Nekromanti Kaffe or bust

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
OK, här är två andra förslag:

1, Kaffe kommer från en hithereto icke omnämnd ögrupp, typ Silveröarna. Tänk Java etc.

2, Kaffe kommer från Wantale. Wantale = Afrika.

3, Själva vitsen med detta meddelandet: Kaffe kommer via kentaurerna. Plocka fram era som Gondica-böcker.
OK, alla klara?

På sidan 6 ser man att Kentaurstäppen går ända upp mot Kordi-bergen - och det är en lååång sträcka. Däruppe måste det ´vara varmt och skönt. På sluttningarna bor, alldeles vid gränsen av slätten, förutom minotaurer och myrmica, diverse människor som odlar en del grunkor, bland annat kaffe.

Nå, dessa människor betalar tribut till kentaurerna/ raidas av dem/ handlar med dem/ allt på en gång. Kentaurerna älskar kaffe och lärde sig tycka om det av husslavar rövade från nämnda folkslag.

Kentaurerna ifråga handlar med de mer sydliga stammarna chuer och termalier är vana att skrämma sina barn med. Från dem i sin tur kommer kaffet till Frekre.

OK?

Nightowl, som fortfarande undrar var tobaken kommer ifrån

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Ett Java vore önskvärt i detta fall, men var ska det i så fall ligga? (Jag placerade inget på kartan i spelboken IIRC.)

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
...mea culpa...

...my mistake: Utanför kartan, men inte allt för långt ifrån? På varma breddgrader?

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Utanför kartan?</I>

Hmm... <I>står</I> det inte i regelboken att SL fritt kan hitta på fler landmassor utanför kartan, men att det "officiella" spelet bara kommer att befatta sig med det som finns utsatt?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aj fan! Men en liten ögrupp som inte syns på kartan då? Det är ca 350 väktvägar mellan Taggus och Tekes respektive mynningar, och överfört till stora världskartan (utan skala...) blir det... vänta lite, vi HAR en ögrupp utanför Vastus Magnus' kust... och VM HAR en kust, hm, då får jag ändra lite bakgrundsmaterial...
Hej! Den är inte längre än Legrö tillsammans, men Legrö är... över 200 väktvägar, dvs... över 1000 km. Nog får vi plats med kaffe där!

Men hur skall man få det i händerna på kentaurerna... eller vänta! Jag har hållit på att joxat med Vastus Magnus lite, och har inget clearat med Anders, så jag säger inget specifikt, men nog kan man tänka sig en arab-parallell där? Kan de vara killarna med kaffekannor, tro? Och det är inte långt dit ens landvägen för frekrier... då kan de ha lärt sig kaffedrickande av vastomagnerna (som kanske försöker odla en del vid kusten, men det kan inte mäta sig med den äkta varan från Espressoiderna eller vad faun de heter...)

Nightowl, ultravitaliserat kaffe!

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag har hållit på att joxat med Vastus Magnus lite, och har inget clearat med Anders, så jag säger inget specifikt, men nog kan man tänka sig en arab-parallell där? Kan de vara killarna med kaffekannor, tro?</I>

Har vagt för mig att det står nämnt något om nomadiserande folk i Vastus Magnus... Å andra sidan tycker jag fortfarande <I>om</I> idén med kaffedrickande kentaurer.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För kaffedrickande kentaurer finns alternativ 3, kaffet kommer från Kordi. De kan dricka kaffe med alternativ 2 med, de behöver bara ha lärt sig det av någon annan (och sedan blivit mer fantiska, jmf. svenskar och kaffe...) och det behövs vissa exportkanaler.

Kaffedrickande kentaurer föklarar givetvis Tublal Töruk; han har inte fått morronkaffe sedan Kimon Megalos enade Mirak och gjorde hackebiff av handelsvägarna där uppe, och är förståeligt väldigt irriterad just nu.

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 
Top