Kafkaartade äventyr?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Har nån av er spelat nåt kafkaartat äventyr nån gång? Alltså att rollpersonerna fastnat i en byråkratisk evighetsloop, blivit förvandlade till insekter eller helt enkelt hamnat i själadödande mardrömmar?

Det känns som nåt @Genesis skulle kunna ha koll på, av det jag läst här på forumet att döma! :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Det känns som nåt @Genesis skulle kunna ha koll på, av det jag läst här på forumet att döma! :)
Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Jag har översatt Fabien Hildweins (&co) briljanta oneirodystopiska spel Minuit, pour toujours till svenska. Det första scenariot P███████ är nästan exakt Kafkas Processen, och alla de andra är också väldigt kafkiska, om än med en twist i och med att spelvärlden är rätt spejsad. Men det är verkligen precis den här grejen. Spelet är för exakt fem spelare (en medborgare, tre departement och en generalsekreterare), och det följer med sex stycken scenarion.


1697394295001.png
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Vi spelade ju något scenario på ett KimCon som väl du skrivit @Genesis, med arbetaren som kom ur gängorna så att säga? Det är väl också närliggande?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Vi spelade ju något scenario på ett KimCon som väl du skrivit @Genesis, med arbetaren som kom ur gängorna så att säga? Det är väl också närliggande?
Haha, just det, Fnång! Jag hade ju ett tag tänkt göra en hel serie sådana scenarion, men det blev inget av det. En värld där Gud objektivt existerat, men numera var död (dödad av en filosof) och där världen nu sökte efter någon sorts mening. Och man hade den enorma maskinen Fnång, döpt efter hur den låter, där tusentals människor arbetar i olika sektioner. Hittade rollformulären, men minns inte reglerna och ser inte någon text för introt till scenariot.
 

Attachments

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Jag har översatt Fabien Hildweins (&co) briljanta oneirodystopiska spel Minuit, pour toujours till svenska. Det första scenariot P███████ är nästan exakt Kafkas Processen, och alla de andra är också väldigt kafkiska, om än med en twist i och med att spelvärlden är rätt spejsad. Men det är verkligen precis den här grejen. Spelet är för exakt fem spelare (en medborgare, tre departement och en generalsekreterare), och det följer med sex stycken scenarion.


View attachment 14467
Wow, så himla ballt! Detta ska jag sätta mig in i! Hm, min spelgrupp är exakt fem personer och vi är väldigt mycket för karaktärsspel och har inget emot lite udda settings och spel.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Jag har översatt Fabien Hildweins (&co) briljanta oneirodystopiska spel Minuit, pour toujours till svenska. Det första scenariot P███████ är nästan exakt Kafkas Processen, och alla de andra är också väldigt kafkiska, om än med en twist i och med att spelvärlden är rätt spejsad. Men det är verkligen precis den här grejen. Spelet är för exakt fem spelare (en medborgare, tre departement och en generalsekreterare), och det följer med sex stycken scenarion.

Gud vilket häftigt spel! Jag känner verkligen för att köra det nu! Kommer lobba för att min spelgrupp, som annars bara kör online, träffas IRL och spelar detta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Gud vilket häftigt spel! Jag känner verkligen för att köra det nu! Kommer lobba för att min spelgrupp, som annars bara kör online, träffas IRL och spelar detta.
Ja, det är skitballt. Efter första gången jag spelade det på OctoGônes kände jag direkt att jag ville översätta det till svenska. Och det behöver köras ansikte mot ansikte. Berätta gärna efteråt hur det gick! Vet inte om någon i Sverige spelat detta utan att först ha spelat det med mig.

Det läskiga med spelet är att Fabien skrev det som en kommentar på sociala medier, Google och andra som övervakar oss och avgör vad för information vi får ta del av. Sedan började Ukrainakriget, och för den som följer hur samhället i Ryssland ser ut idag får spelet en helt ny dimension av aktualitet …
 
Top