukshögtid, offer
2: Härdens högtid, offer på stadsstatsnivå, festlighet med ritual i hemmet
3: Sommarsolståndet inklusive soldag, karneval inklusive offer på just soldagen.
4: Musik-, lysik- och teaterfest, karneval med olika musik- och teaterspel, offer till relaterade entiteter
5: Svarta dagen, återkomsten och återuppbyggandet efter nära militär undergång eller naturkatastrof firas, karneval, offer till stadens favoritgudom
6: Vinfest (årets vin), festlighet eller karneval

Höst:
1: Skördefest, offer och festlighet
2: Underjordsdag, offer till olika underjordsväsen både på stadsstatsnivå och i familjer, familjerna hyllar sina förfäder och offrar till dem ute i nekropolerna och hemma vid altaret. De som har råd har en liten festmåltid ute vid/i graven.
3: Sötvattensdag, folder, brunnar och oaser och kopplade entiteter hyllas och offras, kan vara guddomar eller lokal väsen
4: Handelshögtid, offer och festlighet
5: Höstdagjämning, festlighet och offer
6: Reningsritual av trupper inför vintern, ritual

Vinter:
1: Väderhögtid, offer
2: Stadsstatens karneval, offer till favoriten och alla möjliga olika sorters spel
3: Korsvägsdag, offer till lokala mindre entiteter och lokala festligheter (by, kvarter och liknande) för samarbetet i det lilla
4: Stadens grundande, karneval olika spel och hyllande av någon eller några viktiga hjältar i stadens tidiga historia
5: Förfädersfest, familjerna hyllar och hedrar sina förfäder vid festlighet
6. Den stora karnevalen, festlighet för att hålla undan den kalla fuktiga och tråkiga vintern. Olika spel och hierarkier vänds upp och ned under en av dagarna.

Interimdagarna:
Inför varje kväll utförs en ritual som skall skydda hemmet från osaliga eller hämndlystna eller förvridna andar.
Också bara lite lösa tankar.
 
Top